świadczone przez Wnioskodawcę usługi kulturalne polegające na organizacji zajęć plastycznych, muzycznych, tanecznych czy teatralnych korzystają ze zwo... - Interpretacja - IPPP2/443-80/12-9/MM

shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 25.04.2012, sygn. IPPP2/443-80/12-9/MM, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

świadczone przez Wnioskodawcę usługi kulturalne polegające na organizacji zajęć plastycznych, muzycznych, tanecznych czy teatralnych korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, zgodnie z powołanym wcześniej art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy o VAT, bowiem Wnioskodawca jest samorządową instytucją kultury wpisanym do rejestru instytucji kultury prowadzonego przez Prezydenta Miasta, działającym w szczególności na podstawie ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 18 stycznia 2012r. (data wpływu 23 stycznia 2012r.), uzupełnione pismem z dnia 2 marca 2012r. (data wpływu 5 marca 2012r.) w odpowiedzi na wezwanie nr IPPP2/443-80/12-2/MM z dnia 22 lutego 2012r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie zastosowania właściwej stawki podatku VAT dla usług organizacji warsztatów plastycznych, muzycznych, tanecznych i teatralnych jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 stycznia 2012r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania właściwej stawki podatku VAT dla usług organizacji półkolonii oraz usług organizacji warsztatów plastycznych, muzycznych, tanecznych i teatralnych. Przedmiotowy wniosek zawierał braki formalne oraz braki w przedstawionym we wniosku zdarzeniu przyszłym. W związku z czym tut. Organ podatkowy pismem z dnia 22 lutego 2012r. znak IPPP2/443-80/12-2/MM wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku o powyższe braki.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Centrum Kultury zwane dalej CK jest samorządową instytucją kultury. Organizatorem CK jest Miasto. CK jest wpisane do rejestru instytucji kultury prowadzonego przez Prezydenta Miasta pod pozycją nr 1. CK posiada osobowość prawną i działa w szczególności na podstawie ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2001 r. nr 13, poz. 123 ze zmianami). CK jest czynnym podatnikiem podatku VAT i nie korzysta ze zwolnienia podmiotowego.

Zgodnie ze statutem CK realizuje zadania w dziedzinie upowszechniania kultury, organizowania imprez artystycznych i okolicznościowych. Prowadzi wielokierunkową działalność w zakresie rozwoju kultury, kultury fizycznej oraz rekreacji ruchowej.

Zadania te CK wykonuje poprzez inicjowanie i organizowanie:

  1. Różnorodnych form edukacji kulturalnej i zajęć oświatowych:
    1. spektakli, koncertów, wystaw, imprez okolicznościowych i rozrywkowych,
    2. działalności popularno - naukowej,
    3. działalności muzealnej - gromadzenie różnych zbiorów związanych z miastem i regionem oraz udostępnianie ich zwiedzającym,
    4. działalności impresaryjnej, promocyjnej, i wydawniczej,
    5. zajęć dla dzieci i młodzieży w czasie wolnym od obowiązków szkolnych,
  2. Kultywowanie i rozwijanie twórczości regionalnej,
  3. Rozwijanie amatorskiej twórczości artystycznej,
  4. Organizację wypoczynku letniego i zimowego dla dzieci i młodzieży,
  5. Prowadzenie działań skierowanych do szerokiej grupy społecznej, mających na celu aktywizację i rozwój rekreacji, kultury fizycznej i wypoczynku.

CK samodzielnie prowadzi gospodarkę finansową w ramach środków otrzymanych w formie dotacji od organizatora, która stanowi ok. 90% przychodów. Pozostałe przychody (ze sprzedaży biletów na koncerty, spektakle, opłaty za zajęcia itp. ) jakie pobiera Centrum Kultury mają charakter symboliczny i nie pokrywają całości kosztów związanych z prowadzeniem działalności. CK nie ma na celu systematycznego dążenia do osiągania zysków, zaś jak wynika z jego statutu, uzyskane z w/w źródeł przychody są przeznaczone na działalność statutową tj. prowadzenie działalności kulturalnej.

CK wykonuje m.in. niżej wymienione usługi, do których stosuje następujące stawki podatku:

Na podstawie załącznika nr 3 do ustawy z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476) stawka 8% dla:

  • organizacji (odpłatnie i nieodpłatnie) warsztatów - zajęć plastycznych, muzycznych, tanecznych, teatralnych, rękodzieła wiklina dla dzieci i młodzieży (polegających na zapewnieniu opieki instruktorskiej mającej na celu naukę śpiewu, tańca, gry na instrumentach itp.) - PKWiU 90.04.10 usługi związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (nr ugrupowania PKWiU ustalony przez Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca stosuje właściwą stawkę podatku dla usług organizacji warsztatów zajęć plastycznych, muzycznych, tanecznych, teatralnych itp....

Stanowisko Wnioskodawcy:

Na podstawie załącznika nr 3 (poz. 182) do ustawy z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226 poz. 1476) stawkę podatku w wysokości 8% stosuje się dla usług kulturalnych i rozrywkowych wyłącznie w zakresie wstępu (bez względu na PKWiU)

  1. na widowiska artystyczne, włączając przedstawienia cyrkowe,
  2. do obiektów kulturalnych

W związku z tym wstęp do placówek CK na warsztaty - zajęcia plastyczne, muzyczne, taneczne, teatralne itp. dla dzieci i młodzieży będzie objęty stawką podatku VAT w wysokości 8%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają m. in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ().

Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110 wynosi 23%.

Jednakże w treści ustawy o VAT, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku oraz zwolnienie od podatku VAT.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi kulturalne świadczone przez:

  1. podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną,
  2. indywidualnych twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.

Z powyższego wynika, iż ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o VAT korzystać mogą jedynie:

  • podmioty prawa publicznego,
  • podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym,
  • podmioty wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej,
  • indywidualni twórcy i artyści wykonawcy, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzani w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 31, 32 i 33 lit. a, stosuje się, pod warunkiem że podmioty wykonujące czynności, o których mowa w tych przepisach, nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług (art. 43 ust. 18 ustawy o VAT).

W tym miejscu należy wskazać, iż zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 25 października 1991r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (t. j. Dz. U. z 2001 r. Nr 13, poz. 123 ze zm.), działalność kulturalna w rozumieniu niniejszej ustawy polega na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury.

W rozumieniu art. 2 tej ustawy, formami organizacyjnymi działalności kulturalnej są w szczególności: teatry, opery, operetki, filharmonie, orkiestry, instytucje filmowe, kina, muzea, biblioteki, domy kultury, ogniska artystyczne, galerie sztuki oraz ośrodki badań i dokumentacji w różnych dziedzinach kultury.

Zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy o VAT dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%>, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. W okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8% (art. 146a pkt 2 ustawy o VAT).

W załączniku nr 3 do ustawy o VAT w poz. 182 wymieniono bez względu na symbol PKWiU usługi kulturalne i rozrywkowe - wyłącznie w zakresie wstępu:

  1. na widowiska artystyczne, włączając przedstawienia cyrkowe,
  2. do obiektów kulturalnych

Zgodnie z art. 32 ust. 1 Rozporządzenia Wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011r. ustanawiające środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE. L 2011, 77,1), zwanym dalej rozporządzeniem usługi wstępu na imprezy kulturalne, artystyczne, sportowe, naukowe, edukacyjne, rozrywkowe lub podobne, o których mowa w art. 53 dyrektywy 2006/112/WE, obejmują świadczenie usług, których podstawową cechą jest przyznawanie prawa wstępu w zamian za bilet lub opłatę, w tym opłatę w formie abonamentu, biletu okresowego lub opłaty okresowej.

Zgodnie z ust.2 tego artykułu ustęp 1 ma zastosowanie w szczególności do:

  1. prawa wstępu na spektakle, przedstawienia teatralne, występy cyrkowe, targi, do parków rozrywki, na koncerty, wystawy, jak również inne podobne wydarzenia kulturalne;
  2. prawa wstępu na wydarzenia sportowe, takie jak mecze lub zawody;
  3. prawa wstępu na wydarzenia edukacyjne i naukowe, takie jak konferencje i seminaria.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest samorządową instytucją kultury. Organizatorem Wnioskodawcy jest Miasto O. Zainteresowany jest wpisany do rejestru instytucji kultury prowadzonego przez Prezydenta Miasta pod pozycją nr 1. Posiada osobowość prawną i działa w szczególności na podstawie ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2001 r. nr 13, poz. 123 ze zmianami). Zainteresowany jest czynnym podatnikiem podatku VAT i nie korzysta ze zwolnienia podmiotowego. Zgodnie ze statutem CK realizuje zadania w dziedzinie upowszechniania kultury, organizowania imprez artystycznych i okolicznościowych. Prowadzi wielokierunkową działalność w zakresie rozwoju kultury, kultury fizycznej oraz rekreacji ruchowej. Wnioskodawca samodzielnie prowadzi gospodarkę finansową w ramach środków otrzymanych w formie dotacji od organizatora, która stanowi ok. 90% przychodów. Pozostałe przychody (ze sprzedaży biletów na koncerty, spektakle, opłaty za zajęcia itp. ) jakie pobiera Wnioskodawca mają charakter symboliczny i nie pokrywają całości kosztów związanych z prowadzeniem jego działalności. Zainteresowany nie ma na celu systematycznego dążenia do osiągania zysków, zaś jak wynika z jego statutu, uzyskane z w/w źródeł przychody są przeznaczone na działalność statutową tj. prowadzenie działalności kulturalnej.

W ramach działalności statutowej Wnioskodawca organizuje (odpłatnie i nieodpłatnie) warsztaty - zajęcia plastyczne, muzyczne, taneczne, teatralne, rękodzieła wiklina dla dzieci i młodzieży (polegających na zapewnieniu opieki instruktorskiej mającej na celu naukę śpiewu, tańca, gry na instrumentach itp.).

W kontekście powyższego stwierdzić należy, że opisane we wniosku usługi organizacji zajęć plastycznych, muzycznych, tanecznych czy teatralnych wiążą się bezpośrednio z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością kulturalną mogą być uznane za usługi kulturalne, bowiem ich głównym celem jest upowszechnianie i rozwój kultury.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa, jak również przedstawione we wniosku okoliczności faktyczne sprawy stwierdzić należy, że świadczone przez Wnioskodawcę usługi kulturalne polegające na organizacji zajęć plastycznych, muzycznych, tanecznych czy teatralnych korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, zgodnie z powołanym wcześniej art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy o VAT, bowiem Wnioskodawca jest samorządową instytucją kultury wpisanym do rejestru instytucji kultury prowadzonego przez Prezydenta Miasta, działającym w szczególności na podstawie ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. Co więcej w przedmiotowej sprawie nie jest spełniona przesłanka negatywna uregulowana w art. 43 ust. 18 ustawy o VAT Wnioskodawca świadcząc w/w usługi kulturalne nie ma na celu systematycznego osiągania zysków z tej działalności, a uzyskiwane wpływy są symboliczne i są przeznaczane w całości na działalność statutową tj. prowadzenia działalności kulturalnej.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2 należało uznać za nieprawidłowe, bowiem usług organizacji zajęć plastycznych, muzycznych, tanecznych czy teatralnych nie można zaliczyć (tak jak to wskazuje Wnioskodawca) do usług wstępu (w rozumieniu art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a pkt 2 ustawy o VAT załącznik nr 3 poz. 182) na warsztaty organizowane przez Wnioskodawcę, które korzystałyby z preferencyjnej stawki podatku VAT 8%.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 501 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie