Obowiązek korekty podatku naliczonego, o której mowa w art. 91 ustawy o VAT, w związku ze zmianą przeznaczenia wykorzystywania budynku i parkingu. - Interpretacja - IBPP2/443-86/12/BW

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 27.04.2012, sygn. IBPP2/443-86/12/BW, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

Obowiązek korekty podatku naliczonego, o której mowa w art. 91 ustawy o VAT, w związku ze zmianą przeznaczenia wykorzystywania budynku i parkingu.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 24 stycznia 2012r. (data wpływu 30 stycznia 2012r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie korekty podatku naliczonego, o której mowa w art. 91 ustawy o VAT, w związku ze zmianą przeznaczenia wykorzystywania budynku i parkingu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 stycznia 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług m.in. w zakresie korekty podatku naliczonego, o której mowa w art. 91 ustawy o VAT, w związku ze zmiana przeznaczenia wykorzystywania budynku i parkingu.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą. Jest czynnym podatnikiem podatku VAT. W ramach działalności prowadzi trzy niepubliczne placówki oświatowo-wychowawcze oraz jedną placówkę artystyczną (placówki objęte są systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty), w których prowadzone są zajęcia edukacyjne zwolnione z podatku VAT (zajęcia w zakresie kształcenia i wychowania).

Ponadto uczniom uczestniczącym w zajęciach sprzedawane są nuty, co jest opodatkowane stawką 5% VAT. Równocześnie prowadzi dwa sklepy muzyczne, gdzie towary oraz świadczone usługi serwisowe są opodatkowane podatkiem VAT.

Z tego powodu, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej wykonuje zarówno czynności opodatkowane jak i zwolnione z VAT, dla celów miesięcznego rozliczania podatku VAT, stosuje art. 90 ustawy o VAT. W sytuacji, gdy nie jest w stanie powiązać zakupionych towarów i usług z czynnościami czy to zwolnionymi czy opodatkowanymi, pomniejsza kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

W 2009r. rozpoczął inwestycję polegającą na budowle budynku, w którym zgodnie z planami miał się mieścić sklep muzyczny (w sklepie prowadzona będzie sprzedaż instrumentów muzycznych nowych oraz komis używanych, będą świadczone usługi serwisowe instrumentów). W związku z tymi planami, od wydatków związanych z tą budową, Wnioskodawca odliczył cały podatek VAT. We wrześniu 2011r. inwestycja została zakończona i budynek został oddany do używania. Obecnie pojawił się pomysł przeniesienia siedziby firmy Wnioskodawcy do nowo wybudowanego budynku. Wnioskodawca planuje, że siedziba będzie się mieścić w jednym pomieszczeniu. W siedzibie oprócz czynności związanych z zarządzaniem działalnością będzie przechowywana dokumentacja dotycząca całej działalności gospodarczej. Należy przyjąć, że siedziba będzie służyła zarówno czynnościom opodatkowanym jak i zwolnionym.

W sytuacji, gdy siedziba zostanie przeniesiona, Wnioskodawca jest w stanie wyznaczyć, jaka powierzchnia użytkowa będzie służyła tylko czynnościom opodatkowanym (sklep muzyczny i jego zaplecze) oraz jaka powierzchnia użytkowa będzie wspólnie wykorzystywana dla czynności opodatkowanych i zwolnionych (siedziba). Częściami wspólnymi dla sklepu muzycznego i siedziby będą niektóre korytarze, pomieszczenie socjalne, ubikacja, parking.

W odniesieniu do parkingu: parking obejmuje 10 miejsc parkingowych, z czego 8 miejsc parkingowych będzie służyło tylko klientom sklepu muzycznego, natomiast 2 miejsca parkingowe będą wykorzystywane dla potrzeb siedziby. Dlatego, że w pierwotnym zamierzeniu parking miał służyć tylko czynnościom opodatkowanym (miał być przeznaczony tylko dla klientów sklepu muzycznego), to od wydatków przeznaczonych na jego wytworzenie Wnioskodawca odliczył podatek VAT w pełnej wysokości. W ewidencji środków trwałych parking nie stanowi odrębnej pozycji - jest częścią środka trwałego jakim jest nowo wybudowany budynek.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

(nr jak we wniosku) Czy w związku ze zmianą przeznaczenia części budynku, która to część będzie służyła zarówno czynnościom opodatkowanym i zwolnionym (przeznaczenie na siedzibę) Wnioskodawca będzie zobowiązany do dokonania korekty podatku VAT naliczonego zgodnie z art. 91 ustawy o VAT po raz pierwszy w deklaracji za styczeń 2013r. czy ten obowiązek będzie istniał przez kolejne 8 lat, gdy przeznaczenie budynku nie ulegnie w tym czasie zmianie...

  • (nr jak we wniosku) Czy zmiana przeznaczenia części parkingu spowoduje, że prawo do odliczenia podatku VAT w pełnej wysokości Wnioskodawca będzie nadal posiadał w zakresie 4/5 odliczonego podatku VAT (dotyczy 8 miejsc parkingowych dla sklepu muzycznego), a w stosunku do 1/5 odliczonego podatku VAT będzie musiał zastosować proporcję, o której mowa w art. 90 ustawy o VAT i objąć ją 10 letnim okresem korekty...

  • Zdaniem Wnioskodawcy:

    Odpowiedź na pytanie nr 1:

    Wnioskodawca uważa, że w związku ze zmianą przeznaczenia części budynku będzie zobowiązany do dokonania korekty podatku VAT naliczonego zgodnie z art. 91 ustawy o VAT.

    Zmiana przeznaczenia części nowo wybudowanego budynku spowoduje, że budynek w całości nie będzie już wykorzystywany tylko i wyłącznie do czynności opodatkowanych (tak jak to było planowane). Przeznaczenie części budynku na potrzeby siedziby spowoduje, że ta część będzie służyła zarówno czynnościom opodatkowanym jak i zwolnionym z VAT. Korekta podatku odliczonego dokonywana jest co do zasady po zakończeniu roku podatkowego z uwzględnieniem proporcji obliczonej za dany rok, jednak w przypadku środków trwałych będących nieruchomościami, okres korekty wynosi lat 10, licząc od tego roku, w którym nieruchomość została oddana do używania.

    Jako że nowo wybudowany budynek został oddany do używania w roku 2011, to okres korekty liczony jest od tego roku. Należy uznać, że za rok 2011 nie jest wymagana korekta, gdyż w roku 2011 budynek był w całości wykorzystywany na potrzeby czynności opodatkowanych. Gdy w roku 2012 nastąpi zmiana przeznaczenia części budynku, to pierwszą korektę należy dokonać za rok 2012 w deklaracji VAT-7 za styczeń 2013r. Jeśli w kolejnych latach przeznaczenie tego budynku się nie zmieni, to należy dokonywać rocznych korekt do 2020 roku włącznie.

    Odpowiedź na pytanie nr 3.

    Odpowiadając na trzecie pytanie, należy również kierować się zasadą wynikającą z art. 86 ustawy o VAT - podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie w jakim zakupione towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

    Biorąc pod uwagę, że Wnioskodawca jest w stanie ustalić koszty wytworzenia parkingu i kwotę odliczonego podatku VAT, a ponadto jestem w stanie ustalić, że 8 miejsc parkingowych będzie wykorzystywanych dla potrzeb czynności opodatkowanych (sklep), a dwa miejsca będą służyły czynnościom opodatkowanym jak i zwolnionym (dla potrzeb siedziby), należy uznać, że w zakresie 4/5 odliczonego podatku VAT od wydatków na parking będzie posiadał prawo do odliczenia, a w zakresie 1/5 będę zobowiązany zastosować proporcję, o której mowa w art. 90 ustawy o VAT za dany rok podatkowy.

    Parking będzie objęty 10 letnim okresem korekty, gdyż należy w stosunku do niego zastosować tę regulację z art. 91, która dotyczy nieruchomości, gdyż parking zgodnie z przepisami o podatku dochodowym nie stanowi osobnej pozycji w ewidencji środków trwałych, tylko jest częścią środka trwałego jakim jest nowo wybudowany budynek.

    W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

    Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej również ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

    Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

    Jednocześnie realizacja tego prawa została obostrzona wieloma ograniczeniami ustawowymi wynikającymi z art. 88 i 90 ustawy o VAT oraz obowiązkami dokonywania korekt podatku naliczonego (art. 91 tej ustawy).

    Stosownie do art. 90 ust. 1 ww. ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik obowiązany jest do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

    Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy o podatku od towarów usług, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10. Proporcję, o której mowa w cyt. wyżej ust. 2, na podstawie art. 90 ust. 3 ustawy, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

    Zgodnie z art. 91 ust. 1 ww. ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011r., po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-10, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6 lub 10 lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11 i 12, dla zakończonego roku podatkowego.

    W myśl art. 91 ust. 2 ww. ustawy o VAT, w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym, są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. W przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, z tym że korekty dokonuje się po zakończeniu roku, w którym zostały oddane do użytkowania.

    Natomiast zgodnie z art. 91 ust. 3 ww. ustawy, korekty, o której mowa w ust. 1 i 2, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonuje się korekty, a w przypadku zakończenia działalności gospodarczej w deklaracji podatkowej za ostatni okres rozliczeniowy.

    Z kolei zgodnie z art. 91 ust. 46 ustawy, w przypadku gdy w okresie korekty, o której mowa w ust. 2, nastąpi sprzedaż towarów lub usług, o których mowa w ust. 2, lub towary te zostaną opodatkowane zgodnie z art. 14, uważa się, że te towary lub usługi są nadal wykorzystywane na potrzeby czynności podlegających opodatkowaniu u tego podatnika, aż do końca okresu korekty.

    W przypadku, o którym mowa w ust. 4, korekta powinna być dokonana jednorazowo w odniesieniu do całego pozostałego okresu korekty. Korekty dokonuje się w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiła sprzedaż, a w przypadku opodatkowania towarów zgodnie z art. 14 w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym w stosunku do tych towarów powstał obowiązek podatkowy.

    W przypadku gdy towary lub usługi, o których mowa w ust. 4, zostaną:

    1. opodatkowane - w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru lub usługi jest związane z czynnościami opodatkowanymi;
    2. zwolnione od podatku lub nie podlegały opodatkowaniu w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru lub usługi jest związane wyłącznie z czynnościami zwolnionymi od podatku lub niepodlegającymi opodatkowaniu.

    W tym miejscu należy przytoczyć przepis art. 91 ust. 7 ww. ustawy o VAT, zgodnie z którym przepisy ust. 16 stosuje się odpowiednio w przypadku, gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi.

    Ponadto, zgodnie z art. 91 ust. 7a ww. ustawy o VAT, w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się na zasadach określonych w ust. 2 zdanie pierwsze i drugie oraz ust. 3. Korekty tej dokonuje się przy każdej kolejnej zmianie prawa do odliczeń, jeżeli zmiana ta następuje w okresie korekty.

    Natomiast, w przypadku towarów i usług innych niż wymienione w ust. 7a, wykorzystywanych przez podatnika do działalności gospodarczej, korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się na zasadach określonych w ust. 1, ust. 2 zdanie trzecie i ust. 3, z zastrzeżeniem ust. 7c (art. 91 ust. 7b ww. ustawy o VAT).

    W świetle zaś art. 91 ust. 7c ww. ustawy o VAT, jeżeli zmiana prawa do obniżenia podatku należnego wynika z przeznaczenia towarów lub usług, o których mowa w ust. 7b, wyłącznie do wykonywania czynności, w stosunku do których nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego, lub wyłącznie do czynności, w stosunku do których takie prawo przysługuje - korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za okres rozliczeniowy, w którym wystąpiła ta zmiana. Korekty tej nie dokonuje się, jeżeli od końca okresu rozliczeniowego, w którym wydano towary lub usługi do użytkowania, upłynęło 12 miesięcy.

    Natomiast w myśl art. 91 ust. 7d ww. ustawy o VAT, w przypadku zmiany prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od towarów i usług, innych niż wymienione w ust. 7a i ust. 7b, w szczególności towarów handlowych lub surowców i materiałów, nabytych z zamiarem wykorzystania ich do czynności, w stosunku do których przysługuje pełne prawo do obniżenia podatku należnego lub do czynności, w stosunku do których prawo do obniżenia podatku należnego nie przysługuje, i niewykorzystanych zgodnie z takim zamiarem do dnia tej zmiany, korekty podatku naliczonego dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za okresy rozliczeniowe, w których wystąpiła ta zmiana.

    Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą. Jest czynnym podatnikiem podatku VAT. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej wykonuje zarówno czynności opodatkowane jak i zwolnione z VAT, dla celów miesięcznego rozliczania podatku VAT, stosuje art. 90 ustawy o VAT. W sytuacji, gdy nie jest w stanie powiązać zakupionych towarów i usług z czynnościami czy to zwolnionymi czy opodatkowanymi, pomniejszam kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

    W 2009r. rozpoczął inwestycję polegającą na budowle budynku, w którym zgodnie z planami miał się mieścić sklep muzyczny. W związku z tymi planami, od wydatków związanych z tą budową, Wnioskodawca odliczył cały podatek VAT. We wrześniu 2011r. inwestycja została zakończona i budynek został oddany do używania. Obecnie pojawił się pomysł przeniesienia siedziby firmy Wnioskodawcy do nowo wybudowanego budynku. Wnioskodawca planuje, że siedziba będzie się mieścić w jednym pomieszczeniu. W siedzibie oprócz czynności związanych z zarządzaniem działalnością będzie przechowywana dokumentacja dotycząca całej działalności gospodarczej. Należy przyjąć, że siedziba będzie służyła zarówno czynnościom opodatkowanym jak i zwolnionym.

    W sytuacji, gdy siedziba zostanie przeniesiona, Wnioskodawca jest w stanie wyznaczyć, jaka powierzchnia użytkowa będzie służyła tylko czynnościom opodatkowanym (sklep muzyczny i jego zaplecze) oraz jaka powierzchnia użytkowa będzie wspólnie wykorzystywana dla czynności opodatkowanych i zwolnionych (siedziba). Częściami wspólnymi dla sklepu muzycznego i siedziby będą niektóre korytarze, pomieszczenie socjalne, ubikacja, parking.

    W odniesieniu do parkingu: parking obejmuje 10 miejsc parkingowych, z czego 8 miejsc parkingowych będzie służyło tylko klientom sklepu muzycznego, natomiast 2 miejsca parkingowe będą wykorzystywane dla potrzeb siedziby. Dlatego, że w pierwotnym zamierzeniu parking miał służyć tylko czynnościom opodatkowanym (miał być przeznaczony tylko dla klientów sklepu muzycznego), to od wydatków przeznaczonych na jego wytworzenie Wnioskodawca odliczył podatek VAT w pełnej wysokości. W ewidencji środków trwałych parking nie stanowi odrębnej pozycji - jest częścią środka trwałego jakim jest nowo wybudowany budynek.

    W przedmiotowej sprawie wyjaśnienia wymaga kwestia, czy w związku ze zmianą wykorzystywania budynku wraz z parkingiem, dla celów wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, na wykorzystywanie budynku wraz z parkingiem do wykonywania czynności zwolnionych z opodatkowania, Wnioskodawca jest zobowiązany do dokonania korekty podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług wykorzystanych do jego wytworzenia (wybudowania).

    Odnosząc się do powyższej kwestii należy na wstępie zauważyć, iż ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że istotna jest intencja nabycia jeśli dany towar ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.

    W treści wniosku wskazano, iż budynek wraz z parkingiem miał być wykorzystywany w działalności gospodarczej Wnioskodawcy do wykonywania czynności opodatkowanych, a tym samym Wnioskodawca, korzystając z normy zawartej w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, obniżył kwoty podatku należnego o podatek naliczony w pełnej wysokości z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych budową tego budynku wraz z parkingiem.

    Zmiana przeznaczenia tego budynku wraz z parkingiem (polegająca na przeznaczeniu go w części do wykonywania czynności zwolnionych z podatku) powoduje zmianę w zakresie prawa do odliczenia i w konsekwencji nakłada na podatnika obowiązek skorygowania odliczonego podatku z odpowiednim zastosowaniem przepisów art. 91 ustawy o VAT.

    Wynika to jednoznacznie z treści przywołanego wyżej przepisu art. 91 ust. 7 ustawy o VAT stanowiącego, że przepisy ust. 1-6 stosuje się w przypadku gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi dokonał takiego obniżenia a następnie zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi

    Ponadto, w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się na zasadach określonych w ust. 2 zdanie pierwsze i drugie oraz ust. 3. Korekty tej dokonuje się przy każdej kolejnej zmianie prawa do odliczeń, jeżeli zmiana ta następuje w okresie korekty art. 91 ust. 7a ustawy.

    Analiza powołanych wyżej przepisów jednoznacznie wskazuje, że w przypadku zmiany przeznaczenia środka trwałego, tj. zarówno w sytuacji, gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, jak również w sytuacji, gdy nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi, podatnik jest obowiązany dokonać korekty podatku.

    W analizowanej sprawie pierwszej korekty należy dokonać za rok, w którym nastąpi zmiana przeznaczenia przedmiotowych nieruchomości (budynek i garaż), czyli za rok 2012 w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonuje się korekty, czyli jeżeli Wnioskodawca rozlicza się miesięcznie to za miesiąc styczeń 2013r. Korekta winna dotyczyć 1/10 kwoty podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług przeznaczonych do wytworzenia nieruchomości związanej ze sprzedażą opodatkowaną za każdy rok, którego dotyczy korekta.

    Należy zwrócić uwagę, iż Wnioskodawca rozpoczynając w 2009r. inwestycję polegającą na budowie budynku wraz z parkingiem, planował wykonywać tylko czynności podlegające opodatkowaniu. W związku z tymi planami, od wydatków związanych z tą budową, Wnioskodawca odliczył cały podatek VAT. Natomiast w 2012r. zmienia się przeznaczenie tej nieruchomości i będzie ona wykorzystywana przez Wnioskodawcę zarówno do czynności opodatkowanych, jak i do czynności zwolnionych z opodatkowania, co spowoduje, iż Wnioskodawca będzie zobowiązany do korekty odliczonego podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z budową przedmiotowego budynku i parkingu, w takiej części, w jakiej wydatek ten związany będzie z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych.

    Reasumując, należy stwierdzić, że Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia w wysokości 1/10 (za każdy rok, którego dotyczy korekta) podatku naliczonego wykazanego w fakturze dokumentującej nabycie towarów i usług nabytych w związku z budową nieruchomości w drodze korekty, o której mowa w art. 91 ustawy o podatku od towarów i usług, jednakże tylko w takiej części, w jakiej nieruchomość ta (budynek oraz parking) wykorzystywany będzie przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych.

    Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytań, oznaczonych we wniosku nr 1 i 3, należało uznać za prawidłowe.

    Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

    Ocena stanowiska Wnioskodawcy dotycząca zagadnienia objętego pytaniami, oznaczonymi we wniosku nr 2 i 4, będzie przedmiotem odrębnego rozstrzygnięcia.

    Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

    Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

    Wniosek ORD-IN

    Treść w pliku PDF 2 MB

    Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach