Braku prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu realizacji projektu. - Interpretacja - 0114-KDIP4-2.4012.414.2023.1.MB

www.shutterstock.com

Interpretacja indywidualna z dnia 8 sierpnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-2.4012.414.2023.1.MB

Temat interpretacji

Braku prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu realizacji projektu.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

25 lipca 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 20 lipca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu realizacji operacji pn. (…). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Lokalna Grupa Działania (…) jest zrzeszeniem osób fizycznych i prawnych, w tym jednostek samorządu terytorialnego, o celach niezarobkowych działającym jako Lokalna Grupa Działania, na podstawie Prawa o stowarzyszeniach (ustawa z dnia 7 kwietnia 1989 r. z ze zm.) oraz ustawy z dnia 7 marca 2007r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich i ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o rozwoju lokalnym.

Stowarzyszenie jest zwolnione podmiotowo z podatku VAT na mocy ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług oraz „nie ma prawa do ubiegania się o odliczenie naliczonego podatku VAT” w oparciu o art. 86 ust. 1 ustawy, gdyż nabywane przez Stowarzyszenie towary i usługi nie są wykorzystane do wykonywania działalności opodatkowanych.

Stowarzyszenie nie jest rejestrowane w urzędzie skarbowym jak podatnik VAT czynny, nie prowadzi działalności i nie rejestrowało się w urzędzie skarbowym do celów podatku VAT oraz nie wykonuje czynności wymienionych w art. 5 ust. 1 ustawy w związku z tym nie jest podatnikiem w myśl art. 15 ust. 1.

Stowarzyszenie realizuje swoje cele statutowe m.in. poprzez: opracowanie i wdrażanie Lokalnej Strategii Rozwoju oraz jej popularyzację na obszarze działania Lokalnej Grupy Działania (…) poprzez m.in. realizację działania (…).

Stowarzyszenie występuje w niniejszym wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji prawa podatkowego dla potrzeb realizacji zdarzenia obecnego, tj. projektu współpracy finansowanego w ramach poddziałania (…).

Stowarzyszenie (…) zawarło z Województwem (…) umowę dofinansowania nr (…) na realizację operacji pn. (…). Jest to projekt współpracy realizowany przez trzy lokalne grupy działania: (…).

W ramach projektu głównym priorytetem oraz kierunkiem działania każdej lokalnej grupy jest wzmocnienie kapitału społecznego, w tym przez podnoszenie wiedzy społeczności lokalnej w zakresie ochrony środowiska i zmian klimatycznych, także z wykorzystaniem rozwiązań innowacyjnych. Ponadto promowanie obszaru objętego (…), w tym produktów i usług lokalnych oraz lokalnej przedsiębiorczości, a także stworzeniem warunków do rozwoju przedsiębiorczości na obszarze (…). Głównym założeniem operacji jest współpraca międzynarodowa, zorganizowanie wizyty studyjnej, szkoleń dla społeczności lokalnych, wydarzeń promocyjnych oraz wydanie publikacji. Dzięki temu nastąpi pobudzenie aktywności lokalnej, rozwój przedsiębiorczości oraz wymiana doświadczeń.

W ramach operacji zrealizowane zostały następujące zadania:

1.Wyjazd (…) do (…) w celu zapoznania się z dobrymi praktykami projektów wdrożonych i funkcjonujących na innych obszarach.

2.Konkurs kulinarny, który miała na celu pobudzenie aktywności społeczności lokalnej, promocję produktów lokalnych.

3.Wydanie publikacji z przepisami kuchni (…).

4.Zakup gadżetów promujących projekt.

5.Studia podyplomowe dla mieszkańców obszarów LGD, osób zaangażowanych w rozwój obszarów wiejskich, rozwój organizacji samorządowych wspierających aktywność lokalną oraz lokalnych przedsiębiorców.

6.Kurs języków obcych dla mieszkańców obszaru LGD.

7.Szkolenie z obsługi wózków widłowych dla mieszkańców obszaru LGD w celu podniesienia kwalifikacji.

8.Kurs kosmetyczny podnoszący kwalifikacje w zakresie stylizacji.

9.Kurs spawalniczy dla mieszkańców obszaru LGD.

10.Kurs kosztorysowania

11.Szkolenie z wystąpień publicznych - (…)

12.Kurs cukierniczy.

Z przedstawionych powyżej działań Lokalna Grupa Działania (…) brała udział w wyjeździe studyjnym, konkursie kulinarnym, wydaniu publikacji, zakupie gadżetów, organizacji studiów podyplomowych z zamówień publicznych na (…), organizacji szkolenia z wystąpień publicznych, szkolenia z obsługi wózków widłowych, kursie języków obcych, kursie kosztorysowania oraz kursie cukierniczym.

Wszystkie zadania w zakresie operacji nie miały charakteru rynkowego i zarobkowego. Organizowane kursy i szkolenia były bezpłatne dla wszystkich uczestników. Wszystkie materiały w ramach realizacji projektu udostępniane były bezpłatnie. Towary i usługi związane z realizacją projektu były wykorzystywane do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Wszystkie faktury i rachunki były wystawiane na Stowarzyszenie. Nie nastąpiła sprzedaż opodatkowana, a Stowarzyszenie nie uzyskało żadnych przychodów. Mając powyższe na względzie brak jest podstaw do odzyskania przez Stowarzyszenie podatku VAT od kosztów zakupu towarów i usług poniesionych w ramach ww. projektu współpracy.

Pytanie

Czy mają Państwo możliwość odzyskania kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją wyżej wymienionej operacji?

Państwa stanowisko w sprawie

Nie są Państwo podatnikiem podatku VAT. Nie prowadzą działalności gospodarczej i nie osiągają z tego tytułu dochodów ze sprzedaży towarów i usług. Otrzymują Państwo dotację i refundację poniesionych kosztów na realizację projektów unijnych. Interpretacja jest niezbędna jako załącznik do wniosku o płatność na realizację operacji pn. (…).

Państwa zdaniem w związku z tym, że Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej ze względu na cel zarobkowy, zatem nie spełnia warunków określonych w art. 15 ust. 1 i 2 ustawy o podatku od towarów i usług i tym samym nie nabywa statusu podatnika VAT czynnego.

Poza tym nie wykonują Państwo w ogóle czynności podatkowych, zatem nie mogą Państwo w myśl art. 86 ust. 1 skorzystać z prawa obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zgodnie z powyższym nie przysługuje Państwu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a co za tym idzie nie mają Państwo żadnej możliwości odzyskania podatku VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z  2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą,

w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust.  4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy,

kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy,

w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Na mocy art. 88 ust. 4 ustawy,

obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o  kwotę podatku naliczonego związanego z dokonanym nabyciem towarów i usług, w  pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy,

podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Według art. 15 ust. 2 ustawy,

działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w  szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zatem, ustawa definiuje podatnika jako każdy podmiot, niezależnie od jego formy organizacyjno-prawnej, który samodzielnie prowadzi działalność gospodarczą, bez względu na cel oraz rezultat takiej działalności. Powyższa definicja ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem podatnika tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym.

Na mocy art. 34 ustawy z 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2020 r. poz. 2261),

stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w  odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Zaznaczyć należy, że działalność statutowa stowarzyszenia to działalność zgodna z jego statutem, w którym wymienione są cele działalności stowarzyszenia i sposoby ich realizacji. Działalność statutowa nie jest nastawiona na zysk, czyli nie jest to działalność gospodarcza, która w organizacji pozarządowej jest tylko działalnością pomocniczą.

Z opisu sprawy wynika, że realizują Państwo swoje cele statutowe m.in. poprzez: opracowanie i wdrażanie Lokalnej Strategii Rozwoju oraz jej popularyzację na obszarze działania Lokalnej Grupy Działania (…) i nie są Państwo zarejestrowani jako podatnik VAT czynny, nie prowadzą Państwo działalności oraz nie wykonują czynności wymienionych w art. 5 ust. 1 ustawy o VAT. W ramach projektu pn. (…) głównym priorytetem oraz kierunkiem działania każdej lokalnej grupy jest wzmocnienie kapitału społecznego, w tym przez podnoszenie wiedzy społeczności lokalnej w zakresie ochrony środowiska i zmian klimatycznych, także z wykorzystaniem rozwiązań innowacyjnych. Ponadto promowanie obszaru objętego (…), w tym produktów i usług lokalnych oraz lokalnej przedsiębiorczości, a także stworzeniem warunków do rozwoju przedsiębiorczości na obszarze (…). Głównym założeniem operacji jest współpraca międzynarodowa, zorganizowanie wizyty studyjnej, szkoleń dla społeczności lokalnych, wydarzeń promocyjnych oraz wydanie publikacji. Dzięki temu nastąpi pobudzenie aktywności lokalnej, rozwój przedsiębiorczości oraz wymiana doświadczeń.

Wszystkie zadania w zakresie operacji nie miały charakteru rynkowego i zarobkowego. Organizowane kursy i szkolenia były bezpłatne dla wszystkich uczestników. Wszystkie materiały w ramach realizacji projektu udostępniane były bezpłatnie. Towary i usługi związane z realizacją projektu były wykorzystywane do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Wszystkie faktury i rachunki były wystawiane na Stowarzyszenie. Nie nastąpiła sprzedaż opodatkowana, a Państwo nie uzyskali żadnych przychodów.

Na tle powyższego opisu sprawy mają Państwo wątpliwości dotyczące prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją operacji pn. (…).

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT, w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W rozpatrywanej sprawie związek taki nie występuje, gdyż jak Państwo wskazali w opisie sprawy, Stowarzyszenie nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług, a efekty powstałe w wyniku realizacji projektu nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi tym podatkiem. Wskazali Państwo, że wszystkie zadania w ramach operacji nie miały charakteru zarobkowego i rynkowego. Organizowane kursy i szkolenia były bezpłatne dla wszystkich uczestników. Wszystkie materiały w ramach realizacji projektu udostępniane były bezpłatnie. Nie nastąpiła sprzedaż opodatkowana, a Państwo nie uzyskali żadnych przychodów.

W konsekwencji nie mają Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w  fakturach dokumentujących nabycie towarów i  usług związanych z realizacją operacji pn. (…). Tym  samym,  nie  przysługuje Państwu również prawo do zwrotu różnicy podatku, o  której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Tym samym Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).