Brak prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z realizacją projektu. - Interpretacja - 0113-KDIPT1-3.4012.400.2023.2.AG

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 20 września 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.400.2023.2.AG

Temat interpretacji

Brak prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z realizacją projektu.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

30 czerwca 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 29 czerwca 2023 r., o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z realizacją projektu pn. (…).

Uzupełnili go Państwo pismem z 18 lipca 2023 r. (data wpływu) oraz – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 5 września 2023 r. (data wpływu). Treść wniosku jest następująca:

Treść wniosku jest jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Gmina Miasto (…) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Posiada osobowość prawną oraz pełną zdolność do czynności prawnych, powołaną do organizacji życia publicznego na swoim terytorium. Zgodnie z ustawą z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz.U. z 2018 r., poz. 280), od dnia 1 stycznia 2017 r. Gmina prowadzi ze swoimi jednostkami organizacyjnymi wspólne rozliczenie VAT.

Gmina Miasto (…) realizuje projekt pn. (…), dofinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…) na lata 2014-2020 Oś priorytetowa 4 - Efektywność energetyczna, Działanie 4.3 - Kompleksowa modernizacja energetyczna budynków, Poddziałanie 4.3.1 Efektywność energetyczna w budynkach publicznych.

Termin realizacji: II kwartał 2022 r. - IV kwartał 2023 r. Wartość inwestycji: (…) zł. Dofinansowanie UE: (…) zł. Wkład własny Gminy Miasto (…): (…) zł. Beneficjent: Gmina Miasto (…).

Projekt obejmuje zadania inwestycyjne polegające na wykonaniu prac termomodernizacyjnych w 4 obiektach użyteczności publicznej zlokalizowanych w (…): Szkoła Podstawowa nr (…) (dalej: SP(…)), Szkoła Podstawowa nr (…) (dalej: SP(…)), Miejskie Przedszkole nr (…), Miejski Żłobek nr (…). Jednostki SP(…), SP(…), Miejskie Przedszkole nr (…) oraz Miejski Żłobek nr (…) są jednostkami budżetowymi Gminy Miasta (…).

Zakresy prac termomodernizacyjnych wynikają z audytów energetycznych opracowanych dla każdego obiektu oddzielnie i obejmują m.in. spośród kosztów kwalifikowalnych:

-SP7: modernizacja instalacji c.o., wymiana drzwi zewnętrznych i okien, ocieplenie stropodachu nad szkołą i halą, ocieplenie ścian piwnic oraz ścian cokołu, ocieplenie ścian zewnętrznych nadziemia, ocieplenie ścian szczytowych hali, ocieplenie ścian podłużnych hali;

-SP4: modernizacja instalacji c.o. z budową wentylacji mechanicznej sali gimnastycznej z odzyskaniem ciepła, wymiana okien, ocieplenie stropodachu nad budynkiem głównym szkoły, łącznikiem oraz zapleczem sali gimnastycznej, ocieplenie dachu nad salą gimnastyczną, ocieplenie ścian piwnic, ocieplenie ścian zewnętrznych piwnic (cokołów), ocieplenie ścian zewnętrznych sali gimnastycznej, łącznika oraz zaplecza sali gimnastycznej;

-Miejskie Przedszkole nr (…): modernizacja instalacji c.o., wymiana drzwi zewnętrznych i okien, ocieplenie stropodachu, ocieplenie ścian piwnic i ścian cokołu, ocieplenie ścian zewnętrznych nadziemia wraz z attyką;

-Miejski Żłobek nr (…) modernizacja instalacji c.o., wymiana drzwi zewnętrznych i okien w piwnicy, ocieplenie stropodachu, ocieplenie ścian piwnic przy gruncie oraz ścian cokołu, ocieplenie ścian zewnętrznych nadziemia wraz z attyką.

Faktury dotyczące zakupów związanych z realizacją inwestycji są wystawiane na Gminę Miasto (…).

Koszty niekwalifikowane to prace budowlane o charakterze remontowym niezwiązane bezpośrednio z termomodernizacją. Od momentu podpisania umowy o dofinansowanie oraz w okresie realizacji i trwałości projektu, tylko w Szkołach Podstawowych SP(…) i SP(…) będą wynajmowane jedynie powierzchnie sklepowe, natomiast w jednostce SP(…) dodatkowo pomieszczenia na rzecz profilaktyki szkolnej związanej z zapewnieniem uczniom opieki stomatologicznej. Prace termomodernizacyjne związane z ww. pomieszczeniami zostały wyłączone z kosztów kwalifikowanych w kwocie proporcjonalnej do stosunku wynajmowanej powierzchni użytkowej do całkowitej powierzchni użytkowej szkoły. Salki i sale gimnastyczne w szkołach będą służyły wyłącznie do celów własnych szkół. Sale nie będą wynajmowane osobom fizycznym i podmiotom zewnętrznym. W SP (...), stosunek powierzchni wynajmowanej do całkowitej wynosi 0,40 %, natomiast w SP (…) wynosi 0,55 %. Wydatki niekwalifikowane będą ponoszone w całości z budżetu Gminy Miasto (…).

Celem strategicznym projektu jest poprawa efektywności energetycznej budynków użyteczności publicznej - budynków oświatowych w mieście (…). Aby osiągnąć ten cel należy zrealizować następujące cele szczegółowe:

-zmniejszenie wartości współczynników przenikania ciepła do norm obowiązujących od 2021 r. (w budynkach publicznych obowiązujące od 2019 r.) dla przegród zewnętrznych, okien zewnętrznych oraz drzwi zewnętrznych poszczególnych obiektów,

-docieplenie ścian zewnętrznych do współczynnika równego lub mniejszego niż 0,20 W/m2K,

-docieplenie stropodachów do współczynnika równego lub mniejszego niż 0,15 W/m2K,

-docieplenie stropu nad piwnicą do współczynnika równego lub mniejszego niż 0,25 W/m2K,

-wymiana okien do współczynnika równego lub mniejszego niż 0,9 W/m2K,

-wymiana drzwi zewnętrznych do współczynnika równego lub mniejszego niż 1,3 W/m2K.

-zwiększenie efektywności instalacji centralnego ogrzewania oraz ciepłej wody użytkowej w poszczególnych budynkach, w zakresie c.o.: wymiana przewodów c.o. wraz z wymianą części grzejników oraz montażem zaworów termostatycznych, izolacja przewodów c.o., modernizacja układu rozprowadzenia ciepła w tym równoważenie hydrauliczne instalacji c.o. wraz z montażem automatyki regulacyjnej, w zakresie c.w.u.: wymiana przewodów c.w.u. na nowe wraz z ich izolacją, montaż automatycznych mieszaczy ciepłej wody użytkowej.

Osiągnięcie wyżej wskazanych celów wpłynie na zminimalizowanie strat ciepła w budynkach będących przedmiotem projektu, a tym samym na obniżenie zużycia energii niezbędnej do ogrzania pomieszczeń w poszczególnych szkołach, przedszkolu i żłobku. Zmniejszone zapotrzebowanie na ciepło będzie miało pozytywny efekt środowiskowy, ponieważ nastąpi spadek emisji gazów cieplarnianych do atmosfery. Co więcej, mniejsze straty oraz mniejsze zużycie energii spowodują obniżenie kosztów jakie Gmina Miasto (…) ponosi każdego roku na ogrzanie i utrzymanie m.in. obiektów oświatowych.

Właścicielem powstałej infrastruktury będzie Gmina Miasto (…). Po realizacji inwestycji wszelkie rozliczenia finansowe związane z funkcjonowaniem zmodernizowanych budynków nadal prowadzić będzie Wydział Edukacji Urzędu Miasta w (…), sprawujący nadzór w jednostkach oświatowych Gminy Miasta (…), jak też same szkoły i przedszkola, które są płatnikami jako jednostki budżetowe posiadające w trwałym zarządzie obiekty, którymi zarządzają. 

W uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo, iż:

1)Czy wszystkie ww. obiekty objęte są zakresem postawionego przez Państwa pytania (prosimy wskazać które)?

Tak. Wszystkie obiekty objęte są zakresem postawionego we wniosku pytania:

-Szkoła Podstawowa nr (…),

-Szkoła Podstawowa nr (…),

-Miejskie Przedszkole nr (…),

-Miejski Żłobek nr (…).

Czy mają Państwo możliwość przyporządkowania ponoszonych w ramach realizacji projektu wydatków, które są objęte zakresem postawionego we wniosku pytania, odpowiednio do każdego budynku objętego zakresem wniosku?

Wykonawcy prac byli wyłaniani w osobnych postępowaniach przetargowych, więc na każdy budynek znana jest kwota wydatków.

2)Czy realizacja przedmiotowego projektu należy do Państwa zadań własnych? Jeśli tak, to należy wskazać dokładną podstawę prawną działania.

Realizacja przedmiotowego projektu należy do zadań własnych Gminy, zgodnie z art.7 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. 2023 poz. 40 z późn.zm.), który mówi o tym, że do zadań własnych gminy należy „utrzymanie gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych”.

3)Do jakich czynności są przez Państwa wykorzystywane efekty projektu pn. (…), w postaci zmodernizowanych budynków, tj. czy do czynności:

-opodatkowanych podatkiem od towarów i usług,

-zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług,

-niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?

Efekty projektu są wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

4)Czy efekty projektu, tj. zmodernizowane budynki, objęte zakresem postawionego we wniosku pytania są wykorzystywane przez Państwa zarówno do działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570), jak i do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług?

Efekty projektu, tj. zmodernizowane budynki, objęte zakresem postawionego we wniosku pytania nie są wykorzystywane do żadnej działalności gospodarczej.

5)W sytuacji, gdy efekty projektu, tj. zmodernizowane budynki, objęte zakresem postawionego we wniosku pytania są wykorzystywane przez Państwa zarówno do celów prowadzonej działalności gospodarczej, jak i do celów innych, niż działalność gospodarcza, to czy istnieje możliwość przyporządkowania wydatków ponoszonych w związku    z realizacją projektu w całości do celów działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług?

Efekty projektu objęte zakresem postawionego we wniosku pytania nie są wykorzystywane do celów prowadzonej działalności gospodarczej, w związku z tym nie można przyporządkować wydatków związanych z realizacją projektu w całości do celów działalności gospodarczej.

6)W przypadku, gdy w ramach działalności gospodarczej efekty projektu, tj. zmodernizowane budynki są wykorzystywane zarówno do czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz czynności zwolnionych od podatku VAT, to należy wskazać, czy mają Państwo obiektywną możliwość odrębnego przyporządkowania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT i z czynnościami zwolnionymi od podatku VAT?

Efekty projektu są wykorzystywane jedynie do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

7)W odniesieniu budynków objętych zakresem wniosku, które są wykorzystywane za pośrednictwem jednostek budżetowych zarówno do działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570), jak i do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, prosimy wskazać ile wynosi prewspółczynnik ustalony na podstawie art. 86 ust. 2a ww. ustawy o podatku od towarów i usług art. 86 ust. 2a i następne ustawy oraz rozporządzenia Ministra Finansów z 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (Dz. U. z 2021 r. poz. 999) wyliczony dla jednostki wykorzystującej dany obiekt.

Nie dotyczy. Budynki objęte zakresem wniosku, nie są wykorzystywane do działalności gospodarczej.

8)W sytuacji, gdy prewspółczynnik ustalony dla jednostki budżetowej nie przekracza 2%, to należy wskazać, czy uznają Państwo, iż wynosi on 0%?

Nie dotyczy.

9)W odniesieniu do budynków objętych zakresem wniosku, które są wykorzystywane za pośrednictwem jednostek budżetowych w ramach działalności gospodarczej do czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz czynności zwolnionych od podatku VAT, prosimy wskazać ile wynosi proporcja ustalona zgodnie z art. 90 ust. 2 - ust. 9a ustawy o podatku od towarów i usług, wyliczona dla jednostki wykorzystującej dany obiekt?

Nie dotyczy. Budynki objęte zakresem wniosku, nie są wykorzystywane do działalności gospodarczej.

10)W sytuacji, gdy proporcja nie przekracza 2%, to należy wskazać, czy uznają Państwo, iż wynosi on 0%?

Nie dotyczy.

Pytanie

Czy Gminie Miastu (…) przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacją inwestycji pod nazwą (…) ujętych, w refundowanych ze środków Unii Europejskiej, kosztach projektu, na mocy prawodawstwa krajowego?

Państwa stanowisko w sprawie

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Gmina Miasto (…) nabywając towary i usługi dotyczące zakupów ujętych, w refundowanych ze środków UE, kosztach projektu, celem zrealizowania projektu pn. (…) nie będzie nabywała ich w celu wykorzystania do działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT i tym samym nie będzie działała w charakterze podatnika VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 tej ustawy. W związku z powyższym, Gminie Miastu (…) nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków ujętych, w refundowanych ze środków Unii Europejskiej, kosztach projektu.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które Państwo przedstawili we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że:

W przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego,   że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w  art. 88 ustawy. 

W świetle art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96,z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Według zapisu art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W świetle art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników,a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak stanowi art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, ze zm.), zgodnie z którym:

Krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

W każdych okolicznościach podmioty prawa publicznego są uważane za podatników w związku z czynnościami określonymi w załączniku I, chyba że niewielka skala tych działań sprawia, że mogą być one pominięte.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 40 ze zm.):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Na mocy art. 7 ust. 1 pkt 15 ustawy o samorządzie gminnym:

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy utrzymania gminnych obiektów

i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie jest spełniony, ponieważ – jak Państwo wskazali – efekty projektu są wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, nie mają Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o  kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tytułu realizacji ww. projektu. Tym samym, z tego tytułu nie przysługuje Państwu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w  art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Reasumując, nie mają Państwo prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z realizacją projektu pn. (…), ponieważ – jak Państwo wskazali – efekty projektu są wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Tym samym, Państwa stanowisko uznałem za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (zapytania). Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym. Ponoszą ryzyko związane z  ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z  powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i Państwa Gmina zastosuje się do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. 2651 ze zm.).