Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektów. - Interpretacja - 0113-KDIPT1-3.4012.343.2023.1.OS

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 31 lipca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.343.2023.1.OS

Temat interpretacji

Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektów.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

9 czerwca 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 1 czerwca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektów:

„…”;

…”;

„…”.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Miasto …- miasto na prawach powiatu (dalej: „Wnioskodawca” lub „Miasto”) - jest czynnym podatnikiem VAT, rozliczającym się wspólnie ze swoimi jednostkami organizacyjnymi.

Zarząd Zieleni Miejskiej jest gminną jednostką samorządową, utworzoną na podstawie Uchwały Nr … Rady Miejskiej w …dnia 12 września 2012 roku w sprawie utworzenia jednostki budżetowej o nazwie Zarząd Zieleni Miejskiej w … i nadanie jej statutu. Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. 2021 poz. 305 z późn. zm.)

Zarząd Zieleni Miejskiej jest jednostką organizacyjną Miasta działającą w formie jednostki budżetowej, która pokrywa swoje wydatki bezpośrednio z budżetu gminy - Miasta, a  pobrane dochody odprowadza na rachunek tegoż budżetu. Podstawą gospodarki finansowej jest plan finansowy jednostki. Przedmiotem działalności Zarządu Zieleni Miejskiej jest w szczególności:

wykonywanie zadań pozostających w zakresie utrzymania urządzonych terenów zielonych w mieście;

urządzanie nowych obszarów parków i zieleńców;

utrzymanie zieleni wysokiej (drzew i krzewów) oraz zieleni dekoracyjnej w pasach drogowych;

prowadzenie gospodarki leśnej w lasach powierzonych w administrowanie Zarządowi Zieleni Miejskiej;

prowadzenie Ogrodu Botanicznego w zakresie obowiązków ustawowych;

zarządzanie Cmentarzami Komunalnymi w zakresie administrowania miejscami grzebalnymi i eksploatacji urządzeń na nich się znajdujących;

sprawowanie ochrony nad obszarami rezerwatów przyrody na terenie Miasta;

prowadzenie edukacji przyrodniczo-leśnej oraz popularyzowanie aktywnych form wypoczynku.

Zarząd Zieleni Miejskiej w ramach swojej działalności wykonuje czynności opodatkowane podatkiem VAT w postaci dzierżawy oraz najmu powierzchni, sprzedaży biletów wstępu do Ogrodu Botanicznego, sprzedaży drewna opałowego oraz usług Cmentarzy Komunalnych.

Miasto jako osoba prawna będzie ubiegało się o trzy dotacje z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w … na zadania bieżące pn.:

„…”;

„…”;

„…”.

Jednostką realizującą ww. zadania jest Zarząd Zieleni Miejskiej.

Zakres rzeczowy prac w ramach zadania „…” obejmie :

1.umieszczenie w koronach (...).

2.oznaczenie drzew (...) . Wykonawca zobowiązany jest udokumentować w postaci dokumentacji fotograficznej fakt zamontowania oznaczenia każdego z drzew. Wykonane zdjęcia Wykonawca może przekazać Zamawiającemu w formie elektronicznej na płycie CD/DVD wraz z wykazem tabelarycznym drzew objętych zabiegami.

3.sporządzenie wykazu tabelarycznego drzew objętych zabiegami, z podaniem: numeru kolejnego zgodnego z wykazem lokalizacji, obwodu pnia, ewentualnych uwag dotyczących stanu drzewa.

4.utylizację odpadów (które stają się własnością Wykonawcy) powstałych przy realizacji niniejszej umowy zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, w szczególności wykonawca przyjmie na siebie obowiązki posiadacza odpadów w rozumieniu Ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. 2013 poz. 21 ze zm.).

Zakres rzeczowy w ramach zadania „…” obejmuje:

1.umieszczenie w koronie (...).

2.oznaczenie drzew (...). Wykonawca zobowiązany jest udokumentować w postaci dokumentacji fotograficznej fakt zamontowania oznaczenia każdego z drzew. Wykonane zdjęcia Wykonawca może przekazać Zamawiającemu w formie elektronicznej na płycie CD/DVD wraz z wykazem tabelarycznym drzew objętych zabiegami. Zdjęcia winny być zapisane w formacie jpg.

3.sporządzenie wykazu tabelarycznego drzew objętych zabiegami, z podaniem: numeru kolejnego zgodnego z założonym znaczkiem, lokalizacji, obwodu pnia, ewentualnych uwag dotyczących stanu drzewa.

4.utylizację odpadów (które stają się własnością Wykonawcy) powstałych przy realizacji niniejszej umowy, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, w szczególności Wykonawca przyjmuje na siebie obowiązki posiadacza odpadów w rozumieniu Ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. 2013 poz. 21 ze zm.).

Zakres rzeczowy prac w ramach zadania „…” obejmuje przeprowadzenie zabiegów pielęgnacyjnych oraz zakładanie wiązań w koronach drzew. Wykonanie diagnostyki instrumentalnej oraz zabiegów w strefie korzeniowej poprawiających warunki glebowe.

Parki na terenie którego wykonywane będą ww. zabiegi w koronach drzew są obiektami ogólnodostępnymi. Towary i usługi zakupione w związku z realizacją ww. zadania nie będą wykorzystywane do wykonywania przez Miasto czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Pytanie

Czy Wnioskodawca będzie uprawniony do odliczenia VAT naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących zakup towarów i usług w związku z realizacją zadań bieżących pn. :

„…”;

„…”

„…”?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług niezbędnych do realizacji zadań :

„…”;

„…”

„…”,

nie będzie mu przysługiwało.

Uzasadnienie Państwa stanowiska.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z  2022 r. poz. 931 z późn. zm.- ustawa o VAT dalej: „ustawa o VAT”) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i  usług.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o  kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od  towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są  wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, związanego z usługami i towarami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z  wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2023 r. poz. 40), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Na podstawie art. 7 ust. ustawy o samorządzie gminnym, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. Zadania własne obejmują m.in. sprawy z zakresu ochrony środowiska i przyrody (art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie gminnym), edukacji publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy) jak i również z zakresu utrzymania gminnych obiektów i utrzymania urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 15 ww. ustawy).

Art. 4 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym stanowi natomiast, że powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym. Zadania własne miasta na prawach powiatu obejmują te same sprawy na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 1, 13 i 19 ustawy o samorządzie powiatowym.

W ocenie Miasta …, w niniejszej sprawie nabyte towary i usługi nie będą w żaden sposób wykorzystywane w ramach działalności opodatkowanej, gdyż czynności wykonywane przez Miasto w ramach realizacji zadań bieżących związane będą z zadaniami własnymi Miasta tj.  zadaniami z zakresu ochrony środowiska i przyrody, edukacji publicznej oraz utrzymania urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych. Nabywane towary i  usługi, służące realizacji przedmiotowych zadań, w ocenie Wnioskodawcy wykorzystane zostaną zatem wyłącznie do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art.  15  ust. 2 ustawy o VAT. Biorąc pod uwagę powyższe okoliczności, zdaniem Miasta … nie ma tym samym możliwości przyporządkowania części lub całości kwot podatku naliczonego do poszczególnych rodzajów czynności, gdyż poniesione wydatki będą w całości związane z działalnością niepodlegającą opodatkowaniu.

W efekcie Wnioskodawca, nie będzie uprawniony do odliczenia VAT naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących zakup towarów i usług w związku z realizacją ww. zadań bieżących.

W związku z powyższym Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż od zakupów towarów i usług związanych ze zwalczaniem szrotówka kasztanowcowiaczka na terenach parków zabytkowych i niezabytkowych oraz programie leczenia Pomników Przyrody na terenach miasta …, nie ma możliwości odliczenia podatku VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA) :

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres : Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP : /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.