Prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z inwestycją. - Interpretacja - 0461-ITPP1.4512.930.2016.1.EA

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 02.02.2017, sygn. 0461-ITPP1.4512.930.2016.1.EA, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z inwestycją.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 6 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 28 listopada 2016 r. (data wpływu 29 listopada 2016 r.), uzupełnionym w dniach 20 i 26 stycznia 2017 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z inwestycją pn. B jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 listopada 2016 r. został złożony wniosek, o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z inwestycją pn. B.

We wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej VAT).

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2015 r., poz. 1515 dalej U.S.G.). Gmina zaspokaja zbiorowe potrzeby wspólnoty w zakresie kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, przy wykorzystaniu sieci kanalizacyjnej i oczyszczalni ścieków, której jest właścicielem.

Infrastruktura kanalizacyjna wykorzystywana jest/będzie przez Gminę do świadczenia odpłatnych usług odprowadzania ścieków. W tym celu, Gmina zawiera odpowiednie umowy z mieszkańcami (względnie z firmami i instytucjami zlokalizowanymi na terenie Gminy) i obciąża ich za świadczone usługi odprowadzania ścieków. Powyższe dokumentowane jest fakturami, które Gmina ujmuje w rejestrach sprzedaży. Wartość netto wraz z należnym podatkiem VAT z tytułu świadczenia powyższych usług, Gmina wykazuje w składanych deklaracjach VAT-7. Gmina ponosi zarówno wydatki o charakterze inwestycyjnym, jak i bieżącym, związane wstępnie z budową, a kolejno z rozbudową i utrzymaniem infrastruktury kanalizacyjnej w dobrym stanie.

Wszelkie powyżej opisane wydatki, zarówno bieżące, jak i inwestycyjne, są dokumentowane fakturami z wykazaną kwotą podatku, które są wystawiane na Gminę (tj. z podaniem Gminy jako nabywcy). Infrastruktura kanalizacyjna po zrealizowaniu inwestycji pn. B będzie eksploatowana przez Gminę i w 100% związana z działalnością opodatkowaną.

W uzupełnieniu wniosku dodatkowo wskazano, że wniosek dotyczy kwalifikowalności podatku VAT z tytułu budowy infrastruktury kanalizacyjnej w miejscowości ... Gmina planuje realizację inwestycji w zakresie infrastruktury kanalizacyjnej pn. B. Na realizację tej inwestycji Gmina ubiega się o otrzymanie dofinansowania z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na operację typu Gospodarka wodno-ściekowa w ramach poddziałania Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów małej infrastruktury, w tym inwestycji w energię odnawialną i w oszczędzanie energii.

Wniosek jest na etapie oceny formalnej. Inwestycja ta nie została jeszcze rozpoczęta z uwagi na brak ostatecznej decyzji w sprawie przyznania dofinansowania na jej realizację. Gmina w związku z uchwałą NSA z dnia 24 czerwca 2013 r. oraz wyrokiem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 26 października 2015 r. rozpoczęła centralizację poprzez skorygowanie rejestrów sprzedaży i zakupu oraz deklaracji za okresy poprzednie, tj. od 1 stycznia 2011 r. Proces centralizacji trwa nadal z uwagi na nałożony na Gminę obowiązek ustawą z dnia 5 września 2016 r. o szczegółowych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2016 r. , poz. 1454).

Wniosek Gminy dotyczy odrębnego zadania inwestycyjnego w zakresie infrastruktury kanalizacyjnej w miejscowości ...

Planowana do zrealizowania inwestycja w zakresie infrastruktury kanalizacyjnej w miejscowości .. pn. B skierowana jest do osób fizycznych, osób prowadzących działalność gospodarczą oraz firm. W miejscowości .. nie ma zlokalizowanych jednostek organizacyjnych Gminy, w związku z czym po wybudowaniu przedmiotowej infrastruktury kanalizacyjnej umowy zawarte na odbiór ścieków w żaden sposób nie będą dotyczyły jednostek organizacyjnych Gminy, nie będzie również sprzedaży między jednostkami Gminy.

Wobec powyższego zadano następujące pytanie, ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku.

Czy Gmina ma prawo do odzyskania podatku VAT od planowanych wydatków związanych z realizacją inwestycji pn. B w myśl art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Gminy, Gmina może uznać podatek VAT jako koszt niekwalifikowany z tytułu realizacji inwestycji pn. B, gdyż w myśl art. 86 ust. 1 ustawy o VAT przysługuje jej prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Gmina w uzasadnieniu swego stanowiska wskazała, że z treści powołanej wyżej regulacji wynika, iż prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przysługuje przy łącznym spełnieniu dwóch przesłanek, tj.:

  • nabywcą towarów/usług jest podatnik VAT oraz
  • nabywane towary/usługi są wykorzystane przez podatnika do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

Z daniem Gminy, w analizowanym przypadku powyższe przesłanki będą spełnione i tym samym, stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z budową infrastruktury kanalizacyjnej, gdyż:

  • Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej VAT),
  • infrastruktura kanalizacyjna wykorzystywana jest/będzie przez Gminę w 100% do świadczenia odpłatnych usług odprowadzania ścieków. W tym celu, Gmina zawiera odpowiednie umowy z mieszkańcami (względnie z firmami i instytucjami zlokalizowanymi na terenie gminy) i obciąża ich za świadczone usługi odprowadzania ścieków. Powyższe dokumentowane jest fakturami, które Gmina ujmuje w rejestrach sprzedaży. Wartość netto wraz z należnym podatkiem VAT z tytułu świadczenia powyższych usług, Gmina wykazuje w składanych deklaracjach VAT-7. Powyższe kwoty wynagrodzenia za usługi odprowadzania ścieków stanowią przychód Gminy.

W ocenie Gminy, za bezsporny należy uznać bowiem fakt, iż ponoszenie wydatków na budowę infrastruktury jest konieczne i bezpośrednio związane ze świadczeniem usług odprowadzania ścieków. Bez ich poniesienia, świadczenie przedmiotowych usług byłoby niemożliwe, gdyż brak byłoby niezbędnej do tego celu infrastruktury. Jednocześnie, świadczenie usług odprowadzania ścieków na rzecz mieszkańców jest uzależnione od utrzymania przedmiotowej infrastruktury w odpowiednim stanie, co będzie możliwe poprzez systematyczne ponoszenie wydatków na jej bieżące funkcjonowanie tj. w szczególności przeglądy techniczne, remonty, konserwacje, etc.).

Skoro bowiem Gmina, jako czynny podatnik VAT, zobowiązany jest uiszczać VAT należny z tytułu świadczonych usług odprowadzania ścieków, powinna ona mieć jednocześnie prawo do odliczenia VAT naliczonego od wydatków warunkujących możliwość ich świadczenia, w tym inwestycyjnych.

Tym samym należy uznać, że Gmina będzie uprawniona do odliczenia VAT naliczonego od wydatków inwestycyjnych związanych z budową infrastruktury kanalizacyjnej z tytułu realizacji inwestycji pn. B, a także z jej późniejszym utrzymaniem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczenia podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710 ze zm.). W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 cyt. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, a więc takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego w kontekście obowiązujących przepisów prawa podatkowego prowadzi do wniosku, że w okolicznościach niniejszej sprawy skoro planowana inwestycja pn. B wykorzystywana będzie przez Gminę do świadczenia usług w zakresie dostarczania wody i odprowadzania ścieków komunalnych na rzecz osób fizycznych, osób prowadzących działalność gospodarczą oraz firm i nie będzie dotyczyła sprzedaży ww. usług między jednostkami Gminy, to Gminie, przysługiwać będzie pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy.

Jednocześnie należy zaznaczyć, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, ponieważ kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Ponadto nadmienia się, że interpretację wydano w oparciu o przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe, z którego wynika że zakupione towary i usługi w związku z realizacją przedmiotowej inwestycji nie będą miały związku z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu (np. z wykorzystaniem infrastruktury do dostarczania wody i odprowadzania ścieków przez inne jednostki, czy też zakłady budżetowe Gminy). Oznacza to, że interpretacja nie wywrze skutków prawnych w przypadku ustalenia w toku ewentualnego postępowania podatkowego lub kontroli podatkowej odmiennego od przedstawionego we wniosku zdarzenia.

Końcowo wskazać trzeba, że w niniejszej interpretacji rozstrzygnięto wyłącznie kwestię objętą pytaniem, natomiast nie oceniano innych kwestii zawartych we wniosku, gdyż nie były one przedmiotem zapytania.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto tut. organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w ., po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2016 r., poz. 718 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy