Brak prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją przedsięwzięcia. - Interpretacja - 0112-KDIL1-3.4012.372.2023.1.TK

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 7 września 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-3.4012.372.2023.1.TK

Temat interpretacji

Brak prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją przedsięwzięcia.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

27 lipca 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 27 lipca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją przedsięwzięcia pn. „(…)”.

Uzupełnili go Państwo pismem z 22 sierpnia 2023 r. (wpływ 23 sierpnia 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Spis oznaczeń:

-uOP – ustawa z 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2022 r. poz. 916 ze zm.)

-uFP – ustawa z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 1634 ze zm.)

-uVAT – ustawa z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.)

(...) (dalej: Park) jest państwową osobą prawną w rozumieniu art. 9 pkt 14 uFP.

Działalność Parku w znacznej mierze obejmuje realizację zadań statutowych (ustawowych) w zakresie ochrony przyrody.

Do zadań Parku należy w szczególności:

1)prowadzenie działań ochronnych w ekosystemach parku (...), zmierzających do zachowania różnorodności biologicznej, zasobów, tworów i składników przyrody nieożywionej oraz odtworzenia zniekształconych siedlisk przyrodniczych, siedlisk roślin, siedlisk zwierząt lub siedlisk grzybów (art. 8 ust. 2 uOP),

2)udostępnianie obszaru parku (...) na zasadach określonych w planie ochrony lub zadaniach ochronnych i w zarządzeniach dyrektora parku (...),

3)prowadzenie działań związanych z edukacją przyrodniczą.

Park w procesie realizacji zadań, o których mowa w pkt 1-3, dokonuje sprzedaży towarów i usług oraz jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, w myśl art. 15 ust. 1 uVAT.

Wykonywane przez Park czynności są zarówno opodatkowane stawkami VAT, jak również korzystają ze zwolnień przedmiotowych przewidzianych w art. 43 uVAT.

Park prowadzi samodzielną gospodarkę finansową, pokrywając z posiadanych środków i uzyskiwanych przychodów wydatki na finansowanie zadań określonych w uOP, w tym zadań Służby Parku oraz koszty działalności.

Przychodami Parku są: dotacje z budżetu państwa, dotacje z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, dotacje z funduszu leśnego Państwowego Gospodarstwa, przychody z najmu obiektów na cele mieszkaniowe i inne niż mieszkaniowe, przychody ze sprzedaży drewna, tusz zwierzyny, przychody ze sprzedaży usług i towarów w zakresie działalności edukacyjnej, przychody z udostępniania Parku w celach turystycznych, przychody z dzierżawy gruntów na cele rolnicze i nierolnicze, przychody z działalności statutowej (ustawowej) w zakresie działalności bieżącej i inwestycyjnej.

Na obszarze Parku oraz na obszarze (...) położny jest Ośrodek Rehabilitacji należący do Parku. Park jest z ornitologicznego punktu widzenia jednym z kluczowych miejsc dla ochrony ptaków w Europie i na świecie.

Celem Parku jest ochrona doliny, mającej charakter naturalny, silnie meandrującej rzeki (…), z rozległym, największym zespołem torfowisk w Polsce, zwanych (…). (…) została uznana przez BirdLife International za ostoję ptaków o randze światowej.

Ośrodek Rehabilitacji powstał w 2003 r., jako inicjatywa pracowników Parku w celu udzielenia pomocy rannym dzikim zwierzętom. Z biegiem czasu ośrodek musiał sprostać oczekiwaniom społecznym i potrzebom związanym z przyjmowaniem dzikich zwierząt różnych gatunków.

Ośrodek działa na podstawie zgody (…).

Zgodnie z przepisami ustawy z 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody, zwierzętom leczonym i rehabilitowanym w ośrodkach rehabilitacji zwierząt należy zapewnić odpowiednie warunki zgodne z ich potrzebami biologicznymi. Dlatego podejmowane są starania, aby zwierzęta trafiające do (…) miały indywidualnie dostosowane warunki podczas pobytu w ośrodku. Według tej samej ustawy, Ośrodek Rehabilitacji to miejsce, w którym prowadzi się leczenie i rehabilitację zwierząt dziko występujących, które wymagają okresowej opieki człowieka w celu przywrócenia ich do środowiska naturalnego. Dlatego podejmowane są wszelkie możliwe starania, aby rehabilitacja była kompleksowa i skutkowała przeżyciem zwierzęcia w środowisku naturalnym.

Ośrodek Rehabilitacji to nie tylko miejsce rehabilitacji dzikich zwierząt, ale również komórka Parku, która prowadzi działania edukacyjne mające na celu podniesienie świadomości ekologicznej społeczeństwa.

Działania edukacyjne prowadzone przez Ośrodek Rehabilitacji i (…) są ważne dla podniesienia świadomości społeczeństwa na temat dzikiej przyrody i jej ochrony. Ośrodek dąży do tego, aby jak najwięcej osób miało świadomość, że każdy z nas może pomóc w ochronie dzikiej przyrody poprzez proste działania podejmowane na co dzień.

Do Ośrodka przyjmowane są dzikie zwierzęta z obszaru Parku, otuliny, jak i terenu 14 gmin graniczących z Parkiem. Z uwagi na małą ilość miejsc w województwie, w których dzikie zwierzęta mogą uzyskać profesjonalną pomoc, trafiają do Ośrodka osobniki z obszaru o promieniu ponad 100 km.

Ośrodek od 2020 r. posiada gabinet weterynaryjny wyposażony w podstawowym zakresie oraz zatrudnia na stałe lekarza weterynarii – specjalistę chorób zwierząt nieudomowionych. Dzięki temu jest w stanie zapewnić pomoc weterynaryjną potrzebującym zwierzętom, które są często ofiarami różnego rodzaju kolizji.

Obecnie Ośrodek przyjmuje ok. 150 pacjentów rocznie, ale widać silną tendencję wzrostową, zwłaszcza w ostatnich latach. Przy obecnej liczbie zwierząt, którym udzielana jest pomoc, infrastruktura, która jest do dyspozycji jest niewystarczająca, a odpowiedź na rosnące zapotrzebowanie jest niemożliwa do spełnienia. Obecne zaplecze nie pozwala na przyjęcie większej ilości zwierząt. Najbardziej dotkliwy jest brak dużej woliery oblotowej, w którym ptaki przechodzą ostatni etap rehabilitacji. W tym etapie ptak powinien być stopniowo przyzwyczajany do naturalnego środowiska i warunków, w których będzie żył na wolności. Ptak jest karmiony w sposób zbliżony do naturalnego, a jego kondycja i umiejętności lotu powinny być monitorowane. Jeśli odzyska on pełną sprawność, a umiejętności lotu i sprawność pozwolą mu na samodzielne zdobywanie pokarmu, rehabilitację można uznać za zakończoną, a zwierzę może być wypuszczone na wolność. Konsekwencją braku wolier jest to, że część zwierząt mających szanse na powrót do środowiska, z powodu braku warunków, jest jej pozbawiane lub ma mniejsze szanse na przeżycie w naturalnym środowisku przez to, że któryś z elementów procesu rehabilitacji został przeprowadzony niewłaściwie.

Park stara się o dofinansowanie w ramach programu priorytetowego 7.3.1. Ochrona i przywracanie różnorodności biologicznej i krajobrazowej Część 1) Ochrona obszarów i gatunków cennych przyrodniczo (2022) poprzez złożenie wniosku (…) na realizację przedsięwzięcia pn. „(…)”.

Zrealizowanie przedsięwzięcia pozwoli na skuteczną rehabilitację ptaków na wszystkich jej etapach, zakończoną wypuszczeniem i przeżyciem w środowisku naturalnym. Przyczyni się to do ochrony bioróżnorodności na niezwykle cennym obszarze i popularnym miejscu bytowania zagrożonych gatunków, jakim jest Park. Zwierzę trafiające do ośrodka, będzie miało zapewnioną kompleksową pomoc na miejscu. Dzięki sprzętowi medyczno-weterynaryjnemu będzie mogła zostać postawiona szybka i trafna diagnoza oraz dobrane adekwatne leczenie. Dzięki zespołowi wolier zostanie zapewnione miejsce do rehabilitacji odpowiadające wymaganiom biologicznym różnych gatunków ptaków, a następnie dzięki wolierze oblotowej rehabilitowany ptak będzie mógł powrócić do pełni sprawności. Dzięki sprzętowi dostosowanemu do poskramiania oraz akcesoriom pozwalającym na utrzymanie higieny, pomoc dzikim zwierzętom będzie bezpieczna z punktu widzenia pracowników oraz praktykantów Ośrodka, biorąc pod uwagę urazy, do których mogą przyczynić się zwierzęta, a także zoonozy (choroby odzwierzęce).

Budowa wygrodzenia oblotowego dla ptaków pozwoli przygotować odpowiednie warunki do leczenia i rehabilitacji wszystkich gatunków ptaków występujących na obszarze Parku. Zwiększy odsetek zwierząt zdolnych do powrotu do środowiska przyrodniczego oraz poprawi dobrostan przetrzymywanych zwierząt.

Zakup i dostawa gniazd dla bocianów wpłynie pozytywnie na odchowywanie piskląt bocianów białych oraz innych gatunków trafiających do Ośrodka. Zwiększy się również dobrostan leczonych zwierząt.

Zakup i dostawa dmuchawki do immobilizacji zwierząt pozwoli na bezpieczną immobilizację i zdalne podawanie leków. Ograniczony zostanie stres (obecny przy wykonywaniu czynności weterynaryjnych wymagających bezpośredniego kontaktu), który ma ogromny wpływ na powrót do zdrowia w przypadku zwierząt nieudomowionych.

Zakup i dostawa kamery sportowej pozwoli na uzyskiwanie materiałów wideo przeznaczonych do celów szkoleniowych oraz edukacyjnych. Wpłynie to pozytywnie na wzrost świadomości społecznej.

Zakup i dostawa 2 szt. zamrażarek skrzyniowych pozwoli na właściwe przechowywanie produktów przeznaczonych do karmienia zwierząt oraz martwych zwierząt przeznaczonych do utylizacji. Zastosowanie dwóch dużych urządzeń zamiast kilku mniejszych spowoduje ograniczenie zużycia energii elektrycznej.

Zakup i dostawa zestawu mebli ze stali szlachetnej stanowiący wyposażenie kuchni dla zwierząt, pozwoli na oddzielenie miejsca gdzie przygotowywany jest pokarm dla zwierząt od pomieszczeń wykorzystywanych przez ludzi (toaleta). Wpłynie również na utrzymanie czystości w pomieszczeniach gdzie przechowywana jest karma dla zwierząt oraz umożliwi składowanie akcesoriów przeznaczonych do karmienia zwierząt.

Zakup i dostawa analizatora biochemicznego krwi wraz z panelami pozwoli na kompleksowe badanie stanu zdrowia zwierząt.

Zakup i dostawa monitora funkcji życiowych zwiększy bezpieczeństwo wykonywanych zabiegów i operacji oraz usprawni opiekę nad pacjentem wymagającym intensywnej terapii.

Zakup i dostawa stetoskopu przełykowego umożliwi lekarzowi weterynarii monitorowanie pacjenta w stanie narkozy bez kontaminacji obszaru sterylnego poprzez standardowy stetoskop.

Zakup i dostawa latarki diagnostycznej pozwoli na przeprowadzenie dokładnego badania klinicznego przez lekarza weterynarii.

Zakup i dostawa zestawu sprzętu do badania okulistycznego. Największą grupę zwierząt trafiających do ośrodka stanowią ptaki po wypadkach komunikacyjnych – z urazami oczu i kości skrzydeł. Poprawna i szybka diagnoza w przypadku urazu oczu ma decydujący wpływ na przywrócenie zwierzęcia do naturalnego środowiska, a jej postawienie nie jest możliwe bez posiadania specjalistycznego sprzętu. Lampka diagnostyczna umożliwi badanie przedniego odcinka oka oraz rogówki, pozwoli na skuteczne diagnozowanie i leczenie urazów oka. Lampa szczelinowa pozwala na ocenę struktur przedniego odcinka oka, do którego należą powieki, twardówka, spojówka, tęczówka, rogówka.

Zakup i dostawa stołu sekcyjnego weterynaryjnego pozwoli na oddzielenie strefy czystej, w której są przyjmowane zwierzęta oraz przeprowadzane są zabiegi chirurgiczne od strefy brudnej, służącej do sekcjonowania zwłok padłych zwierząt. Przeprowadzanie sekcji zwłok jest niezwykle ważne, gdyż pozwala potwierdzić przyczynę śmierci (szczególnie w przypadkach podejrzenia popełnienia przestępstwa w stosunku do zwierząt gatunków chronionych) oraz jest przydatne w badaniach naukowych.

Zakup i dostawa 2 szt. jednostek do intensywnej terapii zwierząt (małej i dużej). Zwierzęta w stanie krytycznym, jak i zwierzęta bardzo młode wymagają zapewnienia stałej temperatury do przeprowadzania takich procesów metabolicznych jak trawienie. Sprzęt ten pozwala również na podłączenie generatora tlenu, co jest niezbędne w przypadku opieki nad pacjentami w stanie krytycznym. Pacjentów należy umieszczać indywidualnie, w dobranych wielkościowo jednostkach. Młode ptaki nie posiadają dobrze rozwiniętych procesów termoregulacji i nie są w stanie utrzymać prawidłowej temperatury ciała. W sztucznym odchowie większość z nich nie przeżywa z powodu wychłodzenia organizmu. W przeciwieństwie do lamp grzewczych jednostka ta jest bezpieczna, umożliwia regulację temperatury i zapobiega przegrzaniu.

Doprecyzowanie opisu sprawy

Nabyte towary i usługi związane z realizacją przedsięwzięcia pn. „(…)” będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Pytanie

Czy Parkowi będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku od towarów i usług od czynności związanych z zakupami na realizację projektu w ramach programu priorytetowego 7.3.1. Ochrona i przywracanie różnorodności biologicznej i krajobrazowej Część 1) Ochrona obszarów i gatunków cennych przyrodniczo (2022) w ramach złożonego wniosku (…) dotyczącego przedsięwzięcia pn. „(…)”?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma on możliwości odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w ramach kosztów planowanych do poniesienia w projekcie przedsięwzięcia pn. „(…)”. Wymienione wyżej zakupy dotyczą podstawowej działalności Parku jaką jest prowadzenie działań związanych z ochroną przyrody zgodnie z art. 8b pkt 1 uOP. Nie są one związane ze sprzedażą opodatkowaną dostawy towarów i usług, którą prowadzi Park. Ponieważ omówione koszty w ramach powyższego projektu nie będą wykorzystywane przez Park do wykonywania czynności opodatkowanych, Park nie może odzyskać w żaden sposób kosztu podatku VAT, poniesionego na realizację projektu. Zgodnie z art. 86 ust. 1 uVAT, obniżenie kwoty podatku lub zwrot różnicy podatku należnego uzależnione jest od zakresu w jakim nabywane towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Podatek od towarów i usług stanowić będzie koszt kwalifikowany w projekcie.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej ustawą.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a) nabycia towarów i usług,

b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy, warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy:

Pod pojęciem działalności gospodarczej, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z opisu sprawy wynika, że Park jest państwową osobą prawną w rozumieniu art. 9 pkt 14 ustawy o finansach publicznych.

Działalność Parku w znacznej mierze obejmuje realizację zadań statutowych (ustawowych) w zakresie ochrony przyrody.

Do zadań Parku należy w szczególności:

1)prowadzenie działań ochronnych w ekosystemach parku narodowego, zmierzających do zachowania różnorodności biologicznej, zasobów, tworów i składników przyrody nieożywionej oraz odtworzenia zniekształconych siedlisk przyrodniczych, siedlisk roślin, siedlisk zwierząt lub siedlisk grzybów,

2)udostępnianie obszaru parku narodowego na zasadach określonych w planie ochrony lub zadaniach ochronnych i w zarządzeniach dyrektora parku narodowego,

3)prowadzenie działań związanych z edukacją przyrodniczą.

Park w procesie realizacji zadań, o których mowa w pkt 1-3, dokonuje sprzedaży towarów i usług i jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, w myśl art. 15 ust. 1 ustawy.

Park stara się o dofinansowanie w ramach programu priorytetowego 7.3.1. Ochrona i przywracanie różnorodności biologicznej i krajobrazowej Część 1) Ochrona obszarów i gatunków cennych przyrodniczo (2022) poprzez złożenie wniosku (…) na realizację przedsięwzięcia pn. „(…)”.

Zrealizowanie przedsięwzięcia pozwoli na skuteczną rehabilitację ptaków na wszystkich jej etapach, zakończoną wypuszczeniem i przeżyciem w środowisku naturalnym. Przyczyni się to do ochrony bioróżnorodności na niezwykle cennym obszarze i popularnym miejscu bytowania zagrożonych gatunków, jakim jest Park.

Nabyte towary i usługi związane z realizacją ww. przedsięwzięcia będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Państwa wątpliwości dotyczą braku prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją ww. przedsięwzięcia.

Jak wynika z powołanych wyżej przepisów prawa rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT, w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ nie będą Państwo wykorzystywać towarów i usług nabywanych w trakcie realizacji przedmiotowego przedsięwzięcia do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Towary i usługi nabywane w związku z realizacją ww. przedsięwzięcia będą – jak Państwo wskazali – wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

W konsekwencji – na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy – nie będą Państwo mieli prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących wydatki związane z realizacją przedmiotowego przedsięwzięcia.

Podsumowując, Parkowi nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku od towarów i usług od czynności związanych z zakupami na realizację projektu w ramach programu priorytetowego 7.3.1. Ochrona i przywracanie różnorodności biologicznej i krajobrazowej Część 1) Ochrona obszarów i gatunków cennych przyrodniczo (2022) w ramach złożonego wniosku (…) dotyczącego przedsięwzięcia pn. „(…)”.

Tym samym Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).