
Temat interpretacji
Brak prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu w ramach konkursu w Publicznym Przedszkolu
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 22 maja 2018 r. (data wpływu 12 czerwca 2018 r.), uzupełnionym pismem z dnia 2 sierpnia 2018 r. (data wpływu 9 sierpnia 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu w ramach konkursu w Publicznym Przedszkolu jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 12 czerwca 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu w ramach konkursu w Publicznym Przedszkolu .
Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 2 sierpnia 2018 r. (data wpływu 9 sierpnia 2018 r.) w zakresie doprecyzowania opisu sprawy.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe
(ostatecznie doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku).
Miasto jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. W ramach ustawy z dnia 5 września 2016 r., o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządowe, Publiczne Przedszkole , nie jest odrębnym od Miasta podatnikiem podatku od towarów i usług.
Miasto , działając w imieniu placówki oświatowej Publiczne Przedszkole , składa wniosek w konkursie pn. , którego celem jest wsparcie finansowe w formie dotacji ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w , projektów dotyczących utworzenia szkolnej pracowni pn. ,,, w terenie otwartym, na potrzeby nauk przyrodniczych.
Teren przeznaczony pod wykonanie położony jest za budynkiem przedszkola w bezpośrednim sąsiedztwie ,, ogródka dydaktycznego utworzonego w 2013 r., z dotacji WFOŚiGW w . Projekt ma być wpisany w istniejącą architekturę i stanowić dopełnienie istniejącej przestrzeni.
Obecnie obserwacje przyrodnicze i prace prowadzić można tylko przy ładnej i bezdeszczowej pogodzie, dlatego też jest potrzeba utworzenia ,, z miejscem do pracy i zabawy pod dachem, ale otwartym na przestrzeń ogrodu. Do utworzenia ekopracowni pod chmurką wykorzystany zostanie teren zielony oraz płyta tarasu, której zadaszenie umożliwi prowadzenie zajęć dydaktycznych na świeżym powietrzu, co pozwoli dzieciom obserwować i doświadczać także przy niewielkim deszczu lub gorszych warunkach atmosferycznych. Zadaszona przestrzeń pozwoli także na oglądanie filmów edukacyjno-przyrodniczych oraz pracę z monitorem interaktywnym (mobilnym) na powietrzu. Ekopracownia wyposażona zostanie w gazony na kwiaty i warzywa, dzięki temu przedszkolaki nauczą się jak siać, sadzić i dbać o rośliny. Doprowadzona zostanie woda do podlewania roślin oraz zakupiony zbiornik na deszczówkę i poidełka dla ptaków. W gazonach kwiatowych posadzone zostaną kwiaty charakterystyczne dla pór roku: przebiśniegi, krokusy, sasanki, żonkile, tulipany, zimowity, cynie i astry, a także zasiana kwiatowa łąka pn. ,,, a przy drewnianych podporach będą posadzone róże pnące okrywowe, krzewy bzu i pigwowca (owoce posłużą do przygotowania zdrowych napojów dla dzieci).
W oparciu o utworzony punkt dydaktyczny odbywać się będzie szereg wydarzeń związanych z tematyką ekologiczną np.:
- zajęcia dydaktyczne + konkurs plastyczny dla dzieci;
- obserwacje przyrodnicze, wspólne przygotowanie letniego napoju i zdrowej potrawy z wykorzystaniem warzyw i ziół;
- ,, wykonanie książki o wym. tytule obserwacje pogodowe wczesną wiosną (rysowanie zaobserwowanej pogody karty książki).
W Ekopracowni planuje się szereg zajęć dydaktycznych i zabaw badawczych:
- ,,;
- ,,;
- ,, chwytanie energii słonecznej;
- ,, zajęcia z wykorzystaniem zestawu edukacyjnego, przygotowywanie naturalnych nawozów do podlewania roślin.
Przy zagospodarowaniu Ekopracowni wykonanych będzie szereg prac m.in: nasadzenia jesienne, wiosenne prace w ogrodzie prace z udziałem rodziców przedszkolaków.
Zakupione zostaną pomoce dydaktyczne, które posłużą przedszkolakom do zajęć w ekopracowni m.in.: tablice informacyjne, tablice dydaktyczne, plansze, tabliczki do oznaczenia roślin, gry instalacje dydaktyczne i ścieżki sensoryczne, domki dla owadów, ule dydaktyczne, rzeźby zwierząt, zegar słoneczny, rumowisko skalne stanowisko geologiczne, stacja meteorologiczna z wyposażeniem, budki, karmniki i poidełka dla ptaków, oczko wodne, kaskada wodna.
Wyposażenie ekopracowni stanowić będą zakupione m.in: ławki-siedzisko , stoły, mostki drewniane, gazony drewniane, palisady, pergole, kosze na odpady.
Prawidłowe funkcjonowanie punktu dydaktycznego zapewnią zakupione niezbędne urządzenia m.in.: kompostownik, system nawadniający, sprzęt ogrodniczy tj. konewki, grabie i szpadle itp., zewnętrzne stacje wody pitnej, zbiornik na deszczówkę, skrzynia drewniana zamykana, system monitoringu.
Całość uzupełni ogrodzenie punktu dydaktycznego oraz alejki, do wykonania, których posłużą zakupione krawężniki, płyty chodnikowe i obrzeża betonowe.
W piśmie z dnia 2 sierpnia 2018 r. będącym uzupełnieniem wniosku, Wnioskodawca wskazał:
Ad 1.
Nabywane towary i usługi związane z realizacją projektu objętego zakresem pytania, będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniem podatkiem od towarów i usług.
Ad 2.
W związku z realizacją projektu, o którym mowa we wniosku, zgodnie z § 3 pkt 3 Zarządzenia Prezydenta Miasta w sprawie zasad rozliczeń podatku od towarów i usług w Mieście i jego jednostkach budżetowych, faktury dokumentujące poniesione wydatki w Publicznym Przedszkolu , wystawione będą na:
Nabywcę: Miasto NIP
Odbiorca: Publiczne Przedszkole .
Ad 3.
Realizacja przedmiotowego wniosku jest zadaniem własnym gminy - Miasta , o którym mowa w art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r. poz. 994 ze zm.) wykonywanym zgodnie z ustawą z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. 2018. 0. 996 t.j) oraz Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej.
Zgodnie z art. 4 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz. U. 2018. 0. 996 t.j.) ilekroć we wskazanych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o szkole - należy przez to rozumieć także przedszkole.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.
Czy w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, Miasto ma prawo do obniżenia podatku należnego, o kwotę podatku naliczonego za zakupy towarów i usług niezbędnych do realizacji projektu w ramach konkursu ,, przez Publiczne Przedszkole ?
Zdaniem Wnioskodawcy, Miasto nie ma prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego za zakupy towarów i usług niezbędnych do realizacji projektu w ramach konkursu ,, przez Publiczne Przedszkole .
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy
W ocenie Miasta , działalność placówek oświatowych w zakresie wskazanym w opisanym zdarzeniu przyszłym może być uznana za działalność wykonywaną przez organ publiczny, związaną z realizacją zadania własnego gminy edukacja publiczna.
Realizacja projektu w ramach konkursu, ,, przez Publiczne Przedszkole będącego przedmiotem wniosku jest zadaniem własnym Gminy, o których mowa w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r., o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r., poz. 446 ze zm.) wykonywanym zgodnie z ustawą z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59 i 949) oraz Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r., w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej.
Zadanie to spełnia przesłanki z art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221 ze zm.), stanowiącego iż: nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Przepis ten uzależnia podmiotowość organu w podatku od towarów i usług od charakteru stosunku prawnego, w ramach którego świadczenie jest dokonywane. Organy władzy publicznej oraz urzędy obsługujące te organy będą występowały w charakterze podatnika, który wykonuje działalność gospodarczą w zakresie, w którym faktycznie występuje konsumpcja oraz tam, gdzie podmioty te mogą konkurować z podmiotami prawa prywatnego. Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji. W przypadku projektu pn. realizowanym w Publicznym Przedszkolu , nie ma działań prowadzących do zakłóceń konkurencji, bowiem efekt prac zostanie wykorzystany tylko i wyłącznie dla poprawy jakości nauczania i wychowania przedszkolnego w placówce. W przypadku jednostek oświatowych ich działalność można podzielić na dwie sfery: działalność w charakterze organu publicznego oraz działalność komercyjną najczęściej związaną z powierzonym takim jednostkom mieniem. W jednostkach oświatowych wykonywane są usługi w zakresie kształcenia i wychowania dzieci i młodzieży zgodnie z ustawą Prawo Oświatowe.
Z przepisów ustawy o podatku od towarów i usług wynika, iż dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego niezbędne jest istnienie związku między dokonywanymi zakupami towarów i usług, a prowadzoną działalnością. Przy czym związek dokonywanych zakupów z działalnością podatnika może mieć charakter pośredni lub bezpośredni. O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością gospodarczą można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np.: dalszej odsprzedaży, towary handlowe lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy, bezpośrednio więc wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika. Natomiast o związku pośrednim można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa, mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym osiąganymi przez podatnika przychodami. Aby jednak można było wskazać, iż określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością musi istnieć związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonywanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu. Planowane zakupy towarów i usług w ramach przedmiotowego projektu w żadnym stopniu nie generują powstania obrotu, co powoduje brak związku przyczynowo skutkowego pomiędzy dokonywanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu.
W ramach projektu utworzenie ekopracowni pod chmurką na potrzeby nauk przyrodniczych w znaczny sposób wpłynie na polepszenie warunków kształcenia i wychowania dzieci w Publicznym Przedszkolu . Nowocześnie wyposażona ekopracownia pod chmurką posłuży przede wszystkim realizacji podstawy programowej w zakresie wykorzystania najnowszych technologii informacyjnych oraz pomocy dydaktycznych, służących empirycznemu przekazywaniu wiedzy. Nowoczesne pomoce dydaktyczne, jakie znajdą się na wyposażeniu pracowni pozwolą na przeprowadzanie licznych doświadczeń i eksperymentów. Przyczynią się one do rozwoju zainteresowań zagadnieniami ekologicznymi, a tym samym do osiągania sukcesów w konkursach. Wyposażenie pracowni w sprzęt umożliwi prezentowanie przedszkolakom prostego przekazu wiedzy opartej na praktyce, a nie suchej opartej wyłączne na teorii wiedzy książkowej. Będzie również możliwa realizacja wielu ciekawych projektów ekologicznych.
Wydatki poczynione w ramach projektu, zgodnie z § 3 pkt 3 Zarządzenia Prezydenta Miasta w sprawie zasad rozliczeń podatku od towarów i usług w Mieście i jego jednostkach budżetowych, będą dokumentowane fakturami wystawionymi na nabywcę: Miasto NIP (odbiorca: Publiczne Przedszkole ).
Zgodnie z zasadą neutralności podatku od towarów i usług, podatnik nie może ponosić ciężaru tego podatku. Podatek od towarów i usług nie powinien obciążać podatników nabywających towary i usługi, którzy nie są ich ostatecznymi odbiorcami. Przedstawiona zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi. Zatem prawo do odliczenia VAT naliczonego: a) przysługuje w całości jeżeli zakup związany jest z czynnościami opodatkowanymi, b) przysługuje częściowo jeśli zakup związany jest zarówno z czynnościami opodatkowanymi, c) nie przysługuje w ogóle jeśli zakup związany jest z czynnościami innymi niż opodatkowane (głównie zwolnione od podatku). Planowana pracownia będzie wykorzystywana w celach edukacyjnych, nie będzie wynajmowana na rzecz podmiotów prowadzących działalność gospodarczą oraz nie będzie w niej prowadzona działalność mająca cechy działalności komercyjnej, generującej czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług. W przedstawionym zdarzeniu przyszłym zakupy towarów i usług są ściśle związane z czynnościami innymi niż czynności opodatkowane. Towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu pn. , przy Publicznym Przedszkolu , będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu VAT, zatem prawo do odliczenia podatku naliczonego nie przysługuje.
Reasumując, Miasto nie ma prawa do obniżenia podatku należnego, o kwotę podatku naliczonego za zakupy towarów i usług niezbędnych do realizacji projektu pn. przy Publicznym Przedszkolu , dlatego też nie ma prawnej możliwości do jego odzyskania.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.
Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.
Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r., poz. 994, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Katalog zadań własnych gminy został określony w art. 7 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym.
Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).
Z powołanych wyżej przepisów prawa wynika, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ jak wynika z okoliczności sprawy nabywane towary i usługi związane z realizacją projektu objętego zakresem pytania, będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, Zainteresowany nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z wydatkami ponoszonymi z tytułu realizacji tego projektu. Tym samym, Wnioskodawcy z tego tytułu nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.
Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu w ramach konkursu w Publicznym Przedszkolu , ponieważ nabywane towary i usługi związane z realizacją ww. projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Wnioskodawcy. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy oraz we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone.
Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.
Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej
