Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odzyskania kwoty podatku VAT w związku z realizacją projektu. - Interpretacja - IPTPP2/443-76/12-4/IR

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 19.04.2012, sygn. IPTPP2/443-76/12-4/IR, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi

Temat interpretacji

Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odzyskania kwoty podatku VAT w związku z realizacją projektu.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 19 stycznia 2012 r. (data wpływu 23 stycznia 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 29 marca 2012 r. (data wpływu do Izby Skarbowej w Łodzi 30 marca 2012 r. i do Biura Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim 2 kwietnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu p.n. jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 stycznia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu p.n. ..

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 29 marca 2012 r. poprzez doprecyzowanie własnego stanowiska oraz opłatę jak również wskazanie, iż Wnioskodawca wnosi o wydanie jednej interpretacji indywidualnej dotyczącej przedmiotowego wniosku.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca w dniu 26 listopada 2011 r. złożył wniosek o dofinansowanie projektu w odpowiedzi na konkurs nr .. - w ramach Działania III.6 Rozwój mikro i małych przedsiębiorstw, Oś Priorytetowa III: Gospodarka, innowacyjność, przedsiębiorczość Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

W ramach inwestycji opisanej we wniosku Wnioskodawca będzie realizować w roku 2012 projekt inwestycyjny na kwotę 425.000 PLN (netto) + VAT 8% w wysokości 32.800 PLN oraz VAT 23% w wysokości 3.450 PLN. Inwestycją opisaną we wniosku będzie zakup środków trwałych wykorzystywanych w ramach prowadzonej działalności:

  • Aparat USG Echo + oprzyrządowanie do cyfrowej archiwizacji badań,
  • Aparat do EKG,
  • Komputer + drukarka + ksero + video printer - 2 sztuki,
  • Wyposażenie gabinetu: leżanka, fotele, biurko, regały -1 komplet.

Wnioskodawca jest lekarzem o specjalizacji - kardiologii prenatalnej oraz wad wrodzonych u ciężarnych.

W ramach procedury przyznawania dofinansowania obligatoryjnym załącznikiem jest interpretacja indywidualna w sprawie możliwości prawnej odzyskania podatku VAT związanego z projektem, wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej właściwej ze względu na siedzibę Beneficjenta. Ponadto Zainteresowany wskazuje, iż zakupione środki trwałe będą służyły do wykonywania czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług. Wnioskodawca jest zarejestrowany jako podatnik VAT zwolniony i na podstawie art. 43, 86 i 87 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarowi usług nie posiada prawa do odliczenia lub zwrotu podatku VAT od zakupionego wyżej wymienionego środka trwałego wykorzystywanego bezpośrednio w ramach działalności gospodarczej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Jaka jest prawna możliwość odzyskania podatku VAT związanego z projektem p.n. realizowanym w ramach RPO W.. na lata 2007-2013 Oś. priorytetowa III: Gospodarka, innowacyjność, przedsiębiorczość; Działanie III.6 Rozwój mikro i małych przedsiębiorstw w ramach konkursu nr ...

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 29 marca 2012 r.) firma Zainteresowanego jest zarejestrowana od dnia 1 czerwca 2008 r. jako podatnik VAT zwolniony i na podstawie art. 43, 86 i 87 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług nie posiada prawa do odliczenia lub zwrotu podatku VAT od zakupu środków trwałych wykorzystywanych bezpośrednio w ramach działalności gospodarczej.

Nadto Wnioskodawca ponownie wskazał, iż w związku z realizacją projektu w ramach procedury przyznawania dofinansowania obligatoryjnym załącznikiem jest interpretacja indywidualna w sprawie możliwości prawnej odzyskania podatku VAT związanego z projektem (zakupem środków trwałych), wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej właściwej ze względu na siedzibę Beneficjenta. Ponadto stwierdził , iż zakupione środki trwałe będą służyły do wykonywania czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do przepisu art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do treści art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (niewystępujących w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca jest lekarzem o specjalizacjikardiologii prenatalnej oraz wad wrodzonych u ciężarnych. Zainteresowany złożył wniosek o dofinansowanie projektu p.n. realizowanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa . na lata 2007-2013 Oś. priorytetowa III: Gospodarka, innowacyjność, przedsiębiorczość; Działanie III.6 Rozwój mikro i małych przedsiębiorstw. Nadto Wnioskodawca wskazał, iż jest zarejestrowany jako podatnik VAT zwolniony, a zakupione środki trwałe będą służyły do wykonywania czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż jak wskazał Wnioskodawca nabywane towary będą wykorzystywane do działalności zwolnionej z podatku od towarów i usług oraz Zainteresowany nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zatem, Wnioskodawca nie ma prawa odliczenia podatku naliczonego w związku z zakupem towarów w ramach przedmiotowego projektu. Tym samym Wnioskodawcy nie przysługuje z tego tytułu prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawca nie ma możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu p.n. . objętego Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa na lata 2007-2013, ponieważ wydatki poniesione w ramach realizacji projektu nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług oraz Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.) obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011 r. Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Dodatkowo tut. Organ zwraca uwagę, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii zwolnienia od podatku VAT usług świadczonych przez Zainteresowanego, gdyż nie było to przedmiotem wniosku oraz nie zadano pytania w tym zakresie. Wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na opisie sprawy, w którym wskazano, iż nabywane towary będą związane z czynnościami zwolnionymi z podatku VAT. Powyższe zostało przyjęte jako element przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu sprawy i nie było przedmiotem oceny. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego (np. przeznaczenia zakupionych towarów do wykonywania czynności opodatkowanych), udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 301 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi