Wnioskodawcy przysługiwać będzie prawo do odliczenia podatku naliczonego wykazanego w fakturach dokumentujących zakupione materiały budowlane oraz usł... - Interpretacja - IPPP1/443-286/12-4/MP

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 19.06.2012, sygn. IPPP1/443-286/12-4/MP, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

Wnioskodawcy przysługiwać będzie prawo do odliczenia podatku naliczonego wykazanego w fakturach dokumentujących zakupione materiały budowlane oraz usługi remontowo-budowlane dotyczące lokalu w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych z pominięciem wydatków o charakterze osobistym, jako niezwiązanego z działalnością gospodarczą.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 29.03.2012 r. (data wpływu 30.03.2012 r.), uzupełnionym w dniu 23.05.2012 r. (data wpływu 25.05.2012 r.) na wezwanie Organu z dnia 09.05.2012 r. (doręczone w dniu 17.05.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących usługi remontowo budowlane oraz zakup materiałów budowlanych jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30.03.2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących usługi remontowo budowlane oraz zakup materiałów budowlanych.

Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 23.05.2012 r. (data wpływu 25.05.2012 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu z dnia 09.05.2012 r. (doręczone 17.05.2012 r.)

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca od 01 lutego 2009 r. prowadzi działalność gospodarczą wpisaną do ewidencji działalności gospodarczej, prowadzonej przez Prezydenta miasta. Od 01 lutego 2011 r. prowadzona przez Wnioskodawcę działalność została zawieszona. Ww. działalność miała jako miejsce wykonywania wpisany adres zameldowania w nieruchomości Wnioskodawcy, której jest jedynym właścicielem, zlokalizowanej w W. przy ul.. W. Oprócz ww. nieruchomości Wnioskodawca posiada również kolejną nieruchomość zlokalizowaną przy ul. W.

Wnioskodawca planuje ponownie rozpocząć (odwiesić) działalność gospodarczą, Planowany termin to 01 maj 2012 lub później. Jednocześnie ma zamiar zmienić miejsce wykonywania działalności na lokal o adresie W. 15/149. W tym samym czasie planuje dokonać remontu wykończenia lokalu o adresie W. 15/149. Wnioskodawca zamierza wystąpić do właściwego Urzędu Skarbowego o zwrot podatku VAT za usługi remontowe / budowlane oraz zakup materiałów budowlanych. Wnioskodawca nadmienia, iż jest płatnikiem podatku VAT jako osoba prowadząca działalność gospodarczą. Dodaje, iż lokal W. 15/149 ma powierzchnię użytkową 76 m2.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 23.05.2012 r. Wnioskodawca wskazuje ponadto, iż lokal przy ul. W. w W. o powierzchni 76m2 będzie wykorzystywany w części zarówno na potrzeby związane z prowadzoną działalnością gospodarczą oraz też w części tego lokalu Wnioskodawca będzie zamieszkiwał. Faktury na zakup materiałów budowlanych oraz związane z usługami budowlanymi będą wystawiane na nazwę firmy, pod którą wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą. Przedmiotem działalności gospodarczej Wnioskodawcy są wyłącznie czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy w przypadku, gdy nie będzie rozdzielenia w lokalu o adresie W. 15/149 części przeznaczonej na prowadzenie działalności gospodarczej od części przeznaczonej na cele mieszkaniowe wówczas przysługuje zwrot całej kwoty podatku VAT ...

  • Czy w przypadku, gdy będzie rozdzielenie w lokalu o adresie W. 15/149 części przeznaczonej na prowadzenie działalności od części przeznaczonej na cele mieszkaniowe wówczas od części przeznaczonej na cele mieszkaniowe przysługuje zwrot różnicy między stawką podstawową (23%) a stawką obniżoną (8%), a na cele przeznaczone pod działalność gospodarczą zwrot całości (23%) ...

    Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku gdy nie będzie rozdzielenia w lokalu W. 15/149 części przeznaczonej na prowadzenie działalności gospodarczej od części przeznaczonej na cele mieszkaniowe wówczas przysługuje zwrot całej kwoty podatku VAT w wysokości 23%.

    W przypadku, gdy będzie rozdzielenie w lokalu wówczas od części przeznaczonej na cele mieszkaniowe przysługuje zwrot różnicy między stawką podstawową (23%) a stawką obniżoną (8%), a na cele przeznaczone pod działalność gospodarczą zwrot całości (23%) ...

    W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

    Generalna zasada określająca prawne możliwości odliczenia podatku naliczonego wyrażona jest w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług ((t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054) , zwanej dalej ustawą. Zgodnie z tym przepisem w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

    Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3 7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymywanych przez podatnika ( art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy).

    A zatem odliczenie podatku naliczonego to przysługujące zarejestrowanemu czynnemu podatnikowi podatku od towarów i usług całkowite bądź częściowe prawo do obniżenia kwoty podatku należnego dotyczącego opodatkowanych dostaw towarów i świadczenia usług o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim nabywane towary i usługi są lub będą w przyszłości wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

    Odnosząc się do powyższego zauważyć należy, że przy ustalaniu prawa do odliczenia podatku naliczonego od dokonywanych zakupów trzeba dokonać oceny, czy pozostają one nie tylko w ścisłym związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, ale również, czy nie stanowią wydatków przeznaczonych w głównej mierze na potrzeby osobiste podatnika lub osób trzecich.

    Zauważyć należy, iż istnieje grupa zakupów, które nie mogą być uznane za związane z działalnością gospodarczą, gdyż ponoszą je osoby fizyczne niezależnie od tego, czy prowadzą działalność gospodarczą, czy też takiej działalności nie prowadzą. Są to typowe zakupy osobiste, konsumpcyjne np. dotyczące zapewnienia sobie, na własne potrzeby, odpowiednich warunków mieszkaniowych. Zakupy o charakterze osobistym w szczególności mogą dotyczyć funkcjonowania, eksploatacji i utrzymania własnego lub wynajmowanego mieszkania (lub jednego z jego pomieszczeń) na cele prywatne. Prywatnego charakteru tego rodzaju zakupów nie zmienia również fakt, iż podatnik może sporadycznie korzystać z pomieszczenia lub znajdujących się w nim rzeczy, przeznaczonego na zaspokojenie własnych potrzeb mieszkaniowych, prowadząc jednocześnie w odrębnym pomieszczeniu działalność gospodarczą.

    W świetle powyższego nie można uznać jako podatku naliczonego związanego z działalnością gospodarczą od zakupów, które dotyczą pomieszczeń w lokalu wykorzystywanym w głównej mierze na własne cele mieszkaniowe. Są to typowe zakupy (wydatki) o charakterze osobistym, są one bowiem ponoszone przede wszystkim w celu zaspokojenia własnych potrzeb mieszkaniowych. Wydatki te nie mają ścisłego związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, nie występuje więc ścisły i nie budzący wątpliwości związek podatku naliczonego z wykonywaniem czynności opodatkowanych. W rezultacie nie przysługuje odliczenie w takiej sytuacji, gdyż nie są spełnione wymogi, o których mowa w ww. art. 86 ust. 1 ustawy, tj. związek z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

    Jedynie w przypadku, gdy posiadany przez podatnika lokal jako całość lub wyodrębnione w tym lokalu pomieszczenie służy tylko i wyłącznie dla celów prowadzonej działalności gospodarczej i jednocześnie nie służy celom osobistym, nie ma przeszkód do odliczenia podatku naliczonego od zakupów związanych z jego utrzymaniem i eksploatacją.

    Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, iż Wnioskodawca planuje wznowienie zawieszonej działalności gospodarczej. Jednocześnie ma zamiar zmienić miejsce wykonywania działalności na lokal o adresie W.. W tym samym czasie Wnioskodawca planuje dokonać remontu wykończenia ww. lokalu. Zgodnie ze wskazaniem Wnioskodawcy, przedmiotowy lokal o powierzchni 76 m2 będzie wykorzystywany w części na potrzeby związane z prowadzoną działalnością gospodarczą oraz też w części tego lokalu Wnioskodawca będzie zamieszkiwał.

    Przedmiotem działalności gospodarczej Wnioskodawcy są wyłącznie czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług.

    Mając na uwadze opisane we wniosku zdarzenie przyszłe oraz przedstawiony powyżej stan prawny, należy stwierdzić, że Wnioskodawcy przysługiwać będzie prawo do odliczenia podatku naliczonego wykazanego w fakturach dokumentujących zakupione materiały budowlane oraz usługi remontowo-budowlane dotyczące lokalu przy ul. W. 15/149 w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych z pominięciem wydatków o charakterze osobistym, jako niezwiązanego z działalnością gospodarczą. Przedmiotowe odliczenie przysługuje niezależnie od tego, czy w opisanym lokalu będzie rozdzielenie części przeznaczonej na działalność gospodarczą od części przeznaczonej na cele mieszkaniowe, czy też takiego rozdzielenia nie będzie.

    Organ podatkowy informuje ponadto iż w zakresie pyt. nr 2 dotyczącego ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym oraz w zakresie pyt. nr 3 dotyczącego obowiązku dokonania zmiany miejsca zameldowania wydane zostaną odrębne rozstrzygnięcia.

    Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

    Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

    Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

    Wniosek ORD-IN

    Treść w pliku PDF 558 kB

    Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie