Prawo do otrzymania zwrotu podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu dotyczącego remontu dachu kościoła w ramach działania Odnowa i r... - Interpretacja - IBPP3/443-371/12/UH

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 14.06.2012, sygn. IBPP3/443-371/12/UH, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

Prawo do otrzymania zwrotu podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu dotyczącego remontu dachu kościoła w ramach działania Odnowa i rozwój wsi objętego PROW na lata 2007- 2013.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 12 kwietnia 2012r. (data wpływu 13 kwietnia 2012r.) uzupełnionym pismem z dnia 2 czerwca 2012r. (data wpływu 5 czerwca 2012r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do otrzymania zwrotu podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu dotyczącego remontu dachu kościoła w ramach działania Odnowa i rozwój wsi objętego PROW na lata 2007- 2013 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 kwietnia 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do otrzymania zwrotu podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu dotyczącego remontu dachu kościoła w ramach działania Odnowa i rozwój wsi objętego PROW na lata 2007-2013. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 2 czerwca 2012r. (data wpływu 5 czerwca 2012r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 25 maja 2012r. znak: IBPP3/443-371/12/UH.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego:

Parafia na podstawie umowy z dnia 18 lipca 2011r. zawartej z Samorządem Województwa z siedzibą w zabiega o pozyskanie środków na remont dachu na kościele w miejscowości . Pomoc finansowa ma być udzielona w ramach pomocy wspierania rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. Celem realizacji zadania będzie poprawa jakości świadczonych na rzecz mieszkańców i przebywających na terenie wioski turystów elementów estetycznych i wizualnych krajobrazu. Odnowienie dachu poprawi bezpieczeństwo zwiedzających świątynię, a przede wszystkim przychodzących do kościoła wiernych. Dzięki odnowieniu dachu kościoła cała miejscowość zyska na atrakcyjności, szczególnie dla rozwoju agroturystyki w parafii. Zwiększone walory estetyczne przyciągną także większą ilość turystów szczególnie poruszających się ścieżkami rowerowymi przebiegającymi przez miejscowość , co przyczyni się do dalszego poznania historii tej miejscowości i okolic. Przeprowadzone zadania nie będą związane ze sprzedażą opodatkowaną dla celów podatku od towarów i usług, a Parafia nie jest podatnikiem podatku od towarowi usług.

W uzupełnieniu wniosku Parafia stwierdziła, iż nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT i nie składa deklaracji VAT-7.

Wydatki poniesione w ramach przedmiotowego projektu będą udokumentowane fakturami VAT, np. na materiały budowlane, na których jako nabywca będzie widniała Rzymskokatolicka Parafia p.w. .

Tytuł realizowanego projektu dotyczącego remontu dachu kościoła w , brzmi: Umowa o przyznanie pomocy w ramach działania Odnowa i rozwój wsi objętego PROW na lata 2007-2013.

Efekt zrealizowanego projektu tj. zmodernizowany budynek, nie będzie wykorzystywany przez Parafię do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie

ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 2 czerwca 2012r.:
Czy beneficjent działań w ramach PROW 2007-2013, jakim jest Parafia, która nie jest czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, będzie miał prawo do zwrotu podatku od towarów i usług wynikającego z faktur VAT, skoro Parafia nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług, jak również zrealizowany projekt nie będzie służyć sprzedaży opodatkowanej podatkiem od towarów i usług...

Stanowisko Wnioskodawcy ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 2 czerwca 2012r.:

Parafia jako beneficjent środków w ramach pomocy Odnowa i rozwój wsi nie będzie miała prawa do zwrotu podatku od towarów i usług wynikającego z faktur VAT, wystawionych dla Parafii na realizowaną inwestycję, ponieważ Parafia nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, jak również poniesione wydatki nie będą służyć sprzedaży opodatkowanej podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

W myśl postanowień art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z treści wniosku wynika, że Parafia stara się o pozyskanie środków na remont dachu kościoła w ramach wspierania rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. Odnowienie dachu poprawi bezpieczeństwo osób przebywających w świątyni. Zmodernizowany w wyniku realizacji projektu budynek, nie będzie wykorzystywany przez Parafię do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Poniesione w ramach przedmiotowego projektu wydatki będą udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Parafia jako nabywcę towarów i usług.

Parafia nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT i nie składa deklaracji VAT-7.

Jak wskazano na wstępie, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług związanego z nabywanymi towarami i usługami dotyczącymi realizacji przedmiotowego projektu. Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT czynnym, a zatem dokonane zakupy nie są wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług generujących podatek należny. Wnioskodawca nie ma zatem prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów dokonywanych w związku z realizacją przedmiotowego projektu.

Tym samym nie ma możliwości otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdą również zastosowania uregulowania § 22 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), bowiem przepisy te przewidują możliwość zwrotu podatku zarejestrowanym podatnikom jedynie na podstawie umów zawartych przed dniem 1 maja 2004r.

W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy, iż nie ma prawa do zwrotu podatku VAT, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w , po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 2 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach