Brak prawa do odliczenia podatku od towarów i usług lub ubiegania się o jego zwrot w związku z realizacją projektu. - Interpretacja - IPTPP4/443-308/12-5/OS

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 29.06.2012, sygn. IPTPP4/443-308/12-5/OS, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi

Temat interpretacji

Brak prawa do odliczenia podatku od towarów i usług lub ubiegania się o jego zwrot w związku z realizacją projektu.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 25 kwietnia 2012 r. (data wpływu 27 kwietnia 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 27 czerwca 2012 r. (data wpływu 28 czerwca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku od towarów i usług VAT naliczonego lub ubiegania się o jego zwrot w związku z realizacją projektu pn. jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 kwietnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku od towarów i usług VAT naliczonego lub ubiegania się o jego zwrot w związku z realizacją projektu pn. .

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 27 kwietnia 2012 r. (data wpływu 28 czerwca 2012 r.) w zakresie doprecyzowania stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.(ostatecznie przedstawiony w uzupełnieniu wniosku)

Powiat jako podmiot tworzący Zakład realizując swoje zadania na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. Z 2001 r. Nr 42, poz. 1592 z późnym.), a mianowicie wykonując określone zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie promocji i ochrony zdrowia wystąpił z wnioskiem o dofinansowanie w ramach działania 4.2 E-usługi publiczne RPO Województwa projektu pod nazwą ... polegającego na:

  1. Zakupie 70 komputerów, 52 drukarek, 1 serwera, wymianie 10 aktywnych urządzeń sieciowych (switchy) oraz położeniu 200mb kabla UTP.
  2. Budowie zintegrowanego systemu informatycznego, na który składają się:
    • aktualizacja istniejącego systemu informatycznego
    • rozbudowa systemu informatycznego w części medycznej
    • rozbudowa systemu informatycznego w części administracyjnej

Wnioskodawca jest Partnerem w realizacji ww. Projektu.

Do wniosku o dofinansowanie musi być załączona interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w sprawie możliwości prawnej odzyskania przez Wnioskodawcę podatku VAT w związku z realizacją ww. projektu.

Zgodnie z przepisami prawo do odliczenia podatku od towarów i usług przysługuje podmiotom mającym status podatnika VAT oraz gdy zakupione przez Beneficjenta towary i usługi wykorzystywane są przez niego do wykonywania czynności opodatkowanych. Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Zgodnie z art. 15 ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Wnioskodawca wykonuje głównie usługi określone w art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy.

Zgodnie z art. 90 ust. 4 ustawy w Zakładzie w 2011 r. sprzedaż usług zwolnionych od podatku VAT stanowiła 98,40% w zaokrągleniu do najbliższej liczby całkowitej tj. 98%, natomiast sprzedaż usług opodatkowanych stanowiła 1,60%, tj. w zaokrągleniu do najbliższej liczby całkowitej 2% ogólnej sprzedaży usług.

W związku z art. 90 ust. 10 pkt 2 ustawy w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8 nie przekroczyła 2%- podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w ust. 2.

Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Liderem przedmiotowego projektu jest Powiat.

Faktury VAT dokumentujące zakupy związane z realizowanym projektem będą wystawiane na Powiat.

Zadania Lidera w planowanym projekcie - przygotowanie przetargów, finansowanie zakupu sprzętu i oprogramowania wraz z instalacją, wdrożeniem i szkoleniami; dofinansowania ze środków własnych 15% wydatków kwalifikowanych projektu, nieodpłatnego użyczenia Partnerowi zakupionego sprzętu.

Lider będzie odpowiedzialny za czynności związane z organizacją pracy dotyczącą przygotowania postępowania przetargowego, przygotowaniem wniosku o płatność, sprawozdań z realizacji projektu i rozliczeniem projektu.

Do Partnera projektu należeć będą obowiązki: przygotowanie wykazu zadań niezbędnych do realizacji projektu, określenie parametrów technicznych kupowanego sprzętu komputerowego i oprogramowania, przeszkolenia kadry w zakresie obsługi zakupywanego sprzętu i oprogramowania, odbioru sprzętu komputerowego i oprogramowania, eksploatacji zakupionego sprzętu zgodnie z celami projektu, finansowania 100% kosztów związanych z niekwalifikowalnymi wydatkami dotyczącymi przygotowania i realizacji projektu.

W przypadku wystąpienia wydatków niekwalifikowalnych w projekcie Partner będzie je pokrywał w 100% poprzez przekazanie tych środków na konto Lidera projektu.

Powiat będzie właścicielem majątku powstałego w wyniku realizacji przedmiotowego projektu.

Mienie powstałe w wyniku realizowanego projektu będzie przekazane przez Powiat na rzecz Wnioskodawcy w nieodpłatne użyczenie.

Środki z ewentualnego dofinansowania unijnego wpłyną na konto Powiatu.

Środki współfinansujące projekt pochodzą z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

Potrzeba realizacji Projektu pn. ... wynika przede wszystkim z obowiązku dostosowania Zakładu do wymogów ustawy o dostępie do informacji publicznej oraz ustawy o dokumentacji elektronicznej. Podyktowane jest to wejściem w życie Rozporządzenia Ministra Zdrowia z dn. 28.04.2001 r. o Systemie Informacji w Ochronie zdrowia (Dz. U. nr 113, poz. 657) obowiązującego od dnia 01.01.2012 r. Jednostka nie jest obecnie dostosowana do wymogów tej ustawy. Znaczna część rejestrów nadal funkcjonuje tu w wersji papierowej, co utrudnia przepływ danych, wydłuża pracę lekarzy i pielęgniarek oraz stwarza zagrożenie zniszczenie lub zgubienia ważnych informacji.

Obecnie w Zakładzie rozwiązania informatyczne wykorzystywane są na niewielką skalę. Placówka korzysta z trzech systemów, które nie zaspokajają wszystkich jej potrzeb. Systemy te mają bardzo ograniczoną możliwość integracji, co ogranicza wymianą danych zarówno w obrębie szpitala i jednostek organizacyjnych Zakładu a także z zewnętrznymi systemami medycznymi. Najbardziej rozbudowanym systemem jest X, który funkcjonuje w Oddziałach szpitalnych, Aptece, Izbie Przyjęć, Pracowni USG i TRUM-ie. Jego funkcjonalność jest jednak ograniczona ze względu na niewielką liczbę posiadanych modułów. W Pracowni RTG i Tomografii Komputerowej funkcjonuje oprogramowanie. Chociaż oprogramowanie to jest zintegrowane z systemem X to jednak jego funkcjonalność została znacznie ograniczona - możliwe jest jedynie wykonywanie i opis badań ze względu na brak możliwości transferu elektronicznych danych rozliczeniowych z udzielonych świadczeń z diagnostyki obrazowej do systemu X. Badania ambulatoryjne są wciąż rejestrowane ręcznie w Rejestracji RTG. Laboratorium szpitalne, chociaż posiada system komputerowy, to jednak nie ma możliwości przesyłu danych do innych oddziałów Zakładu, ponieważ system ten nie jest zintegrowany z systemem X. W większości przypadków brak jest technicznych możliwości integracji ze strony producenta oprogramowania dla danej aparatury. Oprogramowanie administracyjne nie ma żadnych możliwości integracji z głównym systemem. Jest to oprogramowanie zupełnie zamknięte dla innych systemów i o ograniczonych możliwościach technologicznych. Zakład korzysta z tego systemu już od 15 lat.

Problemem Operatora Projektu jest także stan techniczny urządzeń komputerowych. W chwili obecnej Zakład jest w posiadaniu (łącznie z administracją), które wykorzystywane są od ponad 10 lat. Są to komputery przestarzałe, o niewystarczających parametrach technicznych aby móc w pełni wykorzystać wszystkie funkcje oprogramowań, które Zakład chce wdrożyć.

Potrzeba realizacji Projektu wynika także z konieczności podniesienia jakości usług medycznych świadczonych dla pacjentów. Chociaż w całym powiecie działa różnego rodzaju placówek medycznych to jednak Zakład jest jednostką największą i świadczącą najszerszy zakres usług. Pacjenci leczeni na licznych oddziałach i korzystający z specjalistycznych poradni Placówki zmuszeni są do osobistego stawiennictwa w celu rejestracji na badania. Pacjent musi przyjechać wcześnie rano i stać w kolejce do rejestracji (czasami nawet kilka godzin), co przekłada się na niski komfort jego obsługi oraz brak realnej aktualności listy oczekujących. Ponieważ obieg dokumentów jest tu nadal niezautomatyzowany lekarze często nie mają dostępu do podstawowych danych pacjentów np. z innych ośrodków, w których byli oni leczeni. Mogą z tego wynikać błędy lekarskie, przedłużanie procedur, zwiększenie kosztów leczenia. Sytuacja zdrowotna w całym województwie jest jedną z najgorszych w kraju. Przyrost naturalny jest tu bardzo niski, wskaźnik umieralności natomiast stosunkowo wysoki. Społeczeństwo wykazuje oznaki starzenia się, co znacznie zwiększa zapotrzebowanie na różnego rodzaju świadczenia medyczne. Duża liczba pacjentów, przeprowadzanych badań i wydawanych leków wymusza na Placówce usprawnienie zarządzania ruchem chorych, rejestracją, zleceniami badań. Potrzebna jest stała kontrola zasobów medycznych, stanów magazynów czy banku krwi. To wszystko, bez automatyzacji działań jest bardzo trudne i może mieć tragiczne dla pacjentów skutki. Ponadto brak automatyzacji działań generuje znacznie większe koszty funkcjonowania Zakładu oraz wymaga dużo większych nakładów czasu i pracy.

Realizacja Projektu przyczyni się do poprawy wykorzystania zaawansowanych technologii informacyjnych przez mieszkańców regionu i poprawy jakości świadczonych usług zdrowotnych, co przełoży się na kompleksową poprawę sytuacji społeczno-gospodarczej w regionie. Realizacja wnioskowanego Projektu przyczyni się w znacznym stopniu do osiągnięcia celów założonych w Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa. Będzie ona miała korzystny wpływ na rozwój infrastruktury społeczeństwa informacyjnego, informatyzację usług publicznych oraz korzystania przez mieszkańców województwa z najnowszych narzędzi technologii informacyjnej i komunikacyjnej. Projekt informatyzacji Zakładu przyczyni się do wdrożenia kompleksowego rozwiązania wymagającego interoperacyjności systemów medycznych wszystkich zakładów opieki zdrowotnej w Polsce, co umożliwi jego włączenie do budowanej krajowej Elektronicznej platformy gromadzenia, analizy i udostępniania zasobów cyfrowych o zdarzeniach medycznych. Tak więc finalnie informatyzacja Zakładu będzie oddziaływać na całą populację objętą państwową opieką lekarską.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawcy będącemu podatnikiem podatku VAT świadczącemu usługi na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18, który będzie Partnerem Powiatu w projekcie pn. ... przysługuje prawo do odliczenia podatku od towarów i usług VAT naliczonego lub ubiegania się o jego zwrot...

Zdaniem Wnioskodawcy, nie przysługuje mu prawo do odliczenia podatku od towarów i usług i ubiegania się o jego zwrot.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z treści cytowanego przepisu art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Powiat jako podmiot tworzący Zakład realizując swoje zadania na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. Z 2001 r. Nr 42, poz. 1592 z późnym.), a mianowicie wykonując określone zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie promocji i ochrony zdrowia wystąpił z wnioskiem o dofinansowanie w ramach działania 4.2 E-usługi publiczne RPO Województwa projektu pod nazwą .... Faktury VAT dokumentujące zakupy związane z realizowanym projektem będą wystawiane na Powiat, będący odrębnym od Wnioskodawcy podmiotem.

W świetle powyższego należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie faktury za zakupione towary i usługi nie będą wystawione na Wnioskodawcę.

Jak już wskazano wyżej, obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a kwotę podatku naliczonego, zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z treścią § 5 ust. 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360) obowiązującego od dnia 1 kwietnia 2011 r., faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać m.in.: imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy; a także numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11.

Zatem, zgodnie z brzmieniem powołanych przepisów, konieczne jest, aby faktury VAT, jako dokumenty potwierdzające rzeczywiste transakcje gospodarcze, zawierały nazwy określające strony transakcji, ich adresy, a także numery identyfikacji podatkowej.

Mając powyższe na względzie należy stwierdzić, że faktura VAT jest dokumentem potwierdzającym wykonanie pewnej usługi lub dostawy towaru, uprawniającym (po spełnieniu wszystkich warunków wynikających z przepisów prawa) podmiot, dla którego jest wystawiona (nabywcę) do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zatem należy stwierdzić, że Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od zakupów w związku z realizacją projektu, albowiem to nie Wnioskodawca jest nabywcą towarów i usług. Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu będą wystawiane na inny podmiot, tj. Powiat.

Reasumując, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku od towarów i usług lub ubiegania się o jego zwrot w związku z realizacją projektu pn. , ponieważ nie jest nabywcą towarów i usług związanych z ww. projektem i nie dysponuje fakturami zakupu wystawionymi na Wnioskodawcę.

Należy zauważyć, iż pojęcie kosztu kwalifikowalnego nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Jednocześnie należy wskazać, że zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego.

Niniejsza interpretacja skierowana jest tylko do Wnioskodawcy i nie odnosi się do Powiatu, bowiem każdą czynność, z którą mogą być związane skutki podatkowo - prawne należy rozstrzygać indywidualnie.

Ponadto informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej stanu faktycznego w podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku od towarów i usług VAT naliczonego lub ubiegania się o jego zwrot w związku z realizacją projektu pn. . Kwestia dotycząca zdarzenia przyszłego została rozstrzygnięta w odrębnej interpretacji nr IPTPP4/443-308/12-6/OS.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi tj. Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Referencje

IPTPP4/443-308/12-6/OS, interpretacja indywidualna

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 321 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi