Czy Gmina ma prawo do odliczenia podatku od towarów i usług w związku z wykonaną realizacją zadania inwestycyjnego pod nazwą xxx? - Interpretacja - 0461-ITPP1.4512.929.2016.1.JP

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 20.12.2016, sygn. 0461-ITPP1.4512.929.2016.1.JP, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Czy Gmina ma prawo do odliczenia podatku od towarów i usług w związku z wykonaną realizacją zadania inwestycyjnego pod nazwą xxx?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613 ze zm.) oraz § 6 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 24 listopada 2016 r. (data wpływu 28 listopada 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu poniesionych wydatków na realizację projektu jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 listopada 2016 r. został złożony wniosek, o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Gmina ubiega się o dofinansowanie inwestycji z krajowych środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz rozwoju obszarów wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, realizacji operacji xxx dla operacji typu Budowa lub modernizacja dróg lokalnych w zakresie działania: podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich, poddziałanie: wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszeniem lub rozbudową wszystkich rodzajów małej infrastruktury, w tym inwestycji w energię odnawialną i w oszczędzanie energii. Obszar, na którym została wykonana inwestycja położony jest na terenie Gminy. Wcześniej na terenie inwestycji znajdowała się jezdnia o nawierzchni tłuczniowej i gruntowej o długości xxx mb oraz jezdnia o nawierzchni bitumicznej o długości xx mb. Ze względu na brak nawierzchni z betonu asfaltowego na całej długości drogi, zły stan wcześniejszej nawierzchni oraz nienormatywna jej szerokość zaplanowano przebudowę tej drogi, a zaprojektowana droga posiada przekrój drogowy. Przedmiotowe zadanie obejmowało swym zakresem roboty budowlane związane z przebudową drogi wraz z infrastrukturą drogową. Inwestycja w całości realizowana była w związku z zaspokojeniem zbiorowych potrzeb mieszkańców w zakresie dróg gminnych, zgodnie z ustawą z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. 2015. poz. 1515). Inwestorem była Gmina i to ona poniosła wszystkie koszty związane z realizacją zadania, a faktury dokumentujące zakup towarów i usług w związku z realizacją wyżej wymienionego zadania zostały wystawione na Gminę. Gmina po wykonaniu zadania nie osiąga przychodów związanych z utrzymaniem i użytkowaniem drogi, nie zmierza jej także przeznaczyć do sprzedaży. Powstała w wyniku inwestycji droga nie jest wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych, jak również żadnych innych. Inwestycja służy społeczności lokalnej, jest ogólnodostępna, a za korzystanie z niej nie są pobierane opłaty. Gmina jest właścicielem i zarządcą drogi, jednak nie ma możliwości odliczenia podatku VAT, gdyż zakup towarów i usług związanych z powyższą inwestycją nie wiąże się z czynnościami opodatkowanymi. Gmina jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT od towarów i usług. Gmina posługuje się numerem NIP uzyskanym na mocy decyzji naczelnika urzędu skarbowego. Gmina jest podatnikiem podatku VAT oraz figuruje w ewidencji płatników podatku VAT i realizując powyższa operację nie może odzyskać, w żaden sposób poniesionego kosztu VAT z powodu, iż wydatki ponoszone w ramach realizacji tego zadania nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano pytanie.

Czy Gmina ma prawo do odliczenia podatku od towarów i usług w związku z wykonaną realizacją zadania inwestycyjnego pod nazwą xxx?

Zdaniem Gminy, nie ma możliwości odliczenia podatku od towarów i usług związanego z zakończoną inwestycją, dlatego że po jej zakończeniu pozostaje ona w zasobach Gminy, a samorząd, nie będzie osiągać w przyszłości żadnych przychodów z tytułu zrealizowanej inwestycji. Gmina nie może skorzystać z możliwości odliczenia podatku VAT, ponieważ nie spełnia warunku określonego w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług w związku z brakiem przychodów ze sprzedaży związanej z przedmiotową drogą. Z treści przytoczonego powyżej przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona powyżej zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi. Otrzymanie powyższej interpretacji podatkowej jest niezbędne celem złożenia wniosku do Urzędu Marszałkowskiego o płatność końcową objętego PROW na lata 2014-2020.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Ponadto tut. organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. j. Dz. U. z 2016 r., poz. 718 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy