prawa do odliczenia w związku z realizacją projektu - Interpretacja - IPPP3/443-205/12-5/LK

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 21.05.2012, sygn. IPPP3/443-205/12-5/LK, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

prawa do odliczenia w związku z realizacją projektu

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14.02.2012 r. (data wpływu 20.02.2012 r.) uzupełnionym w dniu 30.04.2012 r. (data wpływu 04.05.2012 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 18.04.2012 r. (skutecznie doręczone w dniu 23.04.2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia w związku z realizacją projektu pn. Utworzenie oraz Termomodernizacja jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20.02.2012 r. do wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia w związku z realizacją projektu pn. Utworzenie... oraz Termomodernizacja....

Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 27.04.2012 r., złożonym w dniu 30.04.2012 r. (data wpływu 04.05.2012 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 18.04.2012 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Powiat podpisał umowę na dofinansowanie projektu Utworzenie oraz Termomodernizacja, współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Priorytetu IV Środowisko, Zapobieganie Zagrożeniom i Energetyka działania 4.3 ,,Ochrona powietrza, Energetyka Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa 2007-2013.

Rozpoczęcie rzeczowe realizacji Projektu marzec 2009 r. a zakończenie listopad 2012 r. Projekt będzie finansowany w 70% ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, pozostała część środków 30% będzie wkładem własnym JST (Jednostek Samorządu Terytorialnego). Koszt całkowity projektu wynosi 5 913 008,83 zł, czego koszty kwalifikowane to 4 566 370 zł, natomiast niekwalifikowane to 1 346 638,83 zł.

Za wykonane usługi związane z realizacją projektu faktury będą w całości wystawiane na Beneficjenta czyli Powiat. Przedmiotowy projekt zakłada realizację kompleksowego zadania inwestycyjnego mającego na celu utworzenie Edukacyjnego Centrum Energii Odnawialnej w pomieszczeniu dawnej kotłowni budynku internatu Liceum Ogólnokształcącego w tym:

  • przystosowanie w zakresie ogólnobudowlanym budynku internatu instalacja kolektorów słonecznych, baterii fotowoltaicznej, instalacja turbiny wiatrowej, instalacja pompy ciepła, instalacja kompaktowego węzła cieplnego, zasilanego z sieci miejskiej, instalacja sterowania całym systemem.
  • termomodernizację pięciu obiektów placówek oświatowych w Powiecie:
  • Budynek Liceum Ogólnokształcącego: modernizacja instalacji wewnętrznych C.O., montaż nawiewników sterowanych automatycznie w istniejącej stolarce okiennej, ocieplenie stropodachu, wymiana stolarki okiennej i drzwiowej budynku, ocieplenie ścian zewnętrznych, instalacja kolektorów.
  • Budynek Gminy i Starostwa: ocieplenie ścian zewnętrznych budynku,
  • Budynek Warsztatów Centrum Kształcenia Praktycznego: ocieplenie budynku warsztatów CKP, wykonanie obróbek blacharskich, wykonanie instalacji odgromowej, wymiana stolarki okiennej, remont dachu,
  • Budynek dydaktyczny Centrum Kształcenia Praktycznego; modernizacja węzła i instalacji wewnętrznej C.O., ocieplenie stropodachu budynku, ocieplenie ścian zewnętrznych budynku,
  • Budynek główny Liceum Ogólnokształcącego: wymiana okien i drzwi, docieplenie stropodachu niewentylowanego i wentylowanego oraz docieplenie ścian zewnętrznych, modernizacja instalacji wewnętrznej C.O.

Projekt realizowany będzie przez 3 podmioty: Fundację, Gminę i Powiat.

Partner 1 wkład Fundacji w realizację projektu polegać będzie na przygotowaniu projektów branżowych instalacji Edukacyjnego Centrum Energii Odnawialnej.

Partner 2 Gmina poniesie koszty przygotowania dokumentacji projektowej budynku Gminy i Starostwa Powiatowego wraz ze wszystkimi uzgodnieniami i pozwoleniami oraz wniesie wkład finansowy w wysokości 30% kosztów kwalifikowanych termomodernizacji budynku w proporcji do własności budynku Pozostałe koszty sfinansowane będą z budżetu powiatu. Powiat złożył oświadczenie ze jako Beneficjent nie może odliczyć w żadnym przypadku podatku VAT.

Inwestycja zostanie wykonana w zakresie realizacji zadań publicznych, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 1 i 19 ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym (tekst jednolity Dz. U. z 2001 r. nr 142 poz. 1592 ze zm.) Po zakończeniu realizacji inwestycji nakłady będą przekazane przez Powiat do odpowiednich jednostek, w których znajduje się ewidencja poszczególnych budynków dotyczących inwestycji.

Powiat i Gmina jest współwłaścicielem obiektu w proporcji 45% do 55% Jednostki organizacyjne powiatu tj. Liceum Ogólnokształcące, Centrum Kształcenia Praktycznego posiadają obiekty w trwałym zarządzie.

W obiektach Liceum Ogólnokształcącego oraz Centrum Kształcenia Praktycznego jest i będzie prowadzona w perspektywie 10 lat poza działalnością edukacyjną, działalność polegająca na wynajmie pomieszczeń, na cele inne niż działalność statutowa.

Szacuje się ze czynności opodatkowane nie przekroczą 2% ustalonego wskaźnika proporcji struktury sprzedaży na podstawie ustalonego obrotu po zakończeniu roku. Wyżej wymienione jednostki są czynnymi podatnikami podatku od towarów i usług. Dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 w ramach realizacji ww. zadania przewiduje pokrycie podatku od towarów i usług i jest on uznany za koszt kwalifikowany.

Ponadto w uzupełnieniu do złożonego wniosku Wnioskodawca wskazał iż Umowa o dofinansowanie projektu Utworzenie oraz Termomodernizacjawspółfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Priorytetu IV Środowisko, Zapobieganie Zagrożeniom i Energetyka, Działanie 4.3 Ochrona powietrza, Energetyka Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa 2007-2013 została podpisana w dniu 19.10.2011 r. Przed rozpoczęciem realizacji projektu Powiat poniósł wydatki, które po podpisaniu umowy zostały uznane jako wydatki kwalifikowalne projektu i dlatego też rozpoczęcie realizacji projektu traktuje się od 24-03-2009 r.

Powiat jako Beneficjent jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Podpisał umowę o dofinansowanie projektu pn. Utworzenieoraz Termomodernizacja współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Priorytetu IV Środowisko, Zapobieganie Zagrożeniom i Energetyka, Działanie 4.3 Ochrona powietrza, Energetyka w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego 2007-2013. Głównym celem projektu jest zmniejszenie zużycia energii w budynkach użyteczności publicznej w powiecie oraz ograniczenie emisji gazów cieplarnianych, pyłów i innych spalin szkodliwych dla środowiska na terenie powiatu, w którym źródłem pośrednim lub bezpośrednim są te obiekty.

W ramach realizacji projektu zostanie dokonana modernizacja istniejących budynków wraz z urządzeniami. Faktury zostaną wystawione na Beneficjenta tj. Powiat., a wykonana modernizacja zwiększy wartość budynków w jednostkach organizacyjnych podległych powiatowi i uczestniczących w projekcie. Przekazanie poniesionych nakładów odbędzie się na podstawie protokołów zdawczo-odbiorczych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie

sprecyzowane ostatecznie w uzupełnieniu wniosku z dnia 27.04.2012 r. (data wpływu 04.05.2012 r.)

Czy Beneficjentowi w wyżej wymienionej sytuacji przysługuje prawo odliczenia podatku VAT zawartego w fakturach dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu...

Stanowisko Wnioskodawcy sprecyzowane ostatecznie w uzupełnieniu wniosku z dnia 27.04.2012 r. (data wpływu 04.05.2012 r.):

Na podstawie art. 86 ust 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług nie przysługuje Powiatowi odliczenie podatku naliczonego VAT zawartego w fakturach dokumentujących zakupy dla potrzeb projektu, ponieważ poniesione nakłady zwiększą wartość budynków w jednostkach organizacyjnych, które dla potrzeb podatku VAT są odrębnymi podatnikami podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Dokumentem uprawniającym do odliczenia jest faktura VAT, otrzymana przez podatnika z tytułu nabycia przez niego towarów i usług.

Zgodnie z zapisem art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej uczestnikami sektora finansów publicznych. Z tego względu nie korzystają one z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, lecz są objęte zwolnieniem wskazanym w § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 04 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 372). Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W świetle natomiast art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t.j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 ze zm.), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Do zadań publicznych o charakterze ponadgminnym, wykonywanych przez powiat należą m.in. zadania: w zakresie edukacji publicznej (art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy), kultury fizycznej i turystyki (art. 4 ust. 1 pkt 8 ustawy), ochrony środowiska i przyrody (art. 4 ust. 1 pkt 13 ustawy), promocji powiatu (art. 4 ust. 1 pkt 21 ustawy) oraz utrzymania powiatowych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 4 ust. 1 pkt 19 ustawy).

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika iż Powiat podpisał umowę na dofinansowanie projektu, Utworzenie oraz Termomodernizacja., współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Priorytetu IV Środowisko,, Zapobieganie Zagrożeniom i Energetyka działania 4.3 ,,Ochrona powietrza, Energetyka Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa 2007-2013. Powiat jako Beneficjent jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Projekt będzie finansowany w 70% ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, pozostała część środków 30% będzie wkładem własnym JST. Za wykonane usługi związane z realizacją projektu faktury będą w całości wystawiane na Beneficjenta, czyli Powiat. Przedmiotowy projekt zakłada realizację kompleksowego zadania inwestycyjnego mającego na celu utworzenie Edukacyjnego Centrum Energii Odnawialnej w pomieszczeniu dawnej kotłowni budynku internatu Liceum Ogólnokształcącego. Inwestycja zostanie wykonana w zakresie realizacji zadań publicznych, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 1 i 19 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym. Głównym celem projektu jest zmniejszenie zużycia energii w budynkach użyteczności publicznej w powiecie oraz ograniczenie emisji gazów cieplarnianych, pyłów i innych spalin szkodliwych dla środowiska na terenie powiatu, w którym źródłem pośrednim lub bezpośrednim są te obiekty.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług warunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca warunku tego nie spełnia, ponieważ realizując inwestycję wykonuje zadania publiczne nałożone odrębnymi przepisami. Ponadto, wydatki ponoszone przez Powiat w związku z realizacją inwestycji nie są związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Tym samym należy stwierdzić, iż Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od towarów i usług nabywanych w ramach realizacji przedmiotowego projektu, z uwagi na fakt, że nie został spełniony warunek określony w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, brak jest bowiem związku nabywanych w ramach wykonywanego zadania towarów i usług z czynnościami opodatkowanymi.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Końcowo należy zaznaczyć, że na mocy z art. 14f § 1 ustawy Ordynacja podatkowa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej podlega opłacie w wysokości 40 zł, którą należy wpłacić w terminie 7 dni od dnia złożenia wniosku. W przypadku wystąpienia w jednym wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej odrębnych stanów faktycznych lub zdarzeń przyszłych pobiera się opłatę od każdego przedstawionego we wniosku odrębnego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego (§ 2 tego artykułu). W ocenie tut. Organu podatkowego wniosek dotyczy jednego stanu faktycznego. Z uwagi na fakt, iż Strona opłaciła wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w kwocie 50,00 zł w dniu 14.02.2012 r. różnica w kwocie 10,00 zł zostanie zwrócona zgodnie z 14f § 2a ustawy Ordynacja podatkowa, na wskazany przez Stronę nr rachunku bankowego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 543 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie