Brak prawa do odliczenia podatku od towarów i usług od czynności związanych z zakupami na realizację projektu pn. „…”. - Interpretacja - 0111-KDIB3-2.4012.411.2023.3.AR

shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 4 września 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-2.4012.411.2023.3.AR

Temat interpretacji

Brak prawa do odliczenia podatku od towarów i usług od czynności związanych z zakupami na realizację projektu pn. „…”.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

4 lipca 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 4 lipca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku od towarów i usług od czynności związanych z zakupami na realizację projektu pn. „…”.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Spis oznaczeń:

-uOP – Ustawa z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2022 r. poz. 916 ze zm.)

-uFP – Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 1634 ze zm)

-uVAT – Ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.)

Park, zwany dalej Parkiem, jest państwową osobą prawną w rozumieniu art. 9 pkt 14 uFP. Działalność Parku w znacznej mierze obejmuje realizację zadań statutowych (ustawowych) w zakresie ochrony przyrody.

Do zadań Parku należy w szczególności:

1.  prowadzenie działań ochronnych w ekosystemach parku narodowego, zmierzających do zachowania różnorodności biologicznej, zasobów, tworów i składników przyrody nieożywionej oraz odtworzenia zniekształconych siedlisk przyrodniczych, siedlisk roślin, siedlisk zwierząt lub siedlisk grzybów (art. 8 ust. 2 uOP)

2.  udostępnianie obszaru parku narodowego na zasadach określonych w planie ochrony lub zadaniach ochronnych i w zarządzeniach dyrektora parku narodowego,

3.  prowadzenie działań związanych z edukacją przyrodniczą.

Park w procesie realizacji zadań, o których mowa w pkt 1-3 dokonuje sprzedaży towarów i usług i jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług w myśl art. 15 ust. 1 uVAT.

Wykonywane przez Park czynności są zarówno opodatkowane stawkami VAT, jak również korzystają ze zwolnień przedmiotowych przewidzianych w art. 43 uVAT. Park prowadzi samodzielną gospodarkę finansową, pokrywając z posiadanych środków i uzyskiwanych przychodów wydatki na finansowanie zadań określonych w uOP, w tym zadań Służby Parku oraz koszty działalności.

Przychodami Parku są:

-dotacje z budżetu państwa,

-dotacje z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej,

-dotacje z funduszu leśnego Państwowego Gospodarstwa Leśnego lasy Państwowe,

-przychody z najmu obiektów na cele mieszkaniowe i inne niż mieszkaniowe,

-przychody ze sprzedaży drewna, tusz zwierzyny, przychody ze sprzedaży usług i towarów w zakresie działalności edukacyjnej,

-przychody z udostępniania Parku w celach turystycznych,

-przychody z dzierżawy gruntów na cele rolnicze i nierolnicze,

-przychody z działalności statutowej (ustawowej) w zakresie działalności bieżącej i inwestycyjnej.

Park stara się o uzyskanie funduszy na realizację projektu „…” ze źródeł zewnętrznych Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej z programu priorytetowego 7.3.1. Ochrona i przywracanie różnorodności biologicznej i krajobrazowej Części 1) Ochrona obszarów i gatunków cennych przyrodniczo (2022).

Zasadniczym celem projektu jest zwiększenie skuteczności przewidywania powstania pożarów, analizowanie zagrożenia pożarowego, rozwiązywanie problemów rozprzestrzeniania się pożarów i jemu przeciwdziałanie na dużych obszarach. Jest to kontynuacja zamierzeń obecnej umowy z 2021 roku z NFOŚiGW.

Realizacja zamierzeń wymaga sprzętu komputerowego mogącego szybko przetwarzać dane rastrowe, wektorowe, teledetekcyjne i fotogrametryczne. Wykorzystanie komputerów o większej mocy przeliczeniowej, mogących szybciej przesyłać dane, znacznie przyśpieszy pracę osób odpowiedzialnych za przewidywanie powstawania pożarów, analizowanie zagrożenia pożarowego zapobieganie lub ograniczanie skutków pożarów w tym przeciwdziałanie rozprzestrzenianiu się na dużych obszarach.

Zrealizowanie poszczególnych zadań pozwoli pracownikom Parku na dojazd amfibiami w miejsca trudnodostępne lub nawet niedostępne. Zastosowanie odpowiednich ubrań oraz podręcznego sprzętu indywidualnej ochronnych w znacznym stopniu zmniejszy zagrożenie zdrowia i życia w czasie czynności związanych ze współpracą z jednostkami ochrony przeciwpożarowej. Patrolowanie i działania ratownicze bezzałogowymi statkami powietrznymi zwiększy efektywność działania służb i pozwolą na szybsze rozpoznanie skali zagrożeń. Zrealizowany już zakup i montaż agregatu prądotwórczego przy Centrum E. i Z. Parku to kolejny krok w stronę przygotowania budynku do pełnienia zadań z zakresu obronności, zarządzania kryzysowego oraz bezpieczeństwa publicznego. Ostatecznie zaopatrzenie baz sprzętu przeciwpożarowego rekomendowany przez PSP podręczny sprzęt gaśniczy, zapewnienie środków transportu, własnych punktów czerpania wody, remonty baz sprzętu przeciwpożarowego, zapewnienie przejazdu poprzez poprawę mostów i przygotowanie przejazdów pozwoli jednostkom ochrony przeciwpożarowej oraz służbom współpracującym na bardziej skuteczne działania już w pierwszej fazie akcji ratowniczej. Zrealizowanie zadań pozwoli nam na zapewnienie i zadysponowanie odpowiednich sił i środków w czasie pożaru, dozorowania pożarzyska, zaistnieniu innych miejscowych zagrożeń.

Pytanie

Czy Parkowi będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku od towarów i usług (VAT) od czynności związanych z zakupami na realizację projektu pn. „…” w ramach naboru prowadzonego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej?

Państwa stanowisko w sprawie

W Państwa ocenie nie ma możliwości odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w ramach kosztów planowanych do poniesienia w projekcie „…” finansowanym z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Wymienione wyżej zakupy dotyczą podstawowej działalności Parku jaką jest prowadzenie działań związanych z ochroną przyrody zgodnie z art. 8b pkt 1 uOP. Nie są one związane ze sprzedażą opodatkowaną dostawy towarów i usług, którą prowadzi Park. Ponieważ omówione koszty w ramach powyższego projektu nie będą wykorzystywane przez Park do wykonywania czynności opodatkowanych, Park nie może odzyskać w żaden sposób kosztu podatku VAT, poniesionego na realizację projektu. Zgodnie z art. 86 ust. 1 uVAT obniżenie kwoty podatku lub zwrot różnicy podatku należnego uzależnione jest od zakresu w jakim nabywane towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Podatek od towarów i usług stanowić będzie koszt kwalifikowany w projekcie.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570.), zwanej dalej ustawą:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy, warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z opisu sprawy wynika, że Park jest państwową osobą prawną w rozumieniu art. 9 pkt 14 uFP. Działalność Parku w znacznej mierze obejmuje realizację zadań statutowych w zakresie ochrony przyrody.

Park stara się o uzyskanie funduszy na realizację projektu „…”.

Wskazują Państwo, że zasadniczym celem projektu jest zwiększenie skuteczności przewidywania powstania pożarów, analizowanie zagrożenia pożarowego, rozwiązywanie problemów rozprzestrzeniania się pożarów i jemu przeciwdziałanie na dużych obszarach. Jest to kontynuacja zamierzeń obecnej umowy z 2021 roku z NFOŚiGW.

Zgodnie z podanym opisem sprawy, zrealizowanie poszczególnych zadań pozwoli pracownikom Parku na dojazd amfibiami w miejsca trudnodostępne lub nawet niedostępne. Zastosowanie odpowiednich ubrań oraz podręcznego sprzętu indywidualnej ochronnych w znacznym stopniu zmniejszy zagrożenie zdrowia i życia w czasie czynności związanych ze współpracą z jednostkami ochrony przeciwpożarowej. Patrolowanie i działania ratownicze bezzałogowymi statkami powietrznymi zwiększy efektywność działania służb i pozwolą na szybsze rozpoznanie skali zagrożeń. Zrealizowany już zakup i montaż agregatu prądotwórczego przy Centrum E. i Z. Parku to kolejny krok w stronę przygotowania budynku do pełnienia zadań z zakresu obronności, zarządzania kryzysowego oraz bezpieczeństwa publicznego. Ostatecznie zaopatrzenie baz sprzętu przeciwpożarowego w rekomendowany przez PSP podręczny sprzęt gaśniczy, zapewnienie środków transportu, własnych punktów czerpania wody, remonty baz sprzętu przeciwpożarowego, zapewnienie przejazdu poprzez poprawę mostów i przygotowanie przejazdów pozwoli jednostkom ochrony przeciwpożarowej oraz służbom współpracującym na bardziej skuteczne działania już w pierwszej fazie akcji ratowniczej. Zrealizowanie zadań pozwoli na zapewnienie i zadysponowanie odpowiednich sił i środków w czasie pożaru, dozorowania pożarzyska, zaistnienia innych miejscowych zagrożeń.

W treści wniosku wykazują Państwo, że wymienione wyżej zakupy dotyczą podstawowej działalności Parku jaką jest prowadzenie działań związanych z ochroną przyrody zgodnie z art. 8b pkt 1 uOP. Nie są one związane ze sprzedażą opodatkowaną towarów i usług, którą prowadzi Park.

Państwa wątpliwości dotyczą prawa do odliczenia podatku od towarów i usług od czynności związanych z zakupami na realizację ww. projektu.

Jak wynika z powołanych wyżej przepisów prawa odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT, w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

Biorąc pod uwagę przedstawione zdarzenie przyszłe, Państwa stanowisko oraz powołane regulacje prawne, należy stwierdzić, że w analizowanej sprawie związek taki nie występuje. Całokształt okoliczności przedstawionych we wniosku wskazuje, że działania realizowane w ramach projektu należą do zadań statutowych Parku, będą służyć ochronie przyrody Parku, co prowadzi do wniosku, że towary i usługi związane z realizowanym projektem będą wykorzystywane przez Park do czynności nie dających prawa do odliczenia. Argumentują Państwo, że wymienione zakupy dotyczą podstawowej działalności Parku jaką jest prowadzenie działań związanych z ochroną przyrody zgodnie z art. 8b pkt 1 uOP i nie są one związane ze sprzedażą opodatkowaną towarów i usług, którą prowadzi Park.

Zatem, w związku z tym, że towary i usługi nabywane dla realizacji ww. projektu nie będą wykorzystywane przez Park do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, nie będzie Państwu przysługiwało – na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy – prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących dokonane zakupy związane z realizacją przedmiotowego projektu.

Podsumowując nie będzie Państwu przysługiwać prawo do odliczenia podatku od towarów i usług związanego z zakupami do realizacji projektu pn. „….”.

Tym samym Państwa stanowisko, w którym wywiedli Państwo brak możliwości odzyskania kosztu podatku VAT, poniesionego na realizację projektu, zgodnie z art. 86 ust. 1 uVAT, należało ocenić jako prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie informujemy, że kwestię związana z możliwością zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Państwu przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy Ordynacja podatkowa:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Stosownie do art. 14na § 2 ustawy Ordynacja podatkowa:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w….. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA),

albo

  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).