
Temat interpretacji
prawo do odliczenia naliczonego związanego z realizacją projektu
Na podstawie art.
13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja
podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej
Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy
przedstawione we wniosku z dnia 24 września 2018 r. (data wpływu 4
października 2018 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej
podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia naliczonego
związanego z realizacją projektu Konserwacja ambony w zabytkowym
kościele parafialnym jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 4 października 2018 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia naliczonego związanego z realizacją projektu Konserwacja ambony w zabytkowym kościele parafialnym.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:
Parafia posiada osobowość prawną na mocy art. 8 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 1989 r. Nr 29 poz. 154 z późn. zm.). Parafia nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT i nie figuruje w ewidencji podatników podatku VAT.
W dniu 4 września 2017 r. Parafia podpisała z Urzędem Marszałkowskim Województwa umowę o przyznaniu pomocy w ramach poddziałania 19.2 Wsparcie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014 - 2020. Na podstawie ww. umowy Parafii zostało przyznane dofinansowanie na realizację zadania pn. Konserwacja ambony w zabytkowym kościele parafialnym.
W ramach realizacji ww. operacji wykonano konserwację XIX-wiecznej ambony w celu jej odnowienia, przywrócenia walorów ekspozycyjnych i estetycznych. Głównym założeniem planowanych prac konserwatorskich było wyeliminowanie przyczyn zniszczeń i przywrócenie dobrego stanu technicznego oraz pierwotnych walorów estetycznych obiektu. Wykonawca zobowiązany był do rozmontowania ambony w stopniu niezbędnym do wykonania prac konserwatorskich (tzn. minimum), zdemontowania baldachimu i zapiecka. Zakres prac obejmował usunięcie warstw wtórnych oraz niewłaściwych uzupełnień, sklejenia rozluźnionych połączeń stolarskich oraz pękniętych elementów i właściwego uzupełnienia ubytków drewna. W zakres konserwacji estetycznej wchodziły zabiegi mające na celu przywrócenie pierwotnej formy wykończenia powierzchni. Najlepiej zachowane złocenia zostały oczyszczone, a najbardziej zniszczone złocenia zostały uzupełnione i zrekonstruowane. Zastosowano wysokiej klasy materiały szlachetne, zapewniające długotrwały efekt rewaloryzacyjny.
Faktury dokumentujące poniesione w związku z realizacją ww. zadania zostały wystawione na Parafię. Parafia nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest czynnym podatnikiem od towarów i usług. Parafia nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach zrealizowanej inwestycji. Przedmiotowa inwestycja oraz jej efekty nie będą wykorzystywane do prowadzenia działalności, która podlegałaby opodatkowaniu podatkiem VAT.
Parafia, nie mając możliwości odliczenia podatku VAT, zaliczyła planowane do poniesienia wydatki brutto jako koszty kwalifikowane ww. operacji, od których wyliczona została wysokość otrzymanego dofinansowania. Interpretacja indywidualna, o której wydanie wnioskuje Parafia, jest jednym z załączników niezbędnych do złożenia wniosku o płatność do Urzędu Marszałkowskiego Województwa.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:
Czy Parafia może odzyskać uiszczony podatek od towarów i usług w związku z realizacją operacji pn. Konserwacja ambony w zabytkowym kościele parafialnym?
Zdaniem Wnioskodawcy:
Parafia nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, przedmiotowa inwestycja oraz jej wynik nie będą wykorzystywane do prowadzenia działalności, która podlegałaby opodatkowaniu podatkiem VAT. Tym samym Parafia nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach operacji pn. Konserwacja ambony w zabytkowym kościele parafialnym.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.
Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Zasada ta wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania, podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.
Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Parafia w ramach realizacji operacji Konserwacja ambony w zabytkowym kościele parafialnym wykonała konserwacji XIX-wiecznej ambony w celu jej odnowienia, przywrócenia walorów ekspozycyjnych i estetycznych. Parafia nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach zrealizowanej inwestycji. Przedmiotowa inwestycja oraz jej efekty nie będą wykorzystywane do prowadzenia działalności, która podlegałaby opodatkowaniu podatkiem VAT.
Wątpliwości Parafii dotyczą prawa do odliczenia podatku od towarów i usług w zakresie realizowanego projektu pn. Konserwacja ambony w zabytkowym kościele parafialnym.
Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych przez podatnika VAT. W rozpatrywanej sprawie warunek uprawniający do odliczenia nie został spełniony, ponieważ jak wskazano w okolicznościach sprawy w ramach realizacji ww. projektu Parafia nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT, nie figuruje w ewidencji podatników podatku VAT oraz nie prowadzi działalności gospodarczej.
W konsekwencji, z uwagi na brak czynności opodatkowanych Parafii nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu.
Tym samym stanowisko Parafii należało uznać za prawidłowe.
Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej
