Prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją zadań pn.: Modernizacja schodów świetlicy, oraz Utworzenie miejsca kulturalno - rekreacyjnego... - Interpretacja - 0114-KDIP1-3.4012.540.2018.1.JG

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 03.10.2018, sygn. 0114-KDIP1-3.4012.540.2018.1.JG, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją zadań pn.: Modernizacja schodów świetlicy, oraz Utworzenie miejsca kulturalno - rekreacyjnego dla mieszkańców

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 24 września 2018 r. (data wpływu 26 września 2018 r.) uzupełnionym pismem z dnia 28 września 2018 r. (data wpływu 2 października 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją zadań pn.: Modernizacja schodów świetlicy, oraz Utworzenie miejsca kulturalno - rekreacyjnego dla mieszkańców jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 września 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją zadań pn.: Modernizacja schodów świetlicy, oraz Utworzenie miejsca kulturalno - rekreacyjnego dla mieszkańców. Złożony wniosek został uzupełniony pismem z dnia 28 września 2018 r. (data wpływu 2 października 2018 r.)

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca zwrócił się do Lokalnej Grupy Działania (LGD) o przyznanie dofinansowania z unijnych środków wsparcia realizującej swój cel statutowy (Roz. Min. Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 30 kwietnia 2018 r.) pod nazwą Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 (PROW).

Wobec powyższego na mocy:

  • Umowy w ramach projektu ,,Mieszkańcy inwestujący w swój obszar Parafia otrzymała grant w wysokości 20.000 zł (słownie: dwadzieścia tysięcy złotych 00/100) z przeznaczeniem wydatkowania środków na realizację zadania: Modernizacja schodów świetlicy,
  • Umowy w ramach projektu Mieszkańcy inwestujący w swój obszar Parafia otrzymała grant w wysokości 20.000 zł (słownie: dwadzieścia tysięcy złotych 00/100) z przeznaczeniem wydatkowania środków na realizację zadania: Utworzenie miejsca kulturalno - rekreacyjnego dla mieszkańców.

Drugi grant ma na celu przybliżenie ważnych postaci z historii Polski i polskiego Kościoła. Obchodząc 100 - lecie Odzyskania Niepodległości, Parafia będzie tworzyć ścieżkę, na której człowiek w historii konkretnych osób spróbuje odnaleźć także siebie i swoje miejsce w historii, w swojej refleksji zapyta o swoją miłość do Ojczyzny.

Parafia posiada osobowość prawną jako parafia Kościoła Rzymskokatolickiego.

Od czerwca 2010 roku Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT.

Miesięczne usługi związane z cmentarzem Wnioskodawca dokonuje Deklaracją VAT-7.

Wnioskodawca prowadzi dokumentację księgową rozlicza podatek należny i naliczony, terminowo reguluje zobowiązania na konto do Urzędu Skarbowego.

Ponadto w uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wskazał, że nabywane w ramach projektu towary i usługi nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Parafia (czynny podatnik VAT) może odliczyć VAT od zakupów z funduszy strukturalnych UE projektów grantowych, oraz operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020?

Zdaniem Wnioskodawcy, Parafii nie przysługuje prawo do odliczeń podatku VAT z faktur którymi będą opłacane ww. inwestycje. Realizacja grantów nie wiąże się ze sprzedażą miejsc na cmentarzu parafialnym które Wnioskodawca rozlicza fakturami VAT, nie zmienia sposobu dotarcia do biura obsługi cmentarza.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzeni przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221 ze zm.), zwanej dalej ustawą, w świetle tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  • nabycia towarów i usług,
  • dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast na podstawie przepisu art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7 ustawy.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - w myśl art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z informacji zawartych we wniosku wynika, że Wnioskodawca zwrócił się do Lokalnej Grupy Działania (LGD) o przyznanie dofinansowania z unijnych środków wsparcia realizującej swój cel statutowy pod nazwą Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 (PROW).

Wobec powyższego na mocy umowy w ramach projektu ,,Mieszkańcy inwestujący w swój obszar Parafia otrzymała grant z przeznaczeniem wydatkowania środków na realizację zadania: Modernizacja schodów świetlicy, oraz na mocy umowy w ramach projektu Mieszkańcy inwestujący w swój obszar, Parafia otrzymała grant z przeznaczeniem wydatkowania środków na realizację zadania: Utworzenie miejsca kulturalno - rekreacyjnego dla mieszkańców. Drugi grant ma na celu przybliżenie ważnych postaci z historii Polski i polskiego Kościoła. Obchodząc 100 - lecie Odzyskania Niepodległości, Parafia będzie tworzyć ścieżkę, na której człowiek w historii konkretnych osób spróbuje odnaleźć także siebie i swoje miejsce w historii, w swojej refleksji zapyta o swoją miłość do Ojczyzny. Parafia posiada osobowość prawną jako parafia Kościoła Rzymskokatolickiego. Od czerwca 2010 roku Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT. Nabywane w ramach projektu towary i usługi nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Wątpliwości Wnioskodawcy w analizowanej sprawie dotyczą możliwości odzyskania uiszczonego podatek od towarów i usług od zakupów z funduszy strukturalnych UE projektów grantowych, oraz operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia nie zostanie spełniony, ponieważ nabywane podczas realizacji inwestycji towary i usługi będą służyły do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Wnioskodawca wskazał, że w ramach zadania dokonana zostanie modernizacja schodów w świetlicy parafialnej, oraz utworzone miejsce kulturalno - rekreacyjne dla mieszkańców obszaru LGD poprzez utworzenie ścieżki edukacyjnej o polskich świętych i błogosławionych. Projekt ma na celu przybliżenie ważnych postaci z historii Polski i polskiego Kościoła. Parafia będzie tworzyć ścieżkę, na której człowiek w historii konkretnych osób spróbuje odnaleźć także siebie i swoje miejsce w historii, w swojej refleksji zapyta o swoją miłość do Ojczyzny. Ponadto, jak z wniosku wynika, Parafia nie będzie osiągać żadnych dochodów w związku z realizacja zadania, nabywane w ramach projektu towary i usługi nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Skoro zatem efekty przedmiotowej inwestycji nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, Parafia nie będzie miała prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, w związku z realizacją ww. inwestycji.

W konsekwencji, należy stwierdzić, że Parafia nie będzie miała prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego z tytułu nabywanych towarów i usług wynikających z faktur związanych z realizacją zadań pn.: Modernizacja schodów świetlicy, oraz Utworzenie miejsca kulturalno - rekreacyjnego dla mieszkańców w ramach projektu pn. Mieszkańcy inwestują w swój obszar. Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku nie zostały spełnione wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy przesłanki warunkujące prawo do obniżenia podatku naliczonego, tj. Parafia nie będzie działała jako podatnik VAT, a wydatki związane z realizacją zadania nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Zatem, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany z przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej