Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu. - Interpretacja - 0112-KDIL1-3.4012.447.2023.1.JŚ

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 13 października 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-3.4012.447.2023.1.JŚ

Temat interpretacji

Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

14 września 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 14 września 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu pn. „(…)”.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Gmina (…) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca realizuje zadania publiczne na podstawie ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2023 r. poz. 40 z późn. zm., dalej ustawa o samorządzie gminnym). Gmina (…) posiada osobowość prawną oraz pełną zdolność do czynności prawnych. Wnioskodawca realizuje zadania własne samodzielnie lub poprzez powołane gminne jednostki organizacyjne.

Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego prowadzi zarówno czynności podlegające VAT, tj. opodatkowane, zwolnione jak również niepodlegające podatkowi od towarów i usług. Czynności niepodlegające opodatkowaniu wynikają w szczególności z zadań nałożonych na Gminę w art. 7 ustawy o samorządzie gminnym. Zgodnie z przepisami ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm., dalej ustawa o VAT) w ewidencji prowadzonej dla celów VAT, Gmina (…) odlicza podatek naliczony w następujący sposób:

-zakup towarów i usług wykorzystywanych wyłącznie do czynności opodatkowanych – odliczenie pełnej kwoty podatku VAT naliczonego,

-zakup towarów i usług wykorzystywanych do czynności opodatkowanej oraz niepodlegającej opodatkowaniu – odliczenie części kwoty podatku VAT naliczonego przy zastosowaniu prewspółczynnika,

-zakup towarów i usług wykorzystywanych do czynności zwolnionej z opodatkowania, opodatkowanej oraz niepodlegającej opodatkowaniu – odliczenie części kwoty podatku VAT naliczonego przy zastosowaniu tzw. wskaźnika proporcji oraz prewspóczynnika,

-zakup towarów i usług wykorzystywanych do czynności zwolnionej z opodatkowania i opodatkowanej – odliczenie części kwoty podatku VAT naliczonego przy zastosowaniu tzw. wskaźnika proporcji,

-zakup towarów i usług wykorzystywanych do czynności zwolnionej z opodatkowania lub niepodlegającej opodatkowaniu – brak możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego.

Gmina (…) przystąpiła do realizacji projektu grantowego „(…)”, finansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa na lata 2014-2020, Oś Priorytetowa V Rozwój cyfrowy JST oraz wzmocnienie cyfrowej odporności na zagrożenia. Głównym celem projektu jest rozwój cyfrowy Gminy prowadzący do wzrostu realizacji usług publicznych na drodze teleinformatycznej (e-usługi) oraz zwiększenie cyberbezpieczeństwa Gminy.

W ramach projektu dotyczącego zwiększenia poziomu cyfryzacji urzędu przewidziano i zakupiono:

1.Sprzęt niezbędny do realizacji usług publicznych na drodze teleinformatycznej w Urzędzie Gminy (…):

-Zestawy komputerowe (stacja robocza, monitor, oprogramowanie biurowe) – 25 szt.

-Urządzenia wielofunkcyjne (laserowe) ze skanerem – 4 szt.

-Urządzenia wielofunkcyjne ze skanerem – 2 szt.

-Słuchawki z mikrofonem – 36 szt.

-Zakup i wdrożenie licencji do kopii bezpieczeństwa.

2.Szkolenia stacjonarne dla pracowników urzędu w zakresie obsługi zakupionego sprzętu i oprogramowania, szkolenia dla urzędników w zakresie cyberbezpieczeństwa.

3.Przeprowadzenie diagnozy cyberbezpieczeństwa.

4.Usługi doradcze.

Głównym założeniem działań realizowanych w niniejszym projekcie jest usprawnienie i podnoszenie efektywności pracy Urzędu Gminy w (…) oraz powiązanie tego z realnymi potrzebami mieszkańców, a w efekcie podniesienie poziomu świadczenia usług publicznych przez Urząd Gminy, w tym na drodze teleinformatycznej. Projekt realnie wspiera potrzebę zwiększenia poziomu cyfryzacji Urzędu Gminy (…) oraz optymalnego przygotowania jednostki do realizacji procesów i obsługi interesantów, również w warunkach pracy zdalnej. Działania podjęte w projekcie pozwolą zapewnić mieszkańcom Gminy i lokalnym przedsiębiorcom, jak również samej administracji, dostęp do użytecznych, bezpiecznych, prostych w stosowaniu narzędzi, które będą powszechnie dostępne przygotowane do współpracy ze środowiskami technicznymi wykorzystującymi różne technologie. Inwestycje zaplanowane w projekcie pozwolą na modernizację i doposażenie infrastruktury ICT UG (…), ale umożliwią także wprowadzenie w jednostce nowych e-usług dla mieszkańców. Efektem cyfryzacji Urzędu Gminy w (…) będzie automatyzacja procesów administracyjnych, co znacząco wpłynie na jakość i szybkość usług publicznych świadczonych przez Urząd. Realizacja grantu przyczyni się również do ograniczenia negatywnych skutków gospodarczych, społecznych oraz edukacyjnych wywołanych przez pandemię COVID-19.

Celem projektu jest wzrost wydajności, jakości i dostępności usług publicznych realizowanych przez Gminę (…) dzięki podniesieniu poziomu cyfryzacji UG (…) poprzez zakup niezbędnej infrastruktury ICT, wsparcie rozwoju elektronicznego obiegu dokumentów, wdrożenie nowych e-usług oraz zapewnienie odpowiednich systemów cyberzabezpieczeń, a także zwiększenie kompetencji pracowników JST w zakresie cyberbezpieczeństwa i pracy z aktualnym oprogramowaniem. Działania podjęte w projekcie pozwolą na zwiększenie poziomu cyfryzacji Gminy (…), w tym przede wszystkim Urzędu Gminy, co ułatwi pracę Urzędu, a poprzez zwiększenie dostępności urzędu zapewni interesantom lepszy kontakt z Gminą oraz wyższą jakość realizowanych usług publicznych. Tym samym działania realizowane w projekcie przyczynią się do osiągnięcia celu szczegółowego osi priorytetowej V POPC, tj. Rozwój cyfrowy JST oraz wzmocnienie cyfrowej odporności na zagrożenia.

Projekt „(…)” będzie służył realizacji zadań Gminy (…) opisanych w ustawie o samorządzie gminnym, który usprawni realizację usług publicznych na drodze teleinformatycznej. Nabyty w ramach projektu sprzęt komputerowy, urządzenia wielofunkcyjne, licencje, usługi szkoleniowe, doradcze oraz diagnoza cyberbezpieczeństwa będą wykorzystywane wyłącznie do obsługi mieszkańców. Nabyte towary i usługi nie będą służyć działalności gospodarczej wykonywanej przez Gminę (…) i czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT.

Pytanie

Czy Gmina (…) ma możliwość odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z realizacją projektu pn. „(…)”, polegającym na zakupie sprzętu, licencji, usług szkoleniowych i doradczych oraz diagnozie cyberbezpieczeństwa?

Państwa stanowisko w sprawie

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z treści powyższego przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Aby Gmina (…) mogła skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winna spełnić przesłanki umożliwiające uznanie jej, dla tej czynności, za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy o VAT).

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanego przepisu wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, wynajmu, dzierżawy, itp., umów prawa cywilnego. Z kolei, zadania publiczne gminy wykonywane są nieodpłatnie i mają na celu korzyść ogółu. Gmina w tym przypadku korzysta ze środków prawnych o charakterze władczym, właściwych władzy państwowej i działa jako organ władzy publicznej.

W ramach realizacji umowy grantowej „(…)” zwiększy się zdolność Gminy (…) w zakresie realizacji usług publicznych na drodze teleinformatycznej. Nabyte w ramach projektu towary i usługi będą wykorzystywane wyłącznie do poprawy jakości, szybkości i bezpieczeństwa usług świadczonych dla mieszkańców, które są zadaniami własnymi Gminy.

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina (…) nie ma możliwości odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z realizacją projektu „(…)” polegającym na zakupie sprzętu komputerowego, urządzeń wielofunkcyjnych, licencji, usług szkoleniowych, doradczych oraz diagnozy cyberbezpieczeństwa ponieważ nabyte mienie, usługi w ramach realizacji projektu będą wykorzystywane do poprawy realizacji usług publicznych na drodze teleinformatycznej oraz wzmocnienia cyfrowej odporności na zagrożenia i będą wykorzystywane do poprawy obsługi administracyjnej mieszkańców. Nabyte towary i usługi nie będą służyć działalności opodatkowanej podatkiem VAT, gdyż nie została spełniona podstawowa pozytywna przesłanka warunkująca prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, o której mowa w art. 86 ust. 1 ustawy. Gmina (…) w przypadku realizacji tego projektu nie będzie działała jako podatnik VAT, lecz jako organ władzy publicznej, a wydatki związane z realizacją projektu nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych tym podatkiem. Zatem, Gmina (…) nie będzie miała możliwości odliczenia podatku VAT związanego z realizacją przedmiotowego zadania.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej ustawą, zgodnie z którym:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast w myśl przepisu art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W świetle art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ władzy publicznej będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to więc wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych) – tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 40 ze zm.):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Na mocy art. 7 ust. 1 cyt. ustawy:

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina (…) (Wnioskodawca, Gmina) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca realizuje zadania publiczne na podstawie ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Gmina posiada osobowość prawną oraz pełną zdolność do czynności prawnych. Wnioskodawca realizuje zadania własne samodzielnie lub poprzez powołane gminne jednostki organizacyjne. Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego prowadzi zarówno czynności podlegające VAT, tj. opodatkowane, zwolnione jak również niepodlegające podatkowi od towarów i usług. Czynności niepodlegające opodatkowaniu wynikają w szczególności z zadań nałożonych na Gminę w art. 7 ustawy o samorządzie gminnym. Gmina przystąpiła do realizacji projektu grantowego „(…)”, finansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa na lata 2014-2020, Oś Priorytetowa V Rozwój cyfrowy JST oraz wzmocnienie cyfrowej odporności na zagrożenia. Głównym celem projektu jest rozwój cyfrowy Gminy prowadzący do wzrostu realizacji usług publicznych na drodze teleinformatycznej (e-usługi) oraz zwiększenie cyberbezpieczeństwa Gminy.

W ramach projektu dotyczącego zwiększenia poziomu cyfryzacji urzędu zakupiono:

1.Sprzęt niezbędny do realizacji usług publicznych na drodze teleinformatycznej w Urzędzie Gminy:

-Zestawy komputerowe (stacja robocza, monitor, oprogramowanie biurowe) – 25 szt.

-Urządzenia wielofunkcyjne (laserowe) ze skanerem – 4 szt.

-Urządzenia wielofunkcyjne ze skanerem – 2 szt.

-Słuchawki z mikrofonem – 36 szt.

-Zakup i wdrożenie licencji do kopii bezpieczeństwa.

2.Szkolenia stacjonarne dla pracowników urzędu w zakresie obsługi zakupionego sprzętu i oprogramowania, szkolenia dla urzędników w zakresie cyberbezpieczeństwa.

3.Przeprowadzenie diagnozy cyberbezpieczeństwa.

4.Usługi doradcze.

Głównym założeniem działań realizowanych w niniejszym projekcie jest usprawnienie i podnoszenie efektywności pracy Urzędu Gminy oraz powiązanie tego z realnymi potrzebami mieszkańców, a w efekcie podniesienie poziomu świadczenia usług publicznych przez Urząd Gminy, w tym na drodze teleinformatycznej. Projekt realnie wspiera potrzebę zwiększenia poziomu cyfryzacji Urzędu Gminy oraz optymalnego przygotowania jednostki do realizacji procesów i obsługi interesantów, również w warunkach pracy zdalnej. Działania podjęte w projekcie pozwolą zapewnić mieszkańcom Gminy i lokalnym przedsiębiorcom, jak również samej administracji, dostęp do użytecznych, bezpiecznych, prostych w stosowaniu narzędzi, które będą powszechnie dostępne przygotowane do współpracy ze środowiskami technicznymi wykorzystującymi różne technologie. Inwestycje zaplanowane w projekcie pozwolą na modernizację i doposażenie infrastruktury ICT Urzędu Gminy, ale umożliwią także wprowadzenie w jednostce nowych e-usług dla mieszkańców. Efektem cyfryzacji Urzędu Gminy będzie automatyzacja procesów administracyjnych, co znacząco wpłynie na jakość i szybkość usług publicznych świadczonych przez Urząd. Realizacja grantu przyczyni się również do ograniczenia negatywnych skutków gospodarczych, społecznych oraz edukacyjnych wywołanych przez pandemię COVID-19. Celem projektu jest wzrost wydajności, jakości i dostępności usług publicznych realizowanych przez Gminę dzięki podniesieniu poziomu cyfryzacji Urzędu Gminy poprzez zakup niezbędnej infrastruktury ICT, wsparcie rozwoju elektronicznego obiegu dokumentów, wdrożenie nowych e-usług oraz zapewnienie odpowiednich systemów cyberzabezpieczeń, a także zwiększenie kompetencji pracowników JST w zakresie cyberbezpieczeństwa i pracy z aktualnym oprogramowaniem. Działania podjęte w projekcie pozwolą na zwiększenie poziomu cyfryzacji Gminy, w tym przede wszystkim Urzędu Gminy, co ułatwi pracę Urzędu, a poprzez zwiększenie dostępności urzędu zapewni interesantom lepszy kontakt z Gminą oraz wyższą jakość realizowanych usług publicznych. Tym samym działania realizowane w projekcie przyczynią się do osiągnięcia celu szczegółowego osi priorytetowej V POPC, tj. Rozwój cyfrowy JST oraz wzmocnienie cyfrowej odporności na zagrożenia. Projekt „(…)” będzie służył realizacji zadań Gminy opisanych w ustawie o samorządzie gminnym, który usprawni realizację usług publicznych na drodze teleinformatycznej. Nabyty w ramach projektu sprzęt komputerowy, urządzenia wielofunkcyjne, licencje, usługi szkoleniowe, doradcze oraz diagnoza cyberbezpieczeństwa będą wykorzystywane wyłącznie do obsługi mieszkańców. Nabyte towary i usługi nie będą służyć działalności gospodarczej wykonywanej przez Gminę i czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT.

Przy tak przedstawionym opisie sprawy, Państwa wątpliwości dotyczą wskazania czy Gmina ma prawo do odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z realizacją projektu pn. „(…)”, polegającym na zakupie sprzętu, licencji, usług szkoleniowych i doradczych oraz diagnozie cyberbezpieczeństwa.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, bowiem – jak wynika z treści wniosku – nabyte towary i usługi nie będą służyć działalności gospodarczej wykonywanej przez Gminę i czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT.

W związku z powyższym, ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki, warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, nie mają Państwo – na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy – prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu pn. „(…)”.

Podsumowując, Gmina nie ma prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z realizacją projektu pn. „(…)”, polegającym na zakupie sprzętu, licencji, usług szkoleniowych i doradczych oraz diagnozie cyberbezpieczeństwa.

Tym samym, Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).