prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem - Interpretacja - IPPP2/443-548/12-2/KOM

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 26.06.2012, sygn. IPPP2/443-548/12-2/KOM, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 1.06.2012 r. (data wpływu 11.06.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11.06.2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

O w (dalej: Wnioskodawca) jest stowarzyszeniem z siedzibą w . Wnioskodawca działa na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. Nr 79 poz. 855, tekst jednolity ze zmianami) oraz ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (Dz. U. Nr 147, poz. 1229, tekst jednolity ze zm.), a także na podstawie statutu O.

Do głównych celów statutowych Wnioskodawcy należą:

  • prowadzenie działalności mającej na celu zapobieganie pożarom, udział w akcjach ratowniczych, informowanie ludności o istniejących zagrożeniach, działanie na rzecz ochrony środowiska, a także wspomaganie rozwoju społeczności lokalnych i prowadzenie działalności kulturalnej i oświatowej.

Wnioskodawca realizując cele statutowe korzysta ze społecznej pracy swoich członków oraz osób niezrzeszonych.

Jedynymi dochodami stowarzyszenia są składki członkowskie oraz dobrowolne wpłaty (darowizny), które w całości przeznaczone są na działalność statutową. Wnioskodawca nie jest organizacją pożytku publicznego, nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest płatnikiem podatku VAT i tym samym nie ma możliwości jego odzyskania, gdyż uzyskane środki finansowe nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Od kilku lat Wnioskodawca oprócz działalności p. pożarowej, zaangażowany jest w organizację wielu akcji oddolnych, mających na celu upowszechnianie kultury i zachowania dziedzictwa narodowego, aktywizację i integrację różnych grup społecznych, podniesienie i zwiększenie bezpieczeństwa dzieci i młodzieży podczas czasu wolnego, współpracując między innymi z .

W ramach projektu sfinansowanego ze środków funduszy strukturalnych Unii Europejskiej (działanie 4.2 i 4.3 ... 2007-2013) Wnioskodawca prowadzi szereg inwestycji mających na celu przystosowanie pomieszczeń i wyposażenie ich dla wymienionych wyżej celów, chcąc tym samym zwiększyć udział społeczeństwa w rozwoju kulturalnym i oświatowym wsi i okolicznych miejscowości. Poniesiono już część nakładów inwestycyjnych i ponoszone są dalsze, które dokumentowane są fakturami VAT. Ponieważ Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest też czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, pozostaje problem rozliczenia podatku VAT zawartego w fakturach dotyczących prowadzonych inwestycji.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca jako stowarzyszenie niebędące płatnikiem VAT ma możliwość obniżenia kwoty podatku naliczonego, wynikającego z faktur otrzymywanych w ramach działań objętych programem ... na lata 2007- 2013...

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma On prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT, ani też odzyskania go w jakikolwiek inny sposób, ponieważ nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT. Ponoszone w ramach projektu koszty nie są związane z prowadzeniem działalności gospodarczej i nie stwarzają obowiązku do rejestracji w podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Zgodnie z ust. 2 pkt 1 lit. a) powołanego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Na podstawie art. 88 ust. 4 cyt. ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje czynny podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających temu podatkowi.

Z treści złożonego wniosku wynika, iż Wnioskodawca jest stowarzyszeniem, które w ramach projektu sfinansowanego ze środków funduszy strukturalnych Unii Europejskiej (działanie 4.2 i 4.3 ... 2007-2013) prowadzi szereg inwestycji mających na celu przystosowanie pomieszczeń i wyposażenie ich dla realizacji projektu, w ramach którego chce zwiększyć udział społeczeństwa w rozwoju kulturalnym i oświatowym wsi i okolicznych miejscowości. Celem projektu jest upowszechnianie kultury i zachowania dziedzictwa narodowego, aktywizacja i integracja różnych grup społecznych, podniesienie i zwiększenie bezpieczeństwa dzieci i młodzieży podczas czasu wolnego. Jedynymi dochodami Wnioskodawcy są składki członkowskie oraz dobrowolne wpłaty (darowizny), które w całości przeznaczone są na działalność statutową. Wnioskodawca nie jest organizacją pożytku publicznego, nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest czynnym podatnikiem VAT. W wyniku realizacji projektu Wnioskodawca nie osiągnął żadnych dochodów, zakupy towarów i usług nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości odliczenia podatku naliczonego od wydatków ponoszonych w związku z realizacją przedmiotowego projektu.

Biorąc pod uwagę przedstawione okoliczności sprawy oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług, a nabywane w ramach przedsięwzięcia towary i usługi nie służą wykonywaniu czynności opodatkowanych podatkiem VAT (O nie prowadzi działalności gospodarczej).

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 299 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie