
Temat interpretacji
Wnioskodawca nie będzie miał możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących zakupy usług dokonywane w ramach realizacji projektu
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 12 marca 2012r. (data wpływu 20 marca 2012r.) uzupełnionym pismem z dnia 7 maja 2012r. (data wpływu 15 maja 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone w związku z realizacją projektu pn. xxx jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 20 marca 2012r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone w związku z realizacją projektu pn. xxx. Wniosek został uzupełniony w pismem z dnia 7 maja 2012r. (data wpływu 15 maja 2012r.)
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny (ostatecznie doprecyzowany w piśmie z dnia 7 maja 2012r.):
Fundacja rozpoczęła działalność 25 września 2006r. Celami statutowymi Wnioskodawcy są działania wspierające rozwój społeczności lokalnych i ponad lokalnych, samorządowych wspólnot, organizacji pozarządowych i innych instytucji działających na rzecz dobra publicznego w różnych dziedzinach życia społecznego, takich jak edukacja, nauka, kultura, informacja, integracja europejska, ochrona środowiska, ochrona zdrowia, przedsiębiorczość, pomoc społeczna, charytatywna i humanitarna. Fundacja nie posiada statusu Organizacji Pożytku Publicznego (OPP) jest wpisana do rejestru Stowarzyszeń, i innych organizacji społecznych i zawodowych, Fundacji i Publicznych Zakładów Opieki Zdrowotnej oraz Rejestru Przedsiębiorców. Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług VAT. Fundacja prowadzi działalność gospodarczą oraz działalność statutową nieodpłatną.
W ramach działalności statutowej nieodpłatnej Fundacja podpisała umowę nr () w dniu 2 marca 2012r. na operację z zakresu małych projektów w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju objętego PROW na lata 2007-2013 dla małych projektów, tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach działań Osi 3 ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej osi (Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju objętego PROW na lata 2007-2013) na realizację projektu pn. xxx. Projekt będzie realizowany w partnerstwie z Zespołem Szkół Podstawowo-Gimnazjalnych XXX, przy którym działa Zespół Regionalny xxx. Celem projektu jest kultywowanie i promowanie lokalnych tradycji () poprzez doposażenie Zespołu Regionalnego xxx.
W ramach projektu zakupione zostaną materiały do szycia i haftowania poszczególnych części garderoby tj. 15m lnu, 25m sukna, 6m aksamitu, 4m podszewki, 43m kartonu i pasmanteria: koronka, guziki, gumka oraz gotowe części garderoby tj. 12 kapeluszy i 11 sztuk korali. Dodatkowo zostaną podpisane umowy o dzieło (zlecenia) z krawcowymi na uszycie 6 sztuk koszul chłopięcych lnianych, 6 sztuk koszul chłopięcych odświętnych, 6 sztuk koszul dziewczęcych odświętnych, 6 sztuk kamizelek chłopięcych odświętnych, 6 sztuk kamizelek chłopięcych powszednich, 8 par spodni odświętnych i 6 par spodni chłopięcych lnianych, 8 gorsetów i 12 sztuk halek wąskich oraz 12 sztuk halek szerokich dla dziewczynek oraz z szewcem, który wykona ze skóry 8 par butów chłopięcych, 8 par butów dziewczęcych oraz 8 sztuk skórzanych regionalnych pasów chłopięcych. Poniesiony również będzie koszt wykonania haftu l. z zaakcentowaniem kwiatu p. Projekt będzie promowany przez rozprowadzanie na terenie Gmin P., Miasta i Gminy S. wydrukowanych i wykonanych w ramach przedsięwzięcia pocztówek z motywami l., elementami kultury p. i działalnością folklorystyczną. Koszt realizacji projektu wynosi 35 000,00 zł na jego realizację Fundacja otrzyma dofinansowanie w kwocie 24 486,00 zł tj. 70% wartości całego przedsięwzięcia z Urzędu Marszałkowskiego Województwa pozostałą kwotę na sfinansowanie wydatków tj. 10 514,00 zł Fundacja otrzyma z Gminy P.
W uzupełnieniu do wniosku wskazano, iż nabywcą towarów i usług zakupywanych w związku realizacją projektu będzie Wnioskodawca (faktury dokumentujące zakupy będą wystawione na Wnioskodawcę). Zakupione ww. towary i usługi nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług VAT.
Wytworzone oraz zakupione w ramach projektu mienie Wnioskodawca przekaże nieodpłatnie Zespołowi Regionalnemu xxx. Pocztówki promujące przedmiotowy projekt zostaną rozprowadzone nieodpłatnie.
Nieodpłatnie przekazane mienie powstałe i zakupione w wyniku realizacji projektu nie ma związku z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług VAT.
Wnioskodawca korzysta ze zwolnienia podmiotowego na podstawie art. 113 ustawy o podatku od towarów i usług.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie
(ostatecznie przedstawione w piśmie z dnia 7 maja 2012r.):
Czy Wnioskodawca
ma prawo do odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone w związku z realizacją przedmiotowego projektu...
Stanowisko Wnioskodawcy (ostatecznie przedstawione w piśmie z dnia 7 maja 2012r.):
Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone w związku z realizacją przedmiotowego projektu.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m. in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.
Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ww. ustawy, zgodnie z którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (wyłączenie w przypadku Wnioskodawcy nie ma zastosowania).
Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.
Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawca niebędący zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, korzystający ze zwolnienia na podstawie art. 113 ustawy o VAT, podpisał umowę na realizację projektu pn. xxx. Celem projektu jest kultywowanie i promowanie lokalnych tradycji () poprzez doposażenie Zespołu Regionalnego xxx.
W ramach projektu zakupione zostaną materiały do szycia i haftowania poszczególnych części garderoby oraz gotowe części garderoby. Dodatkowo zostaną podpisane umowy o dzieło (zlecenia) z krawcowymi oraz z szewcem. Poniesiony również będzie koszt wykonania haftu l. z zaakcentowaniem kwiatu p. Projekt będzie promowany przez rozprowadzanie na terenie Gmin P., Miasta i Gminy S. wydrukowanych i wykonanych w ramach przedsięwzięcia pocztówek z motywami l., elementami kultury p. i działalnością folklorystyczną.
Nabywcą towarów i usług zakupywanych w związku realizacją projektu będzie Wnioskodawca (faktury dokumentujące zakupy będą wystawione na Wnioskodawcę). Zakupione ww. towary i usługi nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług VAT.
Wytworzone oraz zakupione w ramach projektu mienie Wnioskodawca przekaże nieodpłatnie Zespołowi Regionalnemu xxx. Pocztówki promujące przedmiotowy projekt zostaną rozprowadzone nieodpłatnie.
Zaznaczenia wymaga, ze zgodnie z art. 96 ust. 4 ww. ustawy, naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako podatnika VAT czynnego lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 jako podatnika VAT zwolnionego, po uprzednim złożeniu naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenia rejestracyjnego.
Należy zatem uznać, iż stwierdzenie Wnioskodawcy, ze nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT przy jednoczesnym wskazaniu, że korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 113 ustawy, należy rozumieć w ten sposób, że nie jest on zarejestrowanym jako podatnik VAT czynny.
Jak wskazano na wstępie, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Zrealizowanie tego prawa możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT czynni, poprzez złożenie deklaracji VAT-7.
Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostanie spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi brak związku dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną. Wnioskodawca nie jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku VAT, a zatem dokonane zakupy nie są wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności generujących podatek należny.
Wnioskodawca nie ma więc możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją przedmiotowego zadania.
Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.
Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie stanu faktycznego, z którego wynika, iż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.
W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego, a w szczególności zarejestrowania się Wnioskodawcy jako podatnika VAT czynnego oraz wykorzystywania nabytych towarów do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, udzielona interpretacja traci swą aktualność.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.
Wniosek ORD-IN
Treść w pliku PDF 2 MB
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach
