Możliwość odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu dotyczącego budowy obiektu przedszkolnego oraz zakupu wyposażenia. - Interpretacja - 0112-KDIL2-3.4012.389.2018.1.IP

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 18.09.2018, sygn. 0112-KDIL2-3.4012.389.2018.1.IP, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Możliwość odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu dotyczącego budowy obiektu przedszkolnego oraz zakupu wyposażenia.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 16 lipca 2018 r. (data wpływu 23 lipca 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu dotyczącego budowy obiektu przedszkolnego oraz zakupu wyposażenia jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 lipca 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu dotyczącego budowy obiektu przedszkolnego oraz zakupu wyposażenia.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca, jako osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą, prowadzi niepubliczne przedszkole i niepubliczny żłobek. Wykonywane czynności opieki nad dziećmi mieszczą się w katalogu czynności zwolnionych na podstawie art. 43 ust. 24 ustawy o VAT. Przedszkole prowadzone jest na podstawie przepisów o systemie oświaty, a żłobek jest podmiotem sprawującym opiekę nad dziećmi w wieku do lat 3. W związku z wykonywaniem czynności zwolnionych od podatku, Wnioskodawca nie jest zarejestrowany na potrzeby podatku VAT oraz nie jest czynnym podatnikiem VAT. W związku z tym, nie przysługuje mu prawo do odliczenia podatku VAT zawartego w cenie nabywanych towarów i usług związanych z prowadzoną działalnością przedszkola oraz żłobka. W latach 2014-2015 Wnioskodawca zrealizował projekt.

Inwestycja objęta była dofinansowaniem z Unii Europejskiej ze środków EFRR na podstawie umowy. W ramach tego projektu wybudowano obiekt przedszkola, zakupiono wyposażenie oraz zagospodarowano plac zabaw.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca może odliczyć podatek naliczony od nabytych dóbr i usług w związku z budową obiektu przedszkolnego i zakupem do niego wyposażenia?

Zdaniem Wnioskodawcy, na mocy art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług, nie można odliczyć podatku naliczonego od nabywanych dóbr i usług, ponieważ wykonywana działalność gospodarcza (przedszkole, żłobek) nie są opodatkowane. Podatnik ma prawo do odliczenia podatku VAT w zakresie, w jakim zakupywane towary i usługi służą do wykonywania czynności opodatkowanych. Z uwagi na fakt, że Wnioskodawca nie jest podatnikiem VAT w związku z wykonywaniem czynności zwolnionych z podatku VAT, nie posiada on prawa do odliczenia VAT naliczonego od nabywanych towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7 (art. 88 ust. 4 ustawy).

Jak wynika z przywołanych wyżej przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca, jako osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą, prowadzi niepubliczne przedszkole i niepubliczny żłobek. Wykonywane czynności opieki nad dziećmi mieszczą się w katalogu czynności zwolnionych na podstawie art. 43 ust. 24 ustawy. Przedszkole prowadzone jest na podstawie przepisów o systemie oświaty, a żłobek jest podmiotem sprawującym opiekę nad dziećmi w wieku do lat 3. W związku z wykonywaniem czynności zwolnionych od podatku, Wnioskodawca nie jest zarejestrowany na potrzeby podatku VAT oraz nie jest czynnym podatnikiem VAT. W latach 2014-2015 Wnioskodawca zrealizował projekt. Inwestycja objęta była dofinansowaniem z Unii Europejskiej ze środków EFRR. W ramach tego projektu wybudowano obiekt przedszkola, zakupiono wyposażenie oraz zagospodarowano plac zabaw.

Wątpliwości Wnioskodawcy sprowadzają się do kwestii możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją przedmiotowego projektu dotyczącego budowy obiektu przedszkolnego oraz zakupu wyposażenia z nim związanego.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT, w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W omawianej sprawie podstawowy warunek uprawniający do odliczenia nie jest spełniony, gdyż Wnioskodawca jak wynika z wniosku nie jest zarejestrowany na potrzeby podatku VAT oraz nie jest czynnym podatnikiem VAT, w związku z wykonywaniem czynności zwolnionych od podatku VAT. Ponadto jak wskazał Zainteresowany wykonywane czynności opieki nad dziećmi mieszczą się w katalogu czynności zwolnionych na podstawie art. 43 ust. 24 ustawy. Zatem Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedmiotowego projektu.

Biorąc pod uwagę powołane przepisy stwierdzić należy, że skoro Wnioskodawca nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, a towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie są związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, to zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy nie ma on możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od nabywanych towarów i usług w związku z realizacją przedmiotowego projektu.

W związku z powyższym, stanowisko Wnioskodawcy oceniono jako prawidłowe.

Zauważyć należy, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem sprawy podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Wobec powyższego, tutejszy organ zaznacza, że niniejszą interpretację wydano w oparciu o opis sprawy, w szczególności o informacje, że wykonywane czynności opieki nad dziećmi mieszczą się w katalogu czynności zwolnionych na podstawie art. 43 ust. 24 ustawy oraz, że w związku z wykonywaniem czynności zwolnionych od podatku, Wnioskodawca nie jest zarejestrowany na potrzeby podatku VAT oraz nie jest czynnym podatnikiem VAT. Zatem, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

Należy podkreślić, że zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

W związku z tym tutejszy organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, bądź we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone. Dotyczy to w szczególności kwestii zwolnienia od podatku VAT świadczonych przez Wnioskodawcę usług.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej