brak prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z nabywaniem towarów i usług na potrzeby realizacji projektu - Interpretacja - 0111-KDIB3-2.4012.589.2018.1.SR

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 12.09.2018, sygn. 0111-KDIB3-2.4012.589.2018.1.SR, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

brak prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z nabywaniem towarów i usług na potrzeby realizacji projektu

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 22 sierpnia 2018 r. (data wpływu 5 września 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z nabywaniem towarów i usług na potrzeby realizacji projektu pn. jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 września 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z nabywaniem towarów i usług na potrzeby realizacji projektu pn. .

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina jest jednostką samorządu terytorialnego posiadającą osobowość prawną będącą zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Do zakresu działania Gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy o samorządzie gminnym z dnia 8 marca 1990 r. (Dz. U. 2018 poz. 994) do zadań własnych Gminy należy między innymi edukacja publiczna. Zadanie to realizowane jest przez jednostki organizacyjne Gminy działające w formach przewidzianych w ustawie o finansach publicznych, tj. w formie jednostek budżetowych szkoły, przedszkola, zespoły szkół.

Gmina w odpowiedzi na konkurs ogłoszony przez Zarząd Województwa jako Instytucję Zarządzającą Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa na lata 2014-2020, Osi Priorytetowej 12. Infrastruktura edukacyjna Działania 2. Infrastruktura kształcenia zawodowego Poddziałanie 1 Infrastruktura kształcenia zawodowego złożyła projekt pn. (dalej Projekt). W wyniku realizacji projektu zostanie uzupełniona i utworzona nowoczesna infrastruktura dydaktyczna dla uczniów i nauczycieli Zespołu Szkół Ogólnokształcących im. J. w P. (ZSO P.).

Przedmiotem projektu jest dostosowanie infrastruktury 2 sal dydaktycznych w Zespole Szkół Ogólnokształcących im. J. w P. (ZSO P.) w Gminie do prowadzenia zajęć zawodowych kształcących w kierunkach zawodowych:

  • pracowni chłodnictwa i klimatyzacji,
  • pracownia logistyki.

Zakres rzeczowy projektu obejmuje:

1) prace remontowo-budowlane w celu stworzenia 2 pracowni dydaktycznych (1 pracownia logistyczna, 2 pracownia do chłodnictwa i klimatyzacji). Zakres prac obejmie następujące kategorie kosztów:

45100000-8 Roboty przygotowawcze.

45262500-6 Roboty murarskie.

45421000-4 Roboty w zakresie stolarki budowlanej.

45432100-5 Kładzenie i wykładanie podłóg.

45400000-1 Roboty wykończeniowe w zakresie obiektów budowlanych.

45442100-8 Roboty malarskie.

45311100-1 Roboty w zakresie okablowania elektrycznego.

45311200-2 Roboty w zakresie instalacji elektrycznych.

45310000-3 Instalowanie sieci komputerowej.

45317300-5 Instalowanie elektrycznych urządzeń rozdzielczych.

45314310-7 Instalowanie okablowania komputerowego.

natomiast zakres robót przewiduje:

w pracowni chłodnictwa:

  • roboty remontowo-budowlane (zerwanie starych wykładzin, farb i przygotowanie podłoża, wyburzenie ścianki działowej, montaż nowej wykładziny, malowanie sufitu, montaż rolet zewnętrznych);
  • roboty instalacyjne: demontaż istniejącej instalacji, wykonanie wentylacji grawitacyjnej, montaż klimatyzatora, podłączenie umywalki, wykonanie przejść przez stropy;
  • roboty instalacji elektrycznej: demontaż istniejącej instalacji, wykonanie stanowisk komputerowych, wykonanie podłączeń urządzeń zgodnie z opisem, wyposażenie pracowni do chłodnictwa i klimatyzacji, wykonanie przejść przez stropy, oświetlenie sali, prowadzenie kabli w posadzce, podłączenie do rozdzielni głównej w piwnicy.

w pracowni logistycznej:

  • roboty remontowo-budowlane, (zerwanie starych wykładzin, farb i przygotowanie podłoża, montaż nowej wykładziny, malowanie ścian);
  • roboty instalacyjne: demontaż istniejącej instalacji, montaż klimatyzatora, wykonanie przejść przez stropy;
  • roboty instalacji elektrycznej: demontaż istniejącej instalacji, wykonanie stanowisk komputerowych, podłączenie serwera, wykonanie przejść przez stropy, oświetlenie sali, montaż rozdzielni lokalnej.

2) zakup wyposażenia do ww. pracowni (zakres wyposażenia stanowi załącznik do niniejszego pisma).

Planowany okres realizacji: 19 kwietnia 2019 roku (termin ogłoszenia procedury wyłonienia wykonawcy) do 17 grudnia 2019 roku (termin zapłacenia ostatniej faktury).

Struktura dofinansowania przedstawia się następująco:

Wartość całkowita brutto projektu 1 004 394.49 zł.

Koszty kwalifikowalne 957 944.77 zł (obejmują podatek VAT).

Dofinansowanie w ramach RPO WSL 2014-2020: 756 776,37 zł.

Wkład własny Gminy: 247 618.12 zł.

Zaplanowane w ramach projektu roboty budowlane, dzięki którym powstaną nowe pracownie oraz zakup wyposażenia specjalistycznego będą wykorzystywane w procesie nauczania zawodowego. Głównymi odbiorcami projektu będą uczniowie i nauczyciele. Wytworzona infrastruktura będzie własnością Gminy oddana w zarząd ZSO. Projekt nie będzie generował przychodu, pracownie i ich wyposażenie nie będą służyły sprzedaży opodatkowanej. Otrzymane dofinansowanie w ramach przedmiotowego projektu dotyczy podniesienia jakości kształcenia zawodowego w szkole, w której organem prowadzącym jest Gmina. Wydatki na rzecz projektu dokumentowane będą fakturami VAT wystawionymi na Gminę. Towary i usługi nabywane w celu realizacji projektu będą służyły tylko czynnościom niepodlegającym ustawie o podatku od towarów i usług kształcenie uczniów.

Warto jednak nadmienić, iż ZSO wykorzystuje w części budynek salę gimnastyczną, sale lekcyjne, sklepik do drobnych wynajmów, które opiewają na niewielkie kwoty. Ilość godzin wynajmowanych jest zmienna, dochody te mają incydentalne znaczenie. Wykorzystywanie budynku szkoły do celów publicznych stanowi podstawowy sposób korzystania z budynku. Pracownie zawodowe powstałe i wyposażone w ramach projektu nie będą służyły w żaden sposób do celów komercyjnych, przede wszystkim nie będą wynajmowane.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Gmina, w świetle przedstawionego zdarzenia przyszłego opisanego w poz. 74 wniosku, będzie miała prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę naliczonego w związku z nabywaniem towarów i usług na potrzeby realizacji projektu pn. ?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zgodnie z art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Z uwagi na fakt, że pracownie zawodowe nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych, a zakupione do realizacji projektu towary i usługi będą służyły działalności statutowej nieodpłatnej (edukacyjnej) będącej poza zakresem ustawy o podatku od towarów i usług, Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221 ze zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Gmina, w świetle art. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r., poz. 994 ze zm.), wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Na podstawie art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy w zakresie edukacji publicznej, utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 8 i 15 ustawy o samorządzie gminnym).

W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 ww. ustawy).

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Gmina w odpowiedzi na konkurs ogłoszony przez Zarząd Województwa jako Instytucję Zarządzającą Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa na lata 2014-2020, złożyła projekt pn. .

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z nabywaniem towarów i usług na potrzeby realizacji ww. projektu.

Jak wskazano na wstępie, podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W omawianej sprawie związek taki nie występuje. Wnioskodawca jednoznacznie wskazał, że towary i usługi nabywane w celu realizacji projektu będą służyły tylko czynnościom niepodlegającym ustawie o podatku od towarów i usług kształcenie uczniów. Jak wskazał Wnioskodawca, projekt nie będzie generował przychodu, pracownie i ich wyposażenie nie będą służyły sprzedaży opodatkowanej. Pracownie zawodowe powstałe i wyposażone w ramach projektu nie będą służyły w żaden sposób do celów komercyjnych, przede wszystkim nie będą wynajmowane.

W konsekwencji, ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Końcowo należy wskazać, że analiza załączników dołączonych do wniosku o wydanie interpretacji w indywidualnej sprawie nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Zatem tut. Organ nie jest uprawniony do oceny prawnej załączników dołączonych przez Wnioskodawcę do wniosku, a niniejszą interpretację wydano jedynie na podstawie przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w , w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302 ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej