Czy Powiat może odzyskać VAT naliczony od zakupu towarów i usług dokonywanych w celu realizacji zadania w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Wo... - Interpretacja - IPTPP4/443-299/12-5/ALN

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 29.06.2012, sygn. IPTPP4/443-299/12-5/ALN, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi

Temat interpretacji

Czy Powiat może odzyskać VAT naliczony od zakupu towarów i usług dokonywanych w celu realizacji zadania w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa pn. ?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Powiatu, przedstawione we wniosku z dnia 24 kwietnia 2012 r. (data wpływu 25 kwietnia 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 27 czerwca 2012 r. (data wpływu 28 czerwca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego od towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 kwietnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego od towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. .

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 27 czerwca 2012 r. (data wpływu 28 czerwca 2012 r.) w zakresie doprecyzowania stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujący stan faktyczny.(ostatecznie przedstawiony w uzupełnieniu wniosku)

Powiat - jednostka samorządu terytorialnego, jest podatnikiem podatku od towarów i usług czynnym od 01.12.2005r.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) nie uznaje się za podatnika, np. Powiatu w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których został on powołany z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powiat realizując swoje zadania na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r. Nr 42, poz. 1592 z późn.zm,), a mianowicie wykonując określone zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie promocji i ochrony zdrowia występuje z wnioskiem o dofinansowanie w ramach działania 4.2 E-usługi publiczne RPO Województwa projektu pod nazwą ... polegającego na:

  1. Zakupie 70 komputerów, 52 drukarek, 1 serwera, wymianie 10 aktywnych urządzeń sieciowych (switchy) oraz położeniu 200mb kabla UTP.
  2. Budowie zintegrowanego systemu informatycznego, na który składają się:
    • aktualizacja istniejącego systemu informatycznego,
    • rozbudowa systemu informatycznego w części medycznej,
    • rozbudowa systemu informatycznego w części administracyjnej.

Powiat złożył wniosek o dofinansowanie projektu.

Zgodnie z zapisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz. U. z 2011 r. z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT.

Zrealizowany projekt będzie służył sprzedaży zwolnionej od podatku VAT, nie będzie dokonywana jego odsprzedaż. Poniesione wydatki w związku z realizacją przedmiotowego projektu nie będą w przyszłości służyły do wykonywania czynności opodatkowanych.

Powiat będzie inwestorem przedmiotowej inwestycji, zaś Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej, który wykonuje usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej, zwolnione od podatku zgodnie z załącznikiem nr 4, poz. 9 do ustawy o podatku od towarów i usług (art. 43 ust. 1 pkt 1), będzie realizatorem i użytkownikiem wszystkich produktów projektu.

Zatem Powiat nie ma możliwości dokonywania odliczenia od zakupów towarów i usług dokonywanych w celu realizacji projektu, które nie będą służyły czynnościom opodatkowanym.

W zakresie tego projektu Powiat nie będzie również miał możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 10 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 73, poz. 392). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić.

Wśród tych warunków ustawodawca wymienia m.in. pochodzenia środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3i ust. 4 cyt. rozporządzenia oraz podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004r. Powiat nie spełnia tych warunków w związku z tym nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 10 cyt. rozporządzenia.

Potrzeba realizacji Projektu pn. ... wynika przede wszystkim z obowiązku dostosowania Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej do wymogów ustawy o dostępie do informacji publicznej oraz ustawy o dokumentacji elektronicznej. Podyktowane jest to wejściem w życie Rozporządzenia Ministra Zdrowia z dn. 28.04.2001 r. o Systemie Informacji w Ochronie Zdrowia (Dz. U. nr 113, poz. 657) obowiązującego od dnia 01.01.2012 r. Jednostka nie jest obecnie dostosowana do wymogów tej ustawy. Znaczna część rejestrów nadal funkcjonuje tu w wersji papierowej, co utrudnia przepływ danych, wydłuża pracę lekarzy i pielęgniarek oraz stwarza zagrożenie zniszczenie lub zgubienia ważnych informacji.

Obecnie w SPZOZ rozwiązania informatyczne wykorzystywane są na niewielką skalę. Placówka korzysta z trzech systemów HIS, które nie zaspokajają wszystkich jej potrzeb. Systemy te mają bardzo ograniczoną możliwość integracji, co ogranicza wymianą danych zarówno w obrębie szpitala i jednostek organizacyjnych SPZOZ a także z zewnętrznymi systemami medycznymi. Najbardziej rozbudowanym systemem jest H., który funkcjonuje w Oddziałach szpitalnych, Aptece, Izbie Przyjęć, Pracowni USG i TRUM-ie. Jego funkcjonalność jest jednak ograniczona ze względu na niewielką liczbę posiadanych modułów. W Pracowni RTG i Tomografii Komputerowej funkcjonuje oprogramowanie X firmy P. Chociaż oprogramowanie to jest zintegrowane z systemem H. to jednak jego funkcjonalność została znacznie ograniczona - możliwe jest jedynie wykonywanie i opis badań ze względu na brak możliwości transferu elektronicznych danych rozliczeniowych z udzielonych świadczeń z diagnostyki obrazowej do systemu H. Badania ambulatoryjne są wciąż rejestrowane ręcznie w Rejestracji RTG. Laboratorium szpitalne, chociaż posiada system komputerowy, to jednak nie ma możliwości przesyłu danych do innych oddziałów SPZOZ, ponieważ system ten nie jest zintegrowany z systemem H. W większości przypadków brak jest technicznych możliwości integracji ze strony producenta oprogramowania dla danej aparatury. Oprogramowanie administracyjne nie ma żadnych możliwości integracji z głównym systemem. Jest to oprogramowanie zupełnie zamknięte dla innych systemów i o ograniczonych możliwościach technologicznych. SPZOZ korzysta z tego systemu już od 15 lat.

Problemem Operatora Projektu jest także stan techniczny urządzeń komputerowych. W chwili obecnej SPZOZ w jest w posiadaniu (łącznie z administracją), które wykorzystywane są od ponad 10 lat. Są to komputery przestarzałe, o niewystarczających parametrach technicznych aby móc w pełni wykorzystać wszystkie funkcje oprogramowań, które SPZOZ chce wdrożyć.

Potrzeba realizacji Projektu wynika także z konieczności podniesienia jakości usług medycznych świadczonych dla pacjentów. Chociaż w całym powiecie działa łącznie 28 różnego rodzaju placówek medycznych to jednak SPZOZ jest jednostką największą i świadczącą najszerszy zakres usług. Pacjenci leczeni na licznych oddziałach i korzystający z specjalistycznych poradni Placówki zmuszeni są do osobistego stawiennictwa w celu rejestracji na badania. Pacjent musi przyjechać wcześnie rano i stać w kolejce do rejestracji (czasami nawet kilka godzin), co przekłada się na niski komfort jego obsługi oraz brak realnej aktualności listy oczekujących. Ponieważ obieg dokumentów jest tu nadal niezautomatyzowany lekarze często nie mają dostępu do podstawowych danych pacjentów np. z innych ośrodków, w których byli oni leczeni. Mogą z tego wynikać błędy lekarskie, przedłużanie procedur, zwiększenie kosztów leczenia. Sytuacja zdrowotna w całym województwie jest jedną z najgorszych w kraju. Przyrost naturalny jest tu bardzo niski, wskaźnik umieralności natomiast stosunkowo wysoki. Społeczeństwo wykazuje oznaki starzenia się, co znacznie zwiększa zapotrzebowanie na różnego rodzaju świadczenia medyczne. Duża liczba pacjentów, przeprowadzanych badań i wydawanych leków wymusza na Placówce usprawnienie zarządzania ruchem chorych, rejestracją, zleceniami badań. Potrzebna jest stała kontrola zasobów medycznych, stanów magazynów czy banku krwi. To wszystko, bez automatyzacji działań jest bardzo trudne i może mieć tragiczne dla pacjentów skutki. Ponadto brak automatyzacji działań generuje znacznie większe koszty funkcjonowania SPZOZ oraz wymaga dużo większych nakładów czasu i pracy.

Realizacja Projektu przyczyni się do poprawy wykorzystania zaawansowanych technologii informacyjnych przez mieszkańców regionu i poprawy jakości świadczonych usług zdrowotnych, co przełoży się na kompleksową poprawę sytuacji społeczno-gospodarczej w regionie. Realizacja wnioskowanego Projektu przyczyni się w znacznym stopniu do osiągnięcia celów założonych w Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa. Będzie ona miała korzystny wpływ na rozwój infrastruktury społeczeństwa informacyjnego, informatyzację usług publicznych oraz korzystania przez mieszkańców województwa z najnowszych narzędzi technologii informacyjnej i komunikacyjnej. Projekt informatyzacji SPZOZ przyczyni się do wdrożenia kompleksowego rozwiązania wymagającego interoperacyjności systemów medycznych wszystkich zakładów opieki zdrowotnej w Polsce, co umożliwi jego włączenie do budowanej krajowej Elektronicznej platformy gromadzenia, analizy i udostępniania zasobów cyfrowych o zdarzeniach medycznych. Tak więc finalnie informatyzacja SPZOZ będzie oddziaływać na całą populację objętą państwową opieką lekarską.

Powiat jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Liderem projektu ... jest Powiat. Faktury VAT dokumentujące zakupy związane z realizowanym projektem będą wystawiane na Powiat. Do zadań Lidera w planowanym projekcje należy: przygotowanie przetargów, finansowanie zakupu sprzętu i oprogramowania wraz z instalacją, wdrożeniem projektu i szkoleniami, dofinansowanie ze środków własnych 15% wydatków kwalifikowanych projektu, nieodpłatnego użyczenia zakupionego sprzętu. Lider będzie odpowiedzialny za czynności związane z organizacją pracy dotyczącą przygotowania postępowania przetargowego, przygotowaniem wniosku o płatność, sprawozdań z realizacji projektu i rozliczeniem projektu.

Do obowiązków Partnera projektu należy: przygotowanie wykazu zadań niezbędnych do realizacji projektu, określenie parametrów technicznych kupowanego sprzętu komputerowego i oprogramowania, przeszkolenia kadry w zakresie obsługi, zakupionego sprzętu i oprogramowania, odbioru sprzętu komputerowego i oprogramowania, eksploatacji zakupionego sprzętu zgodnie z celami projektu, finansowania 100% kosztów związanych z niekwalifikowalnymi wydatkami dotyczącymi przygotowania i realizacji projektu.

Partner przekaże na konto Lidera własne środki finansowe w przypadku wystąpienia wydatków niekwalifikowanych.

Właścicielem majątku powstałego w wyniku realizacji przedmiotowego projektu będzie Powiat. Mienie powstałe w wyniku realizowanego projektu będzie przekazane na rzecz SPZOZ w nieodpłatne użyczenie. Środki z ewentualnego dofinansowania unijnego wpłyną na konto Powiatu. Środki współfinansujące projekt pochodzą z Regionalnego Programu Operacyjnej Województwa na lata 2007-2013.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Powiat może odzyskać VAT naliczony od zakupu towarów i usług dokonywanych w celu realizacji zadania w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa pn. ...

Zdaniem Wnioskodawcy, Powiat realizując zadanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa pn. nie ma możliwości odzyskania podatku VAT naliczonego od zakupów i usług dokonywanych w celu realizacji projektu. Zrealizowany projekt będzie służył sprzedaży zwolnionej od podatku VAT, nie będzie dokonywana jego odsprzedaż. Poniesione wydatki w związku z realizacją przedmiotowego projektu nie będą w przyszłości służyły do wykonywania czynności opodatkowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Art. 87 ust. 1 ustawy stanowi, że w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m. in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ustawy, zgodnie z którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (wyłączenie w przypadku Wnioskodawcy nie ma zastosowania).

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Dokumentem uprawniającym do odliczenia jest faktura VAT, otrzymana przez podatnika z tytułu nabycia przez niego towarów i usług.

Zgodnie z zapisem art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Według art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE.L. Nr 347), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Na podstawie § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011 r., zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t. j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 ze zm.), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Katalog zadań określony został w art. 4 ww. ustawy, wśród których znajdują się m.in. zadania w zakresie promocji i ochrony zdrowia (art. 4 ust. 1 pkt 2 ustawy o samorządzie powiatowym).

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca wykonując określone zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie promocji i ochrony zdrowia wystąpił z wnioskiem o dofinansowanie w ramach działania 4.2 E-usługi publiczne RPO Województwa projektu pod nazwą .. polegającego na:

  1. Zakupie 70 komputerów, 52 drukarek, 1 serwera, wymianie 10 aktywnych urządzeń sieciowych (switchy) oraz położeniu 200 mb kabla UTP.
  2. Budowie zintegrowanego systemu informatycznego, na który składają się:
    • aktualizacja istniejącego systemu informatycznego,
    • rozbudowa systemu informatycznego w części medycznej,
    • rozbudowa systemu informatycznego w części administracyjnej.

Powiat złożył wniosek o dofinansowanie projektu.

Zrealizowany projekt będzie służył sprzedaży zwolnionej od podatku VAT, nie będzie dokonywana jego odsprzedaż. Poniesione wydatki w związku z realizacją przedmiotowego projektu nie będą w przyszłości służyły do wykonywania czynności opodatkowanych.

Powiat będzie inwestorem przedmiotowej inwestycji, zaś Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej, który wykonuje usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej będzie realizatorem i użytkownikiem wszystkich produktów projektu.

Powiat jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Liderem projektu ... jest Powiat. Faktury VAT dokumentujące zakupy związane z realizowanym projektem będą wystawiane na Wnioskodawcę. Do zadań Lidera w planowanym projekcje należy: przygotowanie przetargów, finansowanie zakupu sprzętu i oprogramowania wraz z instalacją, wdrożeniem projektu i szkoleniami, dofinansowanie ze środków własnych 15% wydatków kwalifikowanych projektu, nieodpłatnego użyczenia zakupionego sprzętu. Lider będzie odpowiedzialny za czynności związane z organizacją pracy dotyczącą przygotowania postępowania przetargowego, przygotowaniem wniosku o płatność, sprawozdań z realizacji projektu i rozliczeniem projektu.

Do obowiązków Partnera projektu należy: przygotowanie wykazu zadań niezbędnych do realizacji projektu, określenie parametrów technicznych kupowanego sprzętu komputerowego i oprogramowania, przeszkolenia kadry w zakresie obsługi, zakupionego sprzętu i oprogramowania, odbioru sprzętu komputerowego i oprogramowania, eksploatacji zakupionego sprzętu zgodnie z celami projektu, finansowania 100% kosztów związanych z niekwalifikowalnymi wydatkami dotyczącymi przygotowania i realizacji projektu.

Partner przekaże na konto Lidera własne środki finansowe w przypadku wystąpienia wydatków niekwalifikowanych.

Właścicielem majątku powstałego w wyniku realizacji przedmiotowego projektu będzie Powiat. Mienie powstałe w wyniku realizowanego projektu będzie przekazane na rzecz SPZOZ w nieodpłatne użyczenie. Środki z ewentualnego dofinansowania unijnego wpłyną na konto Powiatu. Środki współfinansujące projekt pochodzą z Regionalnego Programu Operacyjnej Województwa na lata 2007-2013.

Odnosząc się do powyższego należy zauważyć, iż przez umowę użyczenia, w świetle regulacji Kodeksu cywilnego (art. 710 719), użyczający zobowiązuje się zezwolić biorącemu, przez czas oznaczony lub nieoznaczony, na bezpłatne używanie oddanej mu w tym celu rzeczy. Umowa użyczenia nie przenosi własności rzeczy.

Powyższe oznacza, że oddanie do bezpłatnego używania na podstawie umowy użyczenia jest nieodpłatnym świadczeniem usług.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przepis art. 7 ust. 1 ustawy, stanowi, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Z treści przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług co do zasady podlega opodatkowaniu VAT jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie.

Ustawodawca jednakże przewidział od powyższej reguły wyjątki, które zostały zawarte w przypadku dostawy towarów w art. 7 ust. 2 oraz w przypadku świadczenia usług w art. 8 ust. 2 ustawy.

W myśl art. 8 ust. 2 ustawy, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

  • użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów,
  • nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Wobec powyższego należy stwierdzić, że nieodpłatne użyczenie zakupionego sprzętu Parterowi projektu nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, z uwagi na nieodpłatność tej czynności oraz fakt, iż przekazanie składników majątku odbędzie się w związku z wykonywaniem przez Powiat we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność zadań publicznych, zwolnionych od podatku VAT na podstawie § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Biorąc pod uwagę powyższy opis sprawy oraz powołane przepisy, należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W przedmiotowej sprawie warunek ten nie jest spełniony, gdyż wydatki poniesione w związku z realizacją projektu nie są związane z wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami opodatkowanymi. Brak jest zatem podstaw do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem. Tym samym Wnioskodawca nie ma prawa do otrzymania z tytułu realizowanego projektu zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawca nie ma prawa do odzyskania podatku naliczonego od towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. , ponieważ po zrealizowaniu projektu Wnioskodawca użyczy nieodpłatnie zakupiony sprzęt Samodzielnemu Publicznemu Zakładowi Opieki Zdrowotnej, zatem wydatki ponoszone w związku z realizacją projektu nie są związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Należy zauważyć, iż pojęcie kosztu kwalifikowalnego nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Jednocześnie należy wskazać, że zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego.

Niniejsza interpretacja skierowana jest tylko do Wnioskodawcy i nie odnosi się do Partnera projektu, bowiem każdą czynność, z którą mogą być związane skutki podatkowo - prawne należy rozstrzygać indywidualnie.

Ponadto informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej stanu faktycznego w podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego od towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. . Kwestia dotycząca zdarzenia przyszłego została rozstrzygnięta w odrębnej interpretacji .

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Referencje

IPTPP4/443-299/12-6/ALN, interpretacja indywidualna

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 342 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi