
Temat interpretacji
Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących realizację projektu.
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 7 czerwca 2018 r. (data wpływu 7 czerwca 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących realizację projektu jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 7 czerwca 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących realizację projektu.
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.
Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej VAT). Gmina jest jednostką samorządu terytorialnego, która jako wspólnota samorządowa na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r., poz. 994, z późn. zm.) (dalej: UOSG) obejmuje swoim zakresem działania wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów (art. 6 UOSG). Gmina posiada osobowość prawną i wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność (art. 2 ust. 1 i 2 UOSG). W 2018 i 2019 roku Gmina będzie realizowała projekt pn. Budowa zintegrowanych węzłów przesiadkowych wraz z budową dróg rowerowych (). Na realizację powyższego projektu Gmina otrzymała dofinansowanie z Urzędu Marszałkowskiego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020. Ubiegając się o dofinansowanie, Gmina wskazała podatek naliczony od wydatków na przedmiotową inwestycję jako wydatek kwalifikowany w ramach niniejszego projektu. Gmina w ramach realizacji projektu, wypełni swoje zadania ustawowe, wynikające z art. 2 ust. 1 UOSG, który stanowi, że gminy wykonują zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność, natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gmin należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 2 i 4 UOSG, zagadnienia gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego i lokalnego transportu zbiorowego należą do zadań własnych gmin.
Projekt umowy z Województwem przewiduje dofinansowanie ze środków europejskich nie więcej niż 85% kwoty całkowitej wydatków kwalifikowanych projektu, wkład własny Gminy nie mniej niż 15% całkowitej kwoty wydatków kwalifikowanych oraz w całości wydatki niekwalifikowane. Przedmiotem projektu będzie budowa zintegrowanego węzła przesiadkowego na terenie Gminy. Całość terenu przeznaczonego pod inwestycję administracyjnie znajduje się na terenie powiatu lublinieckiego, obszar przeznaczony pod inwestycje znajduje się w mieście, w jego ścisłym centrum. W bezpośrednim sąsiedztwie dworców kolejowego i autobusowego biegną ulice: A, B, C i D.
W ramach projektu planowana jest budowa centrum przesiadkowego, w tym: budowa parkingu czteropoziomowego, budowa wiaty przystankowej wraz z miejscami postojowymi dla autobusów, przebudowa istniejącego budynku dworca PKS, budowa parkingu dla rowerów z samoobsługowym punktem naprawy, przebudowa układu komunikacyjnego, wykonanie elementów małej architektury, wykonanie systemu monitoringu wizyjnego i zintegrowanego systemu informacji pasażerskiej. Całe przedsięwzięcie dotyczy gmin ze sobą sąsiadujących, które wspólnie zdecydowały się realizować inwestycję polegającą na budowie zintegrowanych węzłów przesiadkowych wraz z budową dróg rowerowych na terenie gmin powiatu lublinieckiego. Dla wszystkich gmin został opracowany wspólny Program Funkcjonalno-Użytkowy.
Realizacja projektu będzie odpowiedzią na zdiagnozowaną sytuację problemową, jaką jest brak wystarczającej możliwości wykorzystania transportu publicznego oraz dogodnej zmiany środka komunikacji na bardziej ekonomiczny, korzystny lub lepiej dostosowany do personalnych potrzeb użytkownika. W punktach przesiadkowych przewiduje się możliwość pozostawienia na nowoutworzonym parkingu samochodu osobowego, motocykla czy roweru, aby móc skorzystać z innych środków transportu.
Realizacja nie tylko pozwoli podnieść atrakcyjność transportu publicznego dla pasażerów, ale również przełoży się na zwiększenie bezpieczeństwa mieszkańców dojeżdżających do centrum przesiadkowego na rowerach, ale także zwiększy komfort podróży poprzez wygodną formę wyboru środka lokomocji oraz przełoży się na zwiększenie atrakcyjności turystycznej gminy. Dodatkowo realizacja przedsięwzięcia podniesie walory turystyczne regionu oraz zwiększy możliwości uprawiania czynnej rekreacji mieszkańcom, a także ułatwi komunikację pomiędzy gminami i zwiększy bezpieczeństwo osób poruszających się na rowerach.
Wnioskodawca zamierza ustanowić regulamin parkingów typu Park&Ride, w którym wskaże jednoznacznie, że parkingi będą służyć wyłącznie obsłudze transportu zbiorowego i będą udostępniane bezpłatnie wobec czego w trakcie i po zakończeniu realizacji projektu jego efekty nie będą generować sprzedaży opodatkowanej.
W związku z realizacją ww. projektu Gmina dokonała od 2014 r. i będzie dokonywała zakupu towarów i usług udokumentowanych fakturami wystawionymi na Gminę.
Dotychczas dokonano zakupu nieruchomości gruntowych i zabudowanych budynkami i budowlami stanowiącymi funkcjonalny mega układ technologiczny dla potrzeb komunikacyjnych (dworzec autobusowy). Powyższe nieruchomości przy zakupie były w większości objęte stawką zwolnioną i częściowo stawką 23% VAT.
W latach 2014 2018 pomieszczenia budynku dworca autobusowego (lokal użytkowy tj. kasy biletowe i konduktorskie, prysznic, hall i kotłownia, WC, poczekalnia, korytarze, pomieszczenia dyżurnego) zakupione przez Gminę ze stawką zwolnioną z VAT zostały wynajęte Przedsiębiorstwu Komunikacji Samochodowej Sp. z o.o. (dalej PKS). Z tego tytułu Gmina osiągnęła przychód netto opodatkowany stawką 23% w wysokości:
2014 rok 2.976,00 zł.
2015 rok 8.928,00 zł.
2016 rok 8.928,00 zł,
2017 rok 8.928,00 zł.
2018 rok 3.648,00 zł.
Razem netto 33.408,00 zł, brutto 41.091,84 zł.
Z dniem 28 maja 2018 r. umowa najmu wygasła, gdyż od dnia 23 listopada 2017 r. PKS został postawiony w stan likwidacji.
W wyżej opisanym przypadku sprzedaż opodatkowana stawką 23% była związana z zakupem nieruchomości na cele projektu objętym stawką zwolnioną tj. bez kwoty podatku VAT.
Zakupione towary i usługi w celu realizacji projektu nie były (poza opisanym wyżej przypadkiem) i nie będą wykorzystywane w żadnym zakresie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
W projekcie założono, że wytworzona infrastruktura w postaci: parkingu, wiaty przystankowej, miejsc parkingowych dla autobusów i samochodów taxi, zmodernizowanego budynku PKS, ronda, przebudowanej infrastruktury towarzyszącej, miejsc postojowych kiss&ride (postój do 10 min.), parkingu dla rowerów bike&ride z samoobsługowym punktem naprawy, przebudowanych sieci, oświetlenia terenu będzie własnością Gminy.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.
Czy Gmina ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących realizację projektu pn. Budowa zintegrowanych węzłów przesiadkowych wraz z budową dróg rowerowych na terenie gmin powiatu Gmina, w ramach działania 12.1 Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego?
Zdaniem Wnioskodawcy, nie przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu.
Wynika to z faktu, iż nie zostanie spełniony podstawowy warunek, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.) (dalej ustawa o VAT), tj. związek nabytych towarów i usług z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.
W opisie stanu faktycznego wskazano, że część zakupionych towarów ze stawką zwolnioną z VAT zostały wynajęte i do 28 maja 2018 r. wystąpiła sprzedaż opodatkowana. Od dnia 29 maja 2018 r. ww. towary nie są i nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Inaczej mówiąc, sprzedaż opodatkowana była powiązana z zakupem zwolnionym z podatku VAT.
Pozostałe zakupy towarów opodatkowane VAT 23% nie generowały i nie będą generować sprzedaży opodatkowanej.
Reasumując, projekt nie generuje i nie będzie generował dochodów stanowiących sprzedaż opodatkowaną, wobec powyższego gminie nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
W świetle art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Działalność gospodarcza według art. 15 ust. 2 ustawy obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter podmiotowo-przedmiotowy.
W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwoistym charakterze:
- podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz
- podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.
Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r., poz. 994, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. sprawy gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego i lokalnego transportu zbiorowego (art. 7 ust. 1 pkt 2 i 4 cyt. ustawy).
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Gmina w latach 2018 2019 będzie realizowała projekt pn. Budowa zintegrowanych węzłów przesiadkowych wraz z budową dróg rowerowych (). Na realizację tego projektu Gmina podpisała umowę z Urzędem Marszałkowskim o dofinansowanie ze środków UE w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020. Gmina w ramach realizacji projektu, wypełni swoje zadania ustawowe, wynikające z art. 2 ust. 1, art. 6 ust. 1 oraz art. 7 ust. 1 pkt 2 i pkt 4 ustawy o samorządzie gminnym. W ramach projektu planowana jest budowa centrum przesiadkowego, w tym: budowa parkingu czteropoziomowego, budowa wiaty przystankowej wraz z miejscami postojowymi dla autobusów, przebudowa istniejącego budynku dworca PKS, budowa parkingu dla rowerów z samoobsługowym punktem naprawy, przebudowa układu komunikacyjnego, wykonanie elementów małej architektury, wykonanie systemu monitoringu wizyjnego i zintegrowanego systemu informacji pasażerskiej. Realizacja tej inwestycji podnieść atrakcyjność transportu publicznego dla pasażerów, ale również przełoży się na zwiększenie bezpieczeństwa mieszkańców dojeżdżających do centrum przesiadkowego na rowerach, ale także zwiększy komfort podróży poprzez wygodną formę wyboru środka lokomocji oraz przełoży się na zwiększenie atrakcyjności turystycznej gminy. Dodatkowo realizacja przedsięwzięcia podniesie walory turystyczne regionu oraz zwiększy możliwości uprawiania czynnej rekreacji mieszkańcom, a także ułatwi komunikację pomiędzy gminami i zwiększy bezpieczeństwo osób poruszających się na rowerach. Po wykonaniu inwestycji wytworzony infrastruktura będzie własnością Gminy oraz nie będzie wykorzystywana do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, a faktury dokumentujące zakup towarów i usług w związku z realizacja projektu wystawiane będą na Gminę.
Przy tak przedstawionym opisie sprawy Wnioskodawca ma wątpliwości dotyczące tego, czy ma/będzie miała prawo do odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych na realizację projektu pn. Budowa zintegrowanych węzłów przesiadkowych wraz z budową dróg rowerowych ().
W latach 2014 2018 pomieszczenia budynku dworca autobusowego (lokal użytkowy tj. kasy biletowe i konduktorskie, prysznic, hall i kotłownia, WC, poczekalnia, korytarze, pomieszczenia dyżurnego) zakupione przez Gminę jako zwolnione od podatku VAT zostały wynajęte Przedsiębiorstwu PKS. Z tego tytułu Gmina osiągnęła przychód opodatkowany stawką 23%. Z dniem 28 maja 2018 r. umowa najmu wygasła, gdyż od dnia 23 listopada 2017 r. PKS został postawiony w stan likwidacji. W wyżej opisanym przypadku sprzedaż opodatkowana stawką 23% była związana z zakupem nieruchomości na cele projektu objętym zwolnieniem od podatku, tj. bez kwoty podatku VAT.
Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Reasumując, Gmina nie ma/nie będzie miała prawa do doliczenia podatku VAT naliczonego wykazanego w fakturach dokumentujących czynności związane z realizacją projektu Budowa zintegrowanych węzłów przesiadkowych wraz z budową dróg rowerowych (). Powyższe wynika z tego, że w analizowanym przypadku nie są/nie będą spełnione wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. Gmina nie działa/nie będzie działała jako podatnik VAT, a wydatki związane z realizacją projektu nie są/nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych tym podatkiem.
W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.
Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Interpretacja dotyczy:
- zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia,
- zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej
