Stawka podatku VAT dla usługi instalacji systemów solarnych w obiektach budowlanych zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkani... - Interpretacja - IBPP2/443-1237/11/IK

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 06.03.2012, sygn. IBPP2/443-1237/11/IK, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

Stawka podatku VAT dla usługi instalacji systemów solarnych w obiektach budowlanych zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym wykonywanych w ramach termomodernizacji.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 17 listopada 2011r. (data wpływu 22 listopada 2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 22 lutego 2012r. (data wpływu 28 lutego 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie stawki podatku VAT dla usługi instalacji systemów solarnych w obiektach budowlanych zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym wykonywanych w ramach termomodernizacji jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 listopada 2011r. został złożony ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie stawki podatku VAT dla usługi instalacji systemów solarnych w obiektach budowlanych zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym wykonywanych w ramach termomodernizacji.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 22 lutego 2012r. (data wpływu 28 lutego 2012r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 14 lutego 2012r. znak: IBPP3/443-1237/11/IK.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest producentem i importerem systemów kolektorów słonecznych. Do tej pory obrót solarami ograniczał się do sprzedaży i dostawy kompletów solarnych przy zastosowaniu stawki 23%. Wnioskodawca ma możliwość poszerzenia działalności o montaż ww. kolektorów dla odbiorcy indywidualnego w budynkach mieszkalnych objętych społecznym programem mieszkaniowym, czyli:

  • w budynkach mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa nie przekracza 300 m2 oraz
  • w lokalach mieszkalnych, których powierzchnia nie przekracza 150 m2.

Umowy z ww. odbiorcami będą na wykonanie usługi (PKWiU 43.22.12) związanej z instalacją systemów solarnych. Będzie to usługa instalacji systemów solarnych przy wykorzystaniu materiałów kolektorów słonecznych zaimportowanych przez Wnioskodawcę. Systemy będą stanowiły integralną część budynku mieszkalnego, montowane w sposób trwały w bryle budynku. Wnioskodawca będzie fakturować usługę jako usługa termomodernizacji w budynku mieszkalnym.

Uzupełniając w ww. piśmie z dnia 22 lutego 2012r. opis zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku Wnioskodawca wskazał, że montaż kolektorów słonecznych będzie wykonywany w ramach termomodernizacji obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Montaż systemu solarnego opartego na kolektorach słonecznych polega na trwałej i pełnej integracji jego elementów po stronie hydraulicznej i mechanicznej z systemem grzewczym i konstrukcją budynku w jego bryle.

Integracja hydrauliczna polega na trwałym włączeniu źródła ciepła jakim są kolektory słoneczne w instalację grzewczą ciepłej wody użytkowej czy też CO. Odbywa się to przez podłączenie kolektorów słonecznych do nowego zbiornika CWU zawierającego dodatkowy wymiennik systemu solarnego lub do nowego zbiornika buforowego CO (lub CO i CWU) zawierającego dodatkowy wymiennik systemu solarnego. Do integracji hydraulicznej wykorzystywane są systemy rur i złączek miedzianych lub ze stali nierdzewnej w specjalnej izolacji kauczukowej, jak też konieczne urządzenia sterujące (sterowniki solarne, grupy pompowe) i zabezpieczające (naczynia przeponowe, zawory).

Integracja mechaniczna montaż mechaniczny polega na trwałym przymocowaniu kolektorów słonecznych do konstrukcji nośnej dachu budynku, w taki sposób aby stanowiły z budynkiem jedną bryłę, i aby zapewniły odpowiednie parametry techniczne na cały okres eksploatacji budynku. Uzyskuje się to poprzez mocowanie ramy kolektorów do konstrukcji nośnej dachu (krokwi) z pomocą specjalnych uchwytów ze stali nierdzewnej lub stali ocynkowanej przy użyciu śrub i wkrętów. W zależności od rodzaju, ilości i wielkości montowanych kolektorów, używane są odpowiednie uchwyty i odpowiednia ich ilość. Po fizycznym montażu kolektorów docina i dopasowuje pokrycie dachu do użytego systemu montażowego aby zapewnić jego szczelność. Montaż systemu solarnego opartego na kolektorach słonecznych kończy się płukaniem instalacji, napełnianiem specjalnym płynem solarnym, sprawdzaniem szczelności i uruchomieniem.

Po wyżej opisanych czynnościach system solarny oparty na kolektorach słonecznych stanowi nierozłączny element instalacji grzewczej budynku.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca może zastosować preferencyjną stawkę 8% VAT, do usługi termomodernizacji w budynkach mieszkalnych objętych społecznym programem mieszkaniowym (czyli w budynkach mieszkalnych, których powierzchnia mieszkaniowa nie przekracza 300 m2 oraz lokalach mieszkalnych, których powierzchnia nie przekracza 150m2), w której zostaną wykorzystane zestawy zaimportowane przez Wnioskodawcę...

StanowiskoWnioskodawcy.

Zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług art. 41 ust. 12 w związku z art. 146a pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i uslug (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) obniżoną stawkę podatku można zastosować do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym w rozumieniu ustawy (art. 41 ust. 12a) rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części z wyłączeniem lokali użytkowych oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w PKOB w klasie ex1264 wyłącznie budynki, instytucje ochrony zdrowia, świadczących usługi zakwaterowania z opieka lekarską i pielęgniarska zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych z zastrzeżeniem ust. 12b.

Do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2;
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

Przez przedsięwzięcie termomodernizacyjne ustawa rozumie, ulepszenie w wyniku którego następuje zmniejszenie rocznego zapotrzebowania na energię zużywaną do ogrzewania oraz podgrzewania wody użytkowej, co najmniej o 25%, w związku z tym, iż energia wytworzona z kolektorów będzie wykorzystywana do podgrzewania wody użytkowej lub wspomagania c.o. w przedmiotowych budynkach, usługi ww. będą stanowiły usługi termomodernizacyjne. Podsumowując jeżeli dokonując sprzedaży materiałów należących do Wnioskodawcy (zestawów solarnych), zapewniając jednocześnie dostarczanie usługi termomodernizacyjnej, na podstawie umowy dla klienta detalicznego (osoby fizycznej w budynkach objętych społecznym programem mieszkaniowym Wnioskodawca ma uprawnienia do wystawienia faktury VAT z zastosowaniem obniżonej stawki VAT tj. 8% zgodnie z art. 41 ust. 2 i ust. 12.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej również ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 5a towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().

W świetle art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ().

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Ustawodawca przewidział także opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi.

W myśl art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 i pkt 2 cyt. ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Zgodnie z art. 41 ust. 12 ustawy o VAT, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

W myśl art. 41 ust. 12a ustawy, przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

W myśl tego zastrzeżenia, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym nie zalicza się:

  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m²;
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m².

Stosownie do art. 41 ust. 12c ustawy, w przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej.

Jak wynika z zacytowanych wyżej przepisów, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r. stawka podatku VAT obniżona do wysokości 8% będzie miała zastosowanie wyłącznie do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, na podstawie cyt. wyżej art. 41 ust. 12-12c ustawy o VAT.

Przez obiekty budownictwa mieszkaniowego, w myśl art. 2 pkt 12 ustawy, rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Przepisy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia termomodernizacja.

Natomiast w ustawie z dnia 21 listopada 2008r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów (Dz. U. Nr 223, poz. 1459 ze zm.) znajduje się określenie przedsięwzięcia termomodernizacyjnego (art. 2 pkt 2 lit. a), którym jest między innymi ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych.

Co prawda ustawa o wspieraniu termomodernizacji i remontów ma inny kontekst normatywny niż ustawa o podatku od towarów i usług, ale skoro ustawodawca zdefiniował dane pojęcie w systemie prawnym to nie ma podstaw do tego, aby odrzucać istniejącą definicję i tworzyć nową. Należy więc zaznaczyć, że definiując pojęcie przedsięwzięcia termomodernizacyjnego ustawodawca kierował się wyłącznie skutkiem, jaki ma zostać osiągnięty w wyniku tego przedsięwzięcia; zaniechał nawet przykładowego wymienienia rodzajów prac, jakie mieszczą się w pojęciu tego przedsięwzięcia. Definicja określająca przedsięwzięcie termomodernizacyjne wyłącznie na podstawie celu jaki ma zostać osiągnięty, jest usprawiedliwiona zarówno na gruncie ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów jak i na gruncie prawa podatkowego. Ustawodawca wprowadza bowiem preferencje dla takich rodzajów prac, które mają na celu zmniejszenie zużycia energii stosując dopłaty (ustawa o wspieraniu termomodernizacji i remontów) oraz stosując obniżone stawki w podatku od towarów i usług (art. 41 ust. 12 ustawa o podatku od towarów i usług).

Analiza powołanych wyżej przepisów prowadzi do wniosku, iż warunkiem zastosowania 8% stawki, na podstawie art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług, jest spełnienie dwóch przesłanek. Po pierwsze zakres wykonywanych czynności musi dotyczyć budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy budynków lub ich części. Po drugie, budynki lub ich części, których dotyczą ww. czynności, muszą być zaliczane do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że transakcja nie może korzystać z preferencyjnej 8% stawki podatku.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca ma zamiar montować kolektory solarne dla odbiorcy indywidualnego w budynkach mieszkalnych objętych społecznym programem mieszkaniowym, czyli w budynkach mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa nie przekracza 300 m2 oraz w lokalach mieszkalnych, których powierzchnia nie przekracza 150 m2. Umowy z ww. odbiorcami będą zawierane na wykonanie usługi (PKWiU 43.22.12) związanej z instalacją systemów solarnych. Będzie to usługa instalacji systemów solarnych przy wykorzystaniu materiałów kolektorów słonecznych zaimportowanych przez Wnioskodawcę. Montaż systemu solarnego opartego na kolektorach słonecznych polega na trwałej i pełnej integracji jego elementów po stronie hydraulicznej i mechanicznej z systemem grzewczym i konstrukcją budynku w jego bryle. Integracja hydrauliczna polega na trwałym włączeniu źródła ciepła jakim są kolektory słoneczne w instalację grzewczą ciepłej wody użytkowej czy też CO. Odbywa się to przez podłączenie kolektorów słonecznych do nowego zbiornika CWU zawierającego dodatkowy wymiennik systemu solarnego lub do nowego zbiornika buforowego CO (lub CO i CWU) zawierającego dodatkowy wymiennik systemu solarnego. Do integracji hydraulicznej wykorzystywane są systemy rur i złączek, jak też konieczne urządzenia sterujące (sterowniki solarne, grupy pompowe) i zabezpieczające (naczynia przeponowe, zawory). Montaż mechaniczny polega na trwałym przymocowaniu kolektorów słonecznych do konstrukcji nośnej dachu budynku, w taki sposób aby stanowiły z budynkiem jedną bryłę, i aby zapewniły odpowiednie parametry techniczne na cały okres eksploatacji budynku. Uzyskuje się to poprzez mocowanie ramy kolektorów do konstrukcji nośnej dachu (krokwi) z pomocą specjalnych uchwytów ze stali nierdzewnej lub stali ocynkowanej przy użyciu śrub i wkrętów. Po fizycznym montażu kolektorów docina i dopasowuje pokrycie dachu do użytego systemu montażowego aby zapewnić jego szczelność. Montaż systemu solarnego opartego na kolektorach słonecznych kończy się płukaniem instalacji, napełnianiem specjalnym płynem solarnym, sprawdzaniem szczelności i uruchomieniem. Po wyżej opisanych czynnościach system solarny oparty na kolektorach słonecznych stanowi nierozłączny element instalacji grzewczej budynku. Wnioskodawca będzie fakturować usługę jako usługa termomodernizacji w budynku mieszkalnym. Powyższe usługi stanowią termomodernizację obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Zastosowanie jednej stawki podatku od towarów i usług i opodatkowanie nią zarówno usługi, jak i dostawy materiałów, wykorzystywanych do wykonania tej usługi uwarunkowane jest przedmiotem umowy zawartej ze zleceniodawcą.

Strony w umowach cywilnoprawnych określają, co jest przedmiotem sprzedaży. Jeżeli przedmiotem sprzedaży jest wykonanie instalacji kolektorów słonecznych wraz z dostawą wszystkich towarów niezbędnych do jej wykonania, wówczas nie można z niej wyłączyć poszczególnych elementów kosztów do odrębnej sprzedaży, ponieważ obrotem podatnika jest uzgodniona kwota za wykonanie określonej usługi, bez względu na jej poszczególne elementy (materiały, robocizna, transport, zużyta energia, narzędzia, itp.). Wyliczenie, co składa się na wykonaną usługę, ma istotne znaczenie informacyjne przy ustalaniu ceny, jednak nie może uzasadniać odrębnego kwalifikowania poszczególnych elementów zawartych w tym wyliczeniu (dla celów podatkowych).

Z wniosku wynika, że