Interpretacja indywidualna z dnia 31.05.2012, sygn. ILPP2/443-706/08/12-S/PG, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu
Temat interpretacji
Sprzedaż działek przeznaczonych pod zabudowę wykorzystywanych w działalności rolniczej.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów - uwzględniając wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 26 maja 2009 r., sygn. akt I SA/Wr 191/09 oraz wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 27 stycznia 2012 r., sygn. akt I FSK 1813/11 - stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 24 lipca 2008 r. (data wpływu 31 lipca 2008 r.) uzupełnionym pismem z dnia 3 listopada 2008 r. (data wpływu 7 listopada 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy nieruchomości jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 31 lipca 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy nieruchomości. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 3 listopada 2008 r. (data wpływu 7 listopada 2008 r.) o doprecyzowanie przedstawionego stanu faktycznego.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Wnioskodawczyni wraz z mężem w 1992 r., po śmierci rodziców przepisali na siebie aktem notarialnym gospodarstwo rolne o pow. 2,27 ha, jako wspólność ustawową. Postanowili, że sprzedając ziemię pomogą dzieciom w zakupie mieszkań. W dniu 31 października 2006 r. zwrócili się do Urzędu Gminy o podział działki rolnej nr 521, która jest ich działką siedliskową (stoi tam dom i zabudowania gospodarcze) o obszarze 0,71 ha (0,27 ha to działka siedliskowa, pozostałe grunty to pastwisko). Zainteresowana wraz z małżonkiem, otrzymali z Urzędu Gminy postanowienie z dnia 10 listopada 2006 r., wyrażające zgodę na podział działki nr 521 na 5 działek, ponieważ nie było to sprzeczne z nowym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. W czasie trwania procedur przekształcania działek pod zabudowę zagrodową, w dniu 5 lutego 2007 r. zmarł mąż Wnioskodawczyni. W związku z tym, po upływie pół roku wszczęła ona postępowanie spadkowe i postanowieniem sądu z dnia 26 września 2007 r. nabyła na wyłączną własność gospodarstwo rolne wraz z zabudowaniami. W bieżącym roku Zainteresowana sprzedała 2 działki o pow. 0,15 ha. Uzyskane pieniądze dała dzieciom na zakup mieszkań. Działki, które powstały przed podziałem i po podziale były użytkowane jako pastwisko dla bydła. Wnioskodawczyni nie prowadziła i nie prowadzi działalności gospodarczej. Zmuszona była sprzedać działki, gdyż dzieci muszą wykupić mieszkania.
W uzupełnieniu do wniosku Zainteresowana oświadczyła, iż:
- nie jest i nie była zarejestrowana jako podatnik VAT czynny,
- przedmiotowe grunty wydzielone z działki nr 521 mają charakter rolny z przeznaczeniem pod zabudowę,
- wykorzystywane były w działalności rolniczej, jako pastwisko dla bydła,
- nie były przedmiotem dzierżawy i najmu,
- na wskazanych we wniosku gruntach wypasane było bydło mleczne, a pozyskane mleko oddawano do mleczarni.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy przedmiotowa sprzedaż działek podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług...
Zdaniem Wnioskodawczyni, sprzedaż działek nie podlega opodatkowaniu, z uwagi na fakt, iż dostawa nie została dokonana przez podatnika podatku od towarów i usług, lecz nastąpiła z majątku prywatnego.
W dniu 10 listopada 2008 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu wydał interpretację indywidualną nr ILPP2/443-706/08-4/ISN, w której stwierdził, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 24 lipca 2008 r. (data wpływu 31 lipca 2008 r.) uzupełnionym pismem z dnia 3 listopada 2008 r. (data wpływu 7 listopada 2008 r.) jest nieprawidłowe.
Biorąc pod uwagę stan prawny oraz przepisy ustawy o podatku od towarów i usług w ww. interpretacji indywidualnej stwierdzono, że planowana przez Wnioskodawczynię dostawa nieruchomości gruntowych, nabytych w formie spadku, jako grunty rolne i służące uprzednio w działalności rolniczej, jest czynnością podlegającą uregulowaniom zawartym w ustawie o podatku od towarów i usług i jako taka, podlega opodatkowaniu ww. podatkiem. Zainteresowana już przed sprzedażą pierwszej działki była zobowiązana dokonać rejestracji jako podatnik podatku od towarów i usług we właściwym urzędzie skarbowym oraz opodatkować przedmiotowe dostawy stawką podatku 22%.
Pismem z dnia 20 listopada 2008 r. (data wpływu 25 listopada 2008 r.) Wnioskodawczyni wezwała tut. Organ do usunięcia naruszenia prawa w interpretacji indywidualnej z dnia 10 listopada 2008 r., nr ILPP2/443-706/08-4/ISN.
W odpowiedzi na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa z dnia 22 grudnia 2008 r., nr ILPP2/443/W-98/08-2/SJ Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w wyniku ponownej analizy sprawy, z uwzględnieniem zarzutów przytoczonych w wezwaniu, stwierdził brak podstaw do zmiany interpretacji indywidualnej w przedmiotowej sprawie.
W związku z powyższym, do tut. Organu w dniu 22 stycznia 2009 r. wpłynęła skarga na przedmiotową interpretację indywidualną skierowana do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu.
Wyrokiem z dnia 26 maja 2009 r., sygn. akt I SA/Wr 191/09 Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu uchylił zaskarżoną interpretację indywidualną.
Pismem z dnia 20 lipca 2009 r. Minister Finansów wniósł skargę kasacyjną od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 26 maja 2009 r.
Wyrokiem z dnia 27 stycznia 2012 r., sygn. akt I FSK 1813/11 Naczelny Sąd Administracyjny oddalił skargę kasacyjną.
W świetle obowiązującego stanu prawnego - biorąc pod uwagę rozstrzygnięcie zawarte w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 26 maja 2009 r., sygn. akt I SA/Wr 191/09 oraz w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 27 stycznia 2012 r., sygn. akt I FSK 1813/11 - stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:
- odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
- eksport towarów;
- import towarów;
- wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
- wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
W myśl art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.
Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().
Zgodnie z ww. przepisami, grunt spełnia definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a jego sprzedaż jest traktowana jako czynność odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju.
Nie każda czynność stanowiąca dostawę w rozumieniu art. 5 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem musi być wykonana przez podatnika.
Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Działalność gospodarcza - na mocy ust. 2 powołanego artykułu - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawczyni wraz z mężem w 1992 r., po śmierci rodziców przepisali na siebie aktem notarialnym gospodarstwo rolne o pow. 2,27 ha, jako wspólność ustawową. Postanowili sprzedać ziemię i w ten sposób pomogą dzieciom w zakupie mieszkań. W dniu 31 października 2006 r. zwrócili się do Urzędu Gminy o podział działki rolnej nr 521, która jest ich działką siedliskową (stoi tam dom i zabudowania gospodarcze) o obszarze 0,71 ha (0,27 ha to działka siedliskowa, pozostałe grunty to pastwisko). Zainteresowana wraz z małżonkiem, otrzymali z Urzędu Gminy postanowienie z dnia 10 listopada 2006 r., wyrażające zgodę na podział działki nr 521 na 5 działek, ponieważ nie było to sprzeczne z nowym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. W czasie trwania procedur przekształcania działek pod zabudowę zagrodową, w dniu 5 lutego 2007 r. zmarł mąż Wnioskodawczyni. W związku z tym, po upływie pół roku wszczęła ona postępowanie spadkowe i postanowieniem sądu z dnia 26 września 2007 r. nabyła na wyłączną własność gospodarstwo rolne wraz z zabudowaniami. W 2008 r. Zainteresowana sprzedała 2 działki o pow. 0,15 ha. Uzyskane pieniądze dała dzieciom na zakup mieszkań. Działki, które powstały przed podziałem i po podziale były użytkowane jako pastwisko dla bydła. Wnioskodawczyni nie prowadziła i nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest i nie była zarejestrowana jako podatnik VAT czynny, przedmiotowe działki nie były przedmiotem najmu i dzierżawy, wykorzystywane były w działalności rolniczej jako pastwisko dla bydła.
Kwestia uznania za działalność gospodarczą czynności sprzedaży nieruchomości została rozstrzygnięta m.in. w wyroku składu siedmiu sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 29 października 2007 r., sygn. akt I FPS 3/07, w którym sąd ten wskazał, w jakich okolicznościach dany podmiot należy uznawać za podatnika podatku VAT. W szczególności stwierdził, że dla uzyskania takiego statusu nie jest wystarczający sam zamiar dokonywania określonych czynności w sposób częstotliwy. Naczelny Sąd Administracyjny orzekł, że:
- przepisy art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) powinny być rozumiane w ten sposób, że warunkiem uznania, iż dany podmiot działa w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, jest ustalenie, że działa on jako producent, handlowiec, usługodawca, pozyskujący zasoby naturalne, rolnik lub jako osoba wykonująca wolny zawód,
- ani formalny status danego podmiotu jako podatnika zarejestrowanego, ani okoliczność, że dana czynność została wykonana wielokrotnie lub jednorazowo, lecz z zamiarem częstotliwości, nie mogą przesądzać o opodatkowaniu tej czynności bez każdorazowego ustalenia, że w odniesieniu do konkretnej czynności podmiot ten występował w charakterze podatnika podatku od towarów i usług.
W uzasadnieniu tego stanowiska Naczelny Sąd Administracyjny stwierdził, że jeśli dana czynność została wykonana poza zakresem działań producenta, handlowca, usługodawcy, pozyskującego zasoby naturalne, rolnika czy wykonującego wolny zawód, to z tytułu wykonania takiej czynności dany podmiot nie może być uznany za podatnika podatku od towarów i usług i to bez względu na to, czy czynność tę wykonał jednorazowo, ale w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy, czy też wielokrotnie. Taka właśnie sytuacja występuje w przypadku sprzedaży przez daną osobę jej majątku prywatnego. Majątek taki bowiem nabywany był na własne potrzeby danej osoby, a nie z przeznaczeniem na działalność handlową, a zatem jego sprzedaż zarówno w całości, jak i w częściach, jednemu lub wielu nabywcom, z zyskiem lub bez, nie może być uznana za działalność handlową ze skutkiem w postaci uznania tej osoby za podatnika podatku od towarów i usług. Sąd ten przy tym podkreślił, że zwłaszcza w przypadku działalności gospodarczej w zakresie handlu, zamiar częstotliwego wykonywania czynności musi być ujawniony już w momencie nabycia towaru, a nie w momencie jego sprzedaży. Nie można bowiem pominąć tego, że przez pojęcie handel należy rozumieć dokonywanie w sposób zorganizowany zakupów towarów w celu ich odsprzedaży.
Dla przyjęcia, że dany podmiot staje się podatnikiem podatku VAT, konieczne jest ustalenie, że w odniesieniu do tej czynności występował w charakterze podatnika, tj. jako handlowiec.
Przyjęcie, że dana osoba fizyczna sprzedając działki budowlane działa w charakterze podatnika prowadzącego działalność gospodarczą jako handlowiec wymaga ustalenia, że jej działalność w tym zakresie przybiera formę zawodową (profesjonalną), czyli stałą (powtarzalność czynności i zamiar ich kontynuacji), a w konsekwencji zorganizowaną.
Nabycie sprzedawanych gruntów musi nastąpić w celach wykonywania tej działalności, czyli handlowych, a nie w innych celach. Działalność handlowa oznacza dokonywanie w sposób zorganizowany zakupów towarów w celu ich odsprzedaży, wskazujący na zamiar kontynuacji tej działalności. Nie jest działalnością handlową sprzedaż majątku osobistego (prywatnego), który nie został nabyty w celach odsprzedaży (w celach handlowych), lecz spożytkowania w celach osobistych.
Zbycie kilku działek budowlanych, powstałych z podziału gruntu rolnego nabytego w drodze spadku i po zmianie przeznaczenia tego gruntu, nie stanowi działalności handlowej podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, z uwagi na brak przesłanek uznania tej działalności za taką (brak zawodowego - stałego i zorganizowanego charakteru).
Tylko gdy osoba sprzedająca takie działki swoim zachowaniem pokaże, że realizując tę sprzedaż działa i chce działać w charakterze podatnika (handlowca, który chce oprócz tej sprzedaży kontynuować tego rodzaju sprzedaż), czyli podmiotu prowadzącego w tym zakresie działalność profesjonalną, stałą i zorganizowaną - sprzedaż taka będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług.
Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w wyroku z dnia 26 maja 2009 r., sygn. akt I SA/Wr 191/09 orzekając w niniejszej sprawie stwierdził, iż brak jest przesłanek do uznania działań Wnioskodawczyni za działalność handlowca. Brak jest zawodowego, stałego i zorganizowanego charakteru działalności. Zainteresowana sprzedaje bowiem działki budowlane nabyte w drodze spadku, najpierw po rodzicach przed kilkunastoma laty, następnie po mężu. Wobec powyższego trudno przypisać Wnioskodawczyni zamiar nabycia działek w celu dalszej odsprzedaży, jak również dokonywanie w sposób zorganizowany nabywania towarów w celu ich odsprzedaży. Należy również zauważyć, że w skład działki nr 521 wchodzi także działka siedliskowa, na której posadowiony jest budynek mieszkalny, co oznacza, że działka ta wykorzystywana była w celach prywatnych Zainteresowanej i jej rodziny.
Zatem, biorąc pod uwagę powyższe stwierdzić należy, iż Wnioskodawczyni dokonując sprzedaży działek budowlanych nie działa jako podatnik podatku od towarów i usług, w rozumieniu art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy, lecz czynność ta jest dokonywana w ramach zarządu jej majątkiem prywatnym.
Reasumując przedmiotowa sprzedaż działek opisanych we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.
Wniosek ORD-IN
Treść w pliku PDF 825 kB
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu