Prawo do odliczenia podatku naliczonego dotyczącego zakupów dokonywanych przez Oddział w Polsce. - Interpretacja - 0114-KDIP1-2.4012.304.2023.1.RST

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 1 sierpnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-2.4012.304.2023.1.RST

Temat interpretacji

Prawo do odliczenia podatku naliczonego dotyczącego zakupów dokonywanych przez Oddział w Polsce.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

6 lipca 2023 r. wpłynął za pośrednictwem e-PUAP Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego dotyczącego zakupów dokonywanych przez Oddział w Polsce.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

A. (dalej: Jednostka Macierzysta) jest Spółką prawa koreańskiego z siedzibą w (...), w Korei Południowej. Spółka jest zarejestrowana w Polsce jako czynny podatnik podatku od towarów i usług.

Działalność gospodarcza Spółki obejmuje produkcję i dystrybucję żywności. Spółka jest (...) marek spożywczych. Jednostka Macierzysta utworzyła w Polsce oddział w rozumieniu ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o zasadach uczestnictwa przedsiębiorców zagranicznych i innych osób zagranicznych w obrocie gospodarczym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 470) - S.A. Oddział w Polsce (dalej: Oddział). Oddział posiada siedzibę w (...) i został wpisany do KRS z dniem 6 czerwca 2022 r. pod numerem (...).

Oddział będzie wykonywać czynności wyłącznie na rzecz Jednostki Macierzystej. Działalność Oddziału będzie obejmowała prowadzenie działań wspierających sprzedaż produktów żywnościowych przez Jednostkę Macierzystą. Jednostka Macierzysta zmierza zawrzeć z Oddziałem umowę o świadczenie usług, na podstawie której Oddział będzie wykonywał na rzecz Jednostki Macierzystej czynności, obejmujące w szczególności:

  • pozyskiwanie potencjalnych klientów,
  • utrzymywanie kontaktów biznesowych z potencjalnymi klientami,
  • wsparcie w zakresie odpraw celnych w Polsce oraz dostarczanie niezbędnych dokumentów związanych z odprawami celnymi,
  • badanie rynku i rozwój biznesu,
  • marketing i reklamę,
  • dostarczanie niezbędnych informacji związanych z przepisami prawa Unii Europejskiej w zakresie produktów żywnościowych oraz wsparcie w zakresie weryfikacji zgodności z tymi przepisami produktów wyprodukowanych przez Jednostkę Macierzystą.

Czynności wykonywane przez Oddział na rzecz Jednostki Macierzystej nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT i nie będą dokumentowane fakturami VAT. W konsekwencji, ze względu na wykonywanie czynności wyłącznie na rzecz Jednostki Macierzystej, w Polsce nie wystąpi podatek VAT należny.

Jednocześnie transakcje sprzedaży produktów żywnościowych będą zawierane między Jednostką Macierzystą a podmiotami trzecimi (klientami). Tym samym faktury dotyczące sprzedaży produktów żywnościowych na rzecz klientów (w tym również klientów pozyskanych w wyniku czynności podejmowanych przez Oddział) będą wystawiane przez Jednostkę Macierzystą.

W związku z prowadzeniem działalności za pośrednictwem Oddziału Spółka będzie nabywała towary i usługi posługując się numerem identyfikacyjnym nadanym Spółce w Polsce dla celów podatku od towarów i usług („Zakupy Oddziału”). Zakupy Oddziału można podzielić na dwie kategorie:

1.towary i usługi związane bieżącym funkcjonowaniem Oddziału, w tym m.in.: usługi najmu nieruchomości, w której znajduje się siedziba Oddziału, media, wyposażenie biura, usługi rachunkowe, oraz

2.  towary i usługi związane z wykonywaniem czynności na rzecz Jednostki Macierzystej, w tym m.in.: zakup usług marketingowych, podróże służbowe pracowników Oddziału w celu pozyskania klientów dla Jednostki Macierzystej.

Zakupy Oddziału mają na celu wsparcie Jednostki Macierzystej, a co za tym idzie mają związek ze sprzedażą dokonywaną przez Jednostkę Macierzystą. Innymi słowy, Zakupy Oddziału służą sprzedaży produktów żywnościowych przez Jednostkę Macierzystą. Jednocześnie, sprzedaż produktów żywnościowych, gdyby była wykonywana na terytorium Polski, dawałaby prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT. Spółka będzie posiadała dokumenty, z których będzie wynikać związek Zakupów Oddziału ze sprzedażą produktów żywnościowych przez Jednostkę Macierzystą.

Spółka zaznacza również, że wniosek dotyczy tych Zakupów Oddziału, które będą opodatkowane polskim podatkiem VAT.

Pytanie

Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT z tytułu Zakupów Oddziału?

Państwa stanowisko w sprawie

Stoją Państwo na stanowisku, że Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT z tytułu Zakupów Oddziału.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa a art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jednocześnie zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Natomiast zgodnie z art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy o VAT podatnik ma również prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju, a podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami.

Ponadto, powyżej wskazane przepisy są zgodne z Dyrektywą Rady. Zgodnie z art. 169 lit. a Dyrektywy Rady poza prawem do odliczenia, o którym mowa w art. 168, podatnik ma prawo do odliczenia VAT określonego w tym artykule, jeżeli towary i usługi są wykorzystywane do następujących celów transakcji podatnika, innych niż te, które są zwolnione zgodnie z art. 284, związanych z działalnością, o której mowa w art. 9 ust. 1 akapit drugi, dokonywanych poza terytorium państwa członkowskiego, w którym podatek jest należny lub został zapłacony, w odniesieniu do których VAT podlegałby odliczeniu, gdyby transakcje te miały miejsce na terytorium tego państwa członkowskiego.

W konsekwencji prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT przysługuje również w sytuacji, gdy podatnik dokonuje dostawy towarów lub świadczenia usług, które z uwagi na przepisy dotyczące miejsca świadczenia opodatkowane są poza terytorium kraju. Jednocześnie dla odliczenia podatku naliczonego od towarów i usług związanych z dostawami poza terytorium kraju powinny być łącznie spełnione następujące warunki:

  • w przypadku dokonywania takich dostaw w kraju podatnikowi przysługiwałoby prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT,
  • podatnik posiada dokumentów, z których wynika związek odliczonego podatku z czynnościami wykonywanymi poza terytorium kraju.

Oddział stanowi jedynie formę organizacyjno-prawną, za pomocą której Jednostka Macierzysta wykonuje działalność gospodarczą w Polsce. Jednocześnie Oddział nie jest odrębnym podatnikiem podatku VAT względem Jednostki Macierzystej - podatnikiem VAT pozostaje Jednostka Macierzysta. W konsekwencji Zakupy Oddziału stanowią de facto zakupy Jednostki Macierzystej. Mówiąc zatem o czynnościach realizowanych przez Oddział lub o zakupach Oddziału, należy przez to rozumieć czynności i zakupy Spółki jako polskiego podatnika VAT.

W związku z funkcjonowaniem i prowadzeniem działalności Oddział będzie dokonywał szeregu zakupów. Jak wskazano w stanie faktycznym Zakupy Oddziału można podzielić na dwie kategorie:

1.zakupy związane z funkcjonowaniem Oddziału, oraz

2.zakupy związane z wykonywaniem czynności na rzecz Jednostki Macierzystej.

W Państwa ocenie, w odniesieniu do Zakupów Oddziału spełnione są warunki pozwalające na odliczenie podatku naliczonego VAT, tzn.:

  • Zakupy Oddziału dotyczą dostaw towarów, które z uwagi na przepisy w zakresie miejsca świadczenia są opodatkowane poza terytorium kraju, niemniej jednak w przypadku dokonywania takich dostaw na terytorium Polski Wnioskodawcy przysługiwałoby prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT,
  • Wnioskodawca posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z czynnościami wykonywanymi poza terytorium kraju.

Jednocześnie Wnioskodawca wskazuje, że jego zapytanie dotyczy istnienia prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT, przy uwzględnieniu zasad/ograniczeń wynikających z odrębnych przepisów (np. warunku posiadania prawidłowo wystawionej faktury, zakazu odliczenia podatku naliczonego VAT od określonych wydatków, np. usług noclegowych). W ramach Zakupów Oddziału Wnioskodawca będzie nabywał różne towary i usługi, w tym np. towary i usługi, dla których odliczenie podatku naliczonego VAT może nie być możliwe ze względu na regulacje szczególne (np. usługi gastronomiczne). Dlatego też intencją Spółki nie jest uzyskanie stanowiska Organu w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego VAT w stosunku do konkretnego zakupu, ale potwierdzenie, iż Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT w stosunku do Zakupów Oddziału, z zastrzeżeniem zasad/ograniczeń określonych w ustawie o VAT.

Mając powyższe na uwadze, stoją Państwo na stanowisku, że Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT w związku z dokonywaniem Zakupów Oddziału.

Wskazują Państwo, że powyżej zaprezentowane stanowisko jest zgodne z poglądem sądów administracyjnych i organów podatkowych, przykładowo:

  • wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 6 maja 2021 r., sygn. I FSK 1538/18;
  • wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 12 lutego 2012 roku, sygn. I FSK 353/13;
  • interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 31 maja 2022 r., sygn. 0114-KDIP1-2.4012.131.2022.2.GK;
  • interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 10 maja 2022 r., sygn. 0114-KDIP1-2.4012.546.2021.1.RD;
  • interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 21 grudnia 2021 r., sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.678.2021.2.AM.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiliście Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. 2022 r. poz. 931 ze zm.) zwanej dalej ustawą:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z kolei art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy :

Z treści art. 86 ustawy, wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Przy czym związek dokonywanych zakupów z działalnością gospodarczą może mieć charakter pośredni lub bezpośredni.

O bezpośrednim związku dokonywanych zakupów z działalnością można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży – towary handlowe lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów będących przedmiotem dostawy, czy też niezbędne do świadczenia usług; bezpośrednio więc wiążą się z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Natomiast o pośrednim związku nabywanych towarów i usług z działalnością można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania firmy; mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym osiąganymi przychodami. Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością gospodarczą, istnieć musi związek przyczynowo - skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług, a powstaniem obrotu.

Zgodnie z art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy:

Uprawnienie wynikające z powyższego przepisu odnosi się do podatników, którzy dokonują dostaw towarów bądź świadczenia usług opodatkowanych poza terytorium kraju, a zakupy, jakich dokonują, są związane właśnie z tymi czynnościami. Warunkiem do odliczenia podatku naliczonego związanego z czynnościami dokonywanymi poza terytorium kraju jest to, aby – hipotetycznie – w przypadku wykonywania tych samych czynności w kraju podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. Powołany przepis wymaga ponadto, aby podatnik posiadał dokumenty, z których wynikać będzie związek odliczonego podatku z czynnościami wykonywanymi poza terytorium kraju. Powinny to być przede wszystkim dokumenty potwierdzające dokonanie określonych czynności poza terytorium kraju, które będą jednocześnie opisywać te czynności.

Istotne pozostaje również to, że omawiany przepis nie wprowadza odrębnej definicji podatnika. Oznacza to, że za podatnika w rozumieniu tego przepisu uznać należy każdy podmiot prowadzący działalność gospodarczą (w rozumieniu ustawy), niezależnie od tego, gdzie ma on „rezydencję” podatkową. Zatem prawo do odliczenia podatku naliczonego w takiej sytuacji przysługuje zarówno podatnikom z kraju, jak i z innych państw.

Wskazane warunki dotyczące skorzystania z prawa do odliczenia podatku naliczonego zawarte w ustawie o podatku od towarów i usług odzwierciedlają zapisy art. 168 i art. 169 lit. a) Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347, str. 1, z późn. zm.).

Zgodnie z art. 168 dyrektywy:

Jeżeli towary i usługi wykorzystywane są na potrzeby opodatkowanych transakcji podatnika, podatnik jest uprawniony, w państwie członkowskim, w którym dokonuje tych transakcji, do odliczenia następujących kwot od kwoty VAT, którą jest zobowiązany zapłacić:

a) VAT należnego lub zapłaconego w tym państwie członkowskim od towarów i usług, które zostały mu dostarczone lub które mają być mu dostarczone przez innego podatnika;

b) VAT należnego od transakcji uznanych za dostawy towarów i świadczenie usług zgodnie z art. 18 lit. a) i art. 27;

c) VAT należnego od wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów zgodnie z art. 2 ust. 1 lit. b) pkt (i);

d) VAT należnego od transakcji uznanych za wewnątrzwspólnotowe nabycia towarów zgodnie z art. 21 i 22;

e) VAT należnego lub zapłaconego z tytułu importu towarów na terytorium tego państwa członkowskiego.

Zgodnie z art. 169 lit. a) dyrektywy:

Poza prawem do odliczenia, o którym mowa w art. 168, podatnik ma prawo do odliczenia VAT określonego w tym artykule, jeżeli towary i usługi są wykorzystywane do następujących celów transakcji podatnika, innych niż te, które są zwolnione zgodnie z art. 284, związanych z działalnością, o której mowa w art. 9 ust. 1 akapit drugi, dokonywanych poza terytorium państwa członkowskiego, w którym podatek jest należny lub został zapłacony, w odniesieniu do których VAT podlegałby odliczeniu, gdyby transakcje te miały miejsce na terytorium tego państwa członkowskiego.

Regulacja ta rozszerza prawo podatnika do dokonywania odliczeń wyłącznie podatku związanego z działalnością opodatkowaną podatnika, wyrażoną w art. 168 Dyrektywy, o prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług wykorzystywanych następnie w takich transakcjach podatnika, które w ogóle nie podlegają opodatkowaniu VAT w kraju nabycia (kraju odliczenia podatku naliczonego). Transakcjami, które nie podlegają opodatkowaniu w kraju nabycia, mogą być zarówno czynności wykonane za granicą w związku z prowadzoną tam działalnością gospodarczą, jak i czynności wykonane w ramach działalności prowadzonej w kraju zakupu, w stosunku do których za miejsce powstania obowiązku podatkowego uważana jest zagranica.

Podkreślić również należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W tym miejscu należy wskazać na orzeczenie TSUE z dnia 21 czerwca 2016 r., C-393/15 w którym stwierdzono że oddział spółki z siedzibą w innym państwie członkowskim, który został zarejestrowany w danym państwie członkowskim na potrzeby zapłaty podatku od wartości dodanej i który dokonuje głównie niepodlegających opodatkowaniu tym podatkiem wewnętrznych transakcji na rzecz tej spółki, a także sporadycznie czynności opodatkowanych w państwie członkowskim jego rejestracji, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego w tym ostatnim państwie, nałożonego na towary i usługi wykorzystywane na potrzeby opodatkowanych czynności wspomnianej spółki dokonywanych w innym państwie członkowskim, w którym spółka ta ma swoją siedzibę. Konkludując, TSUE stwierdził, że art. 168 i art. 169 lit. a) Dyrektywy 2006/112 należy interpretować w ten sposób, że oddział spółki z siedzibą w innym państwie członkowskim, który został zarejestrowany w danym państwie członkowskim na potrzeby zapłaty podatku VAT i który dokonuje głównie niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT wewnętrznych transakcji na rzecz tej spółki, a także sporadycznie czynności opodatkowanych w państwie członkowskim jego rejestracji, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego w tym ostatnim państwie, nałożonego na towary i usługi wykorzystywane na potrzeby opodatkowanych czynności wspomnianej spółki dokonywanych w innym państwie członkowskim.

Z opisu sprawy wynika, że Państwa Spółka (Jednostka Macierzysta) prowadzi działalność w zakresie produkcji i dystrybucji żywności. Spółka posiada siedzibę w (…), w Korei Południowej i jest także zarejestrowana w Polsce jako czynny podatnik podatku od towarów i usług. Spółka utworzyła w Polsce oddział, który będzie wykonywać czynności wyłącznie na jej rzecz. Działalność Oddziału będzie obejmowała prowadzenie działań wspierających sprzedaż produktów żywnościowych przez Jednostkę Macierzystą. Czynności wykonywane przez Oddział na rzecz Jednostki Macierzystej nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT i nie będą dokumentowane fakturami VAT. Jednocześnie transakcje sprzedaży produktów żywnościowych będą zawierane między Jednostką Macierzystą a podmiotami trzecimi (klientami). Tym samym faktury dotyczące sprzedaży produktów żywnościowych na rzecz klientów (w tym również klientów pozyskanych w wyniku czynności podejmowanych przez Oddział) będą wystawiane przez Jednostkę Macierzystą. W związku z prowadzeniem działalności za pośrednictwem Oddziału Spółka będzie nabywała towary i usługi posługując się numerem identyfikacyjnym nadanym Spółce w Polsce dla celów podatku od towarów i usług („Zakupy Oddziału”). Zakupy Oddziału można podzielić na dwie kategorie tj. towary i usługi związane z bieżącym funkcjonowaniem Oddziału, w tym m.in.: usługi najmu nieruchomości, w której znajduje się siedziba Oddziału, media, wyposażenie biura, usługi rachunkowe, oraz towary i usługi związane z wykonywaniem czynności na rzecz Jednostki Macierzystej, w tym m.in.: zakup usług marketingowych, podróże służbowe pracowników Oddziału w celu pozyskania klientów dla Jednostki Macierzystej. Zakupy Oddziału mają na celu wsparcie Jednostki Macierzystej, a co za tym idzie mają związek ze sprzedażą dokonywaną przez Jednostkę Macierzystą. Zakupy Oddziału służą sprzedaży produktów żywnościowych przez Jednostkę Macierzystą. Jednocześnie, sprzedaż produktów żywnościowych, gdyby była wykonywana na terytorium Polski, dawałaby prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT. Spółka będzie także posiadała dokumenty, z których będzie wynikać związek Zakupów Oddziału ze sprzedażą produktów żywnościowych przez Jednostkę Macierzystą.

Na tle tak przedstawionego opisu sprawy Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia czy Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT z tytułu Zakupów Oddziału.

Mając na uwadze wyżej cytowane przepisy regulujące kwestię prawa do odliczenia podatku naliczonego oraz wskazane okoliczności sprawy należy stwierdzić, że Spółce na podstawie art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z dokonywanych Zakupów Oddziału związanych z działalnością Spółki polegającą na wsparciu Jednostki Macierzystej. Jak wskazano Spółka jest zarejestrowana w Polsce jako czynny podatnik podatku VAT. Zakupy Oddziału tj. towary i usługi związane z bieżącym funkcjonowaniem Oddziału oraz związane z wykonywaniem czynności na rzecz Jednostki Macierzystej opodatkowane są polskim podatkiem VAT. Zakupy Oddziału mają na celu wsparcie Jednostki Macierzystej, a co za tym idzie mają związek ze sprzedażą dokonywaną przez Jednostkę Macierzystą. Zatem, Zakupy Oddziału służą sprzedaży produktów żywnościowych przez Jednostkę Macierzystą. Jednocześnie, sprzedaż produktów żywnościowych, gdyby była wykonywana na terytorium Polski, dawałaby prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT. Przy czym Spółka będzie posiadała dokumenty, z których będzie wynikać związek Zakupów Oddziału ze sprzedażą produktów żywnościowych przez Jednostkę Macierzystą.

Tym samym Spółce, zarejestrowanemu czynnemu podatnikowi podatku VAT w Polsce będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego na podstawie art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy wynikającego z Zakupów Oddziału realizowanych w celu świadczenia usług na rzecz Jednostki Macierzystej uwzględnieniem wyłączeń o których mowa w art. 88 ustawy.

W rezultacie Państwa stanowisko należy uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

  • stanu faktycznego, który Państwo przedstawiliście i stanu prawnego, który obwiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia, oraz
  • zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawiliście i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).