Podatek od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: Rozwój zakładu odzysku i un... - Interpretacja - 0112-KDIL2-3.4012.351.2017.2.AŻ

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 17.10.2017, sygn. 0112-KDIL2-3.4012.351.2017.2.AŻ, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Podatek od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: Rozwój zakładu odzysku i unieszkodliwiania odpadów komunalnych ().

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 17 sierpnia 2017 r. (data wpływu 22 sierpnia 2017 r.), uzupełnionym pismem z dnia 20 września 2017 r. (data wpływu 27 września 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: Rozwój zakładu odzysku i unieszkodliwiania odpadów komunalnych () jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 sierpnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: Rozwój zakładu odzysku i unieszkodliwiania odpadów komunalnych (). Wniosek uzupełniono w dniu 27 września 2017 r. o adres elektroniczny w systemie ePUAP.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Miasto przystępuje do realizacji projektu pn.: Rozwój zakładu odzysku i unieszkodliwiania odpadów komunalnych w mieście rozbudowa istniejącej kompostowni odpadów. Projekt finansowany będzie ze środków budżetu Gminy oraz środków Unii Europejskiej, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa 2014-2020, Osi Priorytetowej V. Ochrona środowiska i efektywne wykorzystanie zasobów, Działania 5.2. Gospodarka odpadami, Poddziałania 5.2.2. Gospodarka odpadami RIT. Rozbudowa kompostowni nastąpi na terenie nieruchomości gruntowej oznakowanej geodezyjnie jako działka nr 322/18 oraz na części działki nr 320/18 i 281. Celem nadrzędnym rozbudowy kompostowni będzie poprawa systemu zarządzania środowiskiem, a celem bezpośrednim dostosowanie sposobu odzysku i unieszkodliwiania odpadów do wymagań przepisów Unii Europejskiej i przepisów polskiego prawa z zakresu ochrony środowiska i gospodarki odpadami. Rozbudowa kompostowni będzie obejmowała zmiany w zagospodarowaniu terenu mające na celu zwiększenie jej przepustowości. Zaprojektowano następujące zmiany w podziale funkcjonalnym i powierzchniach poszczególnych placów technologicznych:

  1. zmiana powierzchni placu magazynowania i przygotowania materiału do kompostowania z 1500 m2 na 1286 m2,
  2. scalenie placu dojrzewania intensywnego o pow. 1200 m2 i placu dojrzewania pośredniego o pow. 1950 m2 w jeden plac kompostowania i zwiększenie jego powierzchni do 3741 m2,
  3. zwiększenie powierzchni placu kompostowania końcowego do 792 m2,
  4. zwiększenie placu obróbki gotowego kompostu do 336 m2.

W zakresie istniejących obiektów budowlanych zaprojektowano następujące zmiany:

  1. podwyższenie wiaty sprzętowej o 1,5 m (do wysokości 7,67 m) wraz z jej przeniesieniem,
  2. przeniesienie wiaty kompostu wraz z jej rozbudową o trzeci boks magazynowy i podwyższeniem o 1 m (do wysokości 5,15 m),
  3. przeniesienie kontenera socjalno-biurowego wraz z przyłączem wodociągowym, kanalizacyjnym i elektrycznym,
  4. przeniesienie bezodpływowego zbiornika na ścieki sanitarne.

Ponadto zaprojektowano:

  1. utwardzenie terenu przed wiatą sprzętową,
  2. utwardzenie terenu pod i wokół kontenera socjalno-biurowego,
  3. wykonanie przejazdu nad korytem odwadniającym z placu technologicznego do wiaty kompostu.

Wytworzony majątek pozostanie na stanie Gminy, natomiast na podstawie umowy operatorskiej obsługa i eksploatacja kompostowni powierzona zostanie Zakładowi Zagospodarowania Odpadów Sp. z o.o., w której Gmina posiada 100% udziałów. Spółka obsługuje i eksploatuje istniejącą kompostownię odpadów powstałą w ramach projektu dofinansowanego z UE Rozbudowa systemu gospodarki odpadami w gminach Powiatu (), na podstawie umowy operatorskiej z dnia 12 lutego 2013 r. W ramach zawartej umowy operatorskiej Spółka otrzymuje od Gminy rekompensatę poniesionych kosztów, która przekazywana jest na pokrycie kosztów związanych z obsługą instalacji. Zgodnie z postanowieniami umowy Spółka uprawniona jest do pobierania wszelkich pożytków związanych z prowadzoną działalnością powierzaną, w szczególności zaliczając do nich przychody z opłat za przyjęcie odpadów oraz przychody ze sprzedaży produktów kompostowni. Spółka świadczy usługi związane z przetwarzaniem odpadów ulegających biodegradacji: pochodzących od właścicieli nieruchomości w ramach organizowanego przez Miasto systemu odbioru odpadów komunalnych, dostarczanych przez podmioty gospodarcze i inne osoby prawne nie objęte gminnym systemem odbioru odpadów komunalnych. Obliczenie rekompensaty następuje w cyklach rocznych, a wypłata w cyklach miesięcznych jako 1/12 prognozy rocznej. Zgodnie z uzyskanymi przez Spółkę dwoma interpretacjami indywidualnymi: J z dnia 15 maja 2017 r. oraz z dnia 19 maja 2017 r., wydanymi przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, Spółka, z tytułu rekompensaty służącej wyrównaniu kosztów działalności, wystawia fakturę VAT.

Po rozbudowie kompostowni odpadów, obsługa instalacji w dalszym ciągu prowadzona będzie przez Spółkę w dotychczasowy, opisany wyżej sposób.

Spółka jest samodzielnym podmiotem gospodarczym, płatnikiem podatku od towarów i usług VAT. Gmina nie będzie czerpała jakichkolwiek przychodów z tytułu funkcjonowania rozbudowanej kompostowni. Zakupy związane z realizacją ww. projektu nie będą związane z wykonywaniem przez Gminę czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Miasto może odliczyć kwotę podatku naliczonego od nakładów poniesionych na realizację projektu pn.: Rozwój zakładu odzysku i unieszkodliwiania odpadów komunalnych ()?

Zdaniem Wnioskodawcy, realizacja projektu pn.: Rozwój zakładu odzysku i unieszkodliwiania odpadów komunalnych () nie daje możliwości odliczenia podatku od towarów i usług VAT. Faktury zakupowe w ramach ww. projektu są w całości kosztem Gminy (wraz z podatkiem od towarów i usług VAT). Gmina z tytułu rozbudowy kompostowni nie planuje prowadzić działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem VAT, bowiem majątek wytworzony w ramach projektu, zostanie przekazany do utrzymania i eksploatacji Spółce, której udziały są w 100% własnością Gminy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Należy podkreślić, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza według art. 15 ust. 2 ustawy obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter podmiotowo-przedmiotowy.

W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwoistym charakterze:

  • podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz
  • podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2017 r., poz. 1875), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne oznaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 cyt. ustawy). W szczególności zadania własne obejmują m.in. sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy).

Z opisu sprawy wynika, że Miasto przystępuje do realizacji projektu Rozwój zakładu odzysku i unieszkodliwiania odpadów komunalnych (). Rozbudowa kompostowni nastąpi na terenie nieruchomości gruntowej. Celem nadrzędnym rozbudowy kompostowni będzie poprawa systemu zarządzania środowiskiem, a celem bezpośrednim dostosowanie sposobu odzysku i unieszkodliwiania odpadów do wymagań przepisów Unii Europejskiej i przepisów polskiego prawa z zakresu ochrony środowiska i gospodarki odpadami. Rozbudowa kompostowni będzie obejmowała zmiany w zagospodarowaniu terenu mające na celu zwiększenie jej przepustowości. Zaprojektowano określone zmiany w podziale funkcjonalnym i powierzchniach poszczególnych placów technologicznych. Wytworzony majątek pozostanie na stanie Gminy, natomiast na podstawie umowy operatorskiej obsługa i eksploatacja kompostowni powierzona zostanie Sp. z o. o, w której Gmina posiada 100% udziałów. Spółka obsługuje i eksploatuje istniejącą kompostownię odpadów powstałą w ramach projektu dofinansowanego z UE, na podstawie umowy operatorskiej. W ramach zawartej umowy operatorskiej Spółka otrzymuje od Gminy rekompensatę poniesionych kosztów, która przekazywana jest na pokrycie kosztów związanych z obsługą instalacji. Zgodnie z postanowieniami umowy Spółka uprawniona jest do pobierania wszelkich pożytków związanych z prowadzoną działalnością powierzaną, w szczególności zaliczając do nich przychody z opłat za przyjęcie odpadów oraz przychody ze sprzedaży produktów kompostowni. Spółka świadczy usługi związane z przetwarzaniem odpadów ulegających biodegradacji: pochodzących od właścicieli nieruchomości w ramach organizowanego przez Miasto systemu odbioru odpadów komunalnych, dostarczanych przez podmioty gospodarcze i inne osoby prawne nie objęte gminnym systemem odbioru odpadów komunalnych. Po rozbudowie kompostowni odpadów, obsługa instalacji w dalszym ciągu prowadzona będzie przez Spółkę w dotychczasowy, opisany wyżej sposób. Spółka jest samodzielnym podmiotem gospodarczym, płatnikiem podatku od towarów i usług VAT. Gmina nie będzie czerpała jakichkolwiek przychodów z tytułu funkcjonowania rozbudowanej kompostowni. Zakupy związane z realizacją ww. projektu nie będą związane z wykonywaniem przez Gminę czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług VAT.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii czy może on odliczyć kwotę podatku naliczonego od nakładów poniesionych na realizację projektu pn.: Rozwój zakładu odzysku i unieszkodliwiania odpadów komunalnych ().

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie będzie występował, bowiem zakupy związane z realizacją ww. projektu jak wskazano we wniosku nie będą związane z wykonywaniem przez Gminę czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W konsekwencji nabywane przez Wnioskodawcę towary i usługi nie będą wykorzystywane w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2, a tym samym dokonując zakupów nie będzie działał w charakterze podatnika podatku VAT.

Wobec powyższego, w analizowanej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż Wnioskodawca nie będzie działał w charakterze podatnika VAT, a towary i usługi nabyte w ramach realizowanej inwestycji nie będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług. Zatem Zainteresowany nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją planowanej inwestycji.

Podsumowując, w okolicznościach analizowanej sprawy, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji pn.: Rozwój zakładu odzysku i unieszkodliwiania odpadów komunalnych (). Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku nie będą spełnione wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. Zainteresowany nie będzie działać jako podatnik VAT i wydatki związane z realizacją zadania nie będą służyć do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy oceniono jako prawidłowe.

Ponadto tutejszy organ nadmienia, że zgodnie z art. 14b 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, niniejsza interpretacja została wydana w szczególności w oparciu o informację, że zakupy związane z realizacją ww. projektu nie będą miały związku z wykonywaniem przez Gminę czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Zatem w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej