Prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na realizację projektu - Interpretacja - 0114-KDIP4.4012.661.2019.2.MP

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 04.12.2019, sygn. 0114-KDIP4.4012.661.2019.2.MP, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na realizację projektu

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 z późn.zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 25 września 2019 r. (data wpływu 4 października 2019 r.), uzupełnionym w dniu 12 listopada 2019 r. (data wpływu 13 listopada 2019 r.) na wezwanie Organu z dnia 31 października 2019 r. (doręczone 6 listopada 2019 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na realizację projektu jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 października 2019 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na realizację projektu.

Wniosek uzupełniono w dniu 12 listopada 2019 r. (data wpływu 13 listopada 2019 r.) na wezwanie Organu z dnia 31 października 2019 r. (doręczone 6 listopada 2019 r.).

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Uczelnia jest publiczną szkołą wyższą działającą w oparciu o przepisy ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz.U. z 2005 r. Nr 164, poz. 1364 z późn.zm.). Jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Jej działalność obejmuje zarówno obszar podlegający opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jak również obszar niepodlegający opodatkowaniu oraz zwolniony z opodatkowania. Działalność statutowa, niepodlegająca opodatkowaniu to przede wszystkim dydaktyka i badania naukowe finansowane z dotacji. Odpłatna działalność to przede wszystkim usługi edukacyjne, które korzystają ze zwolnienia od podatku (opłata na studiach niestacjonarnych, podyplomowych itp). Uczelnia wykonuje również działalność opodatkowaną podatkiem od towarów i usług, polegającą na wynajmie lokali, badaniach wykonywanych na zlecenie.

Uczelnia rozlicza VAT proporcją wyliczoną zgodnie z zasadami zawartymi w art. 90 ustawy o podatku od towarów i usług, na podstawie obrotu osiągniętego w 2018 roku, która wynosi 41% i odlicza podatek VAT na zasadach przyporządkowania zakupów do sprzedaży opodatkowanej.

W 2019 roku Uczelnia odlicza również VAT prewskaźnikiem który wynosi 21% (w związku z wykonywaniem czynności pozostających poza działalnością gospodarczą jak i czynności w ramach prowadzenia działalności gospodarczej zgodnie z art. 86 ustawy o VAT).

Uczelnia realizuje projekt pt.: (...), z programu badań naukowych (...) z A. Koszty kwalifikowane w ramach ww. projektu finansowane są przez ()w 100%. Pokrywane są w ramach otrzymanego () dofinansowania w formie zaliczek lub refundacji wypłacanych w wysokości określonej w Harmonogramie płatności projektu.

Z zapisów umowy wynika, że finansowanie przekazywane jest Uczelni w transzach w formie zaliczek lub refundacji wypłacanych w wysokości określonej w Harmonogramie płatności Projektu, na podstawie złożonych przez Wykonawcę i zaakceptowanych przez () Wniosków o płatność. W uzasadnionych przypadkach lub w przypadku wątpliwości dotyczących prawidłowej realizacji projektu, finansowanie przekazywane będzie wyłącznie w formie refundacji. Do czasu przekazania zaliczki lub refundacji Uczelnia zobowiązana jest do finansowania projektu ze środków własnych.

Po otrzymaniu zaliczek Uczelnia ma wystawiać faktury zaliczkowe zgodnie z postanowieniami ustawy z dnia 11 marca 2004 r o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2017 r., poz. 1221 ze zm ). Istnieje konieczność wyodrębnienia podatku VAT należnego z przyznanej Uczelni kwoty finansowania (). W sytuacji, gdy faktury zaliczkowe nie obejmują całej zapłaty za wykonany etap/projekt po zakończeniu realizacji etapu/ projektu Uczelnia wystawia fakturę końcową zgodnie z postanowieniami ustawy o VAT oraz przesyła ją wraz z wnioskiem o refundację. W przypadku, gdy finansowanie będzie przekazywane wyłącznie w formie refundacji wraz z wnioskiem o płatność, Uczelnia wystawia i przesyła fakturę za wykonanie części prac/etapu.

Wypłata finansowania jest uzależniona od otrzymania przez (...) dotacji celowej z budżetu państwa, o której mowa w art. 46 ust. 1 pkt 1 Ustawy.

Uczelnia otrzyma od (...) na realizację projektu uzgodnioną w umowie kwotę w wysokości () zł, obejmującą:

  1. finansowanie na realizację projektu w kwocie () zł.
  2. zobowiązanie z tytułu podatku VAT od finansowania wskazanego w § 4 ust. 2 pkt 1 umowy, wg obowiązującej stawki określonej w przepisach odrębnych do kwoty () zł.

Celem projektu jest zaprojektowanie i wykonanie ()

Rozwiązanie zaproponowane w projekcie, w obszarze technologii ()o wysokim poziomie innowacyjności.

Uczelnia realizuje następujące etapy projektu:

Etap 1

Badania symulacyjne ().

Produktem etapu będą wyniki badań symulacyjnych oraz parametry dobranych materiałów, elementów konstrukcyjnych i aparatury pomiarowej w toku wstępnych obliczeń analitycznych. Etap ma na celu określenie niezbędnych wartości parametrów potrzebnych do projektowania.

Ocena osiągniętego wyniku etapu i jego odbiór będzie na podstawie raportu lub odbioru etapu w Uczelni.

W ramach etapu zostaną pokryte koszty wynagrodzeń zespołu badawczego oraz koszty zakupu Stanowiska komputerowego tj. komputera o dużych możliwościach obliczeniowych oraz licencji programu (). Ponadto zostaną pokryte w ramach projektu koszty szkolenia z obsługi specjalistycznego programu do obliczeń, koszt usług serwisowych / napraw sprzętu, udział w konferencji krajowej, koszt publikacji, w tym tłumaczenia.

Etap 2

Projekty układów wykonawczych oraz aparatura do badań ().

Produktem etapu będą projekty rozwiązań konstrukcyjnych proponowanych układów wykonawczych oraz stanowiska badawczego w celu uzyskania IV poziomu gotowości technologii. Projektowanie odbędzie się w programach () z uwzględnieniem dobranych wcześniej wartości obliczeniowych. W trakcie projektowania mogą wystąpić nieoczekiwane zmiany w zakładanej konstrukcji. Końcowym efektem etapu będzie projekt złożeniowy rozwiązania konstrukcyjnego zbadany symulacyjnie pod kątem możliwości realizacji. Powstaną rysunki techniczne elementów składowych gotowych do wytworzenia. Powstaną makiety ruchome w skali 1:1. Zadania etapu 2 mogą być wykonywane równolegle w czasie przez kilku członków zespołu, ponieważ nie wynikają bezpośrednio z siebie. Nie wymagane jest dokończenie jednego zadania, aby rozpocząć kolejne zadanie. Etapem wiążącym wszystkie zadania jest etap 4, w którym prototypy układów wykonawczych będą testowane na stanowisku do badania charakterystyk ciągu.

W ramach etapu zostaną pokryte koszty wynagrodzeń zespołu badawczego oraz koszty zakupu manipulatora 3D, koszty materiałów do stworzenia makiet (żywice, płótna węglowe, materiał do drukarki 3D, metale lekkie itp), usługi obce / doradcze związane z wykonaniem makiet (modeli), koszt usług serwisowych / napraw sprzętu, udział w konferencji, koszt publikacji, w tym tłumaczenia.

Etap 3

Budowa aparatury do badania systemów wykonawczych sterowania ().

Produktem etapu będą demonstratory zaprojektowanych układów wykonawczych w celu uzyskania V poziomu gotowości technologii.

Produktem etapu będzie aparatura badawcza niezbędna do dalszej realizacji projektu. Aparatura posłuży do badania charakterystyk zmiany ciągu wskutek działania na ciąg prototypami układów wykonawczych zaprojektowanymi w etapie 2 i stworzonych w tym etapie. W ramach etapu zostaną pokryte koszty wynagrodzeń zespołu badawczego oraz koszty zakupu spawarki do łączenia elementów, komputera przenośnego (laptopa) do obsługi stanowiska badawczego, koszty wytworzenia (zbudowania) aparatury badawczej do wyznaczania charakterystyk ()

Zostaną pokryte koszty usług obcych: polegające na wykonaniu odpowiedniej formy do prasy, zakup usługi wykonania elementów składowych z węglików spiekanych lub innych materiałów żaroodpornych, doradztwo techniczne dot. użycia materiałów wysokoenergetycznych (usługa obca np. w (...).

Koszt audytu zewnętrznego, koszt publikacji, - zakup siłowników - zakup silników - micro kontroler do sterowania układem wykonawczym - materiału do budowy demonstratorów (aluminium, stal, materiały kompozytowe) - Narzędzia do obróbki skrawaniem - Termopary.

Etap 4

Badania doświadczalne na aparaturze pomiarowej.

Produktem etapu będą demonstratory układów wykonawczych sterowania przetestowane na aparaturze pomiarowej. Dokumentacja działania demonstratorów. Charakterystyki ciągu wynikające z działania prototypów. W tym etapie przeprowadzone będą badania charakterystyk ciągu w celu uzyskania VI poziomu gotowości technologii. Demonstrator będzie podlegał procesowi udoskonalania.

W ramach etapu zostaną pokryte koszty wynagrodzeń zespołu badawczego oraz koszty zakupu sprężarki tłokowej do symulacji (), koszty udziału w konferencjach zagranicznych -koszty delegacji - koszty pozostałych materiałów, usług obcych, itp.

W ramach powyższego etapu zaplanowano zlecenie merytorycznych spraw w formie podwykonawstwa w projekcie. Będzie ono związane z koniecznością poniesienia kosztów wykonania prób doświadczalnych z materiałami wysokoenergetycznymi na poligonie (umowa zewnętrzna) lub na terenie zakładów zbrojeniowych (np.(...)).

Właścicielem wynalazków, wzorów użytkowych, wzorów przemysłowych oraz autorskich praw majątkowych powstałych w wyniku wykonania Projektu jest Wykonawca, czyli Uczelnia.

W przypadku, gdy Skarb Państwa w terminie do 12 miesięcy od dnia zakończenia realizacji Projektu, złoży pisemne oświadczenie o korzystaniu z utworu lub z wynalazku, wzoru użytkowego lub wzoru przemysłowego powstałego w wyniku realizacji Projektu, Uczelnia, zgodnie z art. 32 ust. 3a Ustawy o (...) udzieli przedmiotowej licencji i Skarb Państwa () uprawniony będzie do nieodpłatnego korzystania z utworu na polach eksploatacji wymienionych w złożonym oświadczeniu, wybranych spośród wszystkich znanych na dzień zakończenia Projektu, lub z wynalazku, wzoru użytkowego lub wzoru przemysłowego na zasadzie licencji pełnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie i czasowo, wraz z prawem do dokonywania dowolnych zmian, adaptacji, przeróbek i modyfikacji oraz prawem do udzielania sublicencji.

Uprawnionym do złożenia oświadczenia, o którym mowa w art. 32 ust. 3a Ustawy (), tj. oraz do wykonywania wszelkich innych praw i obowiązków wynikających z Umowy przysługujących Skarbowi Państwa, jest Skarb Państwa ().

Uczelnia jest zobowiązana do szczegółowego wskazania Praw Własności Intelektualnej (PWI) oraz Praw Związanych wraz ze wskazaniem przedmiotów wskazanych praw, w formie pisemnego wykazu. W wykazie wskazuje się również materialne rezultaty Projektu, w szczególności demonstratory technologii i prototypy. Wykaz, o którym mowa w zdaniu poprzednim, zostanie przekazany () wraz z Raportem końcowym. W terminie złożenia Raportu końcowego wykaz zostanie również przekazany przez Uczelnię Skarbowi Państwa ().

Na żądanie Skarbu Państwa (...) Uczelnia zobowiązana będzie przekazać wszelką dokumentację, materiały i informacje dotyczące przedmiotów PWI oraz przedmiotów Praw Związanych, a w szczególności ich podstawowe założenia, opis techniczny, specyfikacje oraz wizualizacje, kody źródłowe, wynikowe, maszynowe i inne, dokumentację projektową, techniczną i eksploatacyjną.

Wykonawca zobowiązuje się do dnia złożenia wykazu, o którym mowa wyżej, nabyć całość PWI od podwykonawców, personelu (niezależnie od podstawy zatrudnienia/współpracy), osób trzecich. W przypadku gdy nie jest możliwe nabycie PWI przez Wykonawcę od osób trzecich, Wykonawca zobowiązuje się uzyskać licencje na korzystanie z PWI wraz z prawem do udzielenia sublicencji Skarbowi Państwa na warunkach określonych w umowie o dofinansowanie projektu.

Wszystkie faktury zakupu dotyczące realizacji projektu są i będą wystawiane na Uczelnię.

Właścicielem wynalazków, wzorów użytkowych, wzorów przemysłowych oraz autorskich praw majątkowych powstałych w wyniku wykonania Projektu jest Wykonawca, czyli Uczelnia. Uczelnia może po zakończeniu realizacji projektu przenieść ww. prawa tylko i wyłącznie na rzecz Skarbu Państwa. Produkty oraz efekty badań zrealizowane w projekcie będą wykorzystywane tylko i wyłącznie do działalności komercyjnej opodatkowanej, stąd wszelkie zakupy towarów i usług przyporządkowane są do działalności gospodarczej i podlegają odliczeniu w 100%. Politechnika wystawia fakturę sprzedaży na otrzymane kwoty dotacji z 23% podatku VAT. Prace prowadzone są wyłącznie na rzecz Skarbu Państwa, który może wystąpić o udzielenie licencji po zakończeniu prac. Wszystkie zakupy dokonywane w celu realizacji projektu będą służyły temu celowi czyli przekazaniu praw w zamian za otrzymane wynagrodzenie.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 12 listopada 2019 r. Wnioskodawca wskazał, co następuje:

  1. Towary i usługi zakupione na potrzeby realizacji projektu (...) są wykorzystywane wyłącznie w tym projekcie.
    Istnieje również prawdopodobieństwo, że na podstawie paragrafu 21 pkt 12 umowy (...) z dnia (...) Uczelnia będzie musiała przenieść na Skarb Państwa, reprezentowany przez () własność prototypów oraz demonstratorów powstałych w wyniku wykonania Projektu, bez prawa do dodatkowego wynagrodzenia (tj. w ramach otrzymanego na podstawie Umowy finansowania). Zgodnie z paragrafem 21 pkt 5 oraz pkt 12 umowy (...) z dnia (...) r. po zakończeniu projektu, tj. po 16 lipca 2021 r. wykonawca może zostać wezwany przez () do przekazania wszelkiej dokumentacji i materiałów (zakupionych sprzętów). Aktualnie są one wykorzystywane tylko i wyłącznie do realizacji projektu, a po jego zakończeniu Uczelnia planuje zastosować się do ww. przepisu.
  2. Wyniki badań naukowych prowadzonych w ramach realizacji projektu przysługiwać będą Skarbowi Państwa, (), na mocy paragrafu 21 pkt 2 umowy (...) oraz na mocy art. 32 ust 3a Ustawy o zasadach zarządzania mieniem państwowym (Dz.U. poz. 2259, z późn. zm.) tzn. licencja zostanie udzielona bez prawa do dodatkowego wynagrodzenia, tj. w ramach otrzymanego finansowania, w związku z tym, Uczelnia uznaje, że realizacja projektu i wyniki mają charakter komercyjny. Wnioskodawca uznaje, że wykonuje usługę zleconą na podstawie zawartej umowy.
  3. Przeniesienie praw majątkowych powstałych w wyniku wykonania projektu na rzecz Skarbu Państwa nastąpi poprzez udzielenie licencji bez prawa do dodatkowego wynagrodzenia, tj. w ramach otrzymanego finansowania Projektu (...), na podstawie umowy nr (...) (paragraf 21 pkt 10 ppkt 3 umowy).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w ramach realizowanego projektu pn.: (...), z programu badań naukowych na rzecz obronności i bezpieczeństwa państwa pn.: (...), Uczelni przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT od zakupów towarów i usług w 100% ?

Stanowisko Wnioskodawcy:

W ramach realizowanego projektu pn.: (...), z programu badań naukowych na rzecz obronności i bezpieczeństwa państwa pn.: (...), Uczelni przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT od zakupów towarów i usług w 100%, ponieważ powyższe zakupy związane są tylko i wyłącznie ze sprzedażą opodatkowaną.

Wnioskodawca uznaje, że wykonuje usługę zleconą na podstawie zawartej umowy z (...).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zauważyć należy, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi. W każdym przypadku należy więc dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Podatnik w celu odliczenia podatku naliczonego, w pierwszej kolejności ma obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji. Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości przy nabyciu towarów i usług związanych ze sprzedażą opodatkowaną. Natomiast podatnikowi nie przysługuje takie prawo przy nabyciu towarów i usług związanych ze sprzedażą niepodlegającą opodatkowaniu albo zwolnioną od podatku.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 powołanej ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Katalog czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług zawiera art. 5 ust. 1 ustawy o VAT (są nimi m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju pkt 1).

W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...). Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 () art. 8 ust. 1 cyt. ustawy.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania, podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy o VAT i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Stosownie do treści art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza według ust. 2 powołanego artykułu obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że Wnioskodawca jest publiczną szkołą wyższą działającą w oparciu o przepisy ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym, jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca realizuje projekt pt.: (...), z programu badań naukowych (), zgodnie z wnioskiem nr (...) oraz umową o wykonanie i finansowanie projektu nr (...) z dnia (...) z A. Koszty kwalifikowane w ramach ww. projektu finansowane są przez ()w 100%. Pokrywane są w ramach otrzymanego z (...) dofinansowania w formie zaliczek lub refundacji wypłacanych w wysokości określonej w Harmonogramie płatności projektu. Z zapisów umowy wynika, że finansowanie przekazywane jest Wnioskodawcy w transzach w formie zaliczek lub refundacji wypłacanych w wysokości określonej w Harmonogramie płatności Projektu, na podstawie złożonych przez Wykonawcę i zaakceptowanych przez Centrum Wniosków o płatność. Wypłata finansowania jest uzależniona od otrzymania przez (...) dotacji celowej z budżetu państwa, o której mowa w art. 46 ust. 1 pkt 1 Ustawy.

Celem projektu jest zaprojektowanie i wykonanie ()

Właścicielem wynalazków, wzorów użytkowych, wzorów przemysłowych oraz autorskich praw majątkowych powstałych w wyniku wykonania Projektu jest Wykonawca (Wnioskodawca).

Wnioskodawca może po zakończeniu realizacji projektu przenieść ww. prawa tylko i wyłącznie na rzecz Skarbu Państwa. W przypadku, gdy Skarb Państwa w terminie do 12 miesięcy od dnia zakończenia realizacji Projektu, złoży pisemne oświadczenie o korzystaniu z utworu lub z wynalazku, wzoru użytkowego lub wzoru przemysłowego powstałego w wyniku realizacji Projektu, Wnioskodawca, zgodnie z art. 32 ust. 3a Ustawy o (...) udzieli przedmiotowej licencji i Skarb Państwa () uprawniony będzie do nieodpłatnego korzystania z utworu na polach eksploatacji wymienionych w złożonym oświadczeniu, wybranych spośród wszystkich znanych na dzień zakończenia Projektu, lub z wynalazku, wzoru użytkowego lub wzoru przemysłowego na zasadzie licencji pełnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie i czasowo, wraz z prawem do dokonywania dowolnych zmian, adaptacji, przeróbek i modyfikacji oraz prawem do udzielania sublicencji.

