Czy od poniesionych kosztów związanych z bezpłatnymi dla klienta usługami informacyjnymi finansowanymi w 100% z dotacji pozyskanej przez Wnioskodawcę ... - Interpretacja - IPTPP1/443-284/12-4/MW

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 26.06.2012, sygn. IPTPP1/443-284/12-4/MW, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi

Temat interpretacji

Czy od poniesionych kosztów związanych z bezpłatnymi dla klienta usługami informacyjnymi finansowanymi w 100% z dotacji pozyskanej przez Wnioskodawcę można odliczyć podatek naliczony od podatku należnego?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tj. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Agencji Rozwoju przedstawione we wniosku z dnia 02 kwietnia 2012r. (data wpływu 05 kwietnia 2012r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych ze świadczeniem usług informacyjnych jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 05 kwietnia 2012r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • uznania wkładu własnego klienta usługi doradczej jako czynności opodatkowanej stanowiącej obrót oraz ustalenia tego obrotu jako wartości netto powiększonej o podatek VAT,
  • uznania za obrót dotacji otrzymanej przez Wnioskodawcę na realizacje projektu ..,
  • prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych ze świadczeniem usług informacyjnych,
  • prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych ze świadczeniem usług doradczych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny.

Agencja Rozwoju S.A. zwana S.A. prowadzi działalność gospodarczą: odpłatną najem pomieszczeń, usługi reklamowe, wydawnictwa, szkolenia, nieodpłatną - usługi informacyjne, usługi doradcze.

S.A. jest zarejestrowana jako podatnik VAT czynny. W wyniku przeprowadzonego przez Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości zwanej PARP konkursu na realizację projektu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego została zawarta 01 marca 2012r. umowa o udzielenie wsparcia nr na świadczenie usług informacyjnych i doradczych w ramach prowadzonego Punktu Konsultacyjnego KSU (PK KSU) - realizowana na podstawie wniosku o dofinansowanie realizacji projektu systemowego Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości " współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, w ramach Poddziałania 2.2.1 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na lata 2007-2013.

W programie realizowane są zadania:

  1. Świadczenia usług informacyjnych (nieodpłatne dla klienta)
  2. Świadczenia usług doradczych (częściowo odpłatne dla klienta) dla wszystkich zainteresowanych przedsiębiorców i osób zakładających działalność gospodarczą.

Usługi informacyjne i doradcze nie są zlecane przez instytucję finansującą projekt (PARP). Projekt realizowany jest w oparciu o własną koncepcję świadczenie usług informacyjnych i doradczych. Umowa o udzielenie wsparcia na jego realizację przewiduje dotację na finasowanie: 100% kosztów kwalifikowanych usług informacyjnych i 90% kosztów kwalifikowanych usług doradczych.

Dotacja pozyskana przez Agencję Rozwoju S.A. na realizację zadań projektu ma charakter zakupowy, bowiem dotyczy pokrycia kosztów usług, nie generuje dochodu, nie ma wpływu na cenę. Stąd przyznana dotacja na realizację projektu nie stanowi obrotu w rozumieniu art. 29 ustawy o podatku od towarów i usług. Dla rozliczenia projektu koszty usług informacyjnych i usług doradczych mają odrębne budżety i prowadzona jest odrębna ewidencja.

Zgodnie z zapisami umowy wsparcia Agencja Rozwoju S.A. ma obowiązek pobrania od klienta, który skorzystał z usługi doradczej, minimum 10% wartości tej usługi (brutto). Dla Agencji Rozwoju S.A. jest to wkład własny pieniężny w wartości usług doradczych. Ze względu na zaistnienie odpłatności usługi art. 5 i art. 29 ustawy o podatku od towarów i usług czynność ta podlega opodatkowaniu stawką 23% wartości netto. Stanowi to zdaniem Agencji Rozwoju S.A. obrót netto wynikający z czynności do opodatkowania. Nie zachodzi tu zwolnienie od podatku art. 43 i art. 113 ustawy o podatku od towarów i usług. Wkład własny jako czynność opodatkowana jest ujmowany w ewidencji sprzedaży jako wartość netto. Potwierdzeniem dokonanej sprzedaży usługi doradczej jest wystawiona klientowi faktura VAT o wartości do zapłaty w kwocie brutto.

W związku z tym, że koszty usług informatycznych są w 100 % finansowane z dotacji - nie występuje tu czynność opodatkowana, pozwalająca na obniżenie podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od towarów i usług związanych z realizacją usług informatycznych w myśl art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług.

Z kolei, w zakresie usług doradczych koszty pokrywane są częściowo z dotacji pozyskanej na realizację projektu, a częściowo z wkładu własnego klientów korzystających ze wsparcia doradczego w projekcie. Zatem, w przypadku usług doradczych w projekcie zgodnie z art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług Agencja Rozwoju S.A. przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego bez względu na to, z jakich środków zostało to sfinansowane.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie...

Czy od poniesionych kosztów związanych z bezpłatnymi dla klienta usługami informacyjnymi finansowanymi w 100% z dotacji pozyskanej przez Agencję Rozwoju S.A. można odliczyć podatek naliczony od podatku należnego...

Zdaniem Wnioskodawcy, od poniesionych kosztów związanych z bezpłatnymi dla klienta usługami informacyjnymi finansowanymi w 100% z dotacji pozyskanej przez Agencję Rozwoju S.A. nie można odliczyć podatku naliczonego od podatku należnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz. U. z 2011r., Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy (art. 87 ust. 1 ustawy).

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m. in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ww. ustawy, zgodnie z którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (wyłączenie w przypadku Wnioskodawcy nie ma zastosowania).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu sprawy przedstawionego we wniosku wynika, że Agencja Rozwoju S.A. prowadzi działalność gospodarczą: odpłatną najem pomieszczeń, usługi reklamowe, wydawnictwa, szkolenia, nieodpłatną - usługi informacyjne, usługi doradcze. Wnioskodawca jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny. W wyniku przeprowadzonego przez Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości zwanej PARP konkursu na realizację projektu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego została zawarta 01 marca 2012r. umowa o udzielenie wsparcia nr na świadczenie usług informacyjnych i doradczych w ramach prowadzonego Punktu Konsultacyjnego KSU (PK KSU) - realizowana na podstawie wniosku o dofinansowanie realizacji projektu systemowego Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości ." współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, w ramach Poddziałania 2.2.1 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na lata 2007-2013.

W programie realizowane są zadania:

  1. Świadczenia usług informacyjnych (nieodpłatne dla klienta);
  2. Świadczenia usług doradczych (częściowo odpłatne dla klienta) dla wszystkich zainteresowanych przedsiębiorców i osób zakładających działalność gospodarczą.

Usługi informacyjne i doradcze nie są zlecane przez instytucję finansującą projekt (PARP). Projekt realizowany jest w oparciu o własną koncepcję świadczenie usług informacyjnych i doradczych. Umowa o udzielenie wsparcia na jego realizację przewiduje dotację na finasowanie: 100% kosztów kwalifikowanych usług informacyjnych i 90% kosztów kwalifikowanych usług doradczych. Dotacja pozyskana przez Agencję Rozwoju S.A. na realizację zadań projektu ma charakter zakupowy, bowiem dotyczy pokrycia kosztów usług, nie generuje dochodu, nie ma wpływu na cenę. Stąd przyznana dotacja na realizację projektu nie stanowi obrotu w rozumieniu art. 29 ustawy o podatku od towarów i usług. Dla rozliczenia projektu koszty usług informacyjnych i usług doradczych mają odrębne budżety i prowadzona jest odrębna ewidencja. Zgodnie z zapisami umowy wsparcia Agencja Rozwoju S.A. ma obowiązek pobrania od klienta, który skorzystał z usługi doradczej, minimum 10% wartości tej usługi (brutto). Dla Agencji Rozwoju S.A. jest to wkład własny pieniężny w wartości usług doradczych. Ze względu na zaistnienie odpłatności usługi art. 5 i art. 29 ustawy o podatku od towarów i usług czynność ta podlega opodatkowaniu stawką 23% wartości netto. Stanowi to zdaniem Agencji Rozwoju S.A. obrót netto wynikający z czynności do opodatkowania. Nie zachodzi tu zwolnienie od podatku art. 43 i art. 113 ustawy o podatku od towarów i usług. Wkład własny jako czynność opodatkowana jest ujmowany w ewidencji sprzedaży jako wartość netto. Potwierdzeniem dokonanej sprzedaży usługi doradczej jest wystawiona klientowi faktura VAT o wartości do zapłaty w kwocie brutto. W związku z tym, że koszty usług informatycznych są w 100 % finansowane z dotacji - nie występuje tu czynność opodatkowana, pozwalająca na obniżenie podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od towarowi usług związanych z realizacją usług informatycznych w myśl art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług. Z kolei, w zakresie usług doradczych koszty pokrywane są częściowo z dotacji pozyskanej na realizację projektu, a częściowo z wkładu własnego klientów korzystających ze wsparcia doradczego w projekcie. Zatem, w przypadku usług doradczych w projekcie zgodnie z art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług Agencja Rozwoju S.A. przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego bez względu na to, z jakich środków zostało to sfinansowane.

Jak wskazano w interpretacji indywidualnej nr IPTPP1/443-284/12-3/MW, przyznana Wnioskodawcy dotacja na świadczenie usług informacyjnych nie spełnia przesłanki dotacji wynikającej z art. 29 ust. 1 ustawy, a tym samym nie zwiększa obrotu opodatkowanego podatkiem VAT. W sytuacji, gdy uczestnicy szkolenia realizowanego przez Wnioskodawcę w ramach projektu, dotyczącego usług informacyjnych nie są zobowiązani do wnoszenia jakichkolwiek opłat z tego tytułu, to nie wystąpi obrót podlegający opodatkowaniu podatkiem VAT (odpłatne świadczenie usług). Wszystkie nabywane przez Wnioskodawcę towary i usługi dotyczące realizacji ww. usług informacyjnych w ramach projektu nie będą zatem związane z wykonywaniem czynności opodatkowanymi podatkiem VAT.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.

Wobec powyższego, z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług wykorzystanych do świadczenia usług informacyjnych w ramach projektu pn. ..".

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie zaistniałego stanu faktycznego i własnym stanowisku w sprawie oceny prawnej zaistniałego zdarzenia, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku nie mogą być zgodne z art. 14 b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone.

Stosownie do przepisu art. 14b § 3 ww. ustawy składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Dlatego też, wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu interpretacja traci swoją aktualność.

Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w części prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych ze świadczeniem usług informacyjnych.

Natomiast wniosek w części dotyczącej:

  • uznania wkładu własnego klienta usługi doradczej jako czynności opodatkowanej stanowiącej obrót oraz ustalenia tego obrotu jako wartości netto powiększonej o podatek VAT, został rozstrzygnięty interpretacją nr IPTPP1/443-284/12-2/MW,
  • uznania za obrót dotacji otrzymanej przez Wnioskodawcę na realizacje projektu ., został rozstrzygnięty interpretacją nr IPTPP1/443-284/12-3/MW,
  • prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych ze świadczeniem usług doradczych, został rozstrzygnięty interpretacją nr IPTPP1/443-284/12-5/MW.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi tj. Dz. U. z 2012r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski

Referencje

IPTPP1/443-284/12-2/MW, interpretacja indywidualna
IPTPP1/443-284/12-3/MW, interpretacja indywidualna
IPTPP1/443-284/12-5/MW, interpretacja indywidualna

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 152 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi