
Temat interpretacji
Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu.
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 18 listopada 2018 r. (data wpływu) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu polegającego na nabyciu () - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 18 listopada 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu polegającego na nabyciu ().
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Spółka () (dalej jako: Spółka) jest zarejestrowana jako podatnik VAT zwolniony i rozlicza się w formie książki przychodów i rozchodów. Jej wspólnicy będący małżeństwem wspólnie prowadzą działalność gospodarczą. Udziały małżonków w zysku wynoszą po 50%. Spółka jest podatnikiem zwolnionym podmiotowo, jak i przedmiotowo z VAT. Przeważającym rodzajem działalności jest: Praktyka lekarska ogólna (PKD: 86.21.Z), w ramach której prowadzone są usługi medyczne zwolnione z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (z późn. zm.). Spółka jest w trakcie realizacji operacji dofinansowanej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020; Oś priorytetowa Infrastruktura społeczna; Działanie Infrastruktura ochrony zdrowia. Stosowna umowa o dofinansowanie projektu w kwocie () została podpisana w dniu (). We wniosku aplikacyjnym Spółka wniosła o objęcie kosztami kwalifikowanymi VAT naliczonego w wyniku realizacji zadania. W umowie o dofinansowanie istnieje zapis: Jeżeli w ramach Projektu do kategorii wydatków kwalifikowanych zaliczono wydatki związane z podatkiem od towarów i usług (VAT), Beneficjent, dokumentując kwalifikowalność podatku od towarów i usług (VAT), ma obowiązek, pod rygorem odmowy uznania wydatku za kwalifikowalny: 1) dostarczyć z właściwego organu podatkowego pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego o możliwości odliczenia podatku VAT, dotyczącego realizowanego Projektu (interpretacja indywidualna), wraz z pierwszym wnioskiem o płatność (). Przedmiotem dotacji jest zakup () (zakup środków trwałych), tj. sprzętu medycznego, który będzie wykorzystywany do badania pacjentów leczących się w ramach kontraktu z NFZ w Niepublicznym Zakładzie Opieki Zdrowotnej prowadzonym przez Spółkę. W zakresie operacji wchodzą następujące działania: 1. Usługi: Dokumentacja: studium wykonalności (zadanie zostało wykonane i opłacone). 2. Zakupy: Wyposażenie medyczne: aparatura do badań obrazowych () (zadanie planowane). 3. Usługi: Zarządzanie projektem: koszty zarządzania. 4. Usługi: Promocja: tablica pamiątkowa (zadanie planowane). Zakończenie planowane jest do dnia 31 grudnia 2018 r. (istnieje możliwość przedłużenia tego terminu miesiąc wcześniej).
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.
Czy Spółka będzie miała możliwość odliczenia podatku od towarów i usług związanego z realizacją projektu?
Zdaniem Wnioskodawcy, podatek naliczony zawarty w fakturach dotyczących realizowanego projektu nie może zostać odliczony od podatku należnego. Spółka jest podatnikiem zwolnionym od podatku (art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług).
Dodatkowo przedmiot dotacji, tj. zakup sprzętu medycznego służyć będzie wyłącznie czynnościom zwolnionym od VAT, tj. usługom medycznym zwolnionym na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o podatku od towarów i usług.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług występuje tylko wtedy, gdy nabyte towary i usługi służą czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług. Spółka uważa, że w związku z realizacją ww. projektu unijnego nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakup: 1. Dokumentacji dla projektu unijnego: studium wykonalności. 2. Zarządzania projektem unijnym, kosztów zarządzania. 3. Promocji: tablicy pamiątkowej wymaganej przez UE dla projektu. 4. Wyposażenia medycznego: aparatu do badań obrazowych ().
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Na podstawie art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Stosownie do art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Z cytowanych przepisów wynika, że prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione łącznie następujące warunki: odliczenia dokonuje czynny podatnik, a towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz treści powołanych przepisów prowadzi do stwierdzenia, że Spółce nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż jak wynika z treści wniosku nie jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym, a nabywane w ramach projektu towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Tym samym stanowisko Spółki należało uznać za prawidłowe.
Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie ul. M. C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej
