Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz uzyskania zwrotu podatku VAT nalic... - Interpretacja - 0112-KDIL2-1.4012.298.2017.1.AS

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 15.09.2017, sygn. 0112-KDIL2-1.4012.298.2017.1.AS, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz uzyskania zwrotu podatku VAT naliczonego zawartego w cenach towarów i usług, jakie Szpital nabędzie w związku z realizacją projektu pn.: Zapewnienie () dostępu do wysokiej jakości nowoczesnej diagnostyki obrazowej ().

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 11 lipca 2017 r. (data wpływu 18 lipca 2017 r.), uzupełnionym pismem z dnia 4 września 2017 r. (data wpływu 4 i 12 września 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz uzyskania zwrotu podatku VAT naliczonego zawartego w cenach towarów i usług, jakie Szpital nabędzie w związku z realizacją projektu pn.: Zapewnienie () dostępu do wysokiej jakości nowoczesnej diagnostyki obrazowej () jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 lipca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz uzyskania zwrotu podatku VAT naliczonego zawartego w cenach towarów i usług, jakie Szpital nabędzie w związku z realizacją projektu pn.: Zapewnienie () dostępu do wysokiej jakości nowoczesnej diagnostyki obrazowej (). Wniosek został uzupełniony pismem w dniu 4 i 12 września 2017 r. o prawidłową nazwę projektu i przeformułowanie pytania.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

A Sp. z o.o. (Szpital) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług VAT. Składa miesięczne deklaracje VAT-7.

Szpital świadczy usługi ochrony zdrowia (PKWiU 86.1), które zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy z dnia 11 marca 2004 o podatku od towarów i usług, są usługami zwolnionymi.

Szpital złożył wniosek o dofinansowanie realizacji projektu: Zapewnienie () dostępu do wysokiej jakości nowoczesnej diagnostyki obrazowej (), w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 (Oś Priorytetowa X Rewitalizacja oraz Infrastruktura społeczna i zdrowotna, Działanie 10.1 Infrastruktura ochrony zdrowia).

Projekt obejmuje wymianę przestarzałych technicznie i technologicznie aparatów (...) umożliwiających diagnostykę obrazową. Aparaty te są podstawą funkcjonowania A, w ramach którego funkcjonuje 13 poradni specjalistycznych, 9 oddziałów stacjonarnych, 2 oddziały dzienne. Obecnie posiadane aparaty mają ponad 11 lat, są w pełni zamortyzowane i nie spełniają już europejskich standardów diagnostyki obrazowej. Częste awarie przedmiotowych aparatów i przestoje nimi spowodowane, znacznie zakłócają pracę poradni specjalistycznych (...) i szpitala, ograniczając dostęp do diagnostyki. Projekt ma na celu poszerzenie dostępu i podniesienie jakości świadczonych usług w zakresie diagnostyki obrazowej. Tylko szybka i sprawna diagnostyka pozwala na postawienie prawidłowej diagnozy, a w konsekwencji wdrożenie efektywnego sprawnego leczenia. Zasięg oddziaływania projektu będzie wojewódzki. Realizacja tego projektu nie będzie związana z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Z uzupełnienia z dnia 4 września 2017 r. do wniosku wynika, że:

  1. W poz. 74 wniosku błędnie wskazano nazwę projektu:
    Modernizacja ().
    Prawidłowa nazwa projektu to:
    Zapewnienie () dostępu do wysokiej jakości nowoczesnej diagnostyki obrazowej ().
  2. W pozycji 75 błędnie zadano pytanie:
    Czy w świetle obowiązujących przepisów (...) ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, oraz uzyskania zwrotu podatku VAT naliczonego, zawartego w cenach towarów i usług jakie Szpital nabędzie w związku z realizacją projektu (...)?
    Prawidłowa treść pytania brzmi:
    Czy w świetle obowiązujących przepisów A Sp. z o.o. (Szpital) ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, oraz uzyskania zwrotu podatku VAT naliczonego, zawartego w cenach towarów i usług jakie Szpital nabędzie w związku z realizacją projektu Zapewnienie () dostępu do wysokiej jakości nowoczesnej diagnostyki obrazowej ()

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie

(ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu z dnia 4 września 2017 r.).

Czy w świetle obowiązujących przepisów prawa, A Sp. z o.o. (Szpital) ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, oraz uzyskania zwrotu podatku VAT naliczonego, zawartego w cenach towarów i usług jakie Szpital nabędzie w związku z realizacją projektu Zapewnienie () dostępu do wysokiej jakości nowoczesnej diagnostyki obrazowej ()?

Zdaniem Wnioskodawcy, A nie przysługuje prawo obniżenia podatku należnego o podatek naliczony oraz uzyskania zwrotu podatku VAT naliczonego, zawartego w cenach towarów i usług, jakie Szpital nabędzie w związku z realizacją ww. projektu. Zadanie realizowane w ramach ww. projektu nie ma żadnego związku ze sprzedażą opodatkowaną, gdyż Szpital nie wykonuje w związku z realizacją ww. projektu czynności (sprzedaży) opodatkowanych.

Zgodnie z brzmieniem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 17 i 19 oraz art. 124.

Z treści cytowanej powyżej regulacji wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikowi VAT w sytuacji, gdy towar i usługa, przy nabyciu których został naliczony podatek, są następnie wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W świetle tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług VAT. Składa miesięczne deklaracje VAT-7. Szpital świadczy usługi ochrony zdrowia (PKWiU 86.1), które zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy, są usługami zwolnionymi. Szpital złożył wniosek o dofinansowanie realizacji projektu: Zapewnienie () dostępu do wysokiej jakości nowoczesnej diagnostyki obrazowej (), w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 (Oś Priorytetowa X Rewitalizacja oraz Infrastruktura społeczna i zdrowotna, Działanie 10.1 Infrastruktura ochrony zdrowia). Projekt obejmuje wymianę przestarzałych technicznie i technologicznie aparatów (...) umożliwiających diagnostykę obrazową. Aparaty te są podstawą funkcjonowania A, w ramach którego funkcjonuje 13 poradni specjalistycznych, 9 oddziałów stacjonarnych, 2 oddziały dzienne. Obecnie posiadane aparaty mają ponad 11 lat, są w pełni zamortyzowane i nie spełniają już europejskich standardów diagnostyki obrazowej. Częste awarie przedmiotowych aparatów i przestoje nimi spowodowane, znacznie zakłócają pracę poradni specjalistycznych (...) i szpitala, ograniczając dostęp do diagnostyki. Projekt ma na celu poszerzenie dostępu i podniesienie jakości świadczonych usług w zakresie diagnostyki obrazowej. Tylko szybka i sprawna diagnostyka pozwala na postawienie prawidłowej diagnozy, a w konsekwencji wdrożenie efektywnego sprawnego leczenia dziecka. Zasięg oddziaływania projektu będzie wojewódzki. Realizacja tego projektu nie będzie związana z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

W związku z powyższym, wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii ustalenia, czy Szpital ma możliwość obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub ubiegania się o jego zwrot w związku z realizacją przedmiotowego projektu.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie występuje.

W analizowanej sprawie warunki wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy, uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż efekty realizacji tego zadania nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Jak wynika z wniosku, efekty realizacji projektu nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, gdyż Szpital (jak wskazał Zainteresowany), świadczy usługi ochrony zdrowia, które, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy, podlegają zwolnieniu od podatku VAT.

W związku z poniesionymi wydatkami, Wnioskodawca nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2013 r., poz. 1656, z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego i pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Zainteresowany w stosunku do przedmiotowej operacji nie działa jako podatnik podatku VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy, nie znajduje zastosowania regulacja powołanego wyżej rozporządzenia.

Podsumowując, w okolicznościach analizowanej sprawy, Wnioskodawca nie będzie miał możliwości obniżenia kwoty podatku należnego w związku z realizowanym projektem pn.: Zapewnienie () dostępu do wysokiej jakości nowoczesnej diagnostyki obrazowej (). Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku nie są spełnione wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. Zainteresowany nie działa jako podatnik VAT i wydatki związane z realizacją projektu nie służą do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

Z powyższych względów, w oparciu o przepisy dotyczące podatku od towarów i usług, Gmina nie może odzyskać podatku VAT uiszczonego w związku z realizacją ww. projektu.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie zadanego pytania, należało uznać za prawidłowe.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej