Brak prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją inwestycji. - Interpretacja - 0113-KDIPT1-3.4012.574.2023.1.AG

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 3 listopada 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.574.2023.1.AG

Temat interpretacji

Brak prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją inwestycji.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

13 września 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 11 września 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego        w związku z realizacją inwestycji pn. (…).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Gmina (…) jest jednostką samorządu terytorialnego. Posiada osobowość prawną i wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Jest właścicielem mienia i innych praw majątkowych oraz samodzielnie prowadzi gospodarkę finansową na podstawie budżetu.

Gmina (…) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, składającym do urzędu skarbowego miesięczne pliki JPK_V7M (składające się z części deklaracyjnej oraz ewidencyjnej).

Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego prowadzi działalność niepodlegającą podatkowi od towarów i usług oraz działalność gospodarczą opodatkowaną podatkiem od towarów i usług, działalność zwolnioną z podatku od towarów i usług oraz działalność nieobjętą zakresem opodatkowania zgodnie z art.15 ust. 6 u.p.t.u.

Na mocy ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2018 r. poz. 280), w dniu 1 stycznia 2017 r. doszło do scentralizowania rozliczeń VAT Gminy (…) i jej jednostek budżetowych oraz samorządowych zakładów budżetowych.

W strukturze Gminy (…) funkcjonują następujące jednostki budżetowe:

1)Urząd Gminy (…),

2)Ośrodek Pomocy Społecznej w (…),

3)Zespół Szkolno-Przedszkolny w (…),

4)Zespół Szkolno-Przedszkolny w (…),

5)Zespół Szkolno-Przedszkolny w (…),

6)Zespół Szkolno-Przedszkolny w (…),

7)Zespół Szkolno-Przedszkolny w (…),

8)Żłobek (…).

Gmina (…) jest w trakcie realizacji inwestycji pod nazwą: (…). Inwestorem w przedmiotowym zadaniu jest Gmina (…). Zakończenie rozliczenia zadania przewidziane jest na   2023 r.

Inwestycja polega na budowie innowacyjnego skateparku na działce nr ewid. 1 położonej w miejscowości (…) na osiedlu (…) dla potrzeb organizacji spotkań społeczności lokalnej, w tym również mieszkańców całej Lokalnej Grupy Działania (…), do zabaw i spędzania pożytecznie czasu wolnego, szczególnie dla najmłodszych jak i młodzieży, ale też całych rodzin. W ramach operacji realizowana jest budowa nowoczesnego skateparku, który kształtem, formą i wielkością został optymalnie dostosowany do istniejącego terenu, a poprzez dodatkowe elementy w postaci obiektów małej architektury typu ławki (w tym ławka solarna), siedziska betonowe, kosze, lampy solarne, tablice oraz odpowiednio dobrane urządzenia (przeszkody) będzie obiektem kompleksowym, innowacyjnym i proekologicznym. Skatepark będzie doskonałą formą wypoczynku i będzie promował aktywne spędzanie czasu na świeżym powietrzu zarówno dzieci jak i całych rodzin. Przedsięwzięcie dostosowane będzie do poruszania się m.in. rowerami, rolkami, deskorolkami i zawierać będzie takie elementy jak urządzenia sprawnościowe wykonane w technologii betonowej składające się z różnych zjazdów, podjazdów, ramp i poręczy, obiekty małej architektury, nasadzenia zieleni w postaci drzew i krzewów oraz trawników, a także chodników z kostki. Skatepark będzie zachęcał do poruszania się                        i wykorzystywania proekologicznego środku transportu jakim są rowery, rolki czy deskorolki, a miejsca zieleni będą miały wpływ na przeciwdziałanie zmianom klimatu i właściwy mikroklimat. Realizacja inwestycji przyczyni się do osiągnięcia korzyści społecznych w wymiarze lokalnym, w tym do wzrostu integracji społecznej i kreatywności lokalnej społeczności. Obiekt dostosowany będzie do potrzeb osób w każdym wieku oraz z różnym stopniem sprawności poprzez jego uniwersalność i funkcjonalność. Zastosowane urządzenia i technologie sprzyjać będą zarówno aktywnemu wypoczynkowi jak również sprawią, że obiekt będzie miejscem relaksu i odpoczynku z możliwością wykorzystania środków lokomocji sprzyjających ochronie środowiska, a brak barier architektonicznych i łatwy dojazd przyczynią się do skorzystania z niego również przez osoby niepełnosprawne. Inwestycja dzięki zastosowanym rozwiązaniom będzie odpowiedzią na potrzeby osób młodych jako miejsce wypoczynku i aktywności na powietrzu. Osoby młode jak i starsi będą mogli poprzez zrealizowaną inwestycję darmowo korzystać z wybudowanego obiektu. Skatepark będzie miejscem relaksu dla osób lubiących sport,        jak również umożliwi m.in. ładowanie urządzeń mobilnych dzięki wbudowanej ławce solarnej. Poprzez dogodny dojazd do urządzeń i oświetlenie znajdujące się w pobliżu            z infrastruktury będą mogły również skorzystać osoby niepełnosprawne. Inwestycja wywierała będzie pozytywny proekologiczny wpływ na środowisko umożliwiając korzystanie z niej m.in. przez środki lokomocji nie powodujące emisji spalin, a także będzie sprzyjała wśród użytkowników do większej integracji.

Umowa o przyznaniu pomocy Nr (…) z dnia 26.06.2023 r. zawarta z Województwem (…) przewiduje dofinansowanie projektu pn.: (…) współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 w ramach w ramach poddziałania 19.2 „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność”.

Środki z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 wpłyną na rachunek Gminy po przedstawieniu instytucji dofinansowującej wniosku o płatność wraz z niezbędnymi dokumentami finansowym, w tym potwierdzeniem zapłaty wykonawcy za wykonane roboty budowlane. Przewidziana jest zapłata wykonawcy robót budowlanych na podstawie wystawionych faktur za wykonane etapy robót.

Całkowita wartość projektu wynosi (…) zł i dotyczy kosztów budowy w/w skateparku.

Realizowana inwestycja stanowi zadanie własne Gminy. Skatepark będzie udostępniony nieodpłatnie mieszkańcom.

Po wybudowaniu obiektu, Gmina nie planuje wykorzystywać go do działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT. Gmina (…), w ramach realizacji tej inwestycji, wypełni swoje ustawowe zadania wynikające z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2023 r. poz. 40 ze zm.), który stanowi,      że gminy wykonują zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność, natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gmin należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, do zadań własnych gminy należą m.in. sprawy:

-ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej;

-gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego;

-wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz;

-działalności w zakresie telekomunikacji;

-lokalnego transportu zbiorowego;

-ochrony zdrowia;

-pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych;

-wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej;

-gminnego budownictwa mieszkaniowego;

-edukacji publicznej;

-kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami;

-kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych;

-targowisk i hal targowych;

-zieleni gminnej i zadrzewień;

-cmentarzy gminnych;

-porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego;

-utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych;

-polityki prorodzinnej, w tym zapewnienia kobietom w ciąży opieki socjalnej, medycznej i prawnej;

-wspierania i upowszechniania idei samorządowej, w tym tworzenia warunków do działania i rozwoju jednostek pomocniczych i wdrażania programów pobudzania aktywności obywatelskiej;

-promocji gminy.

Przy realizacji inwestycji Gmina (…) poniesie wydatki na budowę w/w skateparku.

Wydatki na inwestycję dokumentowane będą wystawionymi przez wykonawcę fakturami na Gminę (…) z wykazanymi w nich kwotami podatku naliczonego.

Majątek powstały w wyniku realizacji powyższej inwestycji będzie stanowił własność Gminy (…) i zostanie przyjęty na stan środków trwałych. Wartość nakładów na środek trwały przekroczy 15 tys. zł netto.

Po zakończeniu realizacji Projektu inwestycja będzie własnością Gminy, i pozostanie własnością Gminy przez okres trwałości minimum 5 lat od dnia płatności końcowej, tj. płatności dokonanej na podstawie wniosku o płatność składanego po zrealizowaniu całego zadania.

Wybudowana infrastruktura służyć będzie zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty lokalnej.

W związku z przedstawionym stanem faktycznym Wnioskodawca powziął wątpliwość co do okoliczności, czy Gmina będzie miała prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki inwestycyjne z tytułu budowy skateparku w miejscowości (…), osiedle (…), który to skatepark będzie własnością Gminy i służyć będzie nieodpłatnie mieszkańcom Gminy (…).

Pytanie

Czy Gmina ma prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki inwestycyjne z tytułu zrealizowania inwestycji polegającej na budowie skateparku w miejscowości (…), osiedle (…), który to skatepark zostanie własnością Gminy i służyć będzie do świadczenia nieodpłatnych usług (niepodlegających VAT)?

Państwa stanowisko w sprawie

Wskazać należy, że w ocenie Gminy brak jest prawa do odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją inwestycji (…), ponieważ jest to zadanie własne gminy zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 10 i 15 ustawy o samorządzie gminnym. Gmina nie będzie uzyskiwała żadnych dochodów z inwestycji, które generują podatek należny. Majątek, który powstanie na skutek realizowanej inwestycji nie będzie wykorzystywany do prowadzenia działalności gospodarczej. Jego przeznaczenie pozostanie ściśle związane z realizacją zadań Gminy (…), które nałożone zostały na nią m.in. w ustawie o samorządzie gminnym.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje w zakresie, w jakim nabyte towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ustawodawca przewidział dwa warunki, których łączne spełnienie uprawnia do skorzystania z prawa do odliczenia:

-towary lub usługi zostaną nabyte przez podatnika VAT,

-zakupy będą w bezspornym związku z czynnościami opodatkowanymi.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 u.p.t.u. podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Jednocześnie ustawodawca w przepisie art. 15 ust. 6 u.p.t.u. wskazuje, że nie uznaje się za  podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Tym samym Gmina (…) nie jest uznawana za podatnika podatku od towarów i usług w zakresie czynności, których wykonanie wiąże się z wykonywaniem zadań nałożonych odrębnymi przepisami, w tym wykonywaniem zadań własnych.

Gmina (…) jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów, ale dokonywać będzie nabyć towarów i usług, które pozostawać będą w związku z czynnościami niepodlegającymi VAT - nieodpłatnym udostępnieniem wybudowanej infrastruktury w ramach realizacji zadań własnych.

Powstały skatepark nie będzie związany z wykonaniem czynności opodatkowanych, o których mowa w art. 5 ust. 1 ustawy o podatku VAT. Powyższy skatepark nie będzie wykorzystywany w ramach prowadzenia działalności gospodarczej.

Towary i usługi nabyte przez Gminę (…) (czynnego podatnika VAT) w ramach ponoszonych wydatków na powstanie skateparku mają związek z wykonywaniem czynności niepodlegającymi VAT, tj. nieodpłatnym udostępnieniu skateparku ogółowi społeczeństwa. Gmina nie będzie pobierała opłat za korzystanie z wybudowanej infrastruktury.

Głównym celem inwestycji jest poprawa jakości życia mieszkańców oraz zapewnienie dostępu do infrastruktury spełniającej oczekiwania społeczności.

Zadaniem Gminy jest zaspokojenie potrzeb mieszkańców związanych z kulturą fizyczną oraz rekreacją.

Poniesione wydatki na ww. inwestycję nie są związane z wykonaniem przez Gminę czynności opodatkowanych (brak świadczeń odpłatnych, brak przychodów) co uniemożliwia odliczenia VAT.

W związku z powyższym Gmina (…) nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur otrzymanych od wykonawców w związku z realizacją inwestycji wraz z wyposażeniem. Gmina działa tym samym jako organ władzy publicznej, w zakresie zadań własnych nałożonych odrębnymi przepisami prawa.

Stanowisko Wnioskodawcy znajduje potwierdzenie w licznych interpretacjach indywidualnych Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej:

-z dnia 12 lipca 2022 r. sygn. 0114-KDIP1-3.4012.272.2022.1.KP w której stwierdzono, że: „warunki uprawniające do odliczenia podatku VAT naliczonego nie będą spełnione. Wnioskodawca, realizując Projekt, nie działa w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy, lecz działa jako organ władzy publicznej, w zakresie zadań własnych, nałożonych odrębnymi przepisami prawa (art. 15 ust. 6 ustawy), w ramach czynności publicznoprawnych, a efekty realizacji Projektu - jak wynika z wniosku - nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W konsekwencji, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia podatku VAT należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług, związanych z realizacją Projektu”.

-z dnia 1 lipca 2022 r. sygn. 0113-KDIPT-2.4012.344.2022.1.MC w której stwierdzono, że: „powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie został/nie zostanie spełniony, ponieważ - jak wynika z okoliczności sprawy - towary i usługi nabywane w związku z realizacją zadania nie są/nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W związku z powyższym, nie mają/nie będą mieli Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tytułu realizacji ww. zadania. Tym samym, z tego tytułu nie przysługuje/nie będzie przysługiwało Państwu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, nie mają/nie będą mieli Państwo prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją zadania pn. „...”, ponieważ towary i usługi nabywane               w związku z realizacją zadania nie są/nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT”.

-z dnia 1 lipca 2022 r. sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.366.2022.1.JSZ w której stwierdzono, że: „powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie zostanie spełniony, ponieważ - jak wynika z okoliczności sprawy - towary i usługi nabywane w związku z realizacją zadania nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W związku z powyższym, nie będą mieli Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tytułu realizacji ww. zadania. Tym samym, z tego tytułu nie będzie przysługiwało Państwu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, nie będą mieli Państwo prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji pn. „...” w ramach zadania inwestycyjnego pn. „...”, ponieważ - jak wynika z okoliczności sprawy - towary i usługi nabywane w związku z realizacją zadania nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT”.

-z dnia 1 lipca 2022 r. sygn. 0112-KDIL-1.4012.312.2022.1.AW, w której stwierdzono, że: „Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy: Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych.

Wątpliwości Państwa dotyczą ustalenia, czy Gmina nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją Projektu.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, bowiem - jak wynika z opisu sprawy - Gmina realizując ww. Projekt będzie realizowała zadanie własne gminy, nałożone na JST przepisami ustawy o samorządzie gminnym, jako zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, które obejmuje sprawy związane z rekreacją     i sportem. Zatem realizując ww. inwestycję Gmina nie będzie działała w charakterze podatnika VAT, lecz w zakresie realizacji zadań własnych Gminy polegających na zaspokajaniu potrzeb mieszkańców. Ponadto efekty planowanego Projektu, nie będą wykorzystywane przez Gminę wraz z jej jednostkami organizacyjnymi do działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

W konsekwencji, Gmina - na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy - nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących wydatki związane z realizacją przedmiotowej inwestycji. Tym samym, Gminie z tego tytułu nie przysługuje prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy”.

Zgodnie z poglądem wyrażonym w interpretacji indywidualnej z dnia 19.05.2022 r., wydanej przez: Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, sygn.: 0114-KDIP1-2.4012.228.2022.1.PC „Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku od towarów i usług w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W analizowanej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż realizując projekt pn. (...), nie będziecie Państwo działać w charakterze podatnika VAT, lecz będziecie działać w obszarze zadań własnych wynikających z ustawy o samorządzie gminnym. Jak Państwo wskazujecie majątek powstały w wyniku realizacji inwestycji będzie stanowił infrastrukturę publiczną ogólnodostępną i nieodpłatnie udostępnioną ogółowi społeczeństwa, od którego Gmina nie  będzie pobierała dochodów wynikających z ustawy o VAT. W konsekwencji nie będziecie Państwo mieli prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w związku z realizacją przedmiotowego zadania”.

W świetle powyżej przedstawionych poglądów Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej Gmina stoi na stanowisku, że nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki inwestycyjne na wykonywaną inwestycję obejmującą budowę skateparku w miejscowości (…), osiedle (…), który to skatepark będzie własnością Gminy i wykorzystywany będzie do czynności niepodlegających VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.) – zwanej dalej „ustawą o VAT”:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a) nabycia towarów i usług,

b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Art. 87 ust. 1 ustawy o VAT stanowi:

W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo         do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2 – ust. 6 ustawy o VAT.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy o VAT:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96,       z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Natomiast zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników,       a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Według art. 15 ust. 6 ustawy o VAT:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym:

Krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

W każdych okolicznościach podmioty prawa publicznego są uważane za podatników w związku z czynnościami określonymi w załączniku I, chyba że niewielka skala tych działań sprawia, że mogą być one pominięte.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 40 ze zm.):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Jak stanowi art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy.

Katalog zadań własnych gminy został określony w art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.      W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie jest spełniony, ponieważ – jak wynika z okoliczności sprawy – wydatki ponoszone w związku z realizacją inwestycji nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Jak Państwo wskazali, wybudowany Skatepark będzie udostępniony nieodpłatnie mieszkańcom. Realizowana inwestycja stanowi zadanie własne Gminy. Po wybudowaniu obiektu, Gmina nie planuje wykorzystywać go do działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT. W związku z powyższym, nie mają Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tytułu realizacji ww. inwestycji. Tym samym, z tego tytułu nie przysługuje Państwu prawo do zwrotu podatku, o którym mowa    w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Reasumując, nie mają Państwo prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją inwestycji pn. (…), ponieważ – jak wynika z okoliczności sprawy – wydatki ponoszone w ramach ww. inwestycji nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Tym samym uznałem Państwa stanowisko za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651         ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy Ordynacja podatkowa:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Stosownie do art. 14na § 2 ustawy Ordynacja podatkowa:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA),

albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na  adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).