Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego przy realizacji projektu. - Interpretacja - 0115-KDIT1-2.4012.764.2018.1.AGW

www.shutterstock.com

Interpretacja indywidualna z dnia 26.11.2018, sygn. 0115-KDIT1-2.4012.764.2018.1.AGW, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego przy realizacji projektu.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 5 października 2018 r. (data wpływu dnia 9 października 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego przy realizacji projektu pn. XXX jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 października 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego przy realizacji projektu pn. XXX.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi gospodarstwo rolne i jest rolnikiem ryczałtowym korzystającym ze zwolnienia zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z Umową konsorcjum zawartą w dniu XXX Wnioskodawca jest członkiem grupy operacyjnej o nazwie XXX kwalifikującej się jako grupa operacyjna EPI w rozumieniu art. 56 i art. 57 rozporządzenia EFRROW [Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) Nr 1305/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) i uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 1698/2005], utworzonej w celu wspólnej realizacji operacji obejmującej opracowanie i wdrożenie do praktyki innowacji w zakresie produkcji i przetwórstwa pierwotnych form pszenic.

Wnioskodawca jako członek konsorcjum podpisał z ARiMR umowę o przyznaniu pomocy finansowej na realizację projektu pt. XXX. Projekt jest realizowany w ramach Działania Współpraca, objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014 - 2020. Pomoc przyznawana jest z publicznych środków krajowych oraz unijnych i polega na refundacji części kosztów kwalifikowalnych Projektu, poniesionych i opłaconych przez Beneficjenta w wysokości oraz zgodnie z warunkami określonymi w programie Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 oraz w umowie.

Celem operacji jest opracowanie i wdrożenie innowacji w zakresie technologii uprawy, przetwórstwa i wprowadzenia do obrotu innowacyjnych produktów z pierwotnych form pszenic o podwyższonej wartości odżywczej osiągnięty poprzez opracowanie nowych technologii uprawy pierwotnych form pszenic w systemie niskonakładowym integrowanym i ekologicznym, opracowanie procesów produkcji i wytworzenie chleba, płatków i makaronu z pszenic oraz opracowanie nowych metod marketingu dotyczących wprowadzania na rynek nowych produktów.

Zgodnie z paragrafem 5 umowy, Wnioskodawca jest zobowiązany m.in. do:

  1. poniesienia kosztów kwalifikowalnych, stanowiących podstawę wyliczenia przysługującej mu pomocy w formie rozliczenia bezgotówkowego (...),
  2. niewspółfinansowania kosztów kwalifikowalnych operacji z innych środków publicznych (...),
  3. nieprzenoszenia bez zgody ARiMR prawa własności lub posiadania rzeczy nabytych w ramach realizacji Projektu lub niedokonywania zmiany sposobu ich wykorzystywania.

Według umowy konsorcjum rolą Wnioskodawcy w Projekcie jest przeprowadzenie doświadczenia badawczo-wdrożeniowego z uprawą ekologiczną pszenic, pod nadzorem merytorycznym i przy pomocy kadry naukowo-technicznej Uniwersytetu, będącego Liderem Konsorcjum. Zadaniem Wnioskodawcy jest uprawa przedmiotowych odmian. Na potrzeby realizacji tego zadania zostanie zakupiony wał posiewny, który po zakończeniu operacji stanie się własnością rolnika (Wnioskodawcy).

Lider Konsorcjum jest odbiorcą dofinansowania na realizację operacji, przekazywanego w formie refundacji poniesionych kosztów kwalifikowalnych, przez instytucję przekazującą dofinansowanie. Pozyskane w ramach operacji środki finansowe stanowić będą dofinansowanie wydatków ponoszonych przez Konsorcjantów w związku z wykonywaniem zadań określonych w szczegółowym opisie operacji i umowie o dofinansowanie.

W ramach dofinansowania Projektu ARiMR wymaga, aby Wnioskodawca uzyskał indywidualną interpretację przepisów prawa podatkowego w zakresie możliwości, bądź braku możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towaru, czy usługi w toku jego realizacji.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca jest uprawniony do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony jaki wynika z faktur dokumentujących nabycie towarów w toku realizacji projektu?

Zdaniem Wnioskodawcy, który prowadzi gospodarstwo rolne, który jest członkiem konsorcjum i Beneficjentem w umowie o przyznanie pomocy, który jest jednocześnie rolnikiem ryczałtowym, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług zwalnia się od podatku dostawę produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej, dokonywaną przez rolnika ryczałtowego oraz świadczenie usług rolniczych przez rolnika ryczałtowego. Ponadto Wnioskodawca nie będzie wykorzystywał zakupionych towarów do czynności opodatkowanych w ramach Projektu, ani w ramach swojego gospodarstwa rolnego.

Mając na uwadze art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi (...) przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Wobec powyższego Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony jaki wynika z faktur dokumentujących nabycie towarów w związku z realizacją operacji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej