opodatkowanie sprzedaży nieruchomości niezabudowanej podatnik - Interpretacja - IPPP1/443-262/12-2/AW

shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 08.05.2012, sygn. IPPP1/443-262/12-2/AW, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

opodatkowanie sprzedaży nieruchomości niezabudowanej podatnik

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dniu 13.03.2012 r. (data wpływu do Biura KIP w Płocku 22.03.2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży nieruchomości niezabudowanej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22.03.2012 r. do Biura Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku (przesłany przez Izbę Skarbową w Warszawie data wpływu do Izby Skarbowej w Warszawie 16.03.2012r.) wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży nieruchomości niezabudowanej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W dniu 3 lipca 2000r. Wnioskodawca nabył niezabudowaną działkę o powierzchni 21.200 metrów kwadratowych. Zamiarem tego nabycia było wybudowanie domu rodzinnego na tej działce oraz utworzenie ogrodu na pozostałej powierzchni. Cała nieruchomość wchodziła w skład majątku osobistego z przeznaczeniem na zaspokojenie potrzeb osobistych. W żadnym przypadku nabycie przedmiotowej nieruchomości nie nastąpiło w celu ich odsprzedaży. W pierwszym okresie po nabyciu Wnioskodawca zorientował się, że budowa domu na tej działce nie była możliwa, ze względu na brak miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego i zapisy w studium (las i rola). 8 lat temu sytuacja życiowa Wnioskodawcy uległa zmianie, gdyż jest po rozwodzie i nie zamierza już na tej działce budować domu. W roku 2008r na wniosek Zainteresowanego Wójt Gminy zatwierdził decyzję o podziale przedmiotowej nieruchomości na 13 działek budowlanych, wydzielenie drogi wewnętrznej oraz wyłączenie gruntów pod drogę powiatową. Koszty związane z tym podziałem wyniosły 3.600 zł. Po podziale nieruchomości, w celu korzystnej sprzedaży tej nieruchomości, Wnioskodawca podjął działania związane z przedmiotowymi działkami polegające na doprowadzeniu podłączeń elektrycznych i gazowych do tych działek oraz uzyskanie zezwolenia na usunięcie drzew i krzewów z działki stanowiącej drogę dojazdową wewnętrzną do wszystkich działek w planie zagospodarowania przestrzennego oraz usunięciu tych drzew i krzewów. Po wycince drzew i krzewów oraz doprowadzeniu podłączeń elektrycznych i gazowych do przedmiotowych działek Zainteresowany zamierza zbyć te działki.

Przychody ze sprzedaży przeznaczy na potrzeby osobiste nie związane z działalnością gospodarczą. W celu dokonania sprzedaży nie zamierza odejmować aktywnych działań w zakresie obrotu nieruchomościami i angażować środków podobnych do wykorzystywanych przez podmioty zajmujące się profesjonalnym obrotem nieruchomościami.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w przypadku sprzedaży działki gruntu wchodzącej w skład nieruchomości nabytej do majątku osobistego i dla celów osobistych Wnioskodawca zobowiązany jest do odprowadzenia podatku VAT od tej transakcji...

Stanowisko Wnioskodawcy

Zdaniem Wnioskodawcy, od takiej transakcji nie jest zobowiązany do odprowadzenia podatku VAT. Sprzedaż działki nastąpi w obrocie prywatnym nie związanym z żadną działalnością gospodarczą. Przy tej transakcji nie będzie działał jako podatnik prowadzący działalność gospodarczą tylko dokona sprzedaży majątku prywatnego. Nie zajmuje się w sposób profesjonalny obrotem nieruchomościami i nie ma zamiaru takiej działalności prowadzić.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. Nr 177 poz. 1054), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (). Definicję towaru ustawodawca zawarł w art. 2 pkt 6 powołanej ustawy. Zgodnie z tym przepisem, pod pojęciem towaru należy rozumieć rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Warunkiem opodatkowania danej czynności podatkiem od towarów i usług w świetle powyższych przepisów - jest łączne spełnienie dwóch przesłanek: po pierwsze czynność winna być ujęta w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, po drugie musi ona być zrealizowana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Pojęcia podatnik i działalność gospodarcza, na potrzeby podatku od towarów i usług, zostały określone w art. 15 ust. 1 i ust. 2 tej ustawy. Podatnikami - wg zapisu ust. 1 tego artykułu - są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza, zgodnie z ust. 2 powyższego artykułu, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Definicja działalności gospodarczej zawarta w ustawie ma zatem na tyle uniwersalny charakter, że pozwala na objęcie pojęciem podatnika te wszystkie podmioty, które prowadzą określoną działalność występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym.

Ze wskazanych regulacji wynika, że w świetle definicji zawartej w art. 15 ustawy, dla uznania określonych zachowań danego podmiotu za działalność gospodarczą istotne znaczenie ma ich zorganizowany charakter. Przy czym, taka działalność wystąpi również w przypadku wykorzystywania towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Zatem dostawa towarów (w tym gruntów) będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w sytuacji, gdy działaniom podmiotu dokonującego tej dostawy, można przypisać znamiona prowadzenia działalności gospodarczej, co w efekcie przesądza o uzyskaniu przez niego statusu podatnika.

Dodatkowo należy wskazać, że działalność gospodarcza powinna cechować się stałością, powtarzalnością i niezależnością jej wykonywania, bowiem związana jest z profesjonalnym obrotem gospodarczym. Podkreślić przy tym należy, że pod pojęciem handel należy rozumieć dokonywany w sposób zorganizowany zakup towarów w celu ich odsprzedaży. Jeżeli zatem dana czynność została wykonana poza zakresem działań producenta, handlowca, usługodawcy, pozyskującego zasoby naturalne, rolnika, czy wykonującego wolny zawód to w świetle cytowanego powyżej art. 15 ust. 2 ustawy nie można podmiotu dokonującego dostawy uznać za podatnika VAT z tytułu wykonania takiej czynności i to bez względu na to, czy czynność tę wykonał jednorazowo ale w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania jej w sposób częstotliwy.

W kwestii opodatkowania dostawy gruntów istotne jest również czy w świetle zaprezentowanego we wniosku stanu sprawy Wnioskodawca w celu dokonania sprzedaży gruntu podjął aktywne działania w zakresie obrotu nieruchomościami, angażując środki podobne do wykorzystywanych przez producenta, handlowca i usługodawców w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, co skutkuje koniecznością uznania go za podmiot prowadzący działalność gospodarczą w rozumieniu tego przepisu, a więc za podatnika podatku od towarów i usług, czy też sprzedaż nastąpiła w ramach zarządu majątkiem prywatnym. Zwykłe nabycie lub sprzedaż rzeczy nie stanowi wykorzystywania w sposób ciągły majątku rzeczowego w celu uzyskania z tego tytułu dochodu jako, że jedynym przychodem z takich transakcji może być ewentualny zysk ze sprzedaży tej rzeczy. Jednak gdy zainteresowany podejmuje aktywne działania w zakresie obrotu nieruchomościami, angażując środki podobne do wykorzystywanych przez producentów, handlowców i usługodawców przykładowo polegające na uzbrojeniu terenu, albo aktywne działania marketingowe nie można uznać, iż dokonuje jedynie zwykłego zarządu majątkiem prywatnym, lecz działa jako podatnik podatku VAT

Z opisu przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest właścicielem nieruchomości, którą nabył w 2000r. z zamiarem wybudowania domu rodzinnego i utworzenia ogrodu na pozostałej powierzchni. 8 lat temu jak wskazał Zainteresowany zmianie uległa Jego sytuacja życiowa, i nie zamierza już budować na omawianej nieruchomości domu. W 2008r. na wniosek zainteresowanego wójt gminy zatwierdził decyzję o podziale przedmiotowej nieruchomości na 13 działek budowlanych, wydzielenie drogi wewnętrznej oraz wyłączenie gruntów pod drogę powiatową. Z tego tytułu Wnioskodawca poniósł koszty w wysokości 3.600 zł. Jak przedstawił Zainteresowany w opisie sprawy w celu korzystnej sprzedaży działek podjął działania związane z doprowadzeniem podłączeń elektrycznych i gazowych do tych nieruchomości. Jak również czynności związane z uzyskaniem zezwolenia na usunięcie drzew i krzewów z działki stanowiącej drogę wewnętrzną. Po przeprowadzeniu powyższych działań Wnioskodawca zamierza zbyć przedmiotowe działki.

Mając na względzie powołane przepisy prawa oraz opisany stan sprawy wskazać należy, iż w przedmiotowej sprawie brak jest przesłanek pozwalających uznać, że dokonując dostawy działki gruntu wchodzącej w skład nieruchomości nabytej w 2000r. Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do opodatkowania takiej transakcji. Jak wcześniej wyjaśniono, aby uznać określoną sprzedaż za opodatkowaną podatkiem VAT nie wystarczy stwierdzić jedynie dostawę towarów, lecz wymagane jest określenie podmiotu dokonującego dostawy za występującego w związku ze sprzedażą jako podatnika podatku od towarów i usług. W niniejszej sprawie takie przesłanki niewątpliwie wystąpią. Powyższe wynika z faktu, iż Wnioskodawca (jak sam wskazał) w celu korzystniejszej sprzedaży działek podjął i zamierza podejmować w przyszłości aktywne działania w zakresie obrotu nieruchomościami (podział działek, zmiana ich przeznaczenia na budowlane, wydzielenie drogi, doprowadzenie przyłączy elektrycznych i gazowych, oczyszczenie drogi wewnętrznej z drzew i krzewów) angażując do tego środki podobne do wykorzystywanych przez producentów, handlowców i usługodawców. Podjęcie tak zorganizowanych działań w celu sprzedaży, jakie zostały opisane we wniosku wykluczają (wbrew twierdzeniu Wnioskodawcy) zwykły zarząd majątkiem prywatnym. Ponadto, sprzedający zamierza dokonać zbycia wszystkich 13 działek, co również przemawia, za uznaniem tych czynności za skutkującą uznaniem za działalność gospodarczą, a podmiot sprzedający za podatnika VAT (o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy). Skutkiem powyższego także i z tego względu transakcja sprzedaży działki gruntu wchodzącej w skład nieruchomości nabytej w 2000r., będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Tym samym należy uznać stanowisko Wnioskodawcy za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 275 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie