Brak prawa do całkowitego bądź częściowego obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego w związku z realizacją przez B. części projek... - Interpretacja - 0111-KDIB3-2.4012.549.2023.1.SR

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 29 września 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-2.4012.549.2023.1.SR

Temat interpretacji

Brak prawa do całkowitego bądź częściowego obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego w związku z realizacją przez B. części projektu pn. „…”.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

26 września 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 15 września 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do całkowitego bądź częściowego obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego w związku z realizacją przez B. części projektu pn. „…”. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Gmina realizując zadanie własne, określone w art. 7 ust. 1, pkt 1, 7 i 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2023 r. poz. 40 z późn. zm.) tj. w zakresie zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty w sprawach gospodarki nieruchomościami, jak również utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych, realizuje projekt pn. „…” dofinansowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa EFRR na lata 2014-2020 w ramach osi priorytetowej X. Rewitalizacja oraz infrastruktura społeczna i zdrowotna dla działania: 10.3. Rewitalizacja obszarów zdegradowanych dla poddziałania: 10.3.4. Rewitalizacja obszarów zdegradowanych – OSI (nr wniosku (…)). Projekt realizowany jest w formie partnerstwa i obejmuje zagospodarowanie przestrzeni miejskich (…), w tym ciągów pieszych i zieleńców wraz z robotami budowlanymi w częściach wspólnych budynków mieszkalnych wielorodzinnych. Jego realizacja pozwoli na zapewnienie odpowiedniej infrastruktury mieszkaniowej i przestrzeni dla mieszkańców obszaru rewitalizacji, objętych aktywną integracją społeczną, zawodową i usługami społecznymi, w tym w ramach projektów współfinansowanych z EFS.

Część realizowana przez B. dotyczy remontu tworzonej świetlicy środowiskowej przy ul. (…) w (…). Zgodnie z projektem grupą docelową tworzonej świetlicy jest (...) osób ((...) kobiet i (...) mężczyzn), w tym (...) dzieci i młodzieży w wieku 6-18 lat oraz (...) osób z ich otoczenia, wykluczonych społecznie i zagrożonych ubóstwem, z obszaru rewitalizacji (…). Projekt zakłada objęcie osób i rodzin korzystających ze świadczeń pomocy społecznej zgodnie z ustawą o pomocy społecznej lub kwalifikujących się do wsparcia przez pomoc społeczną, tj. spełniający co najmniej jedną z przesłanek określonych w art. 7 ustawy z dnia 12 marca 2004 (Dz. U. 2023 poz. 901) o pomocy społecznej, w tym z powodu ubóstwa, bezrobocia, niepełnosprawności oraz rodziny z dzieckiem z niepełnosprawnością, o ile co najmniej jeden z rodziców lub opiekunów nie pracuje ze względu na konieczność sprawowania opieki nad dzieckiem z niepełnosprawnością, długotrwałej lub ciężkiej choroby, przemocy w rodzinie, bezradności w sprawach opiekuńczo-wychowawczych i prowadzenia gospodarstwa domowego, zwłaszcza w rodzinach niepełnych lub wielodzietnych, alkoholizmu lub narkomani, osoby korzystające z PO Pomoc Żywnościowa (2014-2020). Odbiorcy wsparcia pochodzić mają głównie ze względu na lokalizację świetlicy z podobszaru rewitalizacji (…). Do realizacji zadań przewidzianych w ramach niniejszego projektu wykorzystywana będzie przestrzeń i infrastruktura otrzymana w ramach wnioskowanego projektu umożliwiając osiągnięcie planowanych wskaźników. Świetlica zgodnie z założeniami ma prowadzić następujące działania: animację lokalną wśród dzieci i młodzieży obszaru rewitalizacji, działania profilaktyczne i socjoterapeutyczne, rozwój umiejętności kluczowych i zajęcia plenerowe.

Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jednolity Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 z późn. zm.). Z dniem 1 stycznia 2017 r. Gmina wprowadziła centralizację rozliczeń w zakresie podatku VAT, obejmującą wszystkie jednostki organizacyjne Gminy, w tym m.in. B. Faktury dokumentujące zakup towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu wystawiane będą na Gminę. Wszystkie towary i usługi nabywane przez Gminę w ramach powyższego projektu wykorzystywane będą wyłącznie do czynności poza podatkiem VAT.

Pytanie

Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do całkowitego bądź częściowego obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów usług związanych z realizacją przez B. części projektu pn. „…”?

Państwa stanowisko w sprawie

Nieruchomość objęta procesem rewitalizacji w ramach projektu „….” w części realizowanej przez B., dotyczy projektowanej świetlicy środowiskowej przy ul. (…) w (…). Wydatki związane z projektem dotyczą przystosowania lokalu do użytkowania przez osoby niepełnosprawne oraz wykonania niezbędnych prac remontowych. Świetlica środowiskowa utworzona w powyższym projekcie będzie udostępniona nieodpłatnie na podstawie protokołu organizacji pozarządowej lub innemu podmiotowi, który będzie świadczył założenia wskazane w projekcie, tj. zadania z zakresu aktywności lokalnej.

Powyższy projekt, według wniosku o dofinansowanie, realizowany jest w partnerstwie z udziałem Z. Sp. z o.o. (Lider projektu), (...) wspólnotami mieszkaniowymi oraz Gminą. Jego przedmiotem jest zagospodarowanie przestrzeni miejskich (…), roboty budowlane w częściach wspólnych budynków mieszkalnych wielorodzinnych wraz z utworzeniem świetlicy dla mieszkańców. Celem ogólnym projektu jest stworzenie warunków pracy środowiskowej, w wyniku czego zwiększyć się ma aktywność i samodzielność osób wykluczonych lub zagrożonych wykluczeniem społecznym. Jednocześnie ma umożliwić tym osobom pełnienie ról społecznych wraz z zahamowaniem negatywnych procesów społecznych i poprawą jakości kapitału społecznego, czego efektem będzie zwiększona aktywizacja społeczno-gospodarcza ludności zamieszkującej rewitalizowane tereny. Do realizacji powyższych celów niezbędna jest odpowiednia infrastruktura techniczna, dzięki której możliwe będzie osiągnięcie zakładanych rezultatów.

Zgodnie z założeniami projektu grupą docelową tworzonej świetlicy jest (...) osób ((...) kobiet i (...) mężczyzn), w tym (...) dzieci i młodzieży w wieku 6-18 lat oraz (...) osób z ich otoczenia, wykluczonych społecznie i zagrożonych ubóstwem, z obszaru rewitalizacji (…). Projekt zakłada objęcie osób i rodzin korzystających ze świadczeń pomocy społecznej zgodnie z ustawą o pomocy społecznej lub kwalifikujących się do wsparcia przez pomoc społeczną, tj. spełniający co najmniej jedną z przesłanek określonych w art. 7 ustawy z dnia 12 marca 2004 (Dz. U. 2023 poz. 901) o pomocy społecznej, w tym z powodu: ubóstwa, bezrobocia, niepełnosprawności oraz rodziny z dzieckiem z niepełnosprawnością, o ile co najmniej jeden z rodziców lub opiekunów nie pracuje ze względu na konieczność sprawowania opieki nad dzieckiem z niepełnosprawnością, długotrwałej lub ciężkiej choroby, przemocy w rodzinie, bezradności w sprawach opiekuńczo-wychowawczych i prowadzenia gospodarstwa domowego, zwłaszcza w rodzinach niepełnych lub wielodzietnych, alkoholizmu lub narkomani, osoby korzystające z PO Pomoc Żywnościowa (2014-2020). Odbiorcy wsparcia pochodzić mają głównie ze względu na lokalizację świetlicy z podobszaru rewitalizacji (…). Do realizacji zadań przewidzianych w ramach niniejszego projektu wykorzystywana będzie przestrzeń i infrastruktura otrzymana w ramach wnioskowanego projektu umożliwiając osiągnięcie planowanych wskaźników. Świetlica zgodnie z założeniami ma prowadzić następujące działania: animację lokalną wśród dzieci i młodzieży obszaru rewitalizacji, działania profilaktyczne i socjoterapeutyczne, rozwój umiejętności kluczowych i zajęcia plenerowe.

Na podstawie powyższych założeń został ogłoszony konkurs na organizowanie zadań z zakresu aktywności lokalnej przy wykorzystaniu lokalu przy ul. (…) w (…). Adresatem konkursu były: organizacje pozarządowe, podmioty działające na podstawie przepisów o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego, stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego, spółdzielnie socjalne, stowarzyszenia zwykłe oraz pozostałe spółki i kluby sportowe niedziałające w celu osiągnięcia zysku, a realizujące swoje zadania statutowe w zakresie objętym konkursem. Jako cel przedsięwzięcia wskazano wspieranie funkcjonowania organizacji pozarządowych oraz rozwój lokalnego społeczeństwa obywatelskiego poprzez organizowanie i prowadzenie zajęć i działań aktywizujących dla społeczności (…), poradnictwo i szkolenia dla organizacji pozarządowych, promowanie akcji społecznych, imprez, zawodów, konkursów i innych form działalności pozarządowej, a także współpraca z (…) oraz innymi podmiotami powołanymi przez Prezydenta Miasta, np. (…). W wyniku rozstrzygnięcia konkursu powyższe zadania powierzono Związkowi (…), który dodatkowo posiada doświadczenie i kadrę pozwalającą na pełną realizację projektu. Związek planuje organizowanie i prowadzenie cyklicznych spotkań, w tym zajęcia w ramach działalności (…) dla dzieci młodszych i starszych, spotkania podróżnicze, konkursy plastyczne i fotograficzne. Ponadto prowadzone będą zajęcia związane ze statutową działalnością Stowarzyszenia, drużyna opiekująca się pomieszczeniami świetlicy przygotuje zajęcia, szkolenia i warsztaty dla organizacji pozarządowych i wolontariuszy oraz inne działania adresowane do osób indywidualnych i grup działających na rzecz miasta. W pierwszym roku działania planuje się uczestniczenie w spotkaniach i zajęciach około (...) osób, liczba ta ma się sukcesywnie zwiększać, aby osiągnąć w 2028 roku (...) osób.

Na gruncie ustawy o VAT, zgodnie z art. 8 ust. 2 za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

1.użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;

2.nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Należy wskazać, że zgodnie art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność, do zakresu jej działania należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów (z art. 6 ust. 1). Ponadto zgodnie z art. 7 ust. 1 cyt. ustawy: do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy w zakresie pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych, a także sprawy związane z prowadzeniem polityki prorodzinnej.

Świadczenie polegające na nieodpłatnym udostępnieniu przedmiotowego lokalu, odbywać się będzie w związku z prowadzoną przez Gminę działalnością, a przekazanie tych pomieszczeń na rzecz wskazanego podmiotu zostanie dokonane celem realizacji zadań publicznych Gminy. Tym samym, w omawianej sprawie nie znajdzie zastosowania art. 8 ust. 2 ustawy, bowiem nieodpłatne używanie lokalu przez (…) odbywa się w związku z wykonywaniem przez Gminę zadań publicznoprawnych.

Analiza powyższych przepisów oraz przedstawionego stanu faktycznego prowadzi do wniosku, że świadczenie polegające na nieodpłatnym udostępnieniu lokalu przy ul. (…) w (…), odbywać się będzie w związku z prowadzoną przez Gminę działalnością, tj. w ramach zadań własnych, które mają służyć zaspokajaniu zbiorowych potrzeb mieszkańców gminy. Obowiązywanie tej zasady powoduje, że każde działanie podejmowane przez jednostki w imieniu własnym, na własną odpowiedzialność i finansowane z budżetu jednostek, a dotyczące mienia gminy należy uznać za działanie publiczne. Mając na uwadze powyższe można stwierdzić, że wykonywane przez Gminę ww. czynności, tj. nieodpłatne udostępnienie przedmiotowego lokalu nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie przysługuje mu prawo do całkowitego lub częściowego obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…” przez B.  

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Zakres przedmiotowy inwestycji jest związany z realizacją zadań własnych gminy (art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym – Dz. U. z 2023 r. poz. 40 z późn. zm.), a tym samym nie zostanie spełniony podstawowy warunek uprawniający podatnika VAT do odliczenia podatku naliczonego, wynikający z treści art. 86 ust. 1 ustawy od towarów usług.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”. W myśl tego przepisu:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a) nabycia towarów i usług,

b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z cytowanego wyżej art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto należy zauważyć, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Stosowanie do treści art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 40 ze zm.):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Jak stanowi art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy (…).

Katalog zadań własnych gminy został określony w art. 7 ust. 1 pkt 1-20 ww. ustawy o samorządzie gminnym.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Gmina realizuje projekt pn. „…”. Projekt realizowany jest w formie partnerstwa. Część realizowana przez jednostkę organizacyjną Gminy tj. B., dotyczy remontu tworzonej świetlicy środowiskowej przy ul. (…) w (…).

Państwa wątpliwości dotyczą prawa do całkowitego bądź częściowego obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego w związku z realizacją przez B. części ww. projektu.

Jak wskazano na wstępie, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku od towarów i usług w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione. Jak bowiem Państwo wskazali, wszystkie towary i usługi nabywane przez Gminę w ramach powyższego projektu wykorzystywane będą wyłącznie do czynności poza podatkiem VAT. Gmina realizuje ww. projekt wykonując zadanie własne określone w art. 7 ust. 1, pkt 1, 7 i 15 ustawy o samorządzie gminnym tj. w zakresie zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty. Tym samym, jak wskazuje podany przez Państwa opis sprawy, w analizowanym przypadku Gmina nie ponosi wydatków w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a w efekcie nabywając towary i usługi, Gmina nie działa w charakterze podatnika podatku VAT.

W konsekwencji, uwzględniając opis sprawy oraz cytowane przepisy prawa, stwierdzić należy, że nie przysługuje Państwu prawo do całkowitego bądź częściowego obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego w związku z realizacją przez B. części projektu pn. „…”.

Zatem Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (pytania). Inne kwestie wynikające z opisu sprawy oraz ze stanowiska własnego, które nie zostały objęte pytaniami nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

-Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

-Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

-Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

-w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

-w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).