Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. Przebudowa, rozbudowa i nadbudowa obiektó... - Interpretacja - 0112-KDIL1-1.4012.588.2018.2.SJ

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 17.10.2018, sygn. 0112-KDIL1-1.4012.588.2018.2.SJ, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. Przebudowa, rozbudowa i nadbudowa obiektów zlokalizowanych w A, na potrzeby przedszkola oraz żłobka.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 9 sierpnia 2018 r. (data wpływu 14 sierpnia 2018 r.) uzupełnionym pismem z 3 października 2018 r. (data wpływu 11 października 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. Przebudowa, rozbudowa i nadbudowa obiektów zlokalizowanych w A, na potrzeby przedszkola oraz żłobka jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 sierpnia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. Przebudowa, rozbudowa i nadbudowa obiektów zlokalizowanych w A, na potrzeby przedszkola oraz żłobka. Wniosek uzupełniono 11 października 2018 r. poprzez doprecyzowanie opisu sprawy oraz wskazanie adresu elektronicznego e-PUAP do doręczeń.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Miasto i Gmina A, zwane dalej Wnioskodawcą, jest zarejestrowane jako czynny podatnik podatku VAT. Jest także osobą prawną jednostką samorządu terytorialnego.

W dniu 7 lipca 2017 r., Gmina złożyła wniosek o dofinansowanie projektu pn. Przebudowa, rozbudowa i nadbudowa obiektów zlokalizowanych w A, na potrzeby przedszkola oraz żłobka.

Numer projektu: A Działanie 11 Rewitalizacja miast Poddziałanie 11.1.2 Rewitalizacja miast średnich i małych Regionalny Program Operacyjny Województwa na lata 2014-2020 (RPO WM). W dniu 13 lipca 2018 r., między samorządem gminnym a zarządem Województwa została podpisana umowa o dofinansowanie przedmiotowego projektu.

Celem głównym projektu jest poprawa jakości i dostępności infrastruktury opieki nad dziećmi w wieku przedszkolnym w obszarze rewitalizacji oraz na terenie miasta A.

Realizacja projektu obejmuje:

1. Roboty budowlane

Budynek został zaprojektowany jako wielooddziałowy budynek przedszkola wraz z wydzielonym żłobkiem.

Rzut poziomy budynku jest złożony z kilku prostokątów, które razem tworzą wewnętrzny dziedziniec wejściowy do przedszkola i do żłobka. Dwukondygnacyjna bryła o mocno rozczłonkowanej formie i zróżnicowanej kolorystyce będzie stanowić przyjazne środowisko dla rozwoju dzieci. Projektowany budynek usytuowany jest w centralnej części działki zgodnie z wyznaczoną w MPZP nieprzekraczalną linią zabudowy. Istniejące na działce 2 budynki zostaną wykorzystane jako istniejąca substancja do przebudowy, rozbudowy i nadbudowy na potrzeby projektowanego budynku. Dwa kolejne zostaną poddane całkowitej rozbiórce, natomiast istniejący budynek techniczny zostanie poddany przebudowie celem przystosowania go do nowej funkcji (magazyn ogrodowy i placu zabaw). Gabaryty projektowanego budynku przedszkola to: dł. 57,53 m, szer. 37,29 m, wys. 12,42 m od terenu. Układ zorientowany jest w kierunku wschód-zachód równolegle do uregulowanego brzegu potoku.

Centralną częścią budynku jest hall główny/wejściowy przeznaczony dla Rodziców i Dzieci przedszkolnych, z którego dostępne są boksy szatniowe oddzielne dla każdego oddziału przedszkolnego oraz przestronna sala widowiskowo-gimnastyczna okazjonalnie wykorzystywana do imprez z udziałem Rodziców i Opiekunów.

Sala ta posiada mobilną ścianę wydzielającą ją od Jadalni głównej dzięki czemu funkcjonalność obydwu sal zyskuje dodatkowe możliwości funkcjonalne. Główne skrzydło budynku, w którym zlokalizowano 7 oddziałów przedszkolnych na dwóch poziomach i 1 żłobek z odrębnym wejściem jest zorientowane na stronę południową. W skrzydle północnym zlokalizowano zaplecze techniczne i kuchenne.

Dopełnieniem funkcji głównego budynku jest budynek gospodarczy powstały z przebudowy istniejącego budynku technicznego. W budynku tym planuje się pozostawienie głównego przyłącza prądu oraz wydzielenie magazynu ogrodowego i magazynu placu zabaw. Planuje się wydzielenie następujących pomieszczeń:

  • parter: Wiatrołap, Hall dla Rodziców, Boksy szatniowe dla 7-miu oddziałów przedszkolnych, 2 oddziały przedszkolne integracyjne, Żłobek z odrębnym wejściem i pełnym zapleczem, WC dla Rodziców i Gości, Jadalnia dla dzieci, Sala widowiskowo-gimnastyczna dla zajęć z rytmiki i występów dzieci oraz do ćwiczeń gimnastycznych (z okazjonalnym dostępem dla Rodziców i Gości), Zespół sanitarny dostępny z placu zabaw, Zaplecza socjalno-sanitarne personelu, Zaplecze techniczno-gospodarcze (w tym Pomieszczenie konserwatora, Kotłownia, Rozdzielnia elektryczna, Kuchnia z zapleczem, Magazyny, Schowki, itp.), Komunikacja;
  • I piętro: 5 oddziałów przedszkolnych integracyjnych na dwóch poziomach (antresole ze zjeżdżalniami), Sala wielofunkcyjna dla dzieci przeznaczona do zajęć dodatkowych i specjalistycznych (np. pracownia plastyczna, przyrodnicza, komputerowa, teatralna, itp.), Gabinety lekarza i logopedy, Zaplecze socjalno-sanitarne personelu, Zaplecze biurowo-administracyjne (w tym: pokój dyrektora, pokój biurowy, archiwum), Zaplecze techniczno-gospodarcze (w tym: wentylatornia, pomieszczenie elektryczne, itp.).

Wyposażenie kuchni

Pomieszczenia kuchni zostaną wyposażone w niezbędne meble, sprzęty i urządzenia pozwalające na przygotowanie odpowiedniej liczby posiłków. Przygotowywane posiłki w kuchni przeznaczone są wyłącznie do żywienia dzieci w ramach systemu oświaty. Kuchnia i organizacja żywienia prowadzona będzie w ramach działalności przedszkola nie będzie wynajmowana podmiotom zewnętrznym.

2. Instalacje elektryczne

Projekt wykonawczy obejmuje swoim zakresem:

  • Budowę linii kablowej nn zalicznikowej dla zasilania w energię elektryczną projektowanego budynku;
  • Budowę zalicznikowych linii kablowych oświetlenia terenu, bramy wjazdowej, furtki oraz fontanny;
  • Rozdzielnicę główną w pom. 1.32;
  • Rozdzielnice obiektowe;
  • wewnętrzne linie zasilające (wlz) do prowadzenia kabli i przewodów;
  • przeciwpożarowy wyłącznik prądu;
  • instalację oświetlenia podstawowego i ewakuacyjnego;
  • instalację zasilania odbiorów gniazd wtykowych 1-fazowych, 3-fazowych;
  • instalację zasilania urządzeń branży sanitarnej;
  • instalację zasilania urządzeń technologicznych;
  • instalację odgromową;
  • instalację uziemiającą i połączeń wyrównawczych;
  • instalację ochrony przeciwporażeniowej.

3. Instalacja fotowoltaiczna

W ramach projektu zaplanowano wykonanie instalacji fotowoltaicznej na budynku objętym projektem.

Łączna moc instalacji: 8,7 kW, określona wg. szacowanego zużycia energii.

Liczba modułów: 29 szt.

Falownik 10 kW 1 szt.

Powierzchnia paneli: 47,1 m2.

Instalacja pracująca w systemie on-grid.

Docelowo (po roku funkcjonowania obiektu i sprawdzeniu faktycznej ilości zużycia energii na potrzeby własne obiektu) planuje się rozbudowę instalacji fotowoltaicznej do 29,58 kWp.

4. Instalacje niskoprądowe

Projekt budowlany obejmuje wykonanie:

  • instalacji sterowania systemu oddymiania
    W budynku zostanie zainstalowany system grawitacyjnego oddymiania dróg ewakuacyjnych na klatkach schodowych. Na ostatniej kondygnacji w klatkach schodowych będą usytuowane klapy oddymiające z siłownikiem elektrycznym zasilanym napięciem 24V DC.
    Do realizacji oddymiania zostaną wykorzystane centrale oddymiające umieszczone na ostatniej kondygnacji. Na klatce zostaną zainstalowane czujki dymu oraz ręczne przyciski uruchamiające oddymianie. Należy zastosować wyłącznie urządzenia posiadające aktualną aprobatę techniczną ITB i świadectwa dopuszczenia względnie certyfikat zgodności. Lokalizacja elementów na etapie projektu wykonawczego.
    Centrala oddymiająca wyposażona będzie standardowo w akumulatory umożliwiające bezprzerwową pracę do 72h.
    Na dachu zainstalowany jest czujnik wiatr deszcz w celu zamknięcia klap w przypadku gdy centrala oddymiania będzie w funkcji przewietrzania, czujnik wiatr deszcz należy podłączyć do 3 central jednocześnie.
  • instalacji internetowo- komputerowej
    Zakres sieci LAN obejmuje:
    Dostawę komponentów infrastruktury pasywnej kategorii 6A ISO wchodzących w skład systemów okablowania strukturalnego klasy 6A:
    • nieekranowane panele krosowe,
    • nieekranowane kable miedzianie,
    • nieekranowane gniazda abonenckie,
    • telewizji dozorowej (CCTV).
    Monitoring CCTV IP będzie oparty na transmisji danych sygnałów wizyjnych odbywającej się z wykorzystaniem łączy bazujących na protokole sieciowym IP. Zaawansowane systemy CCTV IP dają znaczące korzyści w stosunku do analogowych rozwiązań.
    Systemy CCTV IP zapewniają większą skalowalność oraz nieograniczone możliwości dostępu z każdego dowolnego punktu sieci Internet (w celu uzyskania odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa konieczne jest podłączenie rejestratorów sieciowych do routera z Firewall). Okablowanie dla kamer będzie realizowane kablami skrętkowymi typu U/FTP kat. 6A w kolorze żółtym (jeżeli producent takowe posiada). Okablowanie instalacji CCTV będzie stanowiło odrębną sieć strukturalną w stosunku do okablowania strukturalnego dedykowanego dla gniazd abonenckich (RJ45). Kamery będą zasilane kablami skrętkowymi po PoE (Power over Ethernet). Zastosowanie kabla kategorii 6A ma możliwość zasilanie również grzałek w kamerach zewnętrznych również po PoE.
  • instalacji systemu sygnalizacji włamania
    Urządzenia sygnalizacji włamania i napadu mają za zadania wykrycie i powiadomienie użytkownika systemu o naruszeniu bądź próbie naruszenia nadzorowanego obszaru, w celu kradzieży, zniszczenia lub nieuprawnionego użycia chronionych dóbr. Celem nadrzędnym systemu jest jak najwcześniejsze wykrycie zagrożenia i uniemożliwienia użycia właściwych środków w celu uniknięcia lub minimalizacji strat. System sygnalizacji włamania należy wykonać w oparciu o centrale Integra. System powinien składać się z centrali alarmowej, modułów zbierania danych, interfejsów użytkownika, modułów do lokalnego uzbrajania i rozbrajania stref systemu, pasywnych czujek podczerwieni z antymaskingiem. Do sygnalizacji włamania zastosowane zostaną zewnętrzne sygnalizatory akustyczno-optyczne. Do zasilania wszystkich elementów instalacji należy użyć monitorowanych zasilaczy, które zostaną wyposażone w akumulatory.
  • instalacji domofonowej
    Instalacja domofonowa zostanie wykonana w celu zapewnienia łączności głosowej pomiędzy wejściami do budynku a osobami przebywającymi w pomieszczeniu przedszkola. Dodatkowo projektuje się panele wywoławcze przed wejściem głównym do przedszkola oraz domofon wywoławczy przy bramie wejściowej.

5. Instalacje sanitarne

5.1. Instalacja c.o.

Źródłem ciepła dla budynku będą 4 pompy ciepła wspomagane kotłem na gaz LPG. Lokalizacja kotła oraz pomp ciepła jest na parterze budynku w wydzielonej kotłowni. Kocioł jest źródłem ciepła dla potrzeb wytworzenia CT central wentylacyjnych oraz nagrzewnicy kanałowej zamontowanej na zładzie N7 dla potrzeb nawiewu do okapu. Dodatkowo kocioł ma zapewnić ciepło w przypadku spadku efektywności pomp ciepła. Zapotrzebowanie na ciepło:

  • ogrzewanie budynku 60 kW,
  • CT 95kW.

5.2. Instalacja gazowa

instalacja gazu płynnego propanowego dla potrzeb technologicznych kuchni i kotłowni projektowanego budynku Przedszkola i Żłobka. Projekt zakłada posadowienie przed budynkiem zestawu dwóch zbiorników podziemnych o pojemności V = 6700 dm3 każdy na gaz płynny propanowy, który zaspokoi potrzeby energetyczne związane z technologią kuchni i kotłowni. Podstawowym nośnikiem energii będzie propan.

5.3. Kotłownia

Źródłem ciepła dla budynku będą 4 pompy ciepła wspomagane kotłem na gaz LPG. Lokalizacja kotła oraz pomp ciepła jest na parterze budynku w wydzielonej kotłowni. Kocioł jest źródłem ciepła dla potrzeb wytworzenia CT central wentylacyjnych oraz nagrzewnicy kanałowej zamontowanej na zładzie N7 dla potrzeb nawiewu do okapu. Dodatkowo kocioł ma zapewnić ciepło w przypadku spadku efektywności pomp ciepła.

Źródłem ciepła dla budynku będzie projektowana instalacja pompy ciepła z wymiennikiem radiatorowym w ilości 12 sztuk zlokalizowanym na terenie działki Inwestora. Pompa ciepła wraz z rozdzielaczem sekcyjnym i zbiornikami buforowymi zlokalizowana została w wydzielonym pomieszczeniu kotłowni na parterze dostarczająca czynnik grzewczy o parametrach wody 45/30&ºC. Czynnikiem grzewczym będzie woda o parametrach 45/30°C.

5.4. Przyłącza

Projekt zakłada wykonanie przebudowy istniejącej sieci kanalizacji sanitarnej oraz projektowanych przyłączy kanalizacji sanitarnej, deszczowej i wody na działkach nr 2331/20, 2331/19, 2331/23 w związku z przebudową, rozbudową i nadbudową istniejących budynków ośrodka wypoczynkowego na potrzeby przedszkola oraz żłobka.

5.5. Wentylacja

Wentylacja w budynku będzie realizowana przez 6 central nawiewno-wywiewnych. Centrale są wyposażone w nagrzewnice wodne glikolowe, chłodnice freonowe oraz wymienniki przeciwprądowe.

5.6. Wod-kan

  • Instalacja kanalizacji sanitarnej wewnętrznej
    Ścieki sanitarne z projektowanych przyborów odprowadzone będą poprzez projektowane przyłącza do istniejącej sieci kanalizacji sanitarnej. Ścieki sanitarne z kuchni będą odprowadzone poprzez separator tłuszczu do zabudowy podziemnej zlokalizowany na zewnątrz budynku od strony północnej. Poziomy kanalizacyjne będą wykonane z rur PVC 160 i 110.
  • Instalacja kanalizacji opadowej
    Wody opadowe z połaci dachowych budynku odprowadzone będą poprzez projektowane przyłącza kanalizacji deszczowej do istniejącej sieci kanalizacji deszczowej przebiegającej obok terenu.
  • nstalacja wody p.poż.
    Projektuje się instalację wodną przeciwpożarową z rur stalowych ocynkowanych w poziomie parteru na wejściu do budynku.
  • Instalacja wody zimnej i ciepłej.

6. Przełożenie sieci kanalizacji sanitarnej

W związku z kolizją istniejącej sieci kanalizacji sanitarnej z rur PVC 200 z projektowanym budynkiem przedszkola zachodzi konieczność przebudowy istniejącej sieci na odcinku S1 S6.

Trasa projektowanej przebudowy sieci kanalizacji sanitarnej przebiega w całości na terenie działki Inwestora.

7. Wykonanie dróg wewnętrznych, miejsc postojowych oraz dróg manewrowych

Układ komunikacyjny wewnątrz inwestycji dostosowany jest do funkcji projektowanego obiektu, składa się z: drogi wewnętrznej, stanowisk postojowych dla samochodów osobowych 33 sztuki w tym 2 dla osób niepełnosprawnych, ciągu pieszego komunikującego, wejścia do obiektu z elementami zagospodarowania działki, dwóch placów do zabaw oraz placu dla pieszych na dziedzińcu wewnętrznym. Nawierzchnie ciągów jezdnych przystosowane do ruchu pojazdów osobowych, dostawczych oraz wozów bojowych straży pożarnej. Na projektowanych placach zabaw przewidziano zastosowanie nawierzchni bezpiecznej z płytek elastycznych. Ukształtowanie wysokościowe projektowanych elementów dostosowano do istniejącej rzeźby terenu. Parking będzie przeznaczony w całości jako infrastruktura towarzysząca celom oświatowym, tj. przeznaczona dla pracowników, rodziców dzieci uczęszczających do przedszkola i żłobka. Nie będą pobierane opłaty za korzystanie z parkingu.

8. Koszty nadzoru inwestorskiego prowadzenie nadzoru inwestorskiego nad pracami budowlanymi.

9. Wyposażenie obiektu

Wyposażenie żłobka

Pomieszczenia żłobka zostaną wyposażone w niezbędne meble, sprzęty i urządzenia. Żłobek wyposażony zostanie w stanowisko do przewijania dzieci. Wszystkie meble, zabawki i inne elementy wyposażenia będą posiadały niezbędne atesty, dostosowane zostaną do ergonomii oraz wieku i potrzeb dzieci, spełniały będą wymogi bezpieczeństwa oraz posiadały będą oznakowanie CE.

Wyposażenie przedszkola

Pomieszczenia przedszkola zostaną wyposażone w niezbędne meble, sprzęty i urządzenia. Wszystkie meble, zabawki i inne elementy wyposażenia będą posiadały niezbędne atesty, dostosowane zostaną do ergonomii oraz wieku i potrzeb dzieci, spełniały będą wymogi bezpieczeństwa oraz posiadały będą oznakowanie CE.

Zarządzaniem produktami projektu (po zakończeniu budowy i uruchomieniu) zajmować się będzie gminna jednostka organizacyjna Przedszkole w A wraz z oddziałem żłobka. Przedszkole realizuje cele i zadania określone w Ustawie o systemie oświaty oraz aktów wykonawczych do ustawy, w tym w szczególności z podstawy programowej wychowania przedszkolnego. Organami przedszkola są:

  1. Dyrektor przedszkola;
  2. Rada Pedagogiczna;
  3. Rada Rodziców.

Przedszkolem kieruje dyrektor. Dyrektor przedszkola powołuje i odwołuje organ prowadzący zgodnie z odrębnymi przepisami. Dyrektor przedszkola kieruje bieżącą działalnością przedszkola oraz reprezentuje go na zewnątrz. Dyrektor dysponuje środkami określonymi w planie finansowym przedszkola, zaopiniowanym przez Radę Pedagogiczną i Radę Rodziców oraz ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie. Organizuje administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę przedszkola.

Wykonuje zadania wynikające z przepisów szczególnych.

Rada Pedagogiczna jest kolegialnym organem przedszkola w zakresie realizacji jego statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki. Rada Rodziców jest społecznym organem działającym na rzecz przedszkola.

Organy przedszkola współdziałają ze sobą, w celu stworzenia jak najlepszych warunków rozwoju dzieci oraz podnoszenia jakości pracy przedszkola.

Przedszkole jest jednostką budżetową. Obsługę finansowo-księgową prowadzi Zespół Ekonomiczno-Administracyjny Szkół w A. Przekazanie produktów projektu jednostce, która będzie zajmowała się prowadzeniem opieki przedszkolnej oraz żłobkowej na terenie Gminy gwarantuje trwałość rezultatów projektu oraz wykorzystanie jego produktów zgodnie z przeznaczeniem.

W uzupełnieniu do wniosku Gmina wskazała, że:

  1. Realizacja projektu pn. Przebudowa, rozbudowa i nadbudowa obiektów zlokalizowanych w A, na potrzeby przedszkola oraz żłobka, należy do zadań własnych Gminy. Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r., poz. 446, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. edukacji publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy o samorządzie gminnym). Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11 grudnia 2006 r., str. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.
    Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itp. umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Tylko w tym zakresie ich czynności mają bowiem charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.
  2. Powstałe mienie w wyniku realizacji projektu Gmina, w tym za pośrednictwem jednostek organizacyjnych (przedszkole i żłobek) wykorzystywać będzie do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
  3. Faktury dokumentujące na potrzeby realizacji projektu Przebudowa, rozbudowa i nadbudowa obiektów zlokalizowanych w A, na potrzeby przedszkola oraz żłobka wystawiane będą na Wnioskodawcę; nabywca: Miasto i Gmina A; Odbiorca Urząd Miasta i Gminy A.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

Czy Wnioskodawca w świetle obowiązujących przepisów, ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. ,,Przebudowa, rozbudowa i nadbudowa obiektów zlokalizowanych w A, na potrzeby przedszkola oraz żłobka?

  • Czy ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją elementu przedmiotowego projektu związanego z przebudową fragmentu istniejącej sieci kanalizacji sanitarnej kolidującej z projektowanym budynkiem?
  • Czy ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją elementu przedmiotowego projektu związanego z budową instalacji fotowoltaicznej produkującej energię elektryczną wykorzystywaną na potrzeby własne funkcjonującego budynku?

  • Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z realizacją projektu pn. Przebudowa, rozbudowa i nadbudowa obiektów zlokalizowanych w A, na potrzeby przedszkola oraz żłobka nie będzie mu przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

    Uzasadnienie:

    Gmina realizuje zadania własne wynikające z ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym określone w art. 7 ust. 1 zaspokojenie zbiorowych potrzeb wspólnoty w szczególności obejmujące sprawy między innymi edukacji publicznej, utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.

    Wyżej opisana inwestycja służy przede wszystkim do wypełnienia zadań publicznoprawnych Gminy, dla których nie występuje w charakterze podatnika, w związku z czym dokonując nabyć towarów i usług związanych z budową przedszkola i żłobka nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

    Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

    Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

    W myśl art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

    Wobec tego należy stwierdzić, że za podatnika VAT będzie uznany tylko taki podmiot, który dokonuje czynności zmierzających do wykorzystania nabytych towarów i usług do celów opodatkowanej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Za działalność gospodarczą uznaje się w szczególności wykorzystywanie, w sposób ciągły, majątku rzeczowego lub wartości niematerialnych w celu uzyskania z tego tytułu dochodu.

    W związku z wejściem w życie od 1 stycznia 2018 r. ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (Dz. U. z 2017 r., poz. 2023), z której wynika, iż opłaty za przedszkole stanowią niepodatkowe należności budżetowe o charakterze publicznoprawnym (art. 52 ust. 15).

    Reasumując:

    Gmina przy realizacji ww. projektu nie występuje jako podatnik podatku od towarów i usług, jak również nie będzie prowadzona sprzedaż. W takiej sytuacji brak związku między zakupami a sprzedażą umożliwiającą odliczenie podatku naliczonego.

    Element projektu dotyczący budowy instalacji fotowoltaicznej, służyć ma do produkcji energii wykorzystywanej na potrzeby własne obiektu.

    Element projektu dotyczący przebudowy istniejącej sieci kanalizacji sanitarnej na odcinku S1 do S6 zgodnie z warunkami wydanymi przez Miejski Zakład Gospodarki Komunalnej (administrator i zarządca sieci wodno-kanalizacyjnych) koniecznym jest przebudowa fragmentu istniejącej sieci kanalizacji sanitarnej kolidującym z projektowanym budynkiem.

    Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów usług (Dz. U. z 2017 r., 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a tej ustawy w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r. kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

    Ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, tj. że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

    Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy łącznie zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni lub pośredni związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

    W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

    Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

    Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

    1. nabycia towarów i usług,
    2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

    Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

    Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

    Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy, warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

    Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

    Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

    Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

    Pod pojęciem działalności gospodarczej na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy należy rozumieć wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

    Jak stanowi natomiast art. 15 ust. 6 ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

    Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

    Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy.

    W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwojakim charakterze:

    • podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz
    • podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na postawie umów cywilnoprawnych.

    Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

    Zatem, jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itp. umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

    W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r., poz. 994, z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

    Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

    Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy edukacji publicznej oraz utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 8 i 15 cyt. ustawy).

    Z opisu sprawy wynika, że Gmina (czynny, zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług) złożyła wniosek o dofinansowanie projektu pn. Przebudowa, rozbudowa i nadbudowa obiektów zlokalizowanych w A, na potrzeby przedszkola oraz żłobka. Numer projektu: A Działanie 11 Rewitalizacja miast Poddziałanie 11.1.2 Rewitalizacja miast średnich i małych Regionalny Program Operacyjny Województwa na lata 2014-2020 (RPO WM). Celem głównym projektu jest poprawa jakości i dostępności infrastruktury opieki nad dziećmi w wieku przedszkolnym w obszarze rewitalizacji oraz na terenie miasta A. Realizacja przedmiotowego projektu należy do zadań własnych Gminy, o których mowa w ustawie z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Powstałe mienie w wyniku realizacji projektu Gmina, w tym za pośrednictwem jednostek organizacyjnych (przedszkole i żłobek) wykorzystywać będzie do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Faktury dokumentujące nabywane towary i usługi na potrzeby realizacji projektu Przebudowa, rozbudowa i nadbudowa obiektów zlokalizowanych w A, na potrzeby przedszkola oraz żłobka wystawiane będą na Wnioskodawcę.

    Przy tak przedstawionym opisie sprawy wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zarówno w związku z realizacją projektu Przebudowa, rozbudowa i nadbudowa obiektów zlokalizowanych w A, na potrzeby przedszkola oraz żłobka, jak również w związku z realizacją elementu przedmiotowego projektu związanego z przebudową fragmentu istniejącej sieci kanalizacji sanitarnej kolidującej z projektowanym budynkiem oraz związanego z budową instalacji fotowoltaicznej produkującej energię elektryczną wykorzystywaną na potrzeby własne funkcjonującego budynku.

    Rozważając możliwość skorzystania przez Wnioskodawcę z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur otrzymanych przez Wnioskodawcę w związku z przebudową, rozbudową i nadbudową obiektów zlokalizowanych w A na potrzeby przedszkola oraz żłobka, należy wskazać, że w świetle art. 86 ustawy, najistotniejszym warunkiem umożliwiającym podatnikowi realizację tego prawa jest związek dokonanych zakupów z wykonaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Zatem prawo do odliczenia powstaje, jako konsekwencja dokonania przez podatnika określonych zakupów, które są następnie wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

    Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania, podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

    Rozpatrując prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony, należy mieć na uwadze, że system odliczenia ma na celu całkowite uwolnienie podatnika od ciężaru podatku VAT, zapłaconego lub podlegającego zapłacie w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej. Natomiast nie daje uprawnienia do odliczenia w przypadku czynności będących poza zakresem działalności gospodarczej. Oznacza to, że podatnik nie może domagać się prawa do odliczenia podatku naliczonego, nie płacąc podatku należnego. Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane przez podatnika towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

    Jak wynika z okoliczności sprawy, realizacja przedmiotowego projektu należy do zadań własnych Gminy, a powstałe mienie w wyniku realizacji projektu Gmina, w tym za pośrednictwem jednostek organizacyjnych (przedszkole i żłobek) wykorzystywać będzie do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Wobec powyższego, skoro efekt finalny projektu nie jest wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, to stwierdzić należy, że nie zostanie spełniony warunek wynikający z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Zatem Zainteresowany nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją przedmiotowego projektu.

    Analiza treści wniosku, przedstawionego stanu faktycznego i jego uzupełnienia oraz powołanych regulacji prawnych, prowadzi do stwierdzenia, że Gmina nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. Przebudowa, rozbudowa i nadbudowa obiektów zlokalizowanych w A, na potrzeby przedszkola oraz żłobka. Gmina również nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją elementu przedmiotowego projektu związanego z przebudową fragmentu istniejącej sieci kanalizacji sanitarnej kolidującej z projektowanym budynkiem oraz związanego z budową instalacji fotowoltaicznej produkującej energię elektryczną wykorzystywaną na potrzeby własne funkcjonującego budynku.

    Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w powyższym zakresie jest prawidłowe.

    Tut. organ wskazuje, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

    Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

    1. z zastosowaniem art. 119a;
    2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

    Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

    Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

    Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

    Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

    Stanowisko

    prawidłowe

    Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej