Stawka podatku dla świadczonych usług. - Interpretacja - 0115-KDIT1-1.4012.208.2017.2.BK

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 31.07.2017, sygn. 0115-KDIT1-1.4012.208.2017.2.BK, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Stawka podatku dla świadczonych usług.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy - przedstawione we wniosku z dnia 25 kwietnia 2017 r. (data wpływu 5 maja 2017 r.), uzupełnionym w dniu 20 lipca 2017 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla świadczonych usług jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 maja 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla świadczonych usług.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Gmina poprzez swój samorządowy zakład budżetowy pod nazwą Zakład Gospodarki Komunalnej świadczy usługi w zakresie administrowania i utrzymania cmentarzy komunalnych: w tym usługi związane z pochówkiem (wykopanie grobu, najem kaplicy, najem autokarawanu, pochowanie ciała, wykonanie klepsydr). Zakład Gospodarki Komunalnej do usług związanych z pochówkiem stosuje obniżoną stawkę podatku VAT wysokości 8% w związku z zakwalifikowaniem tych usług do grupowania PKWiU 96.03 - usługi pogrzebowe i pokrewne, wraz z dostawą trumien, urn i utensyliów pogrzebowych dostarczanych wraz z trumną lub urną (poz. 180 załącznika nr 3 ustawy o podatku VAT). W związku z usługą pogrzebową Gmina pobiera opłatę za miejsce pochówku na cmentarzu komunalnym w gminie, rezerwację miejsca i przedłużenie rezerwacji miejsca na cmentarzu na kolejnych 20 lat zgodnie z ustawą o cmentarzach i chowaniu zmarłych oraz odpowiednią uchwałą Rady Miejskiej w sprawie wysokości tych opłat. Opłaty pobierane są w imieniu Gminy przez ww. samorządowy zakład budżetowy na kwitariusz przychodowy i przekazywane na jej rachunek bankowy, bowiem przedmiotowa opłata stanowi dochód własny Gminy. Dla opłat za miejsce pochówku na cmentarzu, rezerwację miejsca i przedłużenie rezerwacji miejsca na cmentarzu na kolejnych 20 lat stosowana jest stawka VAT w wysokości 23%. Jak wynika z uzupełnienia wniosku udostępnianie miejsca na cmentarzu, rezerwacja miejsca na cmentarzu oraz przedłużenie rezerwacji na kolejne 20 lat wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) z 2008 r., obowiązującej dla potrzeb opodatkowania podatkiem od towarów i usług, na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.) zakwalifikowane są pod symbolem 96.03.1 - usługi pogrzebowe i pokrewne. W opinii GUS z dnia 9 czerwca 2016 r. symbol 93.03.1 został opisany jako: usługi polegające na dzierżawie miejsca grzebalnego pod grób murowany, w celu bieżącego pochówku lub w celu przygotowania grobowca przez osobę żyjącą - wykonywane przez właścicieli cmentarzy komunalnych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania

ostatecznie wyrażone w uzupełnieniu do wniosku.

  1. Jaką stawką podatku VAT Gmina powinna opodatkować opłatę za miejsce na cmentarzu, rezerwację miejsca na cmentarzu oraz przedłużenie rezerwacji na kolejne 20 lat?
  2. Czy dla opłat za miejsce na cmentarzu, opłat za przedłużenie rezerwacji miejsca na cmentarzu na kolejne 20 lat powinna być stosowana obniżona stawka VAT w wysokości 8%, bez względu na to czy opłaty pobierane są samodzielnie (tylko za miejsce na cmentarzu), czy łącznie wraz z opłatami za pozostałe usługi związane z pochówkiem (w tym wykopanie grobu, pochowanie ciała, najem kaplicy, najem autokarawanu itp.)?

Zdaniem Wnioskodawcy ostatecznie wyrażone w uzupełnieniu do wniosku, opłaty za udostępnianie miejsca na cmentarzu, rezerwację miejsca na cmentarzu oraz przedłużenie rezerwacji na kolejne 20 lat (symbol PKWiU 96.03.1 ) mieszczą się w grupowaniu 96.03 - usługi pogrzebowe i pokrewne, wraz z dostawą trumien, urn i utensyliów pogrzebowych dostarczanych wraz z trumną lub urną, które zostały ujęte w poz. 180 załącznika nr 3 do ustawy o podatku VAT - stanowiącym wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8% i powinny być opodatkowane stawką podatku VAT w wysokości 8%. Bez względu na to czy opłaty za miejsce na cmentarzu, rezerwację miejsca na cmentarzu oraz przedłużenie rezerwacji na kolejne 20 lat pobierane są samodzielnie czy kompleksowo jako część opłaty za usługę pogrzebową, właściwą stawką podatku jest 8 %.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz. U. z 2017 r., poz. 1221), opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl przepisu art. 5a ustawy towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().

Natomiast stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Z kolei przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ().

Klasyfikacją statystyczną dotyczącą towarów i usług, która ma zastosowanie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług, od dnia 1 stycznia 2011 r. jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293, z późn. zm.).

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże, zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku.

Z zapisu art. 41 ust. 2 ustawy wynika, że dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Natomiast stosownie do art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy wynosi 8%.

W poz. 180 załącznika nr 3 do ustawy wymieniono klasyfikowane pod symbolem PKWiU 96.03 usługi pogrzebowe i pokrewne, wraz z dostawą trumien, urn i utensyliów pogrzebowych dostarczanych wraz z trumną lub urną.

Podkreślenia wymaga, że pojęcia używane do oznaczenia towaru lub usługi (grupy towarów lub usług) opodatkowanych stawką obniżoną, a określonych w załączniku nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług, należy interpretować ściśle, zważywszy, że możliwość zastosowania stawki preferencyjnej stanowi odstępstwo od ogólnej zasady, zgodnie z którą towary i usługi opodatkowane są stawką podstawową. Wszelkie wyjątki od tej reguły nie powinny być interpretowane w sposób rozszerzający.

Zatem dla prawidłowego określenia wysokości stawki podatku od towarów i usług od czynności, których przedmiotem są poszczególne towary lub usługi, ustawodawca odsyła do klasyfikacji statystycznych wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, powołując w przepisach dotyczących obniżonych stawek podatku oraz w załącznikach do ustawy symbole PKWiU.

Z wniosku wynika, że Gmina poprzez swój samorządowy zakład budżetowy świadczy usługi w zakresie administrowania i utrzymania cmentarzy komunalnych: w tym usługi związane z pochówkiem (wykopanie grobu, najem kaplicy, najem autokarawanu, pochowanie ciała, wykonanie klepsydr). W związku z usługą pogrzebową Gmina pobiera opłatę za miejsce pochówku na cmentarzu komunalnym w gminie, rezerwację miejsca i przedłużenie rezerwacji miejsca na cmentarzu na kolejnych 20 lat zgodnie z ustawą o cmentarzach i chowaniu zmarłych oraz odpowiednią uchwałą Rady Miejskiej w sprawie wysokości tych opłat. Udostępnianie miejsca na cmentarzu, rezerwacja miejsca na cmentarzu oraz przedłużenie rezerwacji na kolejne 20 lat zakwalifikowane są pod symbolem 96.03.1 - usługi pogrzebowe i pokrewne.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis sprawy oraz powołane w tym zakresie przepisy prawa należy stwierdzić, że o ile faktycznie jak wskazano wymienione we wniosku usługi, które Gmina świadczy, według PKWiU są sklasyfikowane w grupowaniu 96.03, a podana klasyfikacja jest prawidłowa, to na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy w związku z art. 146a pkt 2 w powiązaniu z poz. 180 załącznika nr 3 do ustawy, podlegają one opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki 8%.

Wobec powyższego, oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy należało uznać je za prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej