
Temat interpretacji
prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 24 maja 2017 r. (data wpływu 31 maja 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o pełną kwotę podatku naliczonego wykazanego w fakturach VAT związanych z realizacją zadania pn. jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 31 maja 2017 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o pełną kwotę podatku naliczonego wykazanego w fakturach VAT związanych z realizacją zadania pn. .
W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe:
Wnioskodawca Gmina P. (dalej: Gmina), dla przedstawienia statusu informuje, że wykonuje zadania nałożone na nią odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których została powołana.
Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity: Dz. U. z 2016 poz. 446, późn. zm.) do zakresu działania Gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Większość z tych zadań jest realizowana przez Gminę w ramach reżimu publicznoprawnego. Niemniej jednak, część czynności Gmina wykonuje na podstawie zawieranych umów cywilnoprawnych i traktuje je, jako podlegające regulacjom ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jednolity: Dz. U. z 2016 r. poz. 710, z późn. zm. dalej; ustawa o VAT). Stąd, też Gmina jest zarejestrowana, jako czynny podatnik podatku od towarów i usług VAT.
Gmina zaznacza, że z dniem 1 września 2016 r. scentralizowała się w zakresie rozliczeń podatku od towarów i usług VAT tj. rozpoczęła prowadzenie rozliczeń podatku VAT wraz ze wszystkimi swoimi jednostkami organizacyjnymi (rozliczenie wspólne obejmuje również Zakład Gospodarki Komunalnej w P. (dalej: Zakład)).
Gmina w dniu 16 grudnia 2016 r. złożyła wniosek o dofinansowanie zadania pn. w ramach operacji typu Gospodarka wodno-ściekowa poddziałania Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów małej infrastruktury, w tym inwestycji w energię odnawialną i w oszczędzanie energii objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.
Przyznane środki dofinansowania pochodzą z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Kwota przyznanego dofinansowania nie obejmuje podatku VAT, a więc jest on kosztem niekwalifikowalnym. Zgodnie z wytycznymi programu operacji typu Gospodarka wodno-ściekowa każdy wnioskodawca powinien wystąpić do organu upoważnionego przez Ministra Finansów (dyrektora właściwej izby skarbowej) o wydanie interpretacji indywidualnej w sprawie braku możliwości odzyskania VAT czy też istnienia możliwości odliczenia VAT, którą należy złożyć wraz z wnioskiem o płatność. Otrzymana interpretacja indywidualna jest potwierdzeniem dla Wnioskodawcy podstawy uznania podatku VAT za koszt kwalifikowalny lub niekwalifikowalny.
Gmina założyła, i tak też wynika ze złożonego o dofinansowanie wniosku, że bezpośrednim realizatorem zadania pn. będzie jej jednostka organizacyjna Zakład Gospodarki Komunalnej w P., którego zadania statutowe wynikają z art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym, a ponadto Zakład jest gminną jednostką budżetową w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tekst jednolity: Dz. U. z 2016 r. poz. 1870, z późn. zm.). Do zadań statutowych Zakładu należy:
- powadzenie
spraw wodociągów gminnych i zbiorowego zaopatrzenia w wodę, a w
szczególności:
- zarządzanie i gospodarowanie obiektami i urządzeniami służącymi zbiorowemu zaopatrzeniu w wodę, będącymi własnością Gminy P.,
- eksploatacja ujęć wody,
- utrzymanie stałej zdolności eksploatacyjnej sieci wodociągowej, w tym: usuwanie awarii, wymiana uszkodzonych urządzeń wodociągowych, kontrola sprawności elementów sieci wodociągowej,
- wydawanie warunków technicznych na przyłączenia nieruchomości do sieci wodociągowej,
- dokonywanie wymiany wodomierzy i reduktorów ciśnienia wody,
- dokonywanie odczytów wodomierzy,
- pobieranie należności z tytułu dostarczania wody,
- prowadzenie ewidencji zawartych umów, rozliczeń i rejestrów związanych z eksploatacją wodociągów,
- realizacja i nadzór nad pozwoleniami wodnoprawnymi na pobór wód z ujęć zasilających gminną sieć wodociągową,
- prowadzenie i utrzymanie reżimu (ruchu) technologicznego na gminnej oczyszczalni ścieków,
- eksploatacja
kanalizacji sanitarnej, usuwanie i oczyszczanie ścieków komunalnych
dopływających siecią kanalizacyjną oraz dostarczanych na stację
zlewczą, a w szczególności:
- zarządzanie i gospodarowanie obiektami i urządzeniami służącymi zbiorowemu odprowadzaniu ścieków, będącymi własnością Gminy P.,
- eksploatacja gminnej oczyszczalni ścieków, eksploatacja sieci kanalizacyjnej oraz przepompowni ścieków znajdujących się na terenie Gminy P.,
- utrzymanie stałej zdolności eksploatacyjnej sieci kanalizacyjnej, w tym: usuwanie awarii, wymiana uszkodzonych urządzeń kanalizacyjnych, kontrola sprawności elementów sieci kanalizacyjnej,
- wydawanie warunków technicznych na przyłączenia nieruchomości do sieci kanalizacyjnej,
- techniczny odbiór przyłączy kanalizacyjnych, .
- pobieranie należności z tytułu odprowadzania ścieków,
- prowadzenie ewidencji zawartych umów, rozliczeń i rejestrów związanych z eksploatacją kanalizacji,
- realizacja wszystkich spraw związanych z kanalizacją po przekazaniu inwestycji do użytku.
Gmina informuje, że celem operacji jest rozbudowa komunalnej infrastruktury kanalizacyjnej i wodociągowej. Zakres rzeczowy zadania obejmuje wykonanie prac związanych z budową kolektorów, roboty przygotowawcze i ziemne, roboty montażowe, odbudowę dróg, przewierty, budowę przepompowni, uzbrojenie sieci, budowę pomieszczeń hydroforni, wykonanie instalacji elektrycznych wewnętrznych i zewnętrznych, zagospodarowanie terenu wraz z budową ogrodzenia, nadzór inwestorski i inne prace. Zaplanowane prace nie obejmują budowy infrastruktury, która miałaby służyć własnym potrzebom Gminy, w tym jej jednostkom organizacyjnym (przebieg budowanej w ramach zadania sieci kanalizacyjnej i wodociągowej nie daje możliwości podpięcia się do niej gminnym jednostkom organizacyjnym).
Rozpoczęcie przez Zakład procesu inwestycyjnego operacji planowane jest w momencie przyznania środków dofinansowania (okres realizacji 2017/2018). Z uwagi na fakt centralizacji rozliczeń podatkowych nakłady inwestycje ponoszone w związku zrealizowanym zadaniem będą dokumentowane fakturami VAT wystawianymi w następujący sposób:
Nabywca:
Gmina P.
Odbiorca:
Zakład Gospodarki Komunalnej w P.
Po zakończeniu zadania wybudowana infrastruktura będzie służyła działalności prowadzonej przez Zakład i to Zakład będzie zarządzał i eksploatował wybudowaną sieć wodociągową i kanalizacyjną. Powstała infrastruktura będzie wykorzystywana do czynności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług VAT, a Zakład będzie generował koszty i przychody związane z funkcjonowaniem nowopowstałej infrastruktury. Zakupione towary i usługi w związku z realizacją przedmiotowego zadania będą w całości służyć działalności opodatkowanej (zgodnie z wcześniejszym wyjaśnieniem, iż zadanie nie będzie służyć potrzebom własnym Wnioskodawcy powstała infrastruktura nie będzie wykorzystywana do odprowadzania ścieków z budynków jednostek organizacyjnych Gminy ani też do dostawy do nich wody).
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:
Czy Gminie przysługuje pełne prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczo-nego wykazanego w fakturach VAT związanych z realizacją zadania pn. ?
Stanowisko Wnioskodawcy:
Gmina stoi na stanowisku, że przysługuje jej pełne prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wykazanego w fakturach VAT dokumentujących ponoszone nakłady związane z realizacją zadania pn. .
Cały proces inwestycyjny będzie prowadziła jednostka organizacyjna Gminy (Zakład) ponosząc jednocześnie wszystkie nakłady z tym związane. Po zrealizowaniu inwestycji wybudowana infrastruktura będzie stanowiła własność Gminy, na której działalność opodatkowaną będzie prowadziła jej jednostka organizacyjna (Zakład). Zakład będzie zarządzał i eksploatował wybudowaną siecią wodociągową i kanalizacyjną. Zakupione towary i usługi w związku z realizacją ww. inwestycji (a co za tym idzie efekty powstałe w wyniku realizacji tej inwestycji powstała infrastruktura) będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę wyłącznie do świadczenia usług za odpłatnością tj. czynności opodatkowanych.
Mając na uwadze postanowienia art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, który stanowi, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124, należy stwierdzić, że w przypadku przedmiotowej operacji warunki cyt. przepisu zostaną spełnione. Mając na uwadze powyższe Gmina, w kontekście obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa, stoi na stanowisku, że spełnia przesłanki (art. 86 ust. 1 ustawy) warunkujące prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, albowiem jest czynnym podatnikiem podatku VAT, a zakupy, jakie zostaną dokonane w związku z budową sieci kanalizacyjnej i wodociągowej będą wykorzystywane wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych, tj. odpłatnego odprowadzania ścieków i dostawy wody na rzecz mieszkańców. W związku z powyższym Gminie przysługuje pełne prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wykazanego w fakturach VAT dokumentujących ponoszone nakłady związane z realizacją zadania pn. .
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 1221 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Należy wskazać, że ustawodawca umożliwił podatnikom skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
System odliczeń podatku oznacza całkowite uwolnienie przedsiębiorcy od obciążeń z tytułu VAT zapłaconego lub należnego (do zapłaty) w prowadzonej działalności gospodarczej. Wspólny system podatku od wartości dodanej zapewnia, że jakakolwiek działalność gospodarcza, bez względu na jej cel oraz rezultat, o ile sama jest opodatkowana VAT, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny. Pozwala to na zachowanie zasady potrącalności, która powinna być na gruncie ustawy o VAT rozumiana możliwie najszerzej. Oznacza to, że zawsze ma ona zastosowanie przy nabyciu towarów dokonanym z zamiarem wykorzystania ich w działalności opodatkowanej.
Stwierdzić należy, że każde nabycie towarów i usług, przeznaczonych do przyszłego wykorzystania ich dla czynności opodatkowanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej bez względu na to jakie faktycznie będą efekty tej działalności, należy uznać w momencie jego dokonania za związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.
Katalog czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług zawiera art. 5 ust. 1 ustawy (są nimi m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju).
Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).
Natomiast przez świadczenie usług, stosownie do przepisu art. 8 ust. 1 ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.
Stosowanie do treści art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Działalność gospodarcza według ust. 2 powołanego artykułu, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Zgodnie z ust. 6 ww. artykułu, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
W świetle wskazanych regulacji, organy władzy publicznej oraz urzędy obsługujące te organy są wyłączone z kręgu podatników podatku od towarów i usług, wyłącznie przy wykonywaniu czynności nałożonych przepisami prawa, dla realizacji których zostały powołane. Jest to wyłączenie podmiotowo-przedmiotowe. Organy te są natomiast podatnikami podatku od towarów i usług w przypadku wykonywania czynności na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału, stanowi więc charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenia usług podlegają opodatkowaniu tym podatkiem.
Z powyższych unormowań wynika, że wyłączenie z opodatkowania podatkiem VAT jednostek samorządu terytorialnego jest możliwe tylko wtedy, gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji samorządowych (publicznych) i tylko w odniesieniu do tych czynności, które nie są wykonywane na podstawie zawartych przez gminę umów cywilnoprawnych.
Stosownie do art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r., poz. 446 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz ( art. 7 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy).
Ze złożonego wniosku wynika, że Gmina złożyła wniosek o dofinansowanie zadania pn. . Celem operacji jest rozbudowa komunalnej infrastruktury kanalizacyjnej i wodociągowej. Zaplanowane prace nie obejmują budowy infrastruktury, która miałaby służyć własnym potrzebom Gminy, w tym jej jednostkom organizacyjnym (przebieg budowanej w ramach zadania sieci kanalizacyjnej i wodociągowej nie daje możliwości podpięcia się do niej gminnym jednostkom organizacyjnym). Rozpoczęcie przez Zakład procesu inwestycyjnego operacji planowane jest w momencie przyznania środków dofinansowania (okres realizacji 2017/2018). Po zakończeniu zadania wybudowana infrastruktura będzie służyła działalności prowadzonej przez Zakład i to Zakład będzie zarządzał i eksploatował wybudowaną sieć wodociągową i kanalizacyjną. Powstała infrastruktura będzie wykorzystywana do czynności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług VAT, a Zakład będzie generował koszty i przychody związane z funkcjonowaniem nowopowstałej infrastruktury. Zakupione towary i usługi w związku z realizacją przedmiotowego zadania będą w całości służyć działalności opodatkowanej.
Należy podkreślić, że ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej. W każdym więc przypadku należy dokonać oceny, czy intencją określonej czynności, z którą łączą się skutki podatkowoprawne było wykonywanie czynności opodatkowanych. Z ogólnie przyjętej definicji zamiaru wynika, że jest to projekt, plan czy intencja zrealizowania czegoś. Istotą zamiaru są intencje jakie przyświecają dokonywanym czynnościom, jak i cel, który dana osoba ma osiągnąć dokonując tych czynności. Istotna jest intencja nabycia jeśli dany towar ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.
Konkludując, jeśli towary i usługi, przy nabyciu których naliczono podatek, są (mają być) wykorzystywane w całości do prowadzenia działalności opodatkowanej, wówczas podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia całości podatku.
Analizując okoliczności przedstawione w opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, w kontekście obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa, należy uznać, że w rozpatrywanej sprawie zostaną spełnione przesłanki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, warunkujące prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, albowiem Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT, a infrastruktura powstała w związku z realizacją zadania pn.: będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych, tj. świadczenia usług dostawy wody i odbioru ścieków dla podmiotów trzecich za odpłatnością na podstawie zawieranych umów cywilnoprawnych.
W konsekwencji Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego wykazanego w fakturach dokumentujących wydatki na budowę przedmiotowej infrastruktury. Spełniona bowiem zostanie podstawowa pozytywna przesłanka warunkująca prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych, wynikająca z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Prawo do odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z budową przedmiotowej infrastruktury, przysługuje Gminie pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych ograniczeń wskazanych w art. 88 ustawy.
W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
W zakresie uznania, czy podatek od towarów i usług zawarty w fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług na potrzeby realizacji projektu pn. będzie stanowić koszt niekwalifikowany, zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku zdarzenia przyszłego stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 1369) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej
