Dotyczy egzekucyjnej sprzedaży nieruchomości – działki nr 1. - Interpretacja - 0114-KDIP4-2.4012.458.2023.2.KS

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 24 października 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-2.4012.458.2023.2.KS

Temat interpretacji

Dotyczy egzekucyjnej sprzedaży nieruchomości – działki nr 1.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

18 sierpnia 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 18 sierpnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy egzekucyjnej sprzedaży nieruchomości – działki nr 1.

Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 17 października 2023 r. (wpływ 17 października 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Przeciwko dłużnikowi - (...) Sp. z o.o. w likwidacji, NIP: (…), KRS: (…) prowadzone jest postępowanie egzekucyjne z nieruchomości położonej: (…), dla której IV Wydział Ksiąg Wieczystych przy Sądzie Rejonowym (…) prowadzi księgę wieczystą o nr KW (…) (działka nr 1) z rozpoczętą w 2009 r. budową salonu meblowego (fundamenty i słupy konstrukcyjne żelbetowe oraz stalowe). Nieruchomość położona jest pomiędzy drogą wojewódzką nr (…), jeden z głównych ciągów komunikacyjnych województwa (…).

Działka nr 1 obszaru 7326 m2 ma kształt dosyć regularnego wieloboku, zbliżonego do trapezu, z bezpośrednim dostępem do (…) (droga urządzona, o nawierzchni asfaltowej, własność gminy). Na potrzeby egzekucji dłużnik nie udostępnił żadnej dokumentacji dotyczącej działki i istniejącej na działce zabudowy. Zgodnie z informacjami uzyskanymi z Urzędu Gminy (…), znajduje się na terenie, dla którego obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego zatwierdzony Uchwałą Nr (…) z 28 kwietnia 2004 r. w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (…). Zgodnie z zapisami ww. planu przedmiotowa działka nr 1 zlokalizowana jest na terenie w planie oznaczonym symbolem B30 MU - zabudowa mieszkaniowa i usługi. Według ustaleń, najbliższe sąsiedztwo nieruchomości, poza ciągami komunikacyjnymi, stanowią w przeważającej części tereny zabudowane budynkami mieszkalnymi jednorodzinnymi w zabudowie wolnostojącej z funkcjami towarzyszącymi, budynki usługowe oraz tereny niezabudowane. Od strony zachodniej przedmiotowa działka sąsiaduje z (…), od strony północnej z (…) (droga powiatowa), a od strony wschodniej z (…) (droga gminna). Od strony południowej działka nr 1 w części graniczy z terenami zabudowy mieszkaniowo-usługowej, a w części przylega do wydzielonej (…). Teren działki nr 1 jest nieogrodzony, trochę zróżnicowany wysokościowo, z łagodnym spadkiem w kierunku północnym. Na dzień oględzin, na terenie działki widoczne były elementy rozpoczętej budowy budynku salonu meblowego. Teren wygląda na nieużytkowany od wielu lat, porośnięty trawą, krzewami i drzewami - samosiejkami. Z uzyskanych informacji i udostępnionych dokumentów przez Wydział (…) wynika, że budowę rozpoczęto na podstawie uzyskanej Decyzji nr (…) - pozwolenie na budowę budynku salonu meblowego wraz z infrastrukturą towarzyszącą (przyłącza wodno-kanalizacyjne, kanalizacja deszczowa, układ dróg wewnętrznych) na działce nr 1 poł. w (…), zmienionej Decyzją nr (…) z 24 listopada 2009 r. w zakresie zmiany rzędnej posadowienia obiektu. Konstrukcja budynku salonu meblowego (wg projektu): fundamenty, stopy żelbetowe monolityczne, na stopach podwaliny żelbetowe stanowiące ściany fundamentowe izolowane przeciwwodne i obłożone styropianem. Konstrukcja stalowa - kratownica oparta na słupach z kształtowników stalowych gorącowalcowanych. Parametry obiektu (wg projektu): pow. zabudowy - 3649,17 m2, pow. użytkowa - 3526,26 m2, kubatura - 24806 m2, wysokość - 6,90 m. Na nieruchomości na dzień oględzin widoczne były elementy rozpoczętej budowy budynku salonu meblowego: stopy fundamentowe ze słupami żelbetowymi oraz stalowymi, ściany fundamentowe oraz betonowa płyta o pow. ok. 425 m2 zlokalizowana w południowowschodniej części działki - prawdopodobnie parking. Według ustaleń (...) Inspektorat Nadzoru Budowlanego nie odnotował wniosku inwestora o pozwolenie na użytkowanie, bądź zawiadomienie o zakończeniu jakiejkolwiek budowy dot. działki nr 1. Wójt Gminy (…), nie odnotował zgłoszenia do opodatkowania budynków oraz budowli położonych na ww. działce. Zgodnie z projektem teren miał być wyposażony w przyłącza: wodociągowe, kanalizacji sanitarnej, kanalizacji deszczowej, elektroenergetyczne i docelowo również w przyłącze gazowe. Na dzień oględzin przy granicy działki widoczna jest skrzynka elektryczna. Zgodnie z warunkami przyłączenia do sieci energetycznej nr (…) z 16 sierpnia 2007 r. wydane przez (…), salon meblowy miał być zasilany z sieci energetycznej (…), ze złącza kablowego ZK-3, zlokalizowanego w pobliżu wjazdu na zaplecze obiektu. Z mapy zasadniczej wynika, że w (…) przebiegają kluczowe sieci infrastruktury technicznej: sieć energetyczna, sieć wodociągowa, kanalizacyjna, gazowa i telekomunikacyjna.

Zgodnie z decyzją Starosty (…) z 3 marca 2008 r. – (…) działka nr 1 nie podlega ochronie w myśl przepisów Ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych z 3 lutego 1995 r. (Dz. U. z 1995 r., Nr 16, poz. 78 ze. zm.), gdyż gleba tej działki stanowiąca klasę RV w terenach osiedlowych niezabudowanych jest pochodzenia mineralnego. W toku czynności egzekucyjnych stwierdzono, iż dłużnik nie posiada zdolności procesowej ani przedstawiciela ustawowego, w odpisie KRS brak osoby do reprezentacji podmiotu, stąd Postanowieniem z 5 marca 2021 r. Sąd Rejonowy w (…) ustanowił dla dłużnika w przedmiotowym postępowaniu, kuratora w osobie adwokata (…).

Ustanowiony kurator 22 września 2022 r. złożył do akt oświadczenie, iż nie posiada informacji w zakresie ww. nieruchomości, czy działalności dłużnika. Wniosek o wydanie interpretacji został sporządzony o wszystkie dostępne organowi egzekucyjnemu informacje uzyskane m.in. ze Starostwa (…), (...) Insp. Nadzoru Budowlanego (…). Zgodnie z informacją ze strony podatki.gov.pl dłużnik nie jest zarejestrowany jako podatnik VAT.

Doprecyzowanie i uzupełnienie opisu zdarzenia przyszłego

Komornik nie posiada informacji:

  • do jakich czynności dłużna spółka wykorzystywała nieruchomość w całym okresie jej posiadania. Jak opisano we wniosku - nieruchomość stanowi działkę nr 1 z rozpoczętą w 2009 r. i do dziś niezakończoną budową salonu meblowego w postaci fundamentów i słupów konstrukcyjnych żelbetowych oraz stalowych - szczegóły we wniosku,
  • czy nieruchomość o nr (...) działka nr 1 była przedmiotem najmu, dzierżawy lub umowy o podobnym charakterze,
  • czy nieruchomość o nr (…) - działka nr 1 była wykorzystywana wyłącznie do działalności zwolnionej z VAT,
  • czy dłużnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT z tytułu nabycia nieruchomości lub ewentualnego wybudowania obiektów znajdujących się na działce.

W momencie sprzedaży w drodze licytacji komorniczej na nieruchomości stanowiącej działkę nr 1, nie będą znajdować się obiekty stanowiące budynki/budowle lub ich części w rozumieniu ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2023 r., poz. 682 ze zm.).

Przy wycenie, wartość nieruchomości została pomniejszona o koszty rozbiórki rozpoczętej budowy, wywozu gruzu i uporządkowania terenu.

Brak informacji, które są niezbędne do oceny, czy w przedmiotowej sprawie ma zastosowanie zwolnienie od podatku jest wynikiem podjętych przez Komornika działań potwierdzających brak możliwości uzyskania tych niezbędnych informacji. Innych poza wypisanymi informacjami, Komornik nie ustalił. Działania Komornika pozostają udokumentowane treścią uzyskanych odpowiedzi załączonych do akt sprawy.

Pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

Czy sprzedaż nieruchomości w drodze licytacji będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT?

Pana stanowisko w sprawie

Pana zdaniem, sprzedaż nieruchomości w drodze licytacji będzie podlegała opodatkowaniem podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 21 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

W aktach egzekucyjnych znajdują się potwierdzenia czynności podjętych przez Komornika jako niezbędnych do potwierdzenia ewentualnego zwolnienia sprzedaży nieruchomości z opodatkowania podatkiem VAT.

Wobec braku organów reprezentujących dłużnika i braku wiedzy kuratora w zakresie działalności dłużnika, Komornik wystąpił z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej na podstawie posiadanych informacji.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na podstawie uregulowania zawartego w art. 18 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

organy egzekucyjne określone w ustawie z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz.U. z 2022 r. poz. 479) oraz komornicy sądowi wykonujący czynności egzekucyjne w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania cywilnego są płatnikami podatku od dostawy, dokonywanej w trybie egzekucji, towarów będących własnością dłużnika lub posiadanych przez niego z naruszeniem obowiązujących przepisów.

Definicja płatnika została zawarta w art. 8 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.) zgodnie z którym:

płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że komornik sądowy dokonuje transakcji w imieniu podatnika – dłużnika. Prowadzona przez komornika sprzedaż towarów będących własnością dłużnika jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług, gdy do rozliczenia tego podatku byłby zobowiązany dłużnik natomiast w przypadku, gdy powyższa czynność nie podlegałaby opodatkowaniu tym podatkiem lub byłaby od niego zwolniona, komornik sądowy nie jest obowiązany do odprowadzenia podatku.

Tym samym komornik sądowy zobowiązany jest do przestrzegania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz do uwzględnienia w trakcie sprzedaży towarów okoliczności decydujących o jej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy:

opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy:

przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy:

przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Zgodnie z przedstawionymi przepisami działka nr 1 spełnia definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a jej sprzedaż jest traktowana jako dostawa towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy, która to czynność podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy:

podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do treści art. 15 ust. 2 ustawy:

działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Określony w ustawie zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wskazuje, że do tego, aby faktycznie zaistniało opodatkowanie danej czynności konieczne jest, aby czynność podlegającą opodatkowaniu wykonał podmiot, który dla tej właśnie czynności będzie działał jako podatnik. Definicja działalności gospodarczej, zawarta w ustawie, ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem „podatnik” tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym. Ponadto, działalność gospodarczą stanowi wykorzystywanie towarów w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Analizując powyższe przepisy stwierdzić należy, że dostawa towarów podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wyłącznie wówczas, gdy dokonywana będzie przez podmiot mający status podatnika, a dodatkowo działającego w takim charakterze w odniesieniu do danej transakcji. Istotnym dla określenia, że w odniesieniu do konkretnej dostawy mamy do czynienia z podatnikiem podatku VAT jest stwierdzenie, że prowadzi on działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy.

Mając na uwadze opis sprawy w kontekście powołanych przepisów stwierdzić należy, że dostawa w ramach postępowania egzekucyjnego działki nr 1, będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem przedmiotowa transakcja dotyczyć będzie towaru w rozumieniu ustawy oraz dokonana będzie w imieniu i na rzecz podmiotu (Dłużnej Spółki), objętego dyspozycją art. 15 ustawy, jako wykonującego działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy, a więc będącego podatnikiem w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy. Jak bowiem wynika z opisu sprawy dłużnikiem jest Sp. z o.o. w likwidacji.  

W konsekwencji, że dostawa nieruchomości - działki nr 1 w drodze licytacji komorniczej będzie czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, jako odpłatna dostawa towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy.

W tym miejscu wskazać należy, że dokonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług może być opodatkowana albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług zwolnienie od podatku.

Zastosowanie zwolnienia od podatku, jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.

Zakres i zasady zwolnienia dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

I tak, w myśl art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy:

zwalnia się od podatku VAT dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

Powyższe oznacza, że zwolnienie przysługuje względem takiej dostawy, której przedmiotem jest grunt niezabudowany i jednocześnie o przeznaczeniu innym niż budowlane. Zatem ze zwolnienia od podatku korzystać będą dostawy gruntów o charakterze rolnym, leśnym, itp.

Art. 2 pkt 33 ww. ustawy stanowi, że:

ilekroć w przepisach ustawy jest mowa o terenach budowlanych - rozumie się przez to grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Z przytoczonych przepisów wynika, że przeznaczenie określonego gruntu należy oceniać wyłącznie w oparciu o istniejący plan zagospodarowania przestrzennego oraz wydane decyzje o warunkach zabudowy nieruchomości.

O przeznaczeniu nieruchomości stanowią akty prawa miejscowego, tj. miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego - jako źródło prawa miejscowego, a w przypadku jego braku decyzja o warunkach zabudowy - jako akt indywidualny prawa administracyjnego.

W konsekwencji, generalnie opodatkowane podatkiem VAT są dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku tych ostatnich opodatkowane są wyłącznie te, których przedmiotem są tereny budowlane, czyli tereny przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu  i zagospodarowaniu przestrzennym. Pozostałe natomiast dostawy gruntów niezabudowanych, dla których nie obowiązuje plan zagospodarowania przestrzennego oraz nie wydano decyzji o warunkach zabudowy – są zwolnione od podatku VAT.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy:

zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dotyczy wszystkich towarów – zarówno nieruchomości, jak i ruchomości – przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT i wykorzystywanych – niezależnie od okresu ich używania przez podatnika (kilka dni, miesięcy czy lat) – wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.

Jak wskazano wyżej, aby zastosować zwolnienie od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dla dostawy towarów, spełnione muszą być łącznie dwa warunki wskazane w tym przepisie, tj.:

1)towary od momentu ich nabycia do momentu ich zbycia muszą służyć wyłącznie działalności zwolnionej, w żadnym momencie ich posiadania nie można zmienić ich przeznaczenia oraz sposobu wykorzystywania,

2)przy nabyciu (imporcie, wytworzeniu) tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Niespełnienie jednego z powyższych warunków daje podstawę do wyłączenia dostawy towarów ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w ww. art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Analiza przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, regulujących wyżej wskazane prawo do zwolnienia od podatku dostaw nieruchomości i ruchomości prowadzi do wniosku, że w odniesieniu do tych towarów może wystąpić jedna z ww. podstaw do zastosowania zwolnienia od tego podatku. Istotne jest wobec tego każdorazowe kompleksowe zbadanie okoliczności towarzyszących danej dostawie. Zauważyć bowiem należy, że stosowanie zwolnień od podatku ma charakter wyjątkowy i nie podlega ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, natomiast możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna. W efekcie, podatnik uprawniony jest do zastosowania ww. preferencji, gdy charakter dokonywanych przez niego czynności, w sposób jednoznaczny i niebudzący wątpliwości, wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

W tym miejscu należy zauważyć, że zgodnie z art. 43 ust. 21 ustawy:

jeżeli udokumentowane działania organów egzekucyjnych lub komorników sądowych, o których mowa w art. 18, nie doprowadziły, na skutek braku możliwości uzyskania niezbędnych informacji od dłużnika, do potwierdzenia spełnienia warunków zastosowania do dostawy towarów, o której mowa w art. 18, zwolnień od podatku, o których mowa w ust. 1 pkt 2, 3 i 9-10a, przyjmuje się, że warunki zastosowania zwolnień od podatku nie są spełnione.

Wobec powyższego, dokonana w trybie egzekucji dostawa towarów, jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług, jeżeli udokumentowane działania w celu potwierdzenia zwolnienia podjęte przez komornika lub organ egzekucyjny były z powodu dłużnika bezskuteczne.

W przedmiotowej sprawie wskazał Pan, że działka nr 1 znajduje się na terenie, dla którego obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego. Działka zlokalizowana jest na terenie w planie oznaczonym symbolem B30 MU - zabudowa mieszkaniowa i usługi.

Zatem, działka nr 1 stanowi teren budowlany w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy i w konsekwencji jej dostawa nie może zostać objęta zwolnieniem od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.

Należy zauważyć, że jeżeli nie zostaną spełnione przesłanki zastosowania zwolnienia od podatku sprzedaży nieruchomości na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, to trzeba przeanalizować możliwość zastosowania zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

W analizowanej sprawie przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego nie pozwala jednak stwierdzić, czy sprzedaż przez Pana w drodze licytacji komorniczej nieruchomości - działki nr 1 będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, gdyż brak jest informacji niezbędnych do jednoznacznego dokonania takiej oceny na podstawie ww. przepisów. Przy czym, jak wynika z wniosku brak informacji, które są niezbędne do oceny, czy w przedmiotowej sprawie ma zastosowanie zwolnienie od podatku jest wynikiem podjętych przez Pana działań potwierdzających brak możliwości uzyskania tych niezbędnych informacji.

W związku z powyższym w sprawie znajdzie zastosowanie art. 43 ust. 21 ustawy poprzez przyjęcie, że warunki zastosowania zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy nie są spełnione, o ile podjęte przez Pana udokumentowane działania nie doprowadziły, na skutek braku możliwości uzyskania niezbędnych informacji od dłużnika, do potwierdzenia spełnienia warunków zastosowania do dostawy towarów (nieruchomości) zwolnienia od podatku.

Zaznaczyć jednak należy, że kwestia oceny działań podjętych przez Pana nie była przedmiotem interpretacji.

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że opisana we wniosku sprzedaż działki (nr 1) w trybie licytacji komorniczej będzie stanowiła czynność opodatkowaną podatkiem od towarów i usług, ale nie będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2, pkt 9 ustawy w zw. z art. 43 ust. 21 ustawy.

Tym samym Pana stanowisko należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pana do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)  z zastosowaniem art. 119a;

2)  w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)  z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).