Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu. - Interpretacja - IPTPP2/443-251/12-3/JN

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 24.05.2012, sygn. IPTPP2/443-251/12-3/JN, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi

Temat interpretacji

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Instytutu, przedstawione we wniosku z dnia 19 marca 2012 r. (data wpływu 20 marca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 marca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. .

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Instytut realizuje w latach 2009 - 2011 w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski Oś priorytetowa I: Nowoczesna gospodarka, działanie I.3 Wspieranie innowacji, projekt pod nazwą . Celem nadrzędnym projektu jest wsparcie rozwoju społeczno - gospodarczego Polski Wschodniej poprzez tworzenie wiedzy i innowacji w zakresie odnawialnych źródeł energii, natomiast celem głównym jest rozwój Laboratorium jako ponadregionalnego ośrodka badań i transferu wiedzy. Przedmiotem projektu jest kompleksowe wyposażenie Laboratorium w niezbędną infrastrukturę badawczą pozwalającą na prowadzenie kompleksowych badań w obszarze wytwarzania i przetwarzania biomasy na cele energetyczne. Tworzone laboratorium będzie rozwijane w oparciu o zakup nowej aparatury, a także z wykorzystaniem istniejącej infrastruktury badawczej realizatora projektu - Wnioskodawcy.

Zakłada się, że rezultatami projektu będzie:

  1. Umożliwienie dostępu do zakupionej aparatury naukowo - badawczej dla co najmniej 14 jednostek naukowych, w tym dla kluczowych jednostek w województwie m.in.: Uniwersytet P., Uniwersytet M., Politechnika, Uniwersytet W. itd.
  2. Umożliwienie skorzystania z wyników prac badawczo - rozwojowych powstałych dzięki zakupionej aparaturze dla co najmniej 80 instytucji, w tym dla około 30 publicznych oraz 50 komercyjnych. Wyniki prac badawczo - rozwojowych powstałe w wyniku zakupionej infrastruktury będą ogólniedostępne.
  3. Wykorzystanie zakupionej aparatury badawczej przez co najmniej 100 pracowników naukowych (w tym co najmniej 50 spoza Instytutu).
  4. Otwarcie co najmniej 6 przewodów doktorskich z wykorzystaniem zakupionej infrastruktury badawczej.
  5. Zrealizowanie przy użyciu zakupionej aparatury co najmniej 6 projektów badawczych, rozwojowych.

Projekt przyniesie również szereg niemierzalnych rezultatów, do których należy zaliczyć: poprawę konkurencyjności naukowej Instytutu i współpracujących z nim jednostek naukowych na poziomie krajowym i międzynarodowym; podniesienie jakości prowadzonych badań oraz ich lepsze dostosowanie do potrzeb gospodarczych; wzrost zainteresowania wykorzystywaniem energii ze źródeł odnawialnych przez rolników i przedsiębiorców; rozwój współpracy badawczej pomiędzy jednostkami naukowymi na terenie L. i Polski Wschodniej. Projekt nie przewiduje zbywania wyników prac badawczych powstałych dzięki zakupionej aparaturze w sposób odpłatny.

Wnioskodawca podkreślił, iż warunkiem przyznania dofinansowania jest spełnienie § 5.1 pkt 1 Rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 18 lutego 2009 r. w sprawie udzielania przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości pomocy finansowej na wyposażenie, tworzenie zaplecza B+R oraz przygotowanie terenów inwestycyjnych w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski 2007 - 2013 (Dz. U. Nr 34, poz. 271), który wskazuje, iż wsparcie w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski na lata 2007 - 2013 (działanie 1.3) może być udzielone tylko i wyłącznie na działalność niegospodarczą w rozumieniu wspólnotowym. Zamyka to możliwości prowadzenia jakiejkolwiek działalności gospodarczej na aparaturze i infrastrukturze powstałej w projekcie.

W ramach projektu Wnioskodawca nabywa różnego rodzaju towary i usługi, także na podstawie faktur VAT, w których wykazywany jest podatek od towarów i usług. Instytut jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym. Dokonane zakupy towarów i usług w ramach realizacji wskazanego przez Wnioskodawcę projektu nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w fakturach zakupu towarów i usług dotyczących realizacji tego projektu...

Zdaniem Wnioskodawcy, nie przysługuje odzyskanie podatku naliczonego, gdyż zakłada się, że rezultaty projektu nie będą komercjalizowane. Wyniki badań będą udostępnione nieodpłatnie podmiotom publicznym, uczelniom wyższym, instytutom oraz podmiotom gospodarczym poprzez zamieszczenie ich na ogólniedostępnej stronie internetowej Wnioskodawcy. Projekt nie przewiduje zbywania wyników prac badawczych powstałych dzięki zakupionej aparaturze w sposób odpłatny.

Dodatkowymi rezultatami będzie:

  • wykorzystanie zakupionej aparatury badawczej przez co najmniej 100 pracowników naukowych,
  • otwarcie co najmniej 6 przewodów doktorskich z wykorzystaniem zakupionej infrastruktury badawczej,
  • zrealizowanie przy użyciu zakupionej aparatury co najmniej 6 projektów badawczych, rozwojowych,
  • poprawę konkurencyjności naukowej Wnioskodawcy i współpracujących z nim jednostek naukowych na poziomie krajowym i międzynarodowym,
  • podniesienie jakości prowadzonych badań oraz ich lepsze dostosowanie do potrzeb gospodarczych,
  • wzrost zainteresowania wykorzystywaniem energii ze źródeł odnawialnych przez rolników i przedsiębiorców,
  • rozwój współpracy badawczej pomiędzy jednostkami naukowymi na terenie L. i Polski Wschodniej.

Wnioskodawca podkreślił, iż warunkiem przyznania dofinansowania jest spełnienie § 5.1 pkt 1 Rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 18 lutego 2009 r. w sprawie udzielania przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości pomocy finansowej na wyposażenie, tworzenie zaplecza B+R oraz przygotowanie terenów inwestycyjnych w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski 2007 - 2013 (Dz. U. Nr 34, poz. 271), który wskazuje, iż wsparcie w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski na lata 2007 - 2013 (działanie 1.3) może być udzielone tylko i wyłącznie na działalność niegospodarczą w rozumieniu wspólnotowym. Zamyka to możliwości prowadzenia jakiejkolwiek działalności gospodarczej na aparaturze i infrastrukturze powstałej w projekcie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (niewystępujących w przedmiotowej sprawie).

Z powyższych przepisów wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko w przypadku, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy dokonywane zakupy towarów i usług mają związek z czynnościami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym. Realizuje w latach 2009 - 2011 w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski Oś priorytetowa I: Nowoczesna gospodarka, działanie I.3 Wspieranie innowacji, projekt pod nazwą . Celem nadrzędnym projektu jest wsparcie rozwoju społeczno - gospodarczego Polski Wschodniej poprzez tworzenie wiedzy i innowacji w zakresie odnawialnych źródeł energii, natomiast celem głównym jest rozwój Laboratorium jako ponadregionalnego ośrodka badań i transferu wiedzy. Przedmiotem projektu jest kompleksowe wyposażenie Laboratorium w niezbędną infrastrukturę badawczą pozwalającą na prowadzenie kompleksowych badań w obszarze wytwarzania i przetwarzania biomasy na cele energetyczne. Tworzone laboratorium będzie rozwijane w oparciu o zakup nowej aparatury, a także z wykorzystaniem istniejącej infrastruktury badawczej realizatora projektu - Wnioskodawcy.

W ramach projektu Wnioskodawca nabywa różnego rodzaju towary i usługi, także na podstawie faktur VAT, w których wykazywany jest podatek od towarów i usług. Dokonane zakupy towarów i usług w ramach realizacji wskazanego przez Wnioskodawcę projektu nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony stan faktyczny stwierdzić należy, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie jest spełniony, ponieważ jak wskazał Wnioskodawca dokonane zakupy towarów i usług w ramach realizacji wskazanego projektu nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji przedmiotowego projektu. Tym samym Wnioskodawcy nie przysługuje z tego tytułu prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. , ponieważ wydatki poniesione w ramach realizacji projektu nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Dodatkowo tut. Organ zwraca uwagę, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na opisie sprawy, w którym jednoznacznie wskazano, iż dokonane zakupy towarów i usług w ramach realizacji wskazanego projektu nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Powyższe zostało przyjęte jako element przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu stanu faktycznego i nie było przedmiotem oceny. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego, w szczególności zmiany przeznaczenia zakupionych towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 437 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi