Brak prawa do odzyskania podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu. - Interpretacja - 0112-KDIL4.4012.345.2018.3.EB

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 07.09.2018, sygn. 0112-KDIL4.4012.345.2018.3.EB, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Brak prawa do odzyskania podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 26 czerwca 2018 r. (data wpływu 4 lipca 2018 r.) uzupełnionym pismem z dnia 14 sierpnia 2018 r. (data wpływu 20 sierpnia 2018 r.) oraz pismem z dnia 30 sierpnia 2018 r. (data wpływu 5 września 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 lipca 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. .. Wniosek uzupełniono w dniu 20 sierpnia 2018 r. o doprecyzowanie opisu sprawy oraz w dniu 5 września o podpis na uzupełnieniu wniosku.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Gmina Miasto () (dalej: Wnioskodawca, Gmina) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów. Posiada osobowość prawną oraz zdolność do czynności prawnych. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. Zadania własne obejmują między innymi zadania w zakresie ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej, jak również gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego.

W dniu 27 czerwca 2017 r. Gmina podpisała umowę z Województwem () o dofinansowanie projektu pn. ,, realizowanego ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa () na lata 2014-2020 z Działania 6.2 Dziedzictwo naturalne Poddziałanie 6.2.3 Efektywne wykorzystanie zasobów.

Data rozpoczęcia realizacji projektu 1 września 2017 r. data finansowego zakończenia realizacji projektu 30 września 2018 r.

W ramach projektu przewidziane zostały następujące działania:

  1. Przebudowa istniejących ścieżek rowerowych nad rzeką () wraz ze ścieżką rowerową w obrębie plaży miejskiej () o łącznej długości 1358,47 metrów. W okolicy plaży miejskiej zakresem inwestycji objęto ścieżkę rowerową rozpoczynającą się przy krawędzi ulicy (), a kończącej się na działce o numerze 3053/3. Szczegółowy zakres inwestycji obejmuje ścieżkę rowerową nad rzeką () wraz ze ścieżką rowerową w obrębie plaży miejskiej ()
  2. Inwestycja zostanie zrealizowana na istniejącej ścieżce rowerowej prowadzącej od ul. () oraz od działki o numerze 541/1 poprzez kładkę nad rzeką (), dalej w kierunku istniejącej działki o numerze 558/1. W celu prawidłowego funkcjonowania zmodernizowanej infrastruktury przebudowano dwa skwery zlokalizowane w okolicach obiektów mostowych, które zostaną dostosowane do potrzeb Miejsc Odpoczynku Rowerzysty. Zakresem inwestycji objęto również przebudowy istniejących linii oświetlenia wzdłuż wskazanych ścieżek, w celu zapewnienia bezpieczeństwa rowerzystom poruszającym się po zmodernizowanych ścieżkach.
    W ramach pierwszego zadania inwestycyjnego zostaną wykonane roboty przygotowawcze, w tym rozbiórkowe nawierzchni istniejącej ścieżki elementów ulicy, rozbiórka murków z cegły klinkierowej wraz z wycinką drzew zgodnie z decyzją na istniejących skwerkach, roboty ziemne związane z wykonaniem wykopów i korytowaniem pod konstrukcję nawierzchni ścieżki rowerowej i jej elementów, przebudowę oświetlenia (słupy, oprawy oraz kabel oświetleniowy), budowę kanału technologicznego, budowę konstrukcji ścieżek rowerowych, przebudowę skwerów służących jako Miejsca Odpoczynku Rowerzystów (MOR) wraz z samoobsługową stacją naprawy rowerów, nasadzenia drzew i krzewów oraz wykonanie oznakowania poziomowego i pionowego.
    Wykonanie nowych ścieżek, zagospodarowanie miejsc odpoczynku rowerzysty ma na celu promocję i rozwój turystyki rowerowej w oparciu o wykorzystanie naturalnych zasobów regionu, tj. sąsiedztwa rzek, jezior, terenów zielonych. Stworzenie bezpiecznej infrastruktury dla ruchu rowerowego będzie stanowić element zrównoważonego rozwoju dzięki wykorzystaniu energooszczędnego, inteligentnego oświetlenia sprzyjającego bezpieczeństwu rowerzysty.
  3. Rozbiórka i przebudowa łącznika rowerowego kładki na rzece () z wykonaniem ścieżki rowerowej o długości 24,60 metrów. Roboty budowlane będą prowadzone na działkach należących do Gminy o numerze ewidencyjnym 542, 3055/4 oraz na działce o numerze ewidencyjnym 435, której właścicielem jest Skarb Państwa. Gmina podpisała umowę użyczenia, która reguluje warunki korzystania z działki. Na podstawie wskazanej umowy Gmina Miasto () posiada prawo do dysponowania nieruchomością na cele budowlane.
    Szczegółowy zakres inwestycji zakłada demontaż istniejącego oświetlenia kładki, rozebranie izbic, rozebranie narzutu kamiennego na brzegu rzeki (), odmulenie rzeki na długości projektowanych umocnień brzegu, przebudowie ścieżki na dojściach do kładki. Konieczność demontażu istniejącej konstrukcji kładki wynika z jej złego stanu technicznego, osadzenia niektórych elementów w wodzie oraz dostosowania części rozwiązań do połączenia z siecią zmodernizowanych ścieżek rowerowych. W miejscu rozebranej kładki zostanie wykonana kładka jednoprzęsłowa, swobodnie podparta o długości około 24,60 m szerokości całkowitej 5,76 m.
    Roboty budowlane wykonane w ramach tego zadania obejmują wykonanie prac przygotowawczych poprzez usunięcie humusu oraz wyciągnięcie pali drewnianych, rozbiórkę istniejącej konstrukcji ścieżki, rozbiórkę konstrukcji kładki, wyciągnięcie pali drewnianych, wykonanie wykopów pod kładkę, wbicie prefabrykowanych pali żelbetowych do posadowienia kładki, wbicie ścianek szczelnych traconych i obcięcia w miejscu lokalizacji ław fundamentowych kładki, wykonanie korka betonowego pod ławy fundamentowe kładki, wykonanie ław fundamentowych kładki, wykonanie przyczółków żelbetowych, wykonanie zasypki przyczółków, wykonanie konstrukcji nośnej kładki, wykonanie odwodnienia w postaci rynien i rur spustowych. Projekt zakłada w dalszej części roboty wykończeniowe polegające na wykonaniu nawierzchni z żywic epoksydowo-poliuretanowych, ustawienie balustrad na kładce, zabezpieczenie antykorozyjne nawierzchni stalowych i betonowych, wykonanie umocnienia gabionami brzegów rzeki, rozbiórkę oznakowania pionowego i urządzeń bezpieczeństwa na czas budowy. W zakresie branży drogowej zostaną wykonane następujące prace:
    usunięcie humusu, ustawienie oznakowania pionowego i urządzeń bezpieczeństwa ruchu na czas budowy, rozbiórkę istniejącej konstrukcji jezdni chodnika w niezbędnym zakresie, wykonanie nasypu pod korpus chodnika, wykonanie oporników, wykonanie nawierzchni z kostki betonowej oraz roboty wykończeniowe polegające na wykonaniu umocnień skarp.
  4. Przebudowa ścieżki rowerowej o długości 350 metrów.
    Roboty budowlane będą prowadzone na działkach należących do Gminy o numerze ewidencyjnym nr 3775/11, 3000/8. Teren inwestycji położony jest pomiędzy ulicą () i rzeką (). Obszar opracowania położony jest nad rzeką () i jest obszarem niezabudowanym. W terenie funkcjonuje sieć komunikacyjna w formie zdegradowanych ścieżek i alei z kostki betonowej, nawierzchni żwirowej i betonowej.
    Szczegółowy zakres inwestycji zakłada przebudowę i rozbiórkę istniejących ciągów komunikacyjnych oraz elementów małej architektury, demontaż słupów oświetleniowych, budowę ciągu rowerowego, montaż opraw elementów małej architektury, nasadzeń drzew i bylin. Infrastruktura towarzysząca zostanie wykonania w zakresie niezbędnym do prawidłowego funkcjonowania zmodernizowanej ścieżki rowerowej i możliwości zapewnienia bezpieczeństwa jej użytkownikom. W ramach planowanego przedsięwzięcia przewiduje się przede wszystkim przeprowadzenie następujących robót: usunięcie humusu, wykonanie robót rozbiórkowych, wykonanie robót ziemnych, ułożenie warstw konstrukcyjnych nawierzchni. Zmianie będą podlegać szerokości ciągów lokalnie, w dostosowaniu do warunków terenowych.
    Długość wybudowanych tras rowerowych to 1,73 km (1733,07 metrów).
    Projektowany obszar będzie spełniać dwie funkcje: rekreacyjną i wypoczynkową. Na terenie zaprojektowano wymianę nawierzchni ścieżki rowerowej łączącej dwa fragmenty Promenady () część północną z południową. Nowe zagospodarowanie terenu podniesie standard przestrzeni publicznej w mieście. Oświetlenie przy przebudowywanej ścieżce rowerowej zostanie wykonane z energooszczędnych diod LED. Wyposażenie terenu będzie obejmować ławki parkowe i kosze na śmieci, w zakresie umożliwiającym wygodne korzystanie ze zmodernizowanej infrastruktury rowerzystom. Wszystkie zaplanowane zadania inwestycyjne są niezbędne do rozpoczęcia pełnienia funkcji sportowo-rekreacyjnych turystycznych za pośrednictwem zmodernizowanej infrastruktury ścieżek rowerowych, powstałej w ramach planowanej inwestycji.
    Kluczowymi grupami interesariuszy, w ramach projektu, będą osoby korzystające ze ścieżek rowerowych. Będą to zarówno mieszkańcy (), jak i turyści odwiedzający (). Projekt przyczyni się do poprawy dostępności do bogatego zasobu dziedzictwa naturalnego i przyrodniczego w postaci rzeki (), jeziora () i zrewitalizowanych obszarów w sąsiedztwie biegnących tras ścieżek rowerowych () Promenada, Park (), park sportowo-rekreacyjny, Plac ()). Projekt nie będzie generować przychodu. Cała dostępna infrastruktura powstała w wyniku realizacji projektu będzie dostępna dla wszystkich użytkowników bezpłatnie.
    Właścicielem powstałej infrastruktury będzie Gmina. Po realizacji inwestycji wszelkie rozliczenia finansowe związane z funkcjonowaniem powstałego obszaru prowadzić będzie Wydział Mienia Komunalnego Urzędu Miasta ().

Wniosek uzupełniono w dniu 21 sierpnia 2018 r. o następujące informacje:

  1. Inwestycja pn. realizowana będzie w związku z działalnością statutową Gminy i należy do zadań wskazanych w art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy o samorządzie gminnym.
  2. Efekty realizacji projektu pn. od momentu zrealizowania projektu wykorzystywane będą do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gminie przysługuje prawo do odzyskania podatku VAT na mocy prawodawstwa krajowego w związku z realizacją inwestycji pod nazwą: ?

Zdaniem Wnioskodawcy, realizując zadanie inwestycyjne pn. , wykonuje ona zadania własne nałożone na jednostki samorządu terytorialnego przepisami ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Na podstawie art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują zadania w zakresie ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej oraz gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego (art. 7 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy o samorządzie gminnym).

Gmina nabywając towary i usługi celem zrealizowania ww. projektu, nie nabywa ich do działalności gospodarczej i tym samym nie działa w charakterze podatnika podatku VAT, zatem nie spełnia przesłanek wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z tym, że Gmina nie prowadzi i nie będzie prowadziła sprzedaży opodatkowanej związanej z projektem pn. ,,, dlatego zdaniem Gminy nie ma ona możliwości odzyskania naliczonego podatku VAT na mocy prawodawstwa krajowego, w związku z realizacją inwestycji pod nazwą .

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. Zgodnie z tym przepisem, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza według art. 15 ust. 2 ustawy obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itp. umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Tylko w tym zakresie ich czynności mają bowiem charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Generalnie zatem wyłączone z opodatkowania podatkiem od towarów i usług są czynności wykonywane przez podmioty prawa publicznego (organy władzy publicznej i urzędy obsługujące te organy) w ramach sprawowanego przez nie władztwa publicznego.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r., poz. 994, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 powołanej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 cyt. ustawy). W szczególności zadania własne obejmują sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej; oraz gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego (art. 7 ust. 1 pkt 1 i 2 ww. ustawy).

Z opisu sprawy wynika, że Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów. Posiada osobowość prawną oraz zdolność do czynności prawnych. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. Zadania własne obejmują między innymi zadania w zakresie ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej, jak również gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego.

W dniu 27 czerwca 2017 r. Gmina podpisała umowę o dofinansowanie projektu pn. ,,. Data rozpoczęcia realizacji projektu 1 września 2017 r. data finansowego zakończenia realizacji projektu 30 września 2018 r.

Kluczowymi grupami interesariuszy, w ramach projektu, będą osoby korzystające ze ścieżek rowerowych. Będą to zarówno mieszkańcy (), jak i turyści (). Projekt przyczyni się do poprawy dostępności do bogatego zasobu dziedzictwa naturalnego i przyrodniczego w postaci rzeki (), jeziora () i zrewitalizowanych obszarów w sąsiedztwie biegnących tras ścieżek rowerowych (.) Promenada, Park (), park sportowo-rekreacyjny, Plac ()). Projekt nie będzie generować przychodu. Cała dostępna infrastruktura powstała w wyniku realizacji projektu będzie dostępna dla wszystkich użytkowników bezpłatnie. Właścicielem powstałej infrastruktury będzie Gmina.

Inwestycja pn. realizowana będzie w związku z działalnością statutową Gminy i należy do zadań wskazanych w art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy o samorządzie gminnym. Efekty realizacji projektu od momentu jego zrealizowania projektu wykorzystywane będą do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Przy tak przedstawionym opisie sprawy Gmina ma wątpliwości, czy będzie miała prawo do odzyskania podatku naliczonego w związku z wydatkami poniesionymi na realizację inwestycji pn. .

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie występuje. Z całokształtu działań Wnioskodawcy związanych z nabywanymi towarami i usługami wynika, że ich nabycie nie ma związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a tym samym z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Inwestycja w zakresie budowy ścieżki rowerowej wykonana jest przez organ władzy publicznej w zakresie realizowania zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których został on powołany czyli ustawą o samorządzie gminnym.

Zatem, w omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż Wnioskodawca realizując opisane we wniosku przedsięwzięcie nie działa w charakterze podatnika VAT, a efekty realizacji tego projektu nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Tym samym, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do zwrotu podatku naliczonego związanego z planowaną inwestycją, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W związku z poniesionymi wydatkami, Wnioskodawca nie ma miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1686, z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego i pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Zainteresowany w stosunku do przedmiotowego projektu nie będzie działał jako podatnik podatku VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy, nie znajduje zastosowania regulacja powołanego wyżej rozporządzenia.

Podsumowując, w okolicznościach analizowanej sprawy, Gmina nie ma możliwości odzyskania podatku naliczonego od wydatków inwestycyjnych poniesionych na zadanie pn. .

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (oraz z opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej