Brak opodatkowania przeniesienia do majątku osobistego wspólników Spółki nieruchomości i zapłaty podatku od towarów i usług, a także brak obowiązku do... - Interpretacja - 0113-KDIPT1-2.4012.366.2023.2.AJB

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 28 sierpnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.366.2023.2.AJB

Temat interpretacji

Brak opodatkowania przeniesienia do majątku osobistego wspólników Spółki nieruchomości i zapłaty podatku od towarów i usług, a także brak obowiązku dokonania korekty podatku naliczonego w związku z ww. czynnością.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

20 maja 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 11 maja 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku opodatkowania przeniesienia do majątku osobistego wspólników Spółki nieruchomości i zapłaty podatku od towarów i usług, a także braku obowiązku dokonania korekty podatku naliczonego w związku z ww. czynnością. Uzupełnili go Państwo pismem z 31 lipca 2023 r. (data wpływu 31 lipca 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej - spółką cywilną (dalej: „Spółka”) - w ramach której Jej wspólnicy wykonują działalność gospodarczą. Wspólnicy Spółki posiadają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieograniczony obowiązek podatkowy w świetle art. 3 ust. 1 w zw. z ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i rozliczają podatek dochodowy od osób fizycznych od dochodów z prowadzonej działalności gospodarczej jako wspólnicy spółki cywilnej, na zasadach, o których mowa w art. 30c UPDOF (opodatkowanie podatkiem liniowym). Dokumentację podatkową dla potrzeb rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych, Spółka prowadzi w formie podatkowej księgi przychodów i rozchodów.

Spółka cywilna jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT, który nie korzysta ze zwolnienia podmiotowego VAT.

W dniu 18 marca 2010 r., Wspólnicy J. I. wraz z małżonką, oraz Z. T. wraz z małżonkiem, kupili w drodze użytkowania wieczystego nieruchomość położoną w … przy ul. …, za ustaloną cenę, w udziałach .... części (działki 1 oraz 2), dalej jako „Nieruchomość 1”, każde z małżeństw do wspólności ustawowej w jakiej ze sobą pozostają. Wspólnicy J. I. oraz Z. T. ujawnili Nieruchomość 1 w ewidencji środków trwałych prowadzonej spółki cywilnej, natomiast nieruchomość pozostawała objęta współwłasnością łączną wspólników - z prawnego punktu widzenia, ww. nieruchomość pozostaje współwłasnością J. I. wraz z małżonką oraz Z. T wraz z małżonkiem (w stosunku do każdego z małżeństw jako współwłasność łączna małżonków). W momencie zakupu Nieruchomości 1 na działce znajdowały się budynki magazynowe, oba pokryte papą - o łącznej powierzchni użytkowej 239,82 m2 wraz z doprowadzoną instalacją energii elektrycznej i instalacją wodno-kanalizacyjną i telekomunikacyjną. Przy nabyciu Nieruchomości 1 nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, gdyż do dostawy znalazło zastosowanie zwolnienie od podatku od towarów i usług, co zostało stwierdzone w treści aktu notarialnego. Spółka ponosiła wydatki o charakterze remontowym, które nie przekraczały 30% wartości początkowej ww. nieruchomości. Działki o nr 1 oraz 2 zostały wykupione przez wspólników na własność w 2013 r.

W dniu 7 maja 2018 r. Wspólnicy spółki cywilnej J. I. oraz Z. T. działający jako jedyni (wówczas) wspólnicy Spółki nabyli nieruchomość sąsiadującą zabudowaną, położoną również przy ul. … w …, oznaczoną numerem ewidencyjnym 3, o obszarze 973 m2, dalej jako „Nieruchomość 2”. Nabycie nieruchomości nastąpiło na zasadach wspólności łącznej wspólników Spółki. Przy nabyciu nieruchomości nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, gdyż do dostawy znalazło zastosowanie zwolnienie od podatku od towarów i usług.

Z kolei w dniu 2 stycznia 2019 r. dotychczasowi wspólnicy Spółki (cywilnej) w związku ze zmianą składu osobowego Spółki cywilnej przenieśli własność majątku objętego wspólnością łączną wspólników spółki cywilnej, w tym wszelkie aktywa i pasywa, w szczególności: nieruchomości przy ul. … oznaczonej jako działka nr 3 o powierzchni 0,0973 ha, objętej księgą wieczystą KW nr …, tj. Nieruchomość 2, na rzecz Z. T., J. I., M. I. i K. T. (dalej „Wspólnicy”), jako właścicieli na prawach wspólności łącznej wspólników spółki cywilnej pod firmą „…” .... spółki cywilnej, którzy oświadczyli, że własność tę, w tym wszelkie pasywa i aktywa przyjmują - do majątku objętego łączącą ich wspólnością łączną wspólników spółki cywilnej. Nieruchomość 2 przy ul. … jest zabudowana budynkiem stanowiącym pomieszczenie biurowe z pełnym zapleczem socjalnym oraz pomieszczenia magazynowe. Budynek posadowiony na działce przy ul. … w … od momentu jego nabycia był częściowo modernizowany, jednakże wartość nakładów na tę modernizację, nie przekroczyła 30% wartości nieruchomości. Nieruchomość jest dodatkowo zabudowana zadaszeniem/instalacją wodno-kanalizacyjną, a wjazd na nieruchomość był w momencie nabycia tej Nieruchomości utwardzony płytami betonowymi. Spółka cywilna poniosła również nakłady na zakup i montaż ogrodzenia oraz bramy wjazdowej w 2019 r.

Od momentu nabycia ww. nieruchomości Spółka dokonywała sporadycznych prac remontowych, od których to nakładów Spółka, co do zasady, odliczała podatek VAT naliczony z faktur zakupowych. Poniesione z tego tytułu wydatki nie przewyższały 30% wartości początkowej nabytych Nieruchomości i nie były to wydatki na ulepszenie Nieruchomości w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przedmiotowe nieruchomości były i są w pełni wykorzystywane do działalności gospodarczej Spółki.

Wspólnicy postanowili o wycofaniu w najbliższej przyszłości wyżej wymienionej Nieruchomości 2 z majątku Spółki oraz wycofanie Nieruchomości 1 z ewidencji środków trwałych Spółki.

Wycofanie Nieruchomości 2 ma nastąpić w drodze nieodpłatnego przeniesienia jej własności z majątku Spółki do majątku osobistego Wspólników, tj. majątku niezwiązanego z prowadzeniem działalności w formie Spółki. Dojdzie zatem do przekształcenia współwłasności łącznej we współwłasność ułamkową. Zaznacza się przy tym, że wycofanie zabudowanych Nieruchomości z majątku Spółki nie nastąpi tytułem wypłaty zysku ze Spółki, a planowana czynność będzie miała charakter nieodpłatny. Natomiast wycofanie Nieruchomości 1 z ewidencji środków trwałych Spółki nie zmieni faktu, że właścicielem tejże nieruchomości nadal pozostaną Wspólnicy J. I. wraz z małżonką, oraz Z. T. wraz z małżonkiem (nie ulegnie zmianie właściciel Nieruchomości nr 1).

Intencją Wnioskodawcy jest zatem potwierdzenie, że nieodpłatne wycofanie opisanych w opisie zdarzenia przyszłego Nieruchomości 2 z majątku Spółki na rzecz Wspólników, proporcjonalnie do posiadanego przez poszczególnych Wspólników udziału w zysku Spółki oraz wycofanie z ewidencji środków trwałych Spółki Nieruchomości 1:

a)nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, oraz nie spowoduje powstanie po stronie Spółki obowiązku zapłaty podatku od towarów i usług,

b)nie będzie skutkowało obowiązkiem dokonania korekty podatku naliczonego, jeżeli od końca okresu rozliczeniowego, w którym wydano towary lub usługi do użytkowania, upłynął okres dłuższy niż 12 miesięcy.

Ponadto w uzupełnieniu wniosku wskazano, że:

1.Wycofanie obu wskazanych nieruchomości jest planowane na listopad 2023 r., tj. wówczas zostaną wycofane działki nr 1, 2 i 3.

2.Wskutek wycofania Nieruchomości 1 bądź Nieruchomości 2 wielkość wkładów każdego ze wspólników określona w umowie Spółki pozostanie na poziomie niezmienionym.

3.W związku z wycofaniem Nieruchomości 1 bądź Nieruchomości 2 nie dojdzie do zmniejszenia udziałów w Spółce.

4.50% udziałów w działce 1 należy do p. J. i H. małż. I. w ramach wspólności majątkowej małżeńskiej, a 50% udziałów w działce 1 należy do p. R. i Z. małż. T. w ramach wspólności majątkowej małżeńskiej. Zatem wspólnicy w osobach p. J. I. oraz p. Z. T. są właścicielami (wraz ze współmałżonkami) po 50% udziałów w tej działce.

45/200 udziałów w działce 2 należy do p. J. i H. małż. I. w ramach wspólności majątkowej małżeńskiej, 45/200 udziałów w działce 2 należy do p. R. i Z. małż. T. w ramach wspólności majątkowej małżeńskiej, a 55/100 udziałów w działce 2 należy do p. M. M. Zatem wspólnicy w osobach p. J. I. oraz p. Z. T. są właścicielami (wraz ze współmałżonkami) po 45/200 udziałów w tej działce.

5.Wartość początkowa działki nr 1 przekraczała 15 000 zł.

6.Wartość początkowa działki nr 2 przekraczała 15 000 zł.

7.Żadna z tych działek nie jest niezabudowana.

8.Na działce nr 1 znajduje się budynek murowany o powierzchni 239 m. kw. wykorzystywany jako magazyn do prowadzenia działalności gospodarczej (dalej jako Magazyn).

9.Na działce nr 2 znajduje się utwardzenie służące jako parking (dalej jako Parking).

10.Na pytanie o treści „Czy z tytułu nabycia/wytworzenia (wybudowania) ww. naniesień/obiektów przysługiwało Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego?” wskazano, że: nie, gdyż VAT nie został naliczony przy nabyciu Magazynu i Parkingu.

11.Magazyn – wartość początkowa przekraczała 15 000 zł. Parking – wartość początkowa nie przekraczała 15 000 zł.

12.Magazyn i Parking zostały wprowadzone do ewidencji środków trwałych w marcu 2010 r.

13.Na pytanie o treści: „Kiedy (proszę wskazać miesiąc i rok) ww. naniesienia/obiekty zostały oddane do użytkowania? Wskazano, że: Magazyn – styczeń 1920 r. Parking – styczeń 1955 r.

14.Magazyn był i jest wykorzystywany – od momentu nabycia – wyłącznie na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej do przechowywania towarów handlowych przeznaczonych do sprzedaży przez Spółkę.

Parking był i jest wykorzystywany – od momentu nabycia – wyłącznie na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej; parkowano na nim samochody służące do prowadzenia działalności gospodarczej.

15.Magazyn był i jest wykorzystywany – od momentu nabycia – wyłącznie na potrzeby działalności opodatkowanej VAT do przechowywania towarów handlowych przeznaczonych do sprzedaży przez Spółkę. Działalność ta była/jest opodatkowana VAT i nie korzystała/nie korzysta ze zwolnienia od VAT.

Parking był i jest wykorzystywany – od momentu nabycia – wyłącznie na potrzeby działalności opodatkowanej VAT; parkowano na nim samochody służące do prowadzenia działalności gospodarczej. Działalność ta była/jest opodatkowana VAT i nie korzystała/nie korzysta ze zwolnienia od VAT.

16.Magazyn będzie wykorzystywany do najmu, stanowiącego czynność zwolnioną z VAT (w ramach zwolnienia podmiotowego). Parking będzie wykorzystywany do najmu, stanowiącego czynność zwolnioną z VAT (w ramach zwolnienia podmiotowego).

17.Magazyn stanowi budynek w rozumieniu ustawy Prawo budowlane. Parking stanowi urządzenie budowlane w rozumieniu ustawy Prawo budowlane.

18.Na pytanie o treści „Czy nastąpiło pierwsze zasiedlenie ww. naniesień/obiektów w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022  r. poz. 931 ze zm.)? udzielono odpowiedzi, że: tak – w odniesieniu do Magazynu. Parking nie może być przedmiotem pierwszego zasiedlenia, gdyż nie jest budynkiem ani budowlą.

19.Na pytanie o treści „Czy od pierwszego zasiedlenia ww. naniesień/obiektów do dnia ich wycofania z ewidencji środków trwałych Spółki upłynie okres dłuższy niż 2 lata?” podano, że: tak – w odniesieniu do Magazynu. Parking nie może być przedmiotem pierwszego zasiedlenia, gdyż nie jest budynkiem ani budowlą.

20.Nakłady były ponoszone tylko na Magazyn.

a)Na Magazyn nakłady były ponoszone:

·od marca do lipca 2010 (remonty);

·we wrześniu 2010 (remonty);

·od listopada do grudnia 2010 (remonty);

·w czerwcu 2011 (remonty);

·w lutym 2014 (remonty);

·we wrześniu 2015 r. (ulepszenie).

b)na pytanie o treści „Jaka była wartość nakładów poniesionych na poszczególne naniesienia/obiekty?” wskazano, że:

na Magazyn – łącznie 40 178,55 zł netto, przy czym wartość pojedynczego remontu/ulepszenia nie przekraczała 15 000 zł netto.

c)na pytanie o treści „Czy w stosunku do ww. nakładów przysługiwało Państwu prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony?” wskazano, że: tak.

d)na pytanie o treści „Czy ww. nakłady stanowiły ulepszenie poszczególnych ww. naniesień/obiektów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym?” podano, że:  tylko nakład poniesiony we wrześniu 2015 r. (jak dodatkowo wskazano w odpowiedzi w lit. a powyżej).

e)na pytanie o treści „Czy ww. nakłady na ulepszenie stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej poszczególnych naniesień/obiektów?” wskazano, że nie.

f)na pytanie o treści „Czy po zakończonym ulepszeniu ww. naniesień/obiektów miało miejsce pierwsze zasiedlenie? Jeżeli tak, to należy wskazać miesiąc i rok.” podano, iż nie, gdyż nakłady nie stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

g)na pytanie o treści „Czy między pierwszym zasiedleniem ulepszonych naniesień/obiektów a momentem wycofania upłynie okres dłuższy niż 2 lata? udzielono odpowiedzi, że: nie dotyczy, gdyż nakłady nie stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej, więc nie mogło dojść do ich pierwszego zasiedlenia.

21.Na działce nr 3 znajdują się:

-budynek,

-utwardzenie,

-wiata,

-brama pełniąca funkcję ogrodzenia.

22.Na pytanie o treści „Czy z tytułu nabycia/wytworzenia (wybudowania) ww. naniesień/obiektów przysługiwało Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego?” podano, że w stosunku do budynku i utwardzenia – nie, gdyż VAT nie został naliczony przy ich nabyciu.

W stosunku do wiaty i bramy pełniącej funkcję ogrodzenia – tak, z tytułu wytworzenia (wybudowania) tych obiektów Spółce przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego.

23.Budynek – wartość początkowa przekraczała 15 000 zł. Utwardzenie – wartość początkowa nie przekraczała 15 000 zł. Wiata – wartość początkowa przekraczała 15 000 zł. Brama pełniąca funkcję ogrodzenia – wartość początkowa przekraczała 15 000 zł.

24.Na pytanie o treści „Kiedy (proszę wskazać miesiąc i rok) ww. naniesienia/obiekty zostały wprowadzone przez Państwa do ewidencji środków trwałych?” wskazano, że:

Budynek i utwardzenie – we wrześniu 2018 r., wiatę i bramę pełniącą funkcję ogrodzenia – grudniu 2019 r.

25.Na pytanie o treści „Kiedy (proszę wskazać miesiąc i rok) ww. naniesienia/obiekty zostały oddane do użytkowania?” podano, że:

Budynek i utwardzenie – styczeń 1948, wiata i brama pełniąca funkcję ogrodzenia – grudzień 2019 r.

26.Budynek był i jest wykorzystywany – od momentu nabycia – wyłącznie do prowadzenia działalności gospodarczej jako biuro, magazyn i sala obsługi klientów. Utwardzenie było i jest wykorzystywane – od momentu nabycia – wyłącznie do prowadzenia działalności gospodarczej jako część komunikacyjna nieruchomości. Wiata była i jest wykorzystywana – od momentu wytworzenia – wyłącznie do prowadzenia działalności gospodarczej jako służąca zabezpieczeniu samochodów wykorzystywanych do prowadzenia działalności gospodarczej. Brama pełniąca funkcję ogrodzenia była i jest wykorzystywana – od momentu wytworzenia – wyłącznie do prowadzenia działalności gospodarczej jako element zabezpieczający nieruchomość.

27.Budynek był i jest wykorzystywany – od momentu nabycia – wyłącznie do prowadzenia działalności gospodarczej jako biuro, magazyn i sala obsługi klientów. Działalność ta była/jest opodatkowana VAT i nie korzystała/nie korzysta ze zwolnienia od VAT.

Utwardzenie było i jest wykorzystywane – od momentu nabycia – wyłącznie do prowadzenia działalności gospodarczej jako część komunikacyjna nieruchomości. Działalność ta była/jest opodatkowana VAT i nie korzystała/nie korzysta ze zwolnienia od VAT.

Wiata była i jest wykorzystywana – od momentu wytworzenia – wyłącznie do prowadzenia działalności gospodarczej jako służąca zabezpieczeniu samochodów wykorzystywanych do prowadzenia działalności gospodarczej. Działalność ta była/jest opodatkowana VAT i nie korzystała/nie korzysta ze zwolnienia od VAT.

Brama pełniąca funkcję ogrodzenia była i jest wykorzystywana – od momentu wytworzenia – wyłącznie do prowadzenia działalności gospodarczej jako element zabezpieczający nieruchomość. Działalność ta była/jest opodatkowana VAT i nie korzystała/nie korzysta ze zwolnienia od VAT.

28.Budynek, utwardzenie, wiata oraz brama pełniąca funkcję ogrodzenia będą wykorzystywane do najmu, stanowiącego czynność zwolnioną z VAT (w ramach zwolnienia podmiotowego).

29.Budynek stanowi budynek w rozumieniu ustawy Prawo budowlane.

Utwardzenie stanowi urządzenie budowlane w rozumieniu ustawy Prawo budowlane.

Wiata stanowi budowlę w rozumieniu ustawy Prawo budowlane.

Brama pełniąca funkcję ogrodzenia stanowi urządzenie budowlane w rozumieniu ustawy Prawo budowlane.

30.Na pytanie o treści „Czy nastąpiło pierwsze zasiedlenie ww. naniesień/obiektów w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.)?” udzielono odpowiedzi, że:

Tak, w odniesieniu do budynku i wiaty. Utwardzenie ani brama pełniąca funkcję ogrodzenia nie mogą być przedmiotem pierwszego zasiedlenia, gdyż nie są budynkiem ani budowlą.

31.Na pytanie o treści „Czy od pierwszego zasiedlenia ww. naniesień/obiektów do dnia ich wycofania z majątku Spółki upłynie okres dłuższy niż 2 lata?” wskazano, że:

Tak, w odniesieniu do budynku i wiaty. Utwardzenie ani brama pełniąca funkcję ogrodzenia nie mogą być przedmiotem pierwszego zasiedlenia, gdyż nie są budynkiem ani budowlą.

32.Na pytanie o treści „Czy ponosili Państwo jakiekolwiek nakłady na poszczególne naniesienia/obiekty (np. na przebudowę, remont, modernizację)?” podano, że tak, tylko na budynek.

a)na pytanie o treści „kiedy ponosili Państwo ww. nakłady? (proszę podać miesiąc i rok).” wskazano, że w maju 2019 r.

b)na pytanie o treści „jaka była wartość nakładów poniesionych naposzczególne naniesienia/obiekty?” podano, że 11 788 zł netto – na budynek.

c)na pytanie o treści „czy w stosunku do ww. nakładów przysługiwało Państwu prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony?” wskazano, że tak.

d)na pytanie o treści „czy ww. nakłady stanowiły ulepszenie poszczególnych ww. naniesień/obiektów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym?” podano, że tak, stanowiły ulepszenie budynku.

e)na pytanie o treści „czy ww. nakłady na ulepszenie stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej poszczególnych naniesień/obiektów?” wskazano, że nie.

f)na pytanie o treści „czy po zakończonym ulepszeniu ww. naniesień/obiektów miało miejsce pierwsze zasiedlenie? Jeżeli tak, to należy wskazać miesiąc i rok.” Udzielono odpowiedzi, że nie, gdyż nakłady nie stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

g)Na pytanie o treści „czy między pierwszym zasiedleniem ulepszonych naniesień/obiektów a momentem wycofania upłynie okres dłuższy niż 2 lata?” wskazano, że nie dotyczy, gdyż nakłady nie stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej, więc nie mogło dojść do ich pierwszego zasiedlenia.

Pytania

1)Czy wycofanie ww. Nieruchomości 1 z ewidencji środków trwałych Spółki, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, oraz czy spowoduje powstanie po stronie Spółki obowiązku zapłaty podatku od towarów i usług?

2)Czy wycofanie ww. Nieruchomości 2 z majątku Spółki i przeniesienie tej Nieruchomości do majątku osobistego Wspólników, proporcjonalnie do posiadanych przez nich udziałów w zysku Spółki, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, oraz czy spowoduje powstanie po stronie Spółki obowiązku zapłaty podatku od towarów i usług?

3)Czy wycofanie Nieruchomości 2 z majątku Spółki i przeniesienie tej Nieruchomości do majątku osobistego Wspólników, proporcjonalnie do posiadanych przez nich udziałów w zysku Spółki oraz wycofanie Nieruchomości 1 z ewidencji środków trwałych Spółki, będzie skutkowało obowiązkiem dokonania korekty podatku naliczonego, jeżeli od końca okresu rozliczeniowego, w którym wydano towary lub usługi do użytkowania, upłynął okres dłuższy niż 12 miesięcy?

Państwa stanowisko w sprawie

W opinii Wnioskodawcy:

1)wycofanie ww. Nieruchomości 1 z ewidencji środków trwałych Spółki, nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, oraz nie spowoduje powstania po stronie Spółki obowiązku zapłaty podatku od towarów i usług,

2)wycofanie Nieruchomości 2 z majątku Spółki i przeniesienie tej Nieruchomości do majątku osobistego Wspólników, nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług oraz nie spowoduje powstania po stronie Spółki obowiązku zapłaty podatku od towarów i usług,

3)wycofanie Nieruchomości 2 z majątku Spółki i przeniesienie tej Nieruchomości do majątku osobistego Wspólników, proporcjonalnie do posiadanych przez nich udziałów w zysku Spółki oraz wycofanie Nieruchomości 1 z ewidencji środków trwałych Spółki, nie będzie skutkowało obowiązkiem dokonania korekty podatku naliczonego, jeżeli od końca okresu rozliczeniowego, w którym wydano towary lub usługi do użytkowania, upłynął okres dłuższy niż 12 miesięcy.

W opinii Wnioskodawcy, wycofanie przedmiotowych Nieruchomości na cele prywatne nie będzie rodziło obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt ustawy o VAT opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Jak wskazuje art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:

1)przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie;

2)wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione;

3)wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej;

4)wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta;

5)ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie

spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego;

6)oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste;

7)zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6.

Z kolei art. 7 ust. 2 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

1)przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2)wszelkie inne darowizny - jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

Przepis art. 7 ust. 2 ustawy o VAT jednoznacznie wskazuje, że przez odpłatną dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, rozumie się przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa wyłącznie w sytuacji, gdy podatnikowi przysługiwało w całości lub w części prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

W przypadku opisanym przez Wnioskodawcę, Spółce nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia przedmiotowych Nieruchomości, ponieważ ich dostawy na rzecz Spółki, podlegały zwolnieniu od podatku od towarów i usług.

Niemniej jednak, Spółka ponosiła wydatki związane z ulepszeniem i remontem Nieruchomości, od których Spółce przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. W tym kontekście, oznacza to, że mogą zostać spełnione przesłanki warunkujące zrównanie nieodpłatnego przekazania towarów (Nieruchomości) z odpłatną dostawą towarów podlegającą opodatkowaniu VAT, zgodnie z cytowanym powyżej art. 7 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT.

Sam fakt opodatkowania dostawy Nieruchomości podatkiem VAT, nie oznacza jeszcze automatycznie, iż z tego powodu Spółka będzie zobowiązana taki podatek zapłacić. W opinii Spółki, w okolicznościach sprawy, nieodpłatne przekazanie wskazanych we wniosku Nieruchomości będą co prawda podlegały VAT, to jednak konieczne jest rozważenie czy przedmiotowe transakcje będą mogły korzystać ze zwolnienia z tego podatku.

I tak, zgodnie z treścią art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a)dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b)pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zasadą jest więc, że dostawa budynków, budowli lub ich części podlega zwolnieniu od podatku VAT. Natomiast wyjątek stanowi dostawa dokonywana w ramach tzw. pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz, jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata. Niezbędnym będzie więc określenie, w którym momencie nastąpiło dla ww. nieruchomości pierwsze zasiedlenie i jaki okres czasu upłynął od tego czasu.

W tym celu należy odwołać się do art. 2 pkt 14 ustawy o VAT, zgodnie z którym przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

a)wybudowaniu lub

b)ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Na gruncie niniejszej sprawy, Nieruchomości zostały oddane do użytkowania przez Spółkę odpowiednio w 2010 r. oraz w 2018 r. i od tego czasu upłynął okres dłuższy niż 2 lata, a z przedstawionego opisu nie wynika, aby Wnioskodawca ponosił nakłady na modernizację ww. nieruchomości i aby takie wydatki przekroczyły 30% wartości początkowej nieruchomości.

Powyższe oznacza, iż w sytuacji dokonania dostaw omawianych nieruchomości zostaną spełnione przesłanki wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, które będą skutkowały możliwością zastosowania zwolnienia z VAT.

Powyższe oznacza, iż wycofanie w przyszłości przedmiotowych Nieruchomości 2 z majątku Spółki do majątku prywatnego Wspólników oraz wycofanie Nieruchomości 1 z ewidencji środków trwałych Spółki, nie spowoduje po stronie Spółki powstania obowiązku wykazania podatku należnego, gdyż będzie miało zastosowanie zwolnienie z tego podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.

Reasumując, wycofanie ww. Nieruchomości 2 z majątku Spółki i przeniesienie tej nieruchomości do majątku osobistego Wspólników oraz wycofanie Nieruchomości 1 z ewidencji środków trwałych Spółki, nie spowoduje powstania u Wnioskodawcy (Spółki) obowiązku zapłaty podatku od towarów i usług.

Dodatkowo, należy wskazać, że treść art. 91 ust. 7a ustawy o VAT stanowi, że w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się na zasadach określonych w ust. 2 zdanie pierwsze i drugie oraz ust. 3. Korekty tej dokonuje się przy każdej kolejnej zmianie prawa do odliczeń, jeżeli zmiana ta następuje w okresie korekty.

Na podstawie art. 91 ust. 7b w przypadku towarów i usług innych niż wymienione w ust. 7a, wykorzystywanych przez podatnika do działalności gospodarczej, korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się na zasadach określonych w ust. 1, ust. 2 zdanie trzecie i ust. 3, z zastrzeżeniem ust. 7c.

Na mocy art. 91 ust. 7c ustawy o VAT jeżeli zmiana prawa do obniżenia podatku należnego wynika z przeznaczenia towarów lub usług, o których mowa w ust. 7b, wyłącznie do wykonywania czynności, w stosunku do których nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego, lub wyłącznie do czynności, w stosunku do których takie prawo przysługuje - korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za okres rozliczeniowy, w którym wystąpiła ta zmiana. Korekty tej nie dokonuje się, jeżeli od końca okresu rozliczeniowego, w którym wydano towary lub usługi do użytkowania, upłynęło 12 miesięcy.

W części dotyczącej Nieruchomości 1:

Przedstawione wyżej przepisy prowadzą do wniosku, że wycofanie Nieruchomości 1 nie spowoduje obowiązku dokonania korekty podatku naliczonego, gdyż w tym zakresie VAT był odliczany tylko od wydatków ulepszeniowych o wartości nieprzekraczającej 15 000 zł i od remontów. Nakłady te zostały poniesione dawniej niż 12 miesięcy temu, a zatem zastosowanie znajdzie art. 91 ust. 7c ustawy, który stanowi, że korekty tej nie dokonuje się, jeżeli od końca okresu rozliczeniowego, w którym wydano towary lub usługi do użytkowania, upłynęło 12 miesięcy.

W części dotyczącej Nieruchomości 2:

Przedstawione wyżej przepisy prowadzą do wniosku, że wycofanie Nieruchomości 1 spowoduje powstanie obowiązku dokonania korekty podatku naliczonego tylko w zakresie:

-wydatków na wytworzenie wiaty;

-wydatków na bramę pełniącą funkcję ogrodzenia.

Korekta ta powinna zostać dokonana jednorazowo w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym dojdzie do wycofania Nieruchomości 2, co wynika z art. 91 ust. 4-7 ustawy.

W pozostałym zakresie wycofanie Nieruchomości 1 nie spowoduje obowiązku dokonania korekty podatku naliczonego, gdyż w tym zakresie VAT był odliczany tylko od wydatków ulepszeniowych o wartości nieprzekraczającej 15 000 zł. Nakłady te zostały poniesione dawniej niż 12 miesięcy temu, a zatem zastosowanie znajdzie art. 91 ust. 7c ustawy, który stanowi, że korekty tej nie dokonuje się, jeżeli od końca okresu rozliczeniowego, w którym wydano towary lub usługi do użytkowania, upłynęło 12 miesięcy.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają:

1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2)eksport towarów;

3)import towarów na terytorium kraju;

4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W świetle art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług co do zasady podlegają opodatkowaniu VAT jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie. Ustawodawca jednakże przewidział od powyższej reguły wyjątki, które zostały zawarte – w przypadku dostawy towarów – w art. 7 ust. 2 ustawy.

Stosownie do art. 7 ust. 2 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

1)przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2)wszelkie inne darowizny

− jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

Jak wynika z powyższych uregulowań, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega generalnie każde nieodpłatne przekazanie towaru należącego do przedsiębiorstwa, w tym także wszelkie inne darowizny, z którym wiąże się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, o ile podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu, imporcie lub wytworzeniu tych towarów lub ich części składowych.

Zatem aby nieodpłatne przekazanie towarów – w świetle powołanego art. 7 ust. 2 ustawy – podlegało opodatkowaniu VAT konieczne jest łączne spełnienie następujących warunków:

·nieodpłatne przekazanie dokonywane jest przez podatnika podatku VAT,

·przekazane przez podatnika towary należą do jego przedsiębiorstwa,

·przedmiotem nieodpłatnego przekazania jest towar, w stosunku do którego podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tego towaru lub jego części składowych.

Jeżeli natomiast podatnik nie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego, to nieodpłatne przekazanie tych towarów pozostaje poza zakresem opodatkowania (podatnik nie musi dokonać ich opodatkowania), bez względu na cel, na który zostały one przekazane.

Jak wynika z przywołanych wyżej przepisów, czynność polegająca na nieodpłatnym przekazaniu należących do majątku przedsiębiorstwa nieruchomości na cele osobiste wspólników – w oparciu o przepis art. 7 ust. 2 ustawy – będzie podlegać opodatkowaniu, w sytuacji gdy podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu, imporcie lub wytworzeniu tych nieruchomości lub ich części składowych.

Jednocześnie należy wskazać, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia „budynku” i „budowli”. W tym zakresie należy odnieść się do przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 682).

W myśl art. 3 pkt 2 ww. ustawy Prawo budowlane:

Pod pojęciem budynku należy rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.

Zgodnie z art. 3 pkt 3 ustawy Prawo budowlane:

Pod pojęciem budowli należy rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem tablice reklamowe i urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni jądrowych, elektrowni wiatrowych, morskich turbin wiatrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową.

W świetle art. 3 pkt 9 ww. ustawy Prawo budowlane:

Ilekroć w ustawie jest mowa o urządzeniach budowlanych - należy przez to rozumieć urządzenia techniczne związane z obiektem budowlanym, zapewniające możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, jak przyłącza i urządzenia instalacyjne, w tym służące oczyszczaniu lub gromadzeniu ścieków, a także przejazdy, ogrodzenia, place postojowe i place pod śmietniki.

Z powyższego wynika, że urządzenia budowlane stanowią urządzenia techniczne związane z obiektem budowlanym zapewniające możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, w szczególności nie są to samodzielne budowle zdefiniowane w art. 3 pkt 3 ww. ustawy Prawo budowlane, które uznaje się za towar na gruncie podatku od towarów i usług. Urządzenia budowlane należy traktować jako elementy przynależne do budynku/budowli i opodatkować łącznie z budynkiem/budowlą, z którym są powiązane, a tym samym należy przypisać stawkę (lub zwolnienie z podatku VAT) właściwą dla sprzedawanego obiektu budowlanego znajdującego się na tej samej działce, co urządzenie. Brak jest podstaw do stosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla ww. urządzeń w oderwaniu od budynków/budowli, do których przynależą, gdyż w świetle obowiązujących przepisów nie mają one samodzielnego bytu.

Z opisu sprawy wynika, że będąc zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT zamierzają Państwo w listopadzie 2023 r. wycofać z ewidencji środków trwałych Spółki działki o nr 1, 2 składające się na Nieruchomość 1 oraz wycofać z majątku Spółki działkę o nr 3 składającą się na Nieruchomość 2.

Na działce nr 1 znajduje się magazyn, na który ponosili Państwo nakłady stanowiące ulepszenia w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, w stosunku do których przysługiwało Państwu prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. Zatem dla czynności wycofania z ewidencji środków trwałych Spółki magazynu znajdującego się na działce nr 1 zostaną spełnione przesłanki warunkujące zrównanie nieodpłatnego przekazania towarów z odpłatną dostawą towarów, co w konsekwencji oznacza, że czynność ta będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z kolei na działce 2, przy nabyciu której nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego znajduje się utwardzenie służące jako parking. Jak Państwo wskazali ww. parking stanowi urządzenie budowlane w rozumieniu ustawy Prawo budowlane, oraz przy nabyciu/wytworzeniu (wybudowaniu) ww. parkingu nie przysługiwało Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego oraz nie ponosili Państwo jakichkolwiek nakładów na ww. parking.  Tym samym, wycofanie z ewidencji środków trwałych Spółki działki 2 wraz z znajdującym się niej parkingiem nie będzie mieściło się w pojęciu dostawy towarów, w rozumieniu art. 7 ust. 2 ustawy, ponieważ nie zostaną spełnione wszystkie przesłanki wynikające z tego przepisu. Zatem czynność nieodpłatnego przekazania działki 2 wraz z znajdującym się niej parkingiem nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Natomiast na działce nr 3 znajduje się:

  • budynek – spełniający definicję budynku w rozumieniu Prawa Budowlanego - na który ponosili Państwo nakłady stanowiące ulepszenia w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, w stosunku do których przysługiwało Państwu prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.
  • utwardzenie - będące urządzeniem budowlanym w rozumieniu ustawy Prawo budowlane - z tytułu którego przy nabyciu/wytworzeniu (wybudowaniu) nie przysługiwało Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego oraz nie ponosili Państwo jakichkolwiek nakładów na ww. utwardzenie;
  • wiata - stanowiąca budowlę w myśl ustawy Prawo budowlane - tytułu której wytworzenia (wybudowania) przysługiwało Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego;
  • brama pełniąca funkcję ogrodzenia - będąca urządzeniem budowlanym w rozumieniu ustawy Prawo budowlane - z tytułu której wytworzenia (wybudowania) przysługiwało Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego.

W związku z powyższym skoro w stosunku do znajdujących się na działce 3 budynku oraz wiaty stanowiącej budowlę przysługiwało Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu ich wytworzenia (wybudowania), to czynność ich wycofania z majątku Spółki będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Tym samym wycofanie urządzeń budowlanych: utwardzenia oraz bramy pełniącej funkcji ogrodzenia znajdujących się na ww. działce i stanowiących elementy przynależne do ww. budynku i budowli również będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wobec powyższego dla czynności wycofania z majątku Spółki budynku, utwardzenia, wiaty oraz bramy pełniącej funkcji ogrodzenia znajdujących się na działce 3, zostaną spełnione przesłanki warunkujące zrównanie nieodpłatnego przekazania towarów z odpłatną dostawą towarów, co w konsekwencji oznacza, że czynność ta będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Dokonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług może albo być opodatkowana właściwą stawką podatku, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

W art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku VAT dla dostawy nieruchomości spełniających określone w tych przepisach warunki.

Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a)dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b)pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Z powyższego uregulowania wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest – co do zasady – zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa  w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zatem dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.

Według art. 2 pkt 14 ustawy przez pierwsze zasiedlenie rozumie się:

Oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

a)wybudowaniu lub

b)ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

W tym miejscu należy zauważyć, że w przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom – po spełnieniu określonych warunków – skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.

Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a)w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b)dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Należy również zauważyć, że zgodnie z art. 43 ust. 10 ustawy:

Podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

1)są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;

2)złożą:

a)przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego lub

b)w akcie notarialnym, do zawarcia którego dochodzi w związku z dostawą tych obiektów

- zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

W myśl art. 43 ust. 11 ustawy:

Oświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 2, musi również zawierać:

1)imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;

2)planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części – w przypadku, o którym mowa w ust. 10 pkt 2 lit. a;

3)adres budynku, budowli lub ich części.

Tak więc ustawodawca daje podatnikom, dokonującym dostawy budynków, budowli lub ich części spełniających przesłanki do korzystania ze zwolnienia od podatku wskazanego w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, po spełnieniu określonych warunków – możliwość rezygnacji ze zwolnienia i opodatkowania transakcji na zasadach ogólnych. Przy czym podkreślić należy, że niniejsze prawo zostało zawężone tylko do rezygnacji ze zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Należy również zaznaczyć, że jeżeli nie zostaną spełnione przesłanki zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 lub pkt 10a ustawy należy przeanalizować możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dotyczy wszystkich towarów – zarówno nieruchomości, jak i ruchomości – przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT i wykorzystywanych – niezależnie od okresu ich używania przez podatnika – wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.

Wskazać należy, że dla zastosowania zwolnienia od podatku VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dla dostawy towarów, spełnione muszą być łącznie dwa warunki wskazane w tym przepisie, tj.:

  • towary od momentu ich nabycia do momentu ich zbycia muszą służyć wyłącznie działalności zwolnionej, w żadnym momencie ich posiadania nie można zmienić ich przeznaczenia oraz sposobu wykorzystywania,

·brak prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego przy nabyciu (imporcie, wytworzeniu) tych towarów.

Niespełnienie jednego z powyższych warunków daje podstawę do wyłączenia dostawy towarów ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w ww. art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

W tym miejscu należy wyjaśnić, że kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle, rozstrzyga przepis art. 29a ust. 8 ustawy, zgodnie z którym:

W przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Wobec powyższego, przy sprzedaży budynków, budowli lub ich części, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny budynków w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.

Co do zasady zatem grunt będący przedmiotem sprzedaży podlega opodatkowaniu według tych samych regulacji jak budynki i budowle na nim posadowione.

Jak wyżej wskazano czynność wycofania z ewidencji środków trwałych Spółki magazynu znajdującego się na działce nr 1 oraz budynku, utwardzenia, wiaty oraz bramy pełniącej funkcji ogrodzenia znajdujących się na działce 3 będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Tym samym decydujące dla rozstrzygnięcia, czy w przedmiotowej sprawie dla opisanej dostawy (wycofania) zastosowanie znajdzie zwolnienie z opodatkowania jest rozstrzygnięcie kwestii, czy i kiedy względem ww. budynku i budowli znajdujących się na ww. działkach nastąpiło pierwsze zasiedlenie.

Jak wynika z opisu sprawy magazyn znajdujący się na działce 1 został oddany do użytkowania w 1920 r. Jednocześnie nie ponosili Państwo nakładów na ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym stanowiących co najmniej 30% wartości początkowej ww. magazynu.

W świetle powyższego stwierdzić należy, że planowana dostawa ww. magazynu nie zostanie dokonana w ramach pierwszego zasiedlenia, a od momentu pierwszego zasiedlenia do planowanego wycofania ww. magazynu upłynie okres dłuższy niż dwa lata. W konsekwencji dla czynności wycofania z ewidencji środków trwałych Spółki magazynu znajdującego się na działce nr 1, stanowiącej dostawę towarów będą spełnione przesłanki do zastosowania zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Jak wskazano powyżej, grunt będący przedmiotem sprzedaży podlega opodatkowaniu według tych samych regulacji jak budynki i budowle na nim posadowione. W związku z powyższym – na podstawie art. 29a ust. 8 ustawy – dostawa gruntu, z którym związany jest ww. budynek, również będzie zwolniona od podatku. A zatem planowane wycofanie działki 1 wraz ze znajdującym się na nim magazynem będzie korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 w związku z art. 29 ust. 8 ustawy.

Także w stosunku do budynku i budowli w postaci wiaty znajdujących się na działce nr 3 nastąpiło pierwsze zasiedlenie i od pierwszego zasiedlenia upłynął okres dłuższy niż dwa lata. Jakkolwiek ponosili Państwo nakłady na ulepszenie budynku w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, jednakże nie stanowiły one co najmniej 30% wartości początkowej budynku. W konsekwencji dostawa budynku i budowli w postaci wiaty, znajdujących się na działce nr 3, będzie korzystała ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. Na przedmiotowej działce znajdują się ponadto utwardzenie oraz brama, które – jak wskazali Państwo - stanowią urządzenia budowlane w rozumieniu Prawa budowlanego. Przy czym urządzenia te należy traktować jako elementy przynależne do poszczególnych budynków, budowli  i opodatkować łącznie z tymi obiektami. 

A zatem planowane wycofanie działki 3 wraz ze znajdującym się na nim budynkiem, wiatą, utwardzeniem oraz bramą będzie korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 w związku z art. 29 ust. 8 ustawy.

Podsumowując:

wycofanie z ewidencji środków trwałych Spółki działki 2 wraz z znajdującym się niej parkingiem nie będzie mieściło się w pojęciu dostawy towarów, w rozumieniu art. 7 ust. 2 ustawy, tym samym nie będzie czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług,

wycofanie z ewidencji środków trwałych Spółki magazynu znajdującego się na działce nr 1 oraz wycofania zmajątku Spółki budynku, utwardzenia, wiaty oraz bramy pełniącej funkcji ogrodzenia znajdujących się na działce 3 będzie czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 7 ust. 1 w zw. z art. 7 ust. 2 ustawy, jednakże korzystającą ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 w zw. z art. 29a ust. 8 ustawy.

Oceniając całościowo stanowisko Państwa w zakresie pytania nr 1 oraz nr 2 należało uznać za nieprawidłowe.

Odnosząc się do kwestii objętych zakresem pytania nr 3 wskazać należy, że zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zasady dotyczące sposobu i terminu dokonywania korekt podatku naliczonego oraz podmiotu zobowiązanego do ich dokonania zostały określone w art. 91 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 91 ust. 1 ustawy w brzmieniu obowiązującym do 30 czerwca 2023 r.:

Po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-10a, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6, 10 lub 10a lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11 i 12, dla zakończonego roku podatkowego.

Z kolei od 1 lipca 2023 r. ww. przepis ma brzmienie:

Po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-10a lub 10c-10g,   z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6, 10, 10a lub 10c-10g lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11 i 12, dla zakończonego roku podatkowego.

Zgodnie z art. 22 ustawy z dnia 26 maja 2023 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1059):

Przepisy art. 91 ust. 1-1b ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, stosuje się począwszy od korekt dokonywanych za 2023 r.

W myśl art. 91 ust. 2 ustawy:

W przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. W przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, z tym że korekty dokonuje się po zakończeniu roku, w którym zostały oddane do użytkowania.

Zgodnie z art. 91 ust. 3 ustawy:

Korekty, o której mowa w ust. 1 i 2, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonuje się korekty, a w przypadku zakończenia działalności gospodarczej - w deklaracji podatkowej za ostatni okres rozliczeniowy.

Stosownie do art. 91 ust. 4 ustawy:

W przypadku gdy w okresie korekty, o której mowa w ust. 2, nastąpi sprzedaż towarów lub usług, o których mowa w ust. 2, lub towary te zostaną opodatkowane zgodnie z art. 14, uważa się, że te towary lub usługi są nadal wykorzystywane na potrzeby czynności podlegających opodatkowaniu u tego podatnika, aż do końca okresu korekty.

Natomiast jak stanowi art. 91 ust. 5 ustawy:

W przypadku, o którym mowa w ust. 4, korekta powinna być dokonana jednorazowo w odniesieniu do całego pozostałego okresu korekty. Korekty dokonuje się w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiła sprzedaż, a w przypadku opodatkowania towarów zgodnie z art. 14 - w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym w stosunku do tych towarów powstał obowiązek podatkowy.

Na podstawie art. 91 ust. 6 ustawy:

W przypadku gdy towary lub usługi, o których mowa w ust. 4, zostaną:

1)opodatkowane - w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru lub usługi jest związane z czynnościami opodatkowanymi;

2)zwolnione od podatku lub nie podlegały opodatkowaniu - w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru lub usługi jest związane wyłącznie z czynnościami zwolnionymi od podatku lub niepodlegającymi opodatkowaniu.

Zgodnie z art. 91 ust. 7 ustawy:

Przepisy ust. 1-6 stosuje się odpowiednio w przypadku, gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwot podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi.

Jak stanowi art. 91 ust. 7a ustawy:

W przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się na zasadach określonych w ust. 2 zdanie pierwsze i drugie oraz ust. 3. Korekty tej dokonuje się przy każdej kolejnej zmianie prawa do odliczeń, jeżeli zmiana ta następuje w okresie korekty.

Art. 91 ust. 7b stanowi:

W przypadku towarów i usług innych niż wymienione w ust. 7a, wykorzystywanych przez podatnika do działalności gospodarczej, korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się na zasadach określonych w ust. 1, ust. 2 zdanie trzecie i ust. 3, z zastrzeżeniem ust. 7c.

Według art. 91 ust. 7c ustawy:

Jeżeli zmiana prawa do obniżenia podatku należnego wynika z przeznaczenia towarów lub usług, o których mowa w ust. 7b, wyłącznie do wykonywania czynności, w stosunku do których nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego, lub wyłącznie do czynności, w stosunku do których takie prawo przysługuje - korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za okres rozliczeniowy, w którym wystąpiła ta zmiana. Korekty tej nie dokonuje się, jeżeli od końca okresu rozliczeniowego, w którym wydano towary lub usługi do użytkowania, upłynęło 12 miesięcy.

W myśl art. 91 ust. 8 ustawy:

Korekty, o której mowa w ust. 5-7, dokonuje się również, jeżeli towary i usługi nabyte do wytworzenia towaru, o którym mowa w ust. 2, zostały zbyte lub zmieniono ich przeznaczenie przed oddaniem tego towaru do użytkowania.

Przepisy art. 91 wprowadzają konstrukcję korekty podatku naliczonego dokonywaną z uwagi na zmianę struktury sprzedaży albo na zmianę pierwotnego przeznaczenia towaru lub usługi (z którą związany jest podatek naliczony).

Wprowadzenie procedury korekty związane jest z faktem, że we wspólnym systemie VAT obowiązuje zasada odliczenia niezwłocznego, tzn. w momencie nabycia. W tym momencie czasowym związek towaru z danym rodzajem czynności (opodatkowane, zwolnione, mieszane) ma zazwyczaj charakter planowany. Do czasu faktycznego wykorzystania nabytego towaru lub usługi faktyczny związek z danym rodzajem czynności może się zmienić, przekreślając prawo do odliczenia albo uzasadniając dokonanie odliczenia. Jednocześnie przepisy wprowadzają szczególny tryb korekty do wybranych składników majątku. Z uwagi na zazwyczaj wieloletni okres wykorzystania składników majątku zaliczanych do środków trwałych, których wartość początkowa przekracza 15.000 zł ustawa przyjmuje zasadę dokonywania cząstkowej i równomiernej korekty w dłuższym czasie (dla nieruchomości przez 10 lat, a dla pozostałych składników majątku - przez 5 lat). Regulacje te mają na celu urealnienie odliczenia podatku naliczonego. Ustawa zakłada bowiem, że środki trwałe (jako dobra o charakterze trwałym) zużywają się w określonym czasie, a nie jednorazowo. W tym też czasie stopniowo konsumowane jest prawo do odliczenia i należy je oceniać w dłuższej perspektywie czasu, a nie jednorazowo.

Zatem w przypadku, w którym podatnik zmienia przeznaczenie środka trwałego nabytego (wytworzonego) dla celów działalności opodatkowanej VAT (lub mieszanej) i zaczyna go używać wyłącznie do wykonywania czynności zwolnionych z opodatkowania, ma on zasadniczo obowiązek skorygować odliczony VAT, jeżeli taki został odliczony. Analogicznie powinien postąpić podatnik w sytuacji sprzedaży takiego środka trwałego, jeżeli przy jego nabyciu (wytworzeniu) odliczył VAT naliczony, a przy zbyciu zastosuje zwolnienie od VAT.

Przy czym, przepis art. 91 ust. 5 ustawy, wprowadza szczególny przypadek dokonywania korekt w sytuacji, gdy podatnik w okresie trwania korekty cząstkowej zbywa dany środek trwały. W takich sytuacjach – zbycia środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych – przyjmuje się fikcję prawną, że zbyte składniki majątku służą nadal działalności opodatkowanej lub nadal działalności zwolnionej, aż do końca okresu korekty. Korekty za wszystkie pozostałe okresy dokonuje się w deklaracji za miesiąc, w którym dokonano sprzedaży.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa stwierdzić należy, że w odniesieniu do wycofania z ewidencji środków trwałych Spółki działki 2 wraz ze znajdującym się niej parkingiem, nie ma konieczności dokonania korekty odliczenia podatku naliczonego na podstawie art. 91 ust. 1 – ust. 8 ustawy, bowiem od momentu nabycia ww. środków nie wystąpił podatek naliczony, który podlegałby odliczeniu przez Państwa.

W przypadku natomiast magazynu znajdującego się na działce nr 1, przysługiwało Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nakładów poniesionych w latach 2010-2015. Przy czym wartość każdego pojedynczego remontu/ulepszenia nie przekraczała 15.000 zł.  W związku z wycofaniem ww. środka trwałego nastąpi zmiana przeznaczenia z wykorzystywania wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług na wykorzystywanie do czynności zwolnionych. W tych okolicznościach korekta odliczonego podatku naliczonego winna nastąpić z uwzględnieniem art. 91 ust. 7b ustawy, który stanowi, że w przypadku towarów i usług wykorzystywanych przez podatnika do działalności gospodarczej, które nie stanowią środków trwałych, korekty związanej ze zmianą przeznaczenia, dokonuje się na zasadach określonych w ust. 1, ust. 2 zdanie trzecie i ust. 3, z zastrzeżeniem ust. 7c.

Z uwagi jednak na fakt, że do momentu wycofania magazynu znajdującego się na działce 1 upłynie 12 miesięcy od końca okresu rozliczeniowego, w którym wydano do użytkowania poszczególne remonty/ulepszenia, nie będą Państwo zobowiązani do korekty podatku naliczonego od poniesionych nakładów na poszczególne remonty/ulepszenia, zgodnie z art. 91 ust. 7c ustawy.

Analogiczna sytuacja będzie mieć miejsce w przypadku nakładów - poniesionych w maju 2019 r. na budynek znajdujący się na działce 3 - co do których przysługiwało Państwo prawo do odliczenia. Wartość nakładów była poniżej 15.000 zł. W związku z wycofaniem ww. środka trwałego nastąpi zmiana przeznaczenia z wykorzystywania wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług na wykorzystywanie do czynności zwolnionych, a Państwo - stosownie do art. 91 ust. 7c ustawy - nie będą  zobowiązani do korekty podatku naliczonego od poniesionych nakładów

Brak konieczności korekty podatku naliczonego na podstawie art. 91 ust. 1 – ust. 8 ustawy, wystąpi także w związku z wycofaniem utwardzenia znajdującego się na działce 3, bowiem od momentu nabycia ww. środka nie wystąpił podatek naliczony, który podlegałby odliczeniu przez Państwa.

W przypadku natomiast wiaty znajdującej się na działce 3, a będącą budowlą o wartości początkowej przekraczającej 15 000 zł, przysługiwało Państwo prawo do odliczenia z tytułu jej wytworzenia (wybudowania). Wiata została oddana do użytkowania w grudniu 2019 r.

Analiza powołanych wyżej przepisów jednoznacznie wskazuje, że jak wynika z art. 91 ust. 2 ustawy dla nieruchomości, których wartość początkowa przekracza 15 000 zł i które zostały zaliczone do środków trwałych, ustawodawca przewidział 10-letni okres korekty licząc od roku, w którym nieruchomość oddana została do użytkowania, natomiast dla pozostałych środków trwałych (niebędących nieruchomościami) o wartości początkowej przekraczającej 15 000 zł – 5-letni okres korekty.

Z uwagi na fakt, że Państwo oddali wiatę do użytkowania w 2019 roku, to dokonując jej dostawy w ramach czynności zwolnionej od VAT, będą mieć Państwo obowiązek dokonania  korekty podatku naliczonego od wydatków na wybudowanie wiaty, gdyż zmianie uległo przeznaczenie ww. budowli (z czynności opodatkowanych VAT do czynności zwolnionych od VAT) i w stosunku do tych wydatków nie minął jeszcze 10-letni okres korekty.

W konsekwencji powyższego, będą Państwo zobowiązani do dokonania korekty podatku naliczonego odliczonego przy wybudowaniu wiaty. W przedmiotowej sytuacji, tj. nieodpłatnego przekazania wiaty wspólnikom – korekty podatku naliczonego należy dokonać z uwzględnieniem 10-letniego okresu korekty (za wszystkie z pozostałych 10 lat okresu korekty, tak jakby w każdym z pozostałych lat odliczenie nie przysługiwało w ogóle). W tym przypadku należy dokonać korekty jednorazowo w deklaracji podatkowej składanej za okres rozliczeniowy, w którym nastąpi dostawa wiaty, na podstawie art. 91 ust. 5 ustawy.

Ponadto przysługiwało Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wytworzenia (wybudowania) bramy pełniącej funkcje ogrodzenia. Brama ta – jak Państwo wskazali – stanowi urządzenie budowlane o wartości początkowej przekraczającej 15 000 zł. Brama została oddana do użytkowania w grudniu 2019 r. W związku z dostawą zwolnioną z opodatkowania będą mieć Państwo obowiązek dokonania  korekty podatku naliczonego od wydatków na wybudowanie bramy, gdyż zmianie uległo przeznaczenie ww. urządzenia (z czynności opodatkowanych VAT do czynności zwolnionych od VAT) i w stosunku do tych wydatków nie minął jeszcze 5-letni okres korekty.

W konsekwencji powyższego, będą Państwo zobowiązani do dokonania korekty podatku naliczonego odliczonego przy wybudowaniu wiaty. W przedmiotowej sytuacji, tj. nieodpłatnego przekazania bramy wspólnikom – korekty podatku naliczonego należy dokonać z uwzględnieniem 5-letniego okresu korekty (za wszystkie z pozostałych 5 lat okresu korekty, tak jakby w każdym z pozostałych lat odliczenie nie przysługiwało w ogóle). W tym przypadku należy dokonać korekty jednorazowo w deklaracji podatkowej składanej za okres rozliczeniowy, w którym nastąpi dostawa bramy, na podstawie art. 91 ust. 5 ustawy.

Wobec powyższego Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 3 jest nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy Ordynacja podatkowa:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 ustawy Ordynacja podatkowa:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA),

albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).