brak możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub części w odniesieniu do realizowanej operacji w ramach Działań 19.3 PROW na lata 2014-2020 - Interpretacja - 0111-KDIB3-1.4012.901.2018.1.RSZ

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 28.12.2018, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.901.2018.1.RSZ, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

brak możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub części w odniesieniu do realizowanej operacji w ramach Działań 19.3 PROW na lata 2014-2020

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 22 listopada 2018 r. (data wpływu 28 listopada 2018 r.), uzupełnionym pismem z 10 grudnia 2018 r. znak: (data wpływu 19 grudnia 2018 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub części w odniesieniu do realizowanej operacji w ramach Działań 19.3 PROW na lata 2014-2020 jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 listopada 2018 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z 10 grudnia 2018 r. znak: (data wpływu 19 grudnia 2018 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub części w odniesieniu do realizowanej operacji w ramach Działań 19.3 PROW na lata 2014-2020.

We wniosku przedstawiono następujący zaistniały stan faktyczny:

Lokalna Grupa Działania (dalej: Wnioskodawca lub LGD) realizuje zadania w ramach Działania 19 PROW Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER: - poddziałanie 19.1 Wsparcie przygotowawcze - PROW 2014-2020; - poddziałanie 19.2 Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowania przez społeczność; - poddziałanie 19.3 Przygotowanie i realizacja działań w zakresie współpracy z lokalną grupą działania; - poddziałanie 19.4 Wsparcie na rzecz kosztów bieżących i aktywizacji. Głównym celem ww. podziałań jest aktywizacja społeczności lokalnej zamieszkałej na obszarze działania LGD, budowanie kapitału społecznego na obszarze objętym LSR, a poprzez to pobudzenie zaangażowania społeczności lokalnej w rozwój obszaru LSR oraz zapewnienie sprawnej i efektywnej pracy LGD, uwzględniając koszty związane z administracją LGD m.in. zatrudnienie, prawidłowe funkcjonowanie biura.

LGD w ramach swojej działalności statutowej, tj.:

  1. opracowanie Lokalnej Strategii Rozwoju (LSR) dla terenu działania Stowarzyszenia, obejmującego gminy: B., K., L., O., P., X., Z., W., zwanych dalej gminami,
  2. podejmowanie i wspieranie działań na rzecz realizacji Lokalnej Strategii Rozwoju dla obszaru działania Stowarzyszenia,
  3. promocja obszarów wiejskich położonych na terenie gmin,
  4. mobilizowanie ludności do wzięcia aktywnego udziału w procesie rozwoju obszarów wiejskich położonych w gminach,
  5. upowszechnianie i wymiana informacji o inicjatywach związanych z aktywizacją ludności na obszarach wiejskich położonych w gminach

LGD realizuje zadanie 19.3. Projekt współpracy: . Projekt ma charakter non-profit, a więc nie zakłada uzyskania jakichkolwiek przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Stowarzyszenie kupując towary i usługi wykorzystuje je do: - przedsięwzięć o charakterze społecznym, edukacyjnym, sportowym, promocyjnym, kulturalnym i w zakresie wspierania przedsiębiorczości - zapewnienia sprawnej i efektywnej pracy LGD - uwzględniając koszty związane z administracją i funkcjonowaniem LGD. Wydatki jakie najczęściej są lub będą ponoszone w ramach działań 19.3 i 19.4: opłaty związane z funkcjonowaniem biura - czynsze, telefon, materiały biurowe, wynagrodzenia, ubezpieczenia; organizacja szkoleń, konferencji, warsztatów, konferencji, targów, spotkań krajowych i międzynarodowych tj., zakwaterowanie, wyżywienie, wynajem sal, trener/wykładowca, bilety lotnicze, promocja; delegacje. LGD nie prowadzi działalności zarobkowej podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Rodzaj prowadzonej działalności wg polskiej kwalifikacji działalności 94.99.Z - działalność pozostałych organizacji członkowskich, gdzie indziej niesklasyfikowanych. Uzyskuje przychody ze składek, dotacji, darowizn.

Do wniosku o przyznanie pomocy w ramach działania 19.3 Wnioskodawca złożył oświadczenie o kwalifikowalności VAT, w którym oświadcza, że nie może odzyskiwać kwoty podatku VAT zapłaconego w fakturach zakupu i w realizacji operacji, jest to koszt kwalifikowany. Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Oświadczenie to musi być potwierdzone indywidualną interpretacją podatkową.

W uzupełnieniu LGD informuje, iż zgodnie z art. 86 ust.1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług, obniżenie lub zwrot podatku należnego zależy od związku nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną. Stowarzyszenie nie prowadzi działalności zarobkowej podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i nie jest czynnym podatnikiem VAT. Wszystkie działania LGD są nieodpłatne, a nabywane towary i usługi nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Oznacza to, że przyznana pomoc w ramach Działania 19.3. Przygotowanie i realizacja działań w zakresie współpracy z lokalną grupą działania - projekt współpracy nie będzie wykorzystywana do wykonania czynności opodatkowanych, ale do świadczenia usług zwolnionych z podatku VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie

(ostatecznie sformułowane w piśmie z 10 grudnia 2018 r.):
Czy w odniesieniu do realizacji operacji w ramach działania 19.3 Przygotowanie i realizacja działań w zakresie współpracy z lokalną grupą działania - projekt współpracy LGD ma możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub części?

Stanowisko Wnioskodawcy (przedstawione ostatecznie w piśmie z 10 grudnia 2018 r.):

Zdaniem Wnioskodawcy LGD realizując zadania w ramach działania 19.3 Przygotowanie i realizacja działań w zakresie współpracy z lokalną grupą działania - projekt współpracy nie ma prawa do odliczenia podatku VAT zarówno w części jak i całości.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego jest prawidłowe.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z treści cytowanych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, jeśli nabyte towary i usługi z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. czynności, które generują podatek należny. Tak więc warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Natomiast prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony nie przysługuje przy nabyciu towarów i usług:

  1. wykorzystywanych do czynności nieobjętych zakresem opodatkowania podatkiem od towarów i usług (tzn. niepodlegających opodatkowaniu tym podatkiem),
  2. wykorzystywanych do czynności wprawdzie podlegających zakresowi opodatkowania podatkiem od towarów i usług, niemniej jednak na podstawie przepisów szczególnych zwolnionych od tego podatku.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza w myśl art. 15 ust. 2 ustawy obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem VAT. Wnioskodawca realizuje w ramach Działania 19 PROW Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER zadanie 19.3. Projekt współpracy: . Głównym celem ww. podziałań jest aktywizacja społeczności lokalnej zamieszkałej na obszarze działania LGD, budowanie kapitału społecznego na obszarze objętym LSR, a poprzez to pobudzenie zaangażowania społeczności lokalnej w rozwój obszaru LSR oraz zapewnienie sprawnej i efektywnej pracy LGD, uwzględniając koszty związane z administracją LGD. Projekt ma charakter non-profit, a więc nie zakłada uzyskania jakichkolwiek przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Wszystkie działania LGD są nieodpłatne, a nabywane towary i usługi nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Przyznana pomoc w ramach Działania 19.3. Przygotowanie i realizacja działań w zakresie współpracy z lokalną grupą działania - projekt współpracy nie będzie wykorzystywana do wykonania czynności opodatkowanych, ale do świadczenia usług zwolnionych z podatku VAT.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT, w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.

Mając na uwadze opis sprawy i powołane przepisy, należy stwierdzić, że w związku z realizacją operacji w ramach działania 19.3 Przygotowanie i realizacja działań w zakresie współpracy z Lokalną Grupą Działania - projekt współpracy Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego VAT w całości lub w części od poniesionych wydatków dotyczących przedmiotowego projektu. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, ponieważ jak wynika z okoliczności sprawy Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, a nabywane towary i usługi nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Tut. Organ informuje, iż interpretacja rozstrzyga ściśle w zakresie sformułowanego pytania. Zatem inne kwestie przedstawione we wniosku nieobjęte pytaniem, w szczególności dotyczące zasadności stosowania zwolnienia od podatku do usług wykonywanych przez Wnioskodawcę, nie były przedmiotem oceny.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz.U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej