Brak prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrotu podatku VAT w związku z realizacją zadania, dzięki któremu pows... - Interpretacja - 0113-KDIPT1-1.4012.376.2023.2.RG

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 26 lipca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.376.2023.2.RG

Temat interpretacji

Brak prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrotu podatku VAT w związku z realizacją zadania, dzięki któremu powstały dwa pływające pomosty wraz ze ścieżkami edukacyjnymi.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że stanowisko Państwa Gminy w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

25 maja 2023 r. wpłynął wniosek Państwa Gminy z 23 maja 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrotu podatku VAT w związku z realizacją zadania, dzięki któremu powstały dwa pływające pomosty wraz ze ścieżkami edukacyjnymi.

Uzupełnili go Państwo pismem z 20 czerwca 2023 r. (data wpływu 21 czerwca 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Gmina … jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT. Ponadto Gmina … na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Zgodnie z art. 7 ust. 1 Gmina m.in. zajmuje się zaspokojeniem zbiorowych potrzeb wspólnoty zadań własnych. W  szczególności zadania własne obejmują sprawy ładu przestrzennego, gospodarką nieruchomości, ochroną środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej, kultury fizycznej i  turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych. Gmina podpisała wniosek o  przyznanie pomocy na operację w ramach poddziałania 19.2 „Wsparcie na wdrożenie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” z  wyłączeniem projektów grantowych oraz operacji w zakresie podejmowania działalności gospodarczej objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. W  wyniku realizacji operacji został osiągnięty cel szczegółowy LSR.

Poprawa materialnej i niematerialnej sfery życia na terenie LSR w zakresach: kultury, sztuki, edukacji, turystyki, rekreacji oraz integracji społecznej do roku 2023, który w efekcie wpłynie pozytywnie na realizację celu ogólnego: Poprawa jakości życia mieszkańców terenu realizacji LSR do roku 2023. Gmina …, jako wnioskodawca projektu jest związana z terenem LSR ponieważ jest jednostką samorządu terytorialnego, którego geograficzne położenie, a więc i  obszar działania znajduje się w 100% na obszarze LSR.

W ramach realizacji operacji na jez. ... na działce nr 1, obręb ewidencyjny A i B została utworzona infrastruktura turystyczno-rekreacyjna w postaci dwóch całorocznych pomostów pływających. Teren objęty operacją z uwagi na cenne walory przyrodnicze cieszy się dużym zainteresowaniem licznych w sezonie turystów i objęty jest ochroną … Parku Narodowego, Natura 1 … oraz Natura 2 …..

W wyniku realizacji operacji powstała wielofunkcyjna, ogólnodostępna i niekomercyjna infrastruktura turystyczno-rekreacyjna składającą się z dwóch pomostów całorocznych o konstrukcji metalowo-drewnianej w kształcie zbliżonym do litery „L” o długości całkowitej 28 m (22m - ciąg spacerowy prostopadły do linii brzegowej + 6m ciąg spacerowy równoległy do linii brzegowej) i szerokości 2,4m każdy. Pomosty składają się z 4 systemowych segmentów o wymiarach: 6m x 2,4m x 0,52m (każdy segment) połączonych ze sobą za pomocą specjalnych zawiasów, zaś z brzegiem połączone będą przy pomocy trapu wejściowego o wymiarach 4m x 2,4m. Z dnem jeziora pomosty są trwale połączone przy pomocy martwych kotwic betonowych i łańcuchów kotwicznych. Pokład pomostów wykonano z antypoślizgowych i ryflowanych desek drewnianych.

Powstała infrastruktura będzie własnością Gminy … i będzie przeznaczona na użytek publiczny, a dostęp do niej będzie wolny od opłat. Przewiduje się, że z produktów projektu w szczególności korzystać będą mieszkańcy obszaru LSR oraz turyści. Wnioskodawca zapewnia nieodpłatne korzystanie z infrastruktury przez okres co najmniej 5 lat od daty otrzymania płatności końcowej. W miejscu realizacji operacji i okolicznych miejscowościach (A, B, C) zarejestrowanych jest 17 obiektów noclegowych, w  tym hotelarskie i kwatery agroturystyczne oferujących łącznie ponad 370 miejsc noclegowych. Niestety A i B nie posiadają żadnej ogólnodostępnej plaży, ani innej niekomercyjnej przestrzeni z infrastrukturą pomostową, która znacznie zwiększyłaby atrakcyjność turystyczną miejscowości i pozwoliła wykorzystać istniejący potencjał w oparciu o zasoby naturalne. Ogólnodostępność miejsca realizacji operacji zapewnia bezpośrednie położenie przy drodze powiatowej nr … oraz fakt, iż wejście na  wybudowane w ramach operacji pomosty nie będzie w żaden sposób zabezpieczone np.  ogrodzeniem oraz będzie całkowicie bezpłatne. Wnioskodawca w dniu 3.08.2022 r. zawarł umowę z Wykonawcą inwestycji, wybranym w postępowaniu przetargowym tj.  postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego prowadzonym w trybie podstawowym. Inwestycja jest już ukończona i oddana do użytku. Gmina … posiada komplet prawomocnych pozwoleń, zezwoleń niezbędnych do realizacji operacji zgodnie z  powszechnie obowiązującymi przepisami prawa.

Ponadto na podstawie umowy użytkowania Nr … z dnia 14.03.2022 r. z  Państwowym Gospodarstwem Wodnym Wody Polskie Wnioskodawca posiada prawo do  realizacji operacji na działce nr …, obręb A i B oraz zapewnia trwałość projektu przez okres co najmniej 5 lat od daty otrzymania płatności końcowej.

W wyniku realizacji operacji powstała wielofunkcyjna, ogólnodostępna i niekomercyjna infrastruktura turystyczno-rekreacyjna składającą się z dwóch pomostów całorocznych o  konstrukcji metalowo-drewnianej w kształcie zbliżonym do litery „L” o długości całkowitej 28 m (22m - ciąg spacerowy prostopadły do linii brzegowej + 6m ciąg spacerowy równoległy do linii brzegowej) i szerokości 2,4 m każdy. Pomosty składać się będą z 4 systemowych segmentów o wymiarach: 6m x 2,4m x 0,52m (każdy segment) połączonych ze sobą za  pomocą specjalnych zawiasów, zaś z brzegiem połączone będą przy pomocy trapu wejściowego o wymiarach 4m x 2,4m. Z dnem jeziora pomosty będą trwale połączone przy pomocy martwych kotwic betonowych i łańcuchów kotwicznych. Pokład pomostów wykonany zostanie z antypoślizgowych i ryflowanych desek drewnianych.

Koszty operacji są związane z jej realizacją i obejmują wykonanie dwóch pomostów oraz na  każdym z nich dwóch ścieżek dydaktycznych „...”.

Przedmiotowa operacja jest innowacyjna na poziomie powiatowym, co potwierdza opinia wydana przez Starostę …. Elementem powstałej w ramach operacji infrastruktury pomostowej są dwie ścieżki edukacyjne utworzone po jednej na każdym z pomostów. Pierwsza ścieżka będzie składała się z wykonanych na deskach pomostu śladach ptaków wodnych żyjących nad wodami jeziora … tj. .... Natomiast druga ścieżka utworzona na drugim z pomostów będzie zawierała ślady zwierząt żyjących w … Parku Narodowym tj. .... Wkomponowane w  infrastrukturę pomostów ścieżki będą wykorzystywały aspekty odkrywczo-poznawcze, szczególnie istotne w rozwoju dziecka i przyczynią się do podniesienia w formie zabawy, wiedzy przyrodniczej najmłodszych odbiorców operacji. Przedmiotowa operacja jest komplementarna z innymi projektami zrealizowanymi na terenie Gminy … mającymi na  celu rozwój infrastruktury sportowo-turystyczno-rekreacyjnej Gminy … oraz poprawę jakości życia społeczności lokalnej poprzez zaspokojenie ich potrzeb społeczno-egzystencjonalnych, w tym integracji społecznej. Planowany do realizacji projekt stanowi jeden z elementów kompleksowego podejścia do osiągnięcia ww. celu i jest kontynuacją wcześniej podjętych działań. Zarówno zrealizowane projekty jak i niniejsza operacja adresowane są do tej samej grupy docelowej tj. mieszkańców obszaru LSR, w tym Gminy … oraz turystów. Ponadto rozwiązują ten sam problem zdefiniowany w strategii LSR a  mianowicie podnoszą jakość życia mieszkańców oraz pozytywnie wpływają na rozwój niedoinwestowanej infrastruktury sportowo-rekreacyjnej obszaru Gminy … i LSR. W  odniesieniu do wcześniej podjętych i obecnie realizowanych inwestycji oraz tych zaplanowanych w ramach niniejszej operacji uzyskają Państwo efekt synergii w zakresie planowanego do osiągnięcia celu. Podsumowując, projekt jest komplementarny z innymi projektami wnioskodawcy w zakresie sektorowym w dziedzinie: turystyki/rekreacji i sportu, terytorialnym w zakresie obszaru Gminy i międzyprogramowym.

Projekt będzie realizowany z udziałem partnera społecznego wybranego na podstawie art.  33 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014 - 2020 (Dz. U. z 2020 r. poz. 818). Partner odpowiedzialny był za wykonanie tablicy informacyjnej (w tym przygotowanie opracowania merytorycznego) dot. zasad bezpiecznego zachowania nad akwenami oraz  udzielania pierwszej pomocy przedmedyczmnej tonącemu. Koszt wykonania tablicy partner w całości pokryje ze środków własnych.

Operacja pozytywnie wpłynie na rozwój produktów lokalnych, ponieważ powstała infrastruktura pomostowa będzie wykorzystywana przez lokalnych właścicieli kwater agroturystycznych do sprzedaży wytworzonych przez nich lokalnych produktów tj.  soczewiaki, pierogi, drożdżówki licznym w sezonie turystom przepływających w miejscu realizacji operacji małymi jednostkami wodnymi np. łódka, kajak. Dodatkowo w  bezpośrednim sąsiedztwie projektowanych pomostów przebiega szlak rowerowy wokół jeziora … im. …, również cieszący się dużym zainteresowaniem gości odwiedzających …. Dlatego też, tego rodzaju forma sprzedaży produktów lokalnych z pewnością pozytywnie wpłynie na promocję kuchni regionu i zachęci turystów aktywnie wypoczywających do dalszej degustacji smaków ….

W wyniku realizacji operacji powstała wielofunkcyjna infrastruktura, która wpłynie korzystnie na rozwój infrastruktury turystycznej, ponieważ będzie swoistą ofertą skierowaną do turystów licznie wypoczywających w szczególności w: A i B oraz miejscowościach o charakterze turystycznym zlokalizowanych w bezpośrednim sąsiedztwie miejsca operacji tj. …, …, …. Oferta ta będzie rozszerzeniem istniejącej oferty turystycznej zachęcającej do aktywnego wypoczynku nad wodą i rekreacji. Wybudowane pomosty stanowić będą infrastrukturę niezbędną do organizacji zawodów pływackich i wędkarskich, czy zimą do morsowania nadając im funkcję sportową. Efektem realizacji operacji będzie infrastruktura pełniąca również funkcję kulturalną poprzez udostępnienie społeczności lokalnej zagospodarowanej przestrzeni na cele organizacji np.  nocy świętojańskich, spotkań z muzyką szantową i innych wydarzeń integracyjnych w  duchu sporu i rekreacji. Analiza ww. sytuacji prowadzi do stwierdzenia, że skoro Gmina w  ramach przyznania pomocy z poddziałania 19.2 „Wsparcie na wdrożenie operacji w  ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” z wyłączeniem projektów grantowych oraz operacji w zakresie podejmowania działalności gospodarczej objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 wybudowała przedmiotową inwestycję polegającą na wybudowaniu dwóch pomostów na jez. … w  miejscowości C a z obiektów będą mogli korzystać nieodpłatnie okoliczni mieszkańcy Gminy … oraz osoby przyjezdne, a co za tym idzie powstałe pomosty nie  będą wykorzystywane do działalności gospodarczej. W takim przypadku Gminie nie  będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT, w związku z tym występujący w  tej sytuacji VAT Gmina uznaje jako VAT kwalifikowany, gdyż poniesione wydatki na to przedsięwzięcie nie są związane z czynnościami Gminy opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Podsumowując przedsięwzięcie to jest ogólnodostępne, publiczne i nieodpłatne.

Odliczenie podatku VAT naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT uwarunkowane  jest  tym,  aby  nabywane  towary  i  usługi  były  wykorzystywane do  wykonywania czynności opodatkowanych.

Zgodnie z zasadą ogólną podatek VAT może zostać uznany za kwalifikowany jeśli Gmina nie ma prawnych możliwości odzyskania podatku VAT. Za „odzyskanie” podatku VAT należnego rozumie się odliczenie go od podatku VAT należnego lub zwrot jego w określonych przypadkach, według warunków ściśle określonych przepisami ustawy o VAT. Rozpatrując krajowe przepisy odnoszące się do kwalifikowalności podatku VAT w szczególności należy zwrócić uwagę na: art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, zgodnie z którym podatnikom VAT przysługuje prawo do obniżenia podatku VAT należnego o podatek VAT naliczony w zakresie jakim nabywane towary lub usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych.

W szczególności należy zwrócić uwagę na związek zakupów z czynnościami opodatkowanymi. Na mocy art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług odliczenie podatku VAT naliczonego od podatku VAT należnego jest możliwe wówczas, gdy nabywane przez Gminę towary lub usługi będą służyły czynnościom opodatkowanym. Jeśli nabywane towary lub usługi związane są z czynnościami zwolnionymi z podatku VAT lub z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu, wówczas prawo odliczenia podatku VAT nie przysługuje. Związek nabywanych towarów i usług z czynnościami opodatkowanymi winien mieć bezpośredni charakter. W tym przypadku ma również zastosowanie art. 15 ust. 6 ustawy o  VAT, w którym nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na  podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. W rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia towarów lub usług (Dz. U. z 2019 r. poz.  714) przewidziano przypadki w których kwota naliczonego podatku VAT może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia towarów i usług finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej oraz określa warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. A  zatem uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku na podstawie przepisów zawartych w rozdz. 4 tego rozporządzenia.

Gmina …analizując treść ww. przepisów prawa doszła do wniosku, że nie będzie przysługiwało jej prawo odliczenia podatku naliczonego, gdyż zaplanowana budowa infrastruktury będzie miała charakter ogólnodostępny i korzystanie z niej będzie nieodpłatne. Ponadto Gmina … przy realizacji tego przedsięwzięcia nie będzie działała w charakterze podatnika VAT, ponieważ projekt wykonany będzie przez organ władzy publicznej w zakresie realizowania zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, a efekty realizacji projektu nie będą wykorzystywane do działalności generującej opodatkowaniem podatkiem od towarów i usług.

W uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo:

Gmina … podpisała wniosek o przyznanie pomocy na operację w ramach poddziałania 19.2 „Wsparcie na wdrożenie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” z wyłączeniem projektów grantowych oraz operacji w zakresie podejmowania działalności gospodarczej objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.

W wyniku realizacji operacji został osiągnięty cel szczegółowy LSR.

W ramach realizacji operacji powstała wielofunkcyjna, ogólnodostępna i niekomercyjna infrastruktura turystyczno- rekreacyjno- sportowa składająca się z dwóch pomostów całorocznych o konstrukcji metalowo- drewnianej w kształcie zbliżonym do litery „L” o  długości całkowitej 28 m i szerokości 2,4 m każdy na działce nr 200 w obrębie ewidencyjnym A i B na jez. … w msc. ….

Za wykonanie przedsięwzięcia firma, … wystawiła fakturę na dane Gminy ….

Gmina nie wykorzystywała do tej pory i nie będzie wykorzystywała w przyszłości inwestycji w  celach opodatkowanych podatkiem VAT. W związku z tym nie będzie odliczała VAT-u z  faktur zakupowych dotyczących ww. inwestycji. A to jednoznacznie wskazuje na  zakwalifikowanie podatku VAT jako wydatku kwalifikowanego.

Analiza przedstawiona we wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej sytuacji prowadzi do stwierdzenia, że skoro Gmina przedmiotową inwestycję udostępnia nieodpłatnie okolicznym mieszkańcom Gminy … oraz osobom przyjezdnym, a  co  za  tym idzie udostępnienie pływających pomostów nie będzie wykorzystywane do  działalności gospodarczej w takim przypadku Gminie nie będzie przysługiwało prawo do  odliczenia podatku naliczonego VAT. W związku z tym występujący w tej sytuacji VAT Gmina uznaje jako VAT kwalifikowany, gdyż planowane do poniesienia wydatki na  to przedsięwzięcie nie będą związane z czynnościami Gminy opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Podsumowując przedsięwzięcie to jest ogólnodostępne, publiczne i  nieodpłatne.

Rozliczenie podatku VAT naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do  wykonywania czynności opodatkowanych.

Zgodnie z zasadą ogólną podatek VAT może zostać uznany za kwalifikowany jeśli Gmina nie  ma prawnych możliwości odzyskania podatku VAT. Za „odzyskanie” podatku VAT rozumie się odliczenie go od podatku VAT należnego lub zwrot jego w określonych przypadkach, według warunków ściśle określonych przepisami ustawy o VAT.

Rozpatrując krajowe przepisy dotyczące podatku VAT w szczególności należy zwrócić uwagę na art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, zgodnie z którym podatnikom VAT przysługuje prawo do  obniżenia podatku VAT należnego o podatek VAT naliczony w zakresie jakim nabywane towary lub usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych.

W szczególności należy zwrócić uwagę na związek zakupów z czynnościami opodatkowanymi.

Związek nabywanych towarów i usług z czynnościami opodatkowanymi winien mieć bezpośredni charakter.

Pytanie

(ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku) Czy Gmina … ma prawo do  obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrotu podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację zadania dzięki któremu powstały dwa pływające pomosty wraz ze ścieżkami edukacyjnymi w sytuacji nieodpłatnego udostępnienia powstałej infrastruktury turystyczno- rekreacyjno- sportowej swoim mieszkańcom oraz osobom przyjezdnym?

Państwa stanowisko w sprawie

(ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku)

Na mocy art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług odliczenie podatku VAT naliczonego od podatku VAT należnego jest możliwe wówczas, gdy nabywane przez Gminę towary lub  usługi będą służyły czynnościom opodatkowanym. Jeśli nabywane towary lub usługi związane są z czynnościami zwolnionymi z podatku VAT lub z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu, wówczas prawo odliczenia podatku VAT nie przysługuje.

Gmina …stoi na stanowisku, że naliczony podatek VAT zawarty w nakładach inwestycyjnych poniesionych na wybudowanie dwóch pływających pomostów wraz ze  ścieżkami edukacyjnymi na jeziorze … w msc. C nie będzie podlegał odliczeniu.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, mieszkańcy gminy tworzą z mocy prawa wspólnotę samorządową zaś stosowanie do  art.  2  ust. 1 ww.  ustawy o samorządzie gminnym Gmina wykonuje zadania publiczne w  imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Z kolei art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy mówi, że do zadań własnych gminy należy zaspokojenie zbiorowych potrzeb wspólnoty, a  w  szczególności zadania własne Gminy … obejmują sprawy między innymi kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych.

Gmina … nie będzie obniżała kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w  związku z realizacją przedmiotowego zadania, ponieważ nabyte towary i usługi służą i  będą służyły wyłącznie do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Infrastruktura wybudowana w ramach projektu będzie wykorzystywana przez Gminę …niekomercyjnie w związku z zaspokojeniem zbiorowych potrzeb mieszkańców gminy oraz osób przyjezdnych. Gmina planując realizację zadania, w ramach projektu realizuje w tym zakresie zadania własne służące zaspokojeniu zbiorowych wspólnoty samorządowej. Gmina nie będzie ponosiła wydatków związanych z działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, a więc nabywając towary i usługi nie  będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT, gdyż nie będą spełnione wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT - przesłanki warunkujące prawo do odliczania podatku naliczonego, tj. zakupione towary i usługi nie będą wykorzystywane do działalności opodatkowanej.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Państwa Gmina we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j.  Dz. U. z 2022 r., poz. 931, ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Na podstawie art. 87 ust. 1 ustawy:

W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o  tę  różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest  związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które  nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich  wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Według zapisu art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz  osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym:

Krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

W każdych okolicznościach podmioty prawa publicznego są uważane za podatników w związku z czynnościami określonymi w załączniku I, chyba że niewielka skala tych działań sprawia, że mogą być one pominięte.

Z powołanych regulacji wynika, że organy władzy publicznej są wyłączone z kręgu podatników podatku od towarów i usług wyłącznie przy wykonywaniu czynności nałożonych przepisami prawa, dla realizacji których zostały powołane. Jest to wyłączenie podmiotowo-przedmiotowe. Organy te są natomiast podatnikami podatku od towarów i usług w przypadku wykonywania czynności na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału, stanowi więc charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenia usług podlegają opodatkowaniu tym podatkiem.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2023 r., poz. 40 ze zm.):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy o samorządzie gminnym:

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i  urządzeń sportowych.

Jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w  zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o  kwotę podatku naliczonego nie jest spełniony, ponieważ – jak wynika z opisu sprawy – poniesione wydatki na to przedsięwzięcie nie są związane z czynnościami Gminy opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, Państwa Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tytułu realizacji ww. zadania. Tym samym, z tego tytułu Państwa Gminie nie  przysługuje prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W zakresie przedmiotowych wydatków nie mają Państwo również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z  16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (t.  j.  Dz.  U.  z  2023  r., poz. 1008). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ nie  spełniają Państwo tego warunku, nie będą mieli zatem Państwo możliwości ubiegania się o  zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.

Reasumując, Państwa Gmina nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrotu podatku VAT w związku z realizacją zadania, dzięki któremu powstały dwa pływające pomosty wraz ze ścieżkami edukacyjnymi, ponieważ poniesione wydatki na to przedsięwzięcie nie są związane z czynnościami Gminy opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zauważam, iż pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zająłem stanowiska w tej sprawie.

Ponadto zauważam, że powołany we wniosku publikator rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia towarów lub usług (Dz. U. z 2019 r. poz. 714) jest nieaktualny. Obecnie tekst jednolity ww. rozporządzenia opublikowany został w  Dz.  U.  z 2023 r., poz. 1008).

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli sytuacja Państwa Gminy będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i Państwa Gmina zastosuje się do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm. (dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r., 2651 ze zm.).