Wnioskodawca jest zobowiązany do szczegółowego wskazania Praw Własności Intelektualnej (PWI) oraz Praw Związanych wraz ze wskazaniem przedmiotów wskazanych praw, w formie pisemnego wykazu. W wykazie wskazuje się również materialne rezultaty Projektu, w szczególności demonstratory technologii i prototypy. Wykaz, o którym mowa w zdaniu poprzednim, zostanie przekazany Centrum wraz z Raportem końcowym. W terminie złożenia Raportu końcowego wykaz zostanie również przekazany przez Wnioskodawcę Skarbowi Państwa (.).

Wyniki badań naukowych prowadzonych w ramach realizacji projektu przysługiwać będą Skarbowi Państwa, (), na mocy paragrafu 21 pkt 2 umowy (...) oraz na mocy art. 32 ust 3a Ustawy o zasadach zarządzania mieniem państwowym (Dz.U. poz. 2259, z późn. zm.) tzn. licencja zostanie udzielona bez prawa do dodatkowego wynagrodzenia, tj. w ramach otrzymanego finansowania.

Na żądanie Skarbu Państwa lub (...) Wnioskodawca zobowiązany będzie przekazać wszelką dokumentację, materiały i informacje dotyczące przedmiotów PWI oraz przedmiotów Praw Związanych, a w szczególności ich podstawowe założenia, opis techniczny, specyfikacje oraz wizualizacje, kody źródłowe, wynikowe, maszynowe i inne, dokumentację projektową, techniczną i eksploatacyjną. Wykonawca zobowiązuje się do dnia złożenia wykazu, o którym mowa wyżej, nabyć całość PWI od podwykonawców, personelu (niezależnie od podstawy zatrudnienia/współpracy), osób trzecich. W przypadku gdy nie jest możliwe nabycie PWI przez Wykonawcę od osób trzecich, Wykonawca zobowiązuje się uzyskać licencje na korzystanie z PWI wraz z prawem do udzielenia sublicencji Skarbowi Państwa na warunkach określonych w umowie o dofinansowanie projektu.

Przy tak przedstawionych okolicznościach sprawy, wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia 100% podatku naliczonego od zakupów towarów i usług poniesionych na potrzeby realizowanego projektu.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że na mocy zawartych umów (...) zobowiązuje się do wsparcia finansowego prowadzonych przez Wnioskodawcę badań naukowych i prac rozwojowych poprzez pokrycie ponoszonych wydatków na realizację projektu. Właścicielem wynalazków, wzorów użytkowych, wzorów przemysłowych oraz autorskich praw majątkowych powstałych w wyniku wykonania projektu jest Wykonawca projektu (Wnioskodawca). Po zakończeniu projektu Wnioskodawca zobowiązuje się przenieść na Skarb Państwa reprezentowany () całość autorskich praw majątkowych do wszelkich efektów prowadzonych prac rozwojowych lub badań naukowych bez prawa do dodatkowego wynagrodzenia. Tym samym stwierdzić należy, że otrzymane przez Wnioskodawcę środki z (...) na realizację opisanego we wniosku projektu stanowią zapłatę za wyświadczoną usługę polegającą na przekazaniu/udostępnieniu do korzystania całości praw własności intelektualnej (PWI) oraz praw związanych do wszelkich efektów danego projektu na rzecz Skarbu Państwa.

W analizowanej sprawie istnieje bezpośredni związek pomiędzy dokonanym świadczeniem (przekazanie praw autorskich) a otrzymanym od osoby trzeciej (...) wynagrodzeniem. W sprawie zostały zatem spełnione przesłanki warunkujące uznanie wykonywanych przez Wnioskodawcę w ramach projektu czynności za odpłatne świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, dla których ustawodawca nie przewidział zwolnienia od podatku VAT.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie związek taki będzie występował Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT, a zakupy towarów i usług dokonywane w związku
z realizacją projektu będą wykorzystywane wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych.

W związku z wykorzystywaniem nabywanych w ramach realizacji projektu towarów i usług do celów działalności opodatkowanej, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku VAT naliczonego od wydatków ponoszonych w związku z realizacją projektu pn.: (...), z programu badań naukowych ()pn.: (...).

Stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem sprawy.

Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem sprawy podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn.zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej