Prowadzenie ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej. - Interpretacja - ITPP1/443-74/12/AJ

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 18.04.2012, sygn. ITPP1/443-74/12/AJ, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Prowadzenie ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 16 stycznia 2012 r. (data wpływu 19 stycznia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 stycznia 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Od 1 grudnia 1990 r. prowadzi Pani działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży zabawek, artykułów szkolnych, kosmetyków i artykułów chemicznych. Od 1 lipca 1999 r. ewidencjuje sprzedaż przy pomocy kasy fiskalnej, a od 2002 r. została podatnikiem podatku od towarów i usług. Ponieważ od kilku lat obroty sklepu zmniejszają się, a próg zwolnienia z podatku podnosi, od 1 stycznia 2011 r. skorzystała Pani z możliwości zwolnienia podmiotowego od podatku od towarów i usług zgodnie z art. l13 ust. 1 ustawy. W związku z niską dochodowością sklepu księgowość prowadzi Pani osobiście bez pomocy biura rachunkowego i stara się robić to rzetelnie. Ze względu na to, iż obowiązek przeglądu kasy fiskalnej zmienił się na okres dwuletni, nie miała Pani wizyty serwisanta od 4 stycznia 2010 r. Przegląd kasy odbył się 4 stycznia 2012r., a 7 stycznia 2012 r. serwisant poinformował Panią, że przy zwolnieniu podmiotowym należy przeprogramować kasę na stawki zw. Wobec tego kasa rejestrowała paragony z nieprawidłową stawką podatku od towarów i usług. 9 stycznia 2012 r. niezwłocznie przeprogramowała Pani kasę na stawki zw, a zaistniałą sytuację opisała w ewidencji korekt.

Przechodząc na zwolnienie z podatku od towarów i usług nigdzie nie spotkała się Pani ze wskazówką przeprogramowania kasy, ale aby być pewna, że wykonała prawidłowo wszystkie wymagane czynności złożyła Pani zapytanie do serwisu Doradztwa Podatkowego, jak zgłosić kasę jako zwolnioną od podatku od towarów i usług, ale odpowiedź nie zawierała rozstrzygnięcia na temat stawek podatku w kasie. Przez cały okres zwolnienia, tj. od 1 stycznia 2011 r. nie wystawiła Pani żadnej faktury, a cała sprzedaż odbywała się dla klienta indywidualnego na paragon tj. na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej.

Od 1 stycznia 2011 r. do 7 stycznia 2012 r. kasa zarejestrowała podatek ok. 15.000 zł, co odpowiada mniej więcej rocznemu dochodowi. W dalszym ciągu korzysta Pani ze zwolnienia podmiotowego od podatku od towarów i usług, ponieważ nie przekroczyła wymaganego obrotu. Roczny obrót sklepu wyniósł 80.540,72 zł.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy postąpiono prawidłowo wprowadzając do kasy fiskalnej ewidencjonowanie obrotów z prawidłową stawką podatku zw od dnia 9 stycznia 2012 r. oraz ewidencjonując sprzedaż na kasie fiskalnej w stawce zwolnionej...
  2. Czy prawidłowo uznano podatek wykazany w raportach kasowych w okresie od 1 stycznia 2011 r. do 7 stycznia 2012 r. jako podatek nienależny dla urzędu skarbowego oraz czy prawidłowe jest niesporządzanie za ww. okres deklaracji VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowo została wprowadzona stawka zw, ponieważ korzysta ze zwolnienia na mocy art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (do dnia 9 stycznia 2012 r. nie przekroczył wymaganego obrotu). Zgodnie z brzmieniem § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2008 r. w sprawie kas rejestrujących, podatnicy zwolnieni od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy, osiągnięty obrót ewidencjonują jako obrót zwolniony od podatku. Tak więc bez względu na to, jaką stawką opodatkowany jest dany towar, sprzedaż jego dokonywana jest w stawce zwolnionej zw.

W ocenie Wnioskodawcy, nie powinien płacić do urzędu skarbowego podatku wykazanego w raportach kasy fiskalnej, ponieważ nie ma takiego przepisu. Zgodnie z art. 108 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy osoba prawna, jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej lub osoba fizyczna wystawi fakturę, w której wykaże kwotę podatku, jest obowiązana do jego zapłaty, także wówczas, gdy dana sprzedaż nie była objęta obowiązkiem podatkowym, albo została zwolniona z podatku. Obowiązek zapłaty wykazanego podatku dotyczy jednak tylko tych przypadków, w których kwota podatku wykazana została na fakturze. W przypadku wystawienia innego dokumentu sprzedaży niż faktura w omawianej sprawie jest to paragon, w którym wykazano kwotę podatku należnego, mimo że sprzedaż podlegała zwolnieniu od podatku od towarów i usług, wystawca paragonu nie ma obowiązku zapłaty wykazanej kwoty podatku. W związku z powyższym, skoro nie ma obowiązku zapłaty podatku, to nie ma również obowiązku sporządzania deklaracji VAT. Dla potwierdzenia prawidłowości stanowiska Wnioskodawca wskazuje interpretacje Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach IBPP4/443-1959/10/AZ z 26 stycznia 2011 r., IBPP4/443-226/11/JP z 26 stycznia 2011 r., IBPP1 /443-561 /07/EA z 4 marca 2008 r., Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu ILPP2/443-705/08-4/EN z 29 października 2008 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2011 r. (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054) o podatku od towarów i usług zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 powołanej ustawy. W myśl ust. 1 tego przepisu, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Stosownie do zapisu art. 111 ust. 3a pkt 4 ustawy, podatnicy prowadzący ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących są obowiązani zgłaszać kasy rejestrujące do obowiązkowego przeglądu technicznego właściwemu podmiotowi prowadzącemu serwis kas rejestrujących, natomiast zgodnie z pkt 5 tego artykułu używać kas rejestrujących zgodnie z warunkami określonymi w przepisach wydanych na podstawie ust. 7a pkt 1.

Obowiązujące przepisy prawa nie przewidują możliwości skorygowania sprzedaży i podatku należnego zaewidencjonowanego za pomocą kasy rejestrującej, jednak brak regulacji prawnych w tym zakresie nie pozbawia podatnika możliwości dokonania korekty zaewidencjonowanego obrotu. Skoro konstrukcja kasy rejestrującej nie pozwala na korektę danych zapisanych w pamięci fiskalnej, to korektę należy dokonać za pomocą innych urządzeń księgowych.

W takim przypadku należałoby prowadzić dodatkową, poza kasą rejestrującą, ewidencję (korekt), z której musi dokładnie wynikać kwota korekty sprzedaży i podatku należnego przypisana do konkretnego paragonu. Ewidencja taka nie ma określonego wzoru, ale wskazane jest, aby była rzetelna i zawierała co najmniej dane niezbędne do ustalenia przyczyn zaistniałej korekty, a zapisy w niej widniejące pozwalały na określenie prawidłowej kwoty obrotu i podatku należnego.

Jak wynika z art. 111 ust. 7a pkt 1 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia sposób prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących, w tym o zastosowaniu specjalnym dla specyficznego rodzaju działalności, oraz warunki używania kas przez podatników, uwzględniając potrzebę właściwego ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących przez podatników, o których mowa w ust. 1, oraz potrzebę przeciwdziałania nieewidencjonowaniu obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas przez tych podatników, jak również zapewnienia kontroli prawidłowości rozliczania podatku.

Od 1 stycznia 2011 r. obowiązują w tym zakresie przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 138, poz. 930).

Zgodnie z brzmieniem § 5 ww. rozporządzenia, o których mowa w art. 111 ust. 5 ustawy, osiągnięty obrót ewidencjonują jako obrót zwolniony od podatku od towarów i usług.

Oznacza to, że bez względu na to, jaką stawką podatku opodatkowany jest dany towar, jego sprzedaż przez podatnika zwolnionego od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 lub 9 dokonywana jest w stawce zwolnionej zw.

Zasady prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków ich stosowania (Dz. U. Nr 212, poz. 1338 ze zm.).

Z zapisu § 5 ust. 1 pkt 6 lit. f)-k) rozporządzenia wynika, iż paragon fiskalny drukowany przez kasę musi zawierać m.in. takie informacje jak: cenę jednostkową towaru lub usługi, ilość i wartość sprzedaży, wartość sprzedaży i kwoty podatku według poszczególnych stawek, wartość sprzedaży zwolnionej od podatku, łączną kwotę podatku, łączną kwotę należności.

Jak wynika z § 7 ust. 1 pkt 4 i 6 ww. rozporządzenia, podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 2, są obowiązani spełniać następujące warunki przy prowadzeniu ewidencji przy zastosowaniu kas:

  • dokonywać weryfikacji poprawności pracy kasy, ze szczególnym uwzględnieniem prawidłowego zaprogramowania nazw towarów i usług oraz właściwego ich przyporządkowania do stawek podatku oraz niezwłocznego zgłaszania prowadzącemu serwis kas każdej nieprawidłowości w jej pracy,
  • zgłaszać do obowiązkowego przeglądu technicznego kasy u właściwego serwisanta kas w terminach wynikających z § 16 ust. 1.

Zgodnie z § 16 ust. 1, obowiązkowego przeglądu technicznego kas, o którym mowa w art. 111 ust. 6c ustawy, dokonuje się co 24 miesiące ().

Należy wskazać, iż stosownie do treści art. 99 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10 i art. 133.

Przepisu ust. 1 nie stosuje się do podatników zwolnionych od podatku na podstawie art. 113 oraz podmiotów wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub na podstawie przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, chyba że przysługuje im zwrot różnicy podatku lub zwrot podatku naliczonego zgodnie z art. 87 lub przepisami wydanymi na podstawie art. 92 ust. 1 pkt 3 albo są obowiązani do dokonania korekty podatku odliczonego, o której mowa w art. 90a lub art. 91 (art. 99 ust. 7).

Ponadto, zgodnie z art. 108 ust. 1 ww. ustawy, w przypadku gdy osoba prawna, jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej lub osoba fizyczna wystawi fakturę, w której wykaże kwotę podatku, jest obowiązana do jego zapłaty.

Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, w przypadku gdy podatnik wystawi fakturę, w której wykaże kwotę podatku wyższą od kwoty podatku należnego (art. 108 ust. 2).

Powyższy przepis ma charakter sankcyjny i stosowany jest w przypadku wystawienia przez podatnika faktury VAT, mimo że dana czynność była zwolniona lub nie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Obowiązek zapłaty wykazanego podatku dotyczy jednak tylko tych przypadków, w których kwota podatku wykazana została na fakturze. Zatem w przypadku wystawienia innego dokumentu sprzedaży niż faktura, np. paragonu, w którym wykazano kwotę podatku należnego mimo, że sprzedaż podlegała zwolnieniu od podatku od towarów i usług, wystawca paragonu nie ma obowiązku zapłaty wykazanej na paragonie kwoty podatku.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż od 1 lipca 1999 r. prowadzi Pani ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Z uwagi na osiąganie obrotów, które nie przekraczają limitu uprawniającego do zwolnienia od podatku od towarów i usług, od dnia 1 stycznia 2011 r. korzysta Pani ze zwolnienia od podatku. Z wniosku wynika, iż w okresie od 1 stycznia 2011 r. do dnia 9 stycznia 2012 r., mimo zwolnienia podmiotowego, ewidencjonowała Pani przy zastosowaniu kasy rejestrującej dokonywaną sprzedaż towarów z odpowiednimi stawkami podatku.

W wyniku okresowego przeglądu technicznego kasy, w dniu 9 stycznia 2012 r. używana przez Panią kasa rejestrująca została przeprogramowana na zw. W okresie korzystania ze zwolnienia od podatku, tj. od 1 stycznia 2011 r. nie wystawiła Pani żadnej faktury, a cała sprzedaż. na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej była dokumentowana paragonami fiskalnymi.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa należy stwierdzić, iż dokonywana przez Panią sprzedaż powinna być ewidencjonowana przy zastosowaniu kasy rejestrującej w stawce zwolnionej zw.

Trzeba zauważyć, że to na podatniku spoczywa obowiązek rzetelnego udokumentowania prowadzonych transakcji w urządzeniach księgowych, tak by odzwierciedlały faktyczny ich przebieg. Prowadzone przez podatnika urządzenia księgowe powinny w sposób rzetelny odzwierciedlać przebieg zaistniałych zdarzeń związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą, w tym zawierać między innymi dane niezbędne do ustalenia przyczyn zaistniałej korekty zapisów w prowadzonych wcześniej ewidencjach.

Ze złożonego wniosku wynika, iż pomimo korzystania ze zwolnienia podmiotowego, błędnie ewidencjonowała Pani przy zastosowaniu kasy rejestrującej sprzedaży towarów w odpowiednich stawkach podatku. Fakt ten został odnotowany w prowadzonej ewidencji korekt. Ponadto, jak wynika z opisu sprawy, w okresie tym nie udokumentowała Pani żadnej z dokonanych transakcji sprzedaży fakturą VAT.

W świetle powyższego, mając na uwadze powołane przepisy prawa należy stwierdzić, iż nie miała Pani obowiązku zapłaty podatku należnego, wynikającego z paragonów fiskalnych. W konsekwencji, w tak przedstawionej sprawie, nie miała Pani również obowiązku sporządzania miesięcznych deklaracji dla podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 980 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy