Czy dotacja otrzymana przez Agencję Rozwoju S. A. na realizację projektu stanowi obrót w rozumieniu art. 29 ustawy o podatku od towarów i usług? - Interpretacja - IPTPP1/443-284/12-3/MW

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 26.06.2012, sygn. IPTPP1/443-284/12-3/MW, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi

Temat interpretacji

Czy dotacja otrzymana przez Agencję Rozwoju S. A. na realizację projektu stanowi obrót w rozumieniu art. 29 ustawy o podatku od towarów i usług?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tj. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Agencji Rozwoju przedstawione we wniosku z dnia 02 kwietnia 2012r. (data wpływu 05 kwietnia 2012r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania za obrót dotacji otrzymanej przez Wnioskodawcę na realizacje projektu . jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 05 kwietnia 2012r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • uznania wkładu własnego klienta usługi doradczej jako czynności opodatkowanej stanowiącej obrót oraz ustalenia tego obrotu jako wartości netto powiększonej o podatek VAT,
  • uznania za obrót dotacji otrzymanej przez Wnioskodawcę na realizacje projektu .,
  • prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych ze świadczeniem usług informacyjnych,
  • prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych ze świadczeniem usług doradczych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny.

Agencja Rozwoju S.A. zwana S.A. prowadzi działalność gospodarczą: odpłatną najem pomieszczeń, usługi reklamowe, wydawnictwa, szkolenia, nieodpłatną - usługi informacyjne, usługi doradcze.

S.A. jest zarejestrowana jako podatnik VAT czynny. W wyniku przeprowadzonego przez Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości zwanej PARP konkursu na realizację projektu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego została zawarta 01 marca 2012r. umowa o udzielenie wsparcia nr na świadczenie usług informacyjnych i doradczych w ramach prowadzonego Punktu Konsultacyjnego KSU (PK KSU) - realizowana na podstawie wniosku o dofinansowanie realizacji projektu systemowego Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości ." współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, w ramach Poddziałania 2.2.1 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na lata 2007-2013.

W programie realizowane są zadania:

  1. Świadczenia usług informacyjnych (nieodpłatne dla klienta)
  2. Świadczenia usług doradczych (częściowo odpłatne dla klienta) dla wszystkich zainteresowanych przedsiębiorców i osób zakładających działalność gospodarczą.

Usługi informacyjne i doradcze nie są zlecane przez instytucję finansującą projekt (PARP). Projekt realizowany jest w oparciu o własną koncepcję świadczenie usług informacyjnych i doradczych. Umowa o udzielenie wsparcia na jego realizację przewiduje dotację na finasowanie: 100% kosztów kwalifikowanych usług informacyjnych i 90% kosztów kwalifikowanych usług doradczych.

Dotacja pozyskana przez Agencję Rozwoju S.A. na realizację zadań projektu ma charakter zakupowy, bowiem dotyczy pokrycia kosztów usług, nie generuje dochodu, nie ma wpływu na cenę. Stąd przyznana dotacja na realizację projektu nie stanowi obrotu w rozumieniu art. 29 ustawy o podatku od towarów i usług. Dla rozliczenia projektu koszty usług informacyjnych i usług doradczych mają odrębne budżety i prowadzona jest odrębna ewidencja.

Zgodnie z zapisami umowy wsparcia Agencja Rozwoju S.A. ma obowiązek pobrania od klienta, który skorzystał z usługi doradczej, minimum 10% wartości tej usługi (brutto). Dla Agencji Rozwoju S.A. jest to wkład własny pieniężny w wartości usług doradczych. Ze względu na zaistnienie odpłatności usługi art. 5 i art. 29 ustawy o podatku od towarów i usług czynność ta podlega opodatkowaniu stawką 23% wartości netto. Stanowi to zdaniem Agencji Rozwoju S.A. obrót netto wynikający z czynności do opodatkowania. Nie zachodzi tu zwolnienie od podatku art. 43 i art. 113 ustawy o podatku od towarów i usług. Wkład własny jako czynność opodatkowana jest ujmowany w ewidencji sprzedaży jako wartość netto. Potwierdzeniem dokonanej sprzedaży usługi doradczej jest wystawiona klientowi faktura VAT o wartości do zapłaty w kwocie brutto.

W związku z tym, że koszty usług informatycznych są w 100 % finansowane z dotacji - nie występuje tu czynność opodatkowana, pozwalająca na obniżenie podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od towarów i usług związanych z realizacją usług informatycznych w myśl art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług.

Z kolei, w zakresie usług doradczych koszty pokrywane są częściowo z dotacji pozyskanej na realizację projektu, a częściowo z wkładu własnego klientów korzystających ze wsparcia doradczego w projekcie. Zatem, w przypadku usług doradczych w projekcie zgodnie z art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług Agencji Rozwoju S.A. przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego bez względu na to, z jakich środków zostało to sfinansowane.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie...

Czy dotacja otrzymana przez Agencję Rozwoju S.A. na realizację projektu ." stanowi obrót w rozumieniu art. 29 ustawy o podatku od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy, dotacja przyznana na realizację projektu ." nie stanowi obrotu w rozumieniu art. 29 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz. U. z 2011r., N 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Należy wyjaśnić, iż pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 ustawy. Zauważyć jednak należy, iż usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym. W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

W świetle 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Przepis art. 15 ust. 2 ustawy stanowi, iż działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

W przypadku gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze (art. 29 ust. 2 ustawy).

Cytowany powyżej przepis art. 29 ust. 1 ustawy, stanowi odzwierciedlenie art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L 347 s. 1 ze zm.), z treści którego wynika, iż w odniesieniu do dostaw towarów i świadczenia usług innych niż te, o których mowa w art. 74 -77, podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług, od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, iż do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług wlicza się tyko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które mają bezpośredni wpływ na kwotę należną (cenę) z tytułu dostawy lub świadczenia usługi.

Elementem zasadniczym wpływającym na objęcie uzyskanej przez podatnika dotacji definicją podstawy opodatkowania jest stwierdzenie, czy dotacja udzielana jest w celu sfinansowania czy też dofinansowania dostawy konkretnych towarów lub świadczenia konkretnych usług.

Oznacza to, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają dotacje o charakterze przedmiotowym, a nie te, które mają charakter podmiotowy.

W sytuacji, gdy podatnik dla konkretnej dostawy towarów lub konkretnego świadczenia usług otrzymuje od innego podmiotu dofinansowanie, np. w postaci dotacji stanowiącej dopłatę do ceny towaru lub usługi tego rodzaju dofinansowanie stanowi, obok ceny, uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu tej dostawy lub świadczenia. Natomiast dotacje mające na celu dofinansowanie ogólnych kosztów działalności, nieuzależnione od ilości i wartości dostarczanych towarów lub świadczonych usług, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Istotne zatem dla określenia, czy dana dotacja jest, czy nie jest opodatkowana, są szczegółowe warunki jej przyznania, określające cel realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Z opisu sprawy przedstawionego we wniosku wynika, że Agencja Rozwoju S.A. prowadzi działalność gospodarczą: odpłatną najem pomieszczeń, usługi reklamowe, wydawnictwa, szkolenia, nieodpłatną - usługi informacyjne, usługi doradcze. Wnioskodawca jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny. W wyniku przeprowadzonego przez Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości zwanej PARP konkursu na realizację projektu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego została zawarta 01 marca 2012r. umowa o udzielenie wsparcia nr na świadczenie usług informacyjnych i doradczych w ramach prowadzonego Punktu Konsultacyjnego KSU (PK KSU) - realizowana na podstawie wniosku o dofinansowanie realizacji projektu systemowego Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości ." współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, w ramach Poddziałania 2.2.1 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na lata 2007-2013.

W programie realizowane są zadania:

  1. Świadczenia usług informacyjnych (nieodpłatne dla klienta);
  2. Świadczenia usług doradczych (częściowo odpłatne dla klienta) dla wszystkich zainteresowanych przedsiębiorców i osób zakładających działalność gospodarczą.

Usługi informacyjne i doradcze nie są zlecane przez instytucję finansującą projekt (PARP). Projekt realizowany jest w oparciu o własną koncepcję świadczenie usług informacyjnych i doradczych. Umowa o udzielenie wsparcia na jego realizację przewiduje dotację na finasowanie: 100% kosztów kwalifikowanych usług informacyjnych i 90% kosztów kwalifikowanych usług doradczych. Dotacja pozyskana przez Agencję Rozwoju S.A. na realizację zadań projektu ma charakter zakupowy, bowiem dotyczy pokrycia kosztów usług, nie generuje dochodu, nie ma wpływu na cenę. Stąd przyznana dotacja na realizację projektu nie stanowi obrotu w rozumieniu art. 29 ustawy o podatku od towarów i usług. Dla rozliczenia projektu koszty usług informacyjnych i usług doradczych mają odrębne budżety i prowadzona jest odrębna ewidencja. Zgodnie z zapisami umowy wsparcia Agencja Rozwoju S.A. ma obowiązek pobrania od klienta, który skorzystał z usługi doradczej, minimum 10% wartości tej usługi (brutto). Dla Agencji Rozwoju S.A. jest to wkład własny pieniężny w wartości usług doradczych. Ze względu na zaistnienie odpłatności usługi art. 5 i art. 29 ustawy o podatku od towarów i usług czynność ta podlega opodatkowaniu stawką 23% wartości netto. Stanowi to zdaniem Agencji Rozwoju S.A. obrót netto wynikający z czynności do opodatkowania. Nie zachodzi tu zwolnienie od podatku art. 43 i art. 113 ustawy o podatku od towarów i usług. Wkład własny jako czynność opodatkowana jest ujmowany w ewidencji sprzedaży jako wartość netto. Potwierdzeniem dokonanej sprzedaży usługi doradczej jest wystawiona klientowi faktura VAT o wartości do zapłaty w kwocie brutto. W związku z tym, że koszty usług informatycznych są w 100 % finansowane z dotacji - nie występuje tu czynność opodatkowana, pozwalająca na obniżenie podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od towarowi usług związanych z realizacją usług informatycznych w myśl art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług. Z kolei, w zakresie usług doradczych koszty pokrywane są częściowo z dotacji pozyskanej na realizację projektu, a częściowo z wkładu własnego klientów korzystających ze wsparcia doradczego w projekcie. Zatem, w przypadku usług doradczych w projekcie zgodnie z art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług Agencji Rozwoju S.A. przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego bez względu na to, z jakich środków zostało to sfinansowane.

Z przedstawionych okoliczności wynika, iż Wnioskodawca otrzymał dofinansowanie na realizację projektu systemowego pn. ...". Wnioskodawca jednoznacznie wskazał, że dofinansowanie pokrywa koszty projektu - 100% kosztów usług informacyjnych i 90% kosztów usług doradczych. Mając na uwadze powyższe informacje wskazane przez Wnioskodawcę, iż otrzymane dofinansowanie stanowi zwrot kosztów poniesionych w związku z realizacja ww. projektu. Wobec tego przyznana na taki cel dotacja nie spełnia przesłanki dotacji wynikającej z art. 29 ust. 1 ustawy, a tym samym nie zwiększa obrotu podlegającego opodatkowaniu podatkiem VAT.

Dlatego też, skoro jak wskazał Wnioskodawca pozyskana dotacja przeznaczona jest na pokrycie poniesionych kosztów realizowanego projektu, to oznacza, że w opisanej sytuacji występuje dotacja o charakterze zakupowym, a nie dotacja mająca na celu sfinansowanie ceny sprzedaży. W konsekwencji, w związku z realizacją projektu w części dofinansowania, Wnioskodawca nie będzie otrzymywać wynagrodzenia za świadczone usługi w rozumieniu przepisów ustawy, a jedynie zwrot ponoszonych kosztów. Tym samym dotacja z Europejskiego Funduszu Społecznego, czyli otrzymany zwrot poniesionych kosztów, nie będzie stanowiła czynności opodatkowanej VAT, ponieważ czynność ta nie została wymieniona w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu, zawartych w art. 5 ust. 1 ustawy.

Zatem otrzymana przez Wnioskodawcę dotacja ze środków publicznych przeznaczona na pokrycie kosztów realizacji projektu pn. ." (zarówno wynosząca 100% jak i wynosząca 90% kosztów) nie zwiększa obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, a tym samym nie podlega opodatkowaniu tym podatkiem.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślić należy, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w części dotyczącej uznania za obrót dotacji otrzymanej przez Wnioskodawcę na realizacje projektu ...

Natomiast wniosek w części dotyczącej:

  • uznania wkładu własnego klienta usługi doradczej jako czynności opodatkowanej stanowiącej obrót oraz ustalenia tego obrotu jako wartości netto powiększonej o podatek VAT, został rozstrzygnięty interpretacją nr IPTPP1/443-284/12-2/MW,
  • prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych ze świadczeniem usług informacyjnych, został rozstrzygnięty interpretacją nr IPTPP1/443-284/12-4/MW,
  • prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych ze świadczeniem usług doradczych, został rozstrzygnięty interpretacją nr IPTPP1/443-284/12-5/MW.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi tj. Dz. U. z 2012r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski

Referencje

IPTPP1/443-284/12-2/MW, interpretacja indywidualna
IPTPP1/443-284/12-4/MW, interpretacja indywidualna
IPTPP1/443-284/12-5/MW, interpretacja indywidualna

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 152 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi