Dostawa przedmiotowych budynków i budowli korzysta ze zwolnienia od podatku VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT, a w myśl art. 29... - Interpretacja - IPPP1/443-310/12-2/JL

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 28.06.2012, sygn. IPPP1/443-310/12-2/JL, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

Dostawa przedmiotowych budynków i budowli korzysta ze zwolnienia od podatku VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT, a w myśl art. 29 ust. 5 ustawy - zwolnienie to ma również zastosowanie do sprzedaży gruntu, na którym budynki i budowle zostały wybudowane.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 30.03.2012 r.(data wpływu 10.04.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku sprzedaży nieruchomości zabudowanej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10.04.2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku sprzedaży nieruchomości zabudowanej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Decyzją Minister Skarbu Państwa orzekł o wygaśnięciu prawa trwałego zarządu S do zabudowanych nieruchomości gruntowych Skarbu Państwa, położonych w W gm. W, oznaczonych w ewidencji gruntów i budynków jako działki nr: 2774/2 o pow. 0,1784 ha, 2767/3 o pow. 0,3775 ha, 2771 o pow. 0,2394 ha, 611 o pow. 0,2519 ha, 630 o pow. 0,2519 ha, 2600/12 o pow. 1,3729 ha, 608/3 o pow. 0,0419 ha, 1926 o pow. 3,0030 ha, 612 o pow. 0,2515 ha, 631 o pow. 0,2515 ha, 626/2 o pow. 0,0868 ha i 627 o pow. 0,3628 ha oraz o ich przekazaniu do zasobu nieruchomości Skarbu Państwa, którym gospodaruje Starosta Powiatu. Minister Skarbu Państwa przekazał do zasobu nieruchomości Skarbu Państwa w/w zabudowane nieruchomości gruntowe, protokołem przekazania nieruchomości. Powyższe nieruchomości zabudowane są następującymi budynkami:

  1. administracyjno-hotelowym,
  2. dwoma pawilonami mieszkalnymi,
  3. 45 domkami kempingowymi,
  4. budynkiem garażowym,
  5. budynkiem gospodarczym,
  6. budynkiem sanitarnym,
  7. śmietnikiem,
  8. basenami otwartymi , oraz budowlami i urządzeniami obsługującymi ośrodek.

Zgodnie z wypisem z rejestru gruntów i budynków:

  1. działka nr 627 stanowi lasy i grunty leśne oraz tereny zabudowane inne,
  2. działki nr: 611 i 1926 stanowią tereny zabudowane inne,
  3. działki nr: 2774/2, 2767/3 i 2771 stanowią drogi,
  4. działki nr: 630, 608/3, 612, 631 i 626/2 stanowią lasy i grunty leśne,
  5. działka nr 2600/12 stanowi grunty zadrzewione.

Na przedmiotowych nieruchomościach usytuowany był Ośrodek Wypoczynkowy, który został wybudowany w latach 70-tych ubiegłego wieku. Cały teren jest ogrodzony ogrodzeniem z siatki. Nieruchomości położone są w terenie, dla którego Gmina nie posiada obowiązującego planu zagospodarowania przestrzennego. W studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy W w/w działki położone są w terenach rekreacyjnych istniejących i projektowanych - ZR.

Dla przedmiotowych nieruchomości prowadzone są następujące księgi wieczyste KW Nr: x. Nadmienić należy, że od lat 70-tych ubiegłego wieku w/w nieruchomości są własnością Skarbu Państwa, użytkowaną przez M, później K i na koniec S. Wszystkie w/w jednostki organizacyjne Skarbu Państwa władały przedmiotowymi nieruchomościami na podstawie decyzji administracyjnych o oddaniu nieruchomości w zarząd, później w trwały zarząd. Od 30 grudnia 2011 r., w/w nieruchomości weszły do zasobu nieruchomości Skarbu Państwa, którym gospodaruje Starosta Powiatu.

Ponadto:

  1. zgodnie z art. 4 pkt 9, art. 11 ust. 1 oraz art. 23 ust. pkt 7 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2010r. Nr 102 poz. 651 ze zm.), starosta jest organem wykonującym zadanie z zakresu administracji rządowej, w odniesieniu do nieruchomości stanowiących własność Skarbu Państwa W przedmiotowej sprawie Starosta Powiatu G występuje w imieniu Skarbu Państwa.
  2. podatnikiem podatku VAT jest Starostwo Powiatowe w G, natomiast starosta jest kierownikiem starostwa powiatowego - art. 35 ust. 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 201 U. Nr 142 poz. 1592 ze zm.).
  3. w przedmiotowej sprawie nie miała miejsca dostawa nieruchomości. W/w działki od lat 70-tych ubiegłego wieku stanowią nieprzerwanie własność Skarbu Państwa. W tym okresie czasu zmieniały się jedynie jednostki organizacyjne zarządzające tymi nieruchomościami w imieniu Skarbu Państwa, a nie sam właściciel.
  4. w stosunku do przedmiotowych nieruchomości, nie było pierwszego zasiedlenia w rozumieniu ustawy o VAT.
  5. od momentu przekazania przedmiotowych nieruchomości do zasobu nieruchomości Skarbu Państwa tj. od dnia 8.11.2011 r., Starosta Powiatu G nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  6. Starosta Powiatu G nie posiada informacji, aby przedmiotowe nieruchomości były przedmiotem umów: najmu, dzierżawy lub umów o podobnym charakterze, przed przejęciem nieruchomości do zasobu nieruchomości Skarbu Państwa.

Obecnie w/w nieruchomości przeznaczone zostały do sprzedaży w drodze przetargu ustnego nieograniczonego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy sprzedaż w/w nieruchomości jest zwolniona z 23% podatku VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Sprzedaż w/w nieruchomości jest zwolniona z 23% podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (tekst jednolity Dz. U. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Towarami, w myśl art. 2 pkt 6 ustawy o VAT są rzeczy ruchome, oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Zgodnie natomiast z art. 7 ust. 1 tej ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Odpłatna dostawa towarów według art. 2 pkt 22 ustawy mieści się w definicji sprzedaży.

Co do zasady stosownie do art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ww. ustawy stawka podatku w okresie od 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r. wynosi 23% z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 oraz art. 146f.

Przy czym ustawodawca od powyższej zasady ustanowił szereg wyjątków, stosując stawki obniżone oraz zwolnienia od podatku.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

W myśl natomiast art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa powyżej, pod warunkiem że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Przy czym warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat (art. 43 ust. 7a ustawy o VAT).

W tym miejscu należy zauważyć, że zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy o VAT, przez pierwsze zasiedlenie - rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Z powyższych przepisów wynika, iż dostawa nieruchomości lub ich części, co do zasady, korzysta ze zwolnienia z podatku VAT. Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacjach, gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji, gdy od momentu pierwszego zasiedlenia nie minęły co najmniej dwa lata. Przy czym powyższe wykluczenie doznaje ograniczenia, gdyż dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia również może korzystać ze zwolnienia w sytuacji, gdy w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego i równocześnie dostawca nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Warto również zauważyć, że, na podstawie art. 29 ust. 5 ustawy, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli, z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. A zatem sprzedaż gruntów zabudowanych podlega w chwili sprzedaży opodatkowaniu według stawki właściwej dla budynków lub budowli posadowionych na nich lub ich części.

Analizując powołaną definicję pierwszego zasiedlenia stwierdzić należy, iż aby można było mówić o pierwszym zasiedleniu obiekt musi zostać oddany do użytkowania, a ponadto czynność ta powinna podlegać opodatkowaniu. Z powyższej definicji wynika bowiem, że oddanie do użytkowania powinno nastąpić w ramach czynności podlegającej opodatkowaniu, a za taką należy uznać m.in. umowę sprzedaży, najmu czy dzierżawy.

Jak wynika z wniosku przedmiotowe działki od lat 70-tych ubiegłego wieku stanowią nieprzerwanie własność Skarbu Państwa. W tym okresie czasu zmieniały się jedynie jednostki organizacyjne zarządzające tymi nieruchomościami w imieniu Skarbu Państwa, a nie sam właściciel. Ponadto Wnioskodawca nie posiada informacji, aby przedmiotowe nieruchomości były przedmiotem umów najmu, dzierżawy lub umów o podobnym charakterze, przed przejęciem nieruchomości do zasobu nieruchomości Skarbu Państwa.

Uwzględniając zatem powołane przepisy oraz okoliczności faktyczne przedmiotowej sprawy należy stwierdzić, iż budynki i budowle znajdujące się na zbywanej nieruchomości nie zostały zasiedlone w myśl art. 2 pkt 14 ustawy o VAT. W związku z tym przyszłą ich dostawę dokonaną przez Wnioskodawcę traktować należy jako dostawę następującą w ramach pierwszego zasiedlenia.

Tym samym dostawa przedmiotowych budynków i budowli, jak również gruntu, na którym zostały one wybudowane, nie będzie korzystała ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.

W związku z powyższym rozważyć należy możliwość zastosowania zwolnienia od podatku VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy. Przepis ten przewiduje zwolnienie od podatku VAT dla dostawy budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa powyżej, pod warunkiem, że w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz, że dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów. Dla zastosowania omawianego zwolnienia spełnione powinny być obie powyższe przesłanki.

Jak wynika z treści wniosku, przedmiotowe budynki i budowle wybudowane zostały w latach 70-tych ubiegłego wieku i stanowią własność Skarbu Państwa. Należy zatem stwierdzić, iż Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w stosunku do tych obiektów. Ponadto od momentu przekazania przedmiotowych nieruchomości do zasobu nieruchomości Skarbu Państwa Wnioskodawca nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Spełnione zostały zatem warunki zastosowania zwolnienia od podatku VAT wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy.

Podsumowując, biorąc pod uwagę powyższe okoliczności należy stwierdzić, że dostawa przedmiotowych budynków i budowli korzysta ze zwolnienia od podatku VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT, a w myśl art. 29 ust. 5 ustawy - zwolnienie to ma również zastosowanie do sprzedaży gruntu, na którym budynki i budowle zostały wybudowane.

Stanowisko Spółki w powyższej kwestii należało zatem uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 343 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie