braku prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu Termomodernizacja budynków użyteczności publicznej na terenie . - Interpretacja - 0111-KDIB3-2.4012.356.2018.2.MD

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 26.07.2018, sygn. 0111-KDIB3-2.4012.356.2018.2.MD, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

braku prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu Termomodernizacja budynków użyteczności publicznej na terenie .

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21 maja 2018 r. (data wpływu 21 maja 2018 r.) uzupełnionym pismem z 11 lipca 2018 r. (data wpływu 11 lipca 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu Termomodernizacja budynków użyteczności publicznej na terenie jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 maja 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu Termomodernizacja budynków użyteczności publicznej na terenie .. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 11 lipca 2018 r. (data wpływu 11 lipca 2018 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z 3 lipca 2018 r. znak: 0111-KDIB3-2.4012.356.2018.1.MD.

We wniosku, uzupełnionym pismem z 11 lipca 2018 r., przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Przedmiotem niniejszego projektu pn. Termomodernizacja budynków użyteczności publicznej na terenie . jest termomodernizacja obiektów pełniących znaczącą funkcję społeczną na terenie Gminy. Projekt obejmuje następujące rodzaje obiektów użyteczności publicznej: Przedszkole Samorządowe w D. (2 obiekty), Szkołę Podstawową w G., Szkołę Podstawową w M., Remizę OSP w G., Remizę OSP w Ł., świetlicę wiejską w Z.

Zakres rzeczowy zadania łącznie obejmuje 7 budynków użyteczności publicznej przeznaczonych do termomodernizacji, poprzez :

  • ocieplenie płytami styropianowymi ścian (gr. 10-15-16 cm) i stropów/stropodachów (gr. 23 cm) budynków wraz z pokryciem wyprawą elewacyjną oraz ocieplenie kominów,
  • częściową wymianę stolarki okiennej wraz z parapetami i drzwiowej,
  • wykonanie izolacji przeciwwilgociowej i docieplenie płytami styropianowymi (gr. 10-12 cm) ścian fundamentowych, wykonanie opaski,
  • demontaż i montaż rynien i rur spustowych,
  • zastosowanie OZE poprzez montaż baterii słonecznych na czterech budynkach oświatowo-edukacyjnych (przedszkole samorządowe + szkoły podstawowe),
  • roboty towarzyszące.

Realizacja robót przebiegać będzie pod nadzorem inwestorskim.

Dla potrzeby realizacji projektu, dla każdego budynku użyteczności publicznej objętego inwestycją opracowano uproszczoną dokumentację projektową w postaci projektów budowlano-wykonawczych wraz z dokumentacją kosztorysową oraz audyty energetyczne które obrazują stan obecny obiektów, możliwe i rekomendowane do wdrożenia rozwiązania i usprawnienia energetyczne, proponowane technologie i ich efektywność na potrzeby badanego obiektu. Sporządzono również analizę finansową i ekonomiczną, w tym analizę ryzyka dla przedmiotowego projektu.

Głównym celem realizacji projektu jest głęboka modernizacja energetyczna skutkująca obniżeniem zapotrzebowania na nieodnawialną energię pierwotną i energię końcową oraz obniżeniem ilości emitowanego CO2 i pyłów do atmosfery.

Cel ten zostanie zrealizowany przez realizację celów bezpośrednich jakie wynikły z analizy problemów i potrzeb, a to :

  • efektywne wykorzystanie energii cieplnej,
  • obniżenie kosztów ogrzewania budynków, podwyższenie ich efektywności energetycznej poprzez działania termomodernizacyjne,
  • poprawa warunków użytkowania obiektów użyteczności publicznej i bezpieczeństwa użytkowników,
  • zapewnienie odpowiedniej jakości przestrzeni do działalności edukacyjnej, opiekuńczo-wychowawczej, społeczno-kulturalnej i dotyczącej zapewnienia bezpieczeństwa publicznego,
  • redukcja ubytków ciepła z budynków, która pozwoli na znaczne oszczędności kosztów energii,
  • podniesienie atrakcyjności gminy X. i okolicznych terenów dla mieszkańców oraz osób przyjezdnych, poprawa estetyki zabudowy,
  • zmniejszenie kosztów ogrzewania oraz kosztów energii elektrycznej poprzez montaż odnawialnego źródła energii w postaci kolektorów słonecznych,
  • promowanie wśród mieszkańców gminy działań termomodernizacyjnych prowadzące do wzrostu zainteresowania działaniami w kierunku oszczędności kosztów ogrzewania budynków w gospodarstwach indywidualnych.

Reasumując, nastąpi poprawa warunków środowiska naturalnego, gdyż podwyższenie efektywności energetycznej termomodernizowanych budynków prowadzić będzie do obniżenia emisji i pozytywnie wpłynie na czystość powietrza w gminie. Zwiększy się znacznie bezpieczeństwo zdrowotne osób bezpośrednio korzystających z budynków dzieci i młodzieży jak również dorosłych (pedagogów, rodziców, strażaków, członków stowarzyszeń) oraz komfort użytkowania budynków.

Dodatkowo poprzez ocieplenie ścian zewnętrznych, położenie nowej elewacji, wymianę okien i drzwi budynki zyskają na estetyce wyglądu, wzrośnie też znacznie ich wartość rynkowa. W wyniku realizacji projektu powstanie produkt w postaci 7-miu budynków o wyższej klasie efektywności energetycznej i mniejszych kosztach bieżącego utrzymania.

Okres realizacji projektu: od 27 kwietnia 2017 roku (opracowanie niezbędnych dokumentów) do 29 listopada 2019 roku. Rzeczowa realizacja projektu przebiegać będzie dwuetapowo tj. w roku 2018 i 2019. Na dzień dzisiejszy nie została rozpoczęta.

Łączne koszty 1 414 448 zł (szacunkowe) w tym poniesiony koszt dokumentacji technicznej i analiz 95 571 zł.

Budynki: Przedszkola Samorządowego w D. (2 obiekty), Szkoły Podstawowej w M., Szkoły Podstawowej w G., Remiza OSP w G., Remiza OSP w Ł. oraz świetlica wiejska w Z. wykorzystywane są do czynności niepodlegających opodatkowaniu VAT, wykonując statutowe lub edukacyjne działania, które nie podlegają pod podatek VAT.

Obiekty użyteczności publicznej objęte projektem są nieodpłatnie udostępniane na cele działalności opiekuńczo-wychowawczej, edukacyjnej, kulturalnej i dotyczącej bezpieczeństwa publicznego tj. działań należących do zadań własnych gminy jako jednostki samorządu terytorialnego.

Gmina jest właścicielem obiektów objętych projektem tj. szkół, przedszkola oraz remiz OSP i świetlicy wiejskiej. Remizy OSP w G. i Ł. Gmina przekazała na mocy umowy użyczenia miejscowym jednostkom OSP, realizującym zadania własne gminy, szczegółowo określone w: celach statutowych tych jednostek. Obowiązujące umowy z OSP Ł. oraz OSP G. są umowami użyczenia, które w swym założeniu są umowami nieodpłatnymi. Budynki zostały użyczone OSP dając im bazę i możliwości realizacji ich celów statutowych. Podobnie, świetlica wiejska w Z. również została przekazana na warunkach nieodpłatnej umowy użyczenia Sołectwa i wsi Z.

Projekt pełni funkcje edukacyjno-oświatowe (przedszkole oraz szkoły podstawowe) i społeczne z zakresu bezpieczeństwa publicznego i integracji środowiska lokalnego (remizy OSP) oraz kulturalno-społeczne integrujące społeczność lokalną poprzez organizację spotkań, zebrań i wydarzeń o charakterze kulturalnym (świetlica). Funkcja obiektów objętych projektem i zakres prowadzonych działań należy do zadań własnych Gminy na podstawie ustawy o samorządzie gminnym z dnia 8 marca 1990 r. W związku z realizacją projektu faktury z tytułu nabywanych towarów i usług na potrzeby jego realizacji będą wystawiane na Gminę.

Towary i usługi zakupione w celu realizacji projektu nie będą nabywane do działalności gospodarczej. Gmina nie prowadzi i nie będzie prowadzić żadnej działalności opodatkowanej w zasobie majątkowym objętym projektem. Gmina nie posiada żadnych umów wynajmu i nie planuje prowadzenia tego rodzaju działalności w przyszłych latach.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu Termomodernizacja budynków użyteczności publicznej na terenie ..?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż Gminie, w związku z realizacją niniejszego projektu nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Gmina jest właścicielem obiektów objętych projektem tj. szkół, przedszkola oraz remiz OSP i świetlicy wiejskiej. Remizy OSP w G. i Ł. Gmina przekazała na mocy umowy użyczenia miejscowym jednostkom OSP, realizującym zadania własne gminy, szczegółowo określone w celach statutowych tych jednostek. Obowiązujące umowy z OSP Ł. oraz OSP G. są umowami użyczenia, które w swym założeniu są umowami nieodpłatnymi. Budynki zostały użyczone OSP dając im bazę i możliwości realizacji ich celów statutowych. OSP mają obowiązek dbać o budynki i teren przyległy i zachować stan techniczny tych obiektów w stanie niepogorszonym względem daty ich objęcia. Podobnie, świetlica wiejska w Z. również została przekazana na podobnych warunkach nieodpłatną umową użyczenia Sołectwu wsi Zastów. Gmina nie prowadzi i nie będzie prowadzić żadnej działalności opodatkowanej w zasobie majątkowym objętym projektem. Gmina nie posiada żadnych umów wynajmu i nie planuje prowadzenia tego rodzaju działalności w przyszłych latach.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221 ze zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w świetle art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Gmina, w świetle art. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r., poz. 994, ze zm.), wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Na podstawie art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 cyt. ustawy). W szczególności zadania własne obejmują m.in sprawy utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 15 ww. ustawy).

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. Termomodernizacja budynków użyteczności publicznej na terenie

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Gmina realizuje projekt polegający na termomodernizacji budynków użyteczności publicznej na terenie Gminy.

Jak wskazano na wstępie, podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W omawianej sprawie związek taki nie występuje. Wnioskodawca jednoznacznie wskazał, że budynki Przedszkola Samorządowego (2 obiekty), Szkoły Podstawowej w Maciejowicach, Szkoły Podstawowej w G., Remizy OSP w G., Remizy OSP w Ł. oraz świetlicy wiejskiej wykorzystywane są do czynności niepodlegających opodatkowaniu VAT. Jak wynika z opisu sprawy obiekty użyteczności publicznej objęte projektem są nieodpłatnie udostępniane na cele działalności opiekuńczo-wychowawczej, edukacyjnej, kulturalnej i dotyczącej bezpieczeństwa publicznego tj. działań należących do zadań własnych gminy jako jednostki samorządu terytorialnego. Towary i usługi zakupione w celu realizacji projektu nie będą nabywane do działalności gospodarczej. Gmina nie prowadzi i nie będzie prowadzić żadnej działalności opodatkowanej w zasobie majątkowym objętym projektem.

W konsekwencji Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. Termomodernizacja budynków użyteczności publicznej na terenie .

Podsumowując stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w , w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną. Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej