Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu. - Interpretacja - 0115-KDIT1-2.4012.638.2018.2.AD

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 18.09.2018, sygn. 0115-KDIT1-2.4012.638.2018.2.AD, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14 sierpnia 2018 r. (data wpływu 21 sierpnia 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu polegającego na budowie zewnętrznych siłowni wraz z niezbędną infrastrukturą - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 sierpnia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu polegającego na budowie zewnętrznych siłowni wraz z niezbędną infrastrukturą.

We wniosku przedstawiono następujące stany faktyczne.

Budowa infrastruktury rekreacyjno-turystycznej przy promenadzie, obręb S. - umowa o przyznanie pomocy z dnia 9 marca 2018 r. zawarta pomiędzy Województwem a Gminą.

Gmina jest jednostką samorządu terytorialnego, posiadającą osobowość prawną i będącą zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Gmina wykonuje szereg zadań z zakresu spraw publicznych o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżonych na rzecz innych podmiotów. W szczególności, Gmina wykonuje zadania własne oraz zlecone z zakresu administracji rządowej nałożone ustawami, a także może wykonywać zadania z zakresu właściwości powiatu, województwa i administracji rządowej na podstawie porozumień z tymi podmiotami.

Gmina zrealizowała w 2018 r. dwa zadania z dofinansowaniem ze środków unijnych w ramach PROW na lata 2014-2020:

  1. Budowa infrastruktury rekreacyjno-turystycznej na terenie Gminy - umowa o przyznanie pomocy nr () z dnia 9 marca 2018 r. zawarta pomiędzy Województwem a Gminą,
  2. Budowa infrastruktury rekreacyjno-turystycznej przy promenadzie, obręb S. - umowa o przyznanie pomocy nr () z dnia 9 marca 2018 r. zawarta pomiędzy Województwem a Gminą.

W wyniku realizacji pierwszego zadania powstały:

  1. siłownia zewnętrzna (plenerowa) na plaży miejskiej w ..., w skład której wchodzi wyciąg 1 szt., wioślarz 1 szt. i podwójny zestaw do ćwiczeń (prasa nożna, pylon, narty biegowe),
  2. siłownia zewnętrzna (plenerowa) w W., w skład której wchodzi wyciąg 1 szt., wioślarz 1 szt. I podwójny zestaw do ćwiczeń (prasa nożna, pylon, narty biegowe),
  3. siłownia zewnętrzna (plenerowa) w miejscowości R., w skład której wchodzi wyciąg 1 szt., wioślarz 1 szt. i podwójny zestaw do ćwiczeń (prasa nożna, pylon, narty biegowe).
    Siłownie zewnętrzne w W., R. i na plaży miejskiej w ... zostały wykonane przez firmę Y Sp. z o.o. - Spółka komandytowa, zgodnie z umową zawartą w dniu 29 maja 2018 r. nr () pomiędzy Gminą a wykonawcą. W dniu 26 czerwca 2018 r. firma Y Sp. z o.o. - Spółka komandytowa wystawiła fakturę nr na kwotę brutto 32.570,40 zł, w tym podatek VAT naliczony został w kwocie 6.090,40 zł (faktura zapłacona),
  4. zagospodarowanie terenu przy jeziorze ... w miejscowości C. W ramach tego zadania zamontowana została: drabinka pozioma 1 szt., równoważnia na sprężynie 1 szt. równoważnia zygzak 1 szt., równoważnia skośna 1 szt., drabinka podwójna 1 szt. oraz kółka i drążki akrobatyczne. Teren uzupełniony został o toaletę przenośną typu NoCo-Toypek.

Zadanie zostało wykonane prze firmę X. Sp. z o.o., zgodnie z umową zawartą w dniu 29 maja 2018 r. nr () pomiędzy Gminą a wykonawcą. W dniu 25 czerwca 2018 r. firma X. Sp. z o.o. wystawiła fakturę nr na kwotę brutto 16.798,85 zł, w tym podatek VAT naliczony został w kwocie 3.141,25 zł (faktura zapłacona).

Zagospodarowanie terenu przy jeziorze ... w miejscowości C. polegało także na postawieniu wiaty drewnianej i ogrodzenia drewnianego. Teren uzupełniono o kosz do segregacji odpadów. Zadanie to zostało wykonane prze firmę Z, zgodnie z umową zawartą w dniu 29 maja 2018 r. nr () pomiędzy Gminą a wykonawcą. W dniu 25 czerwca 2018 r. firma Z. wystawiła fakturę nr na kwotę brutto 39.460,00 zł, w tym podatek VAT naliczony został w kwocie 7.378,70 zł (faktura zapłacona).

W wyniku realizacji drugiego zadania powstała siłownia zewnętrzna, w skład której wchodzi: pylony dwustanowiskowe 3 kpl., prasa nożna 1 kpl., narty biegowe 1 kpl., wiosła 1 kpl., urządzenie do ćwiczeń brzucha 1 kpl., ławka do ćwiczeń mięśni ud 1 kpl., urządzenie do ćwiczeń klatki piersiowej 1 kpl., street norkaut 1 kpl. Teren został uzupełniony w elementy małej architektury takie jak: ławki stalowo-drewniane - 4 szt., kosze na odpady zmieszane 2 szt., stojak na rowery -3 szt. oraz dodatkowo nawierzchnia z granulatu gumowego i ogrodzenie drewniane.

Zadanie zostało wykonane prze firmę (), zgodnie z umową zawartą w dniu 14 maja 2018 r. nr () pomiędzy Gminą a wykonawcą. W dniu 18 czerwca 2018 r. firma P. s.c. wystawiła fakturę nr na kwotę brutto 119.715,90 zł, w tym podatek VAT naliczony został w kwocie 22.385,90 zł (faktura zapłacona).

Celem ogólnym obu inwestycji jest zachęcenie osób w różnym wieku do podjęcia ćwiczeń ruchowych oraz motywacja do prowadzenia zdrowego trybu życia, poprawa jakości infrastruktury przestrzennej i turystycznej oraz pobudzenie oddolnych inicjatyw społecznych. Budowa otwartej siłowni jest kontynuacją pomysłu na zagospodarowywanie terenu w pobliżu powstałego placu zabaw dla dzieci. Korzystanie z urządzeń siłowni zewnętrznej wpływa pozytywnie na zdrowie i układ krążenia, jak również wzmacnia kondycję fizyczną i koordynację ruchową. Siłownia zewnętrzna w W., R., na plaży miejskiej w ..., przy promenadzie w S., czy też zagospodarowany teren przy jeziorze ... w C. jest ogólnodostępna i bezpłatna zarówno dla mieszkańców Gminy, jak i osób spoza Gminy. Nastąpiła zatem poprawa jakości infrastruktury Gminy, a przez to również warunków życia mieszkańców, rozwój funkcji rekreacyjnych i sportowych oraz zaspokajanie potrzeb społecznych.

Jak wspomniano wyżej, wybudowana infrastruktura nie będzie wykorzystywana przez Gminę do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, będzie ogólnodostępna, a korzystanie z niej jest bezpłatne.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gminie, w związku z realizacją projektu zewnętrznej siłowni wraz z niezbędną infrastrukturą dofinansowanego ze środków UE w ramach PROW na lata 2014-2020, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w wysokości wynikającej z wystawionych faktur dokumentujących poniesione nakłady na realizację powyższej wymienionych dwóch inwestycji?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z ogólną zasadą zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2017 r. poz. 1221 ze zm., dalej zwana: ustawa o VAT), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Z treści tego przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwot podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy odliczenia tego dokonuje podatnik VAT, a także gdy towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Jak stanowi art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Oznacza to, iż co do zasady organy władzy publicznej, w związku z realizacją nałożonych na nie zadań nie występują jako podatnicy VAT. Organy te mogą zostać uznane za podatników VAT jedynie w przypadku, gdy wykonują czynności niemieszczące się w zakresie zadań własnych organu lub wykonują czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czynią to na podstawie umów cywilnoprawnych.

W związku z powyższym Gmina, realizująca nałożone na nią zadania własne, co do zasady, nie występuje jako podatnik VAT, a w konsekwencji czynności dokonywane w ramach wykonywania zadań własnych nie stanowią czynności podlegających podatkowi podatku od towarów i usług. Wyjątkowo opodatkowaniu VAT mogą podlegać czynności niestanowiące wykonywania zadań własnych Gminy lub czynności mieszczące się w ramach jej zadań własnych, ale dokonywane na podstawie umów cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 10 i 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r., poz. 994 ze zm., t.j. dalej: u. s. g.), do zadań własnych gminy należą sprawy z zakresu kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych oraz utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych. W związku powyższym, uwzględniając treść art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, Gmina z tytułu realizacji zadań własnych, we wskazanym powyżej zakresie, nie powinna występować jako podatnik VAT.

Zauważyć należy, iż zrealizowane przez Gminę zadania polegające na budowie zewnętrznych siłowni w W., R., na plaży miejskiej w ..., przy promenadzie w S. oraz na zagospodarowaniu terenu przy Jeziorze .... w C. stanowią zadania własne Gminy. Czynność kwalifikuje się bowiem jako sprawy z zakresu kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych oraz utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.

Infrastruktura budowana w ramach inwestycji stanowić będzie własność Gminy i będzie wykorzystywana do realizacji jej zadań własnych w zakresie zaspokajania zbiorowych potrzeb jej mieszkańców, które nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Ponadto, Gmina nie będzie wykorzystywała wybudowanej infrastruktury do czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W rezultacie przedmiotowa siłownia zewnętrzna będzie służyć Gminie wyłącznie do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu VAT i tym samym nie będzie wykorzystywana do czynności opodatkowanych.

Podsumowując, zdaniem Gminy, nie przysługuje prawo do odliczenia VAT wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na budowę zewnętrznych siłowni w W., R., na plaży miejskiej w ..., przy promenadzie w S. oraz na zagospodarowanie terenu przy Jeziorze ... w C., z tego względu, iż realizując inwestycję i nabywając niezbędne towary i usługi nie występowała w charakterze podatnika VAT, a wydatki poniesione na realizację inwestycji nie były związane z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu VAT.

Prawidłowość stanowiska w przypadkach zbliżonych do sytuacji Wnioskodawcy została potwierdzona w licznych interpretacjach podatkowych, np. Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 24 listopada 2016 r., nr 0461.ITPP3.4512.695.2016.1.BJ, czy Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 1 czerwca 2017 r. znak: 0113-KDIPT1-3.4012.148.2017.1.MK.

Mając na uwadze powyższe, Gmina wnosi o potwierdzenie prawidłowości wskazanego powyżej stanowiska.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych stanów faktycznych jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy stanów faktycznych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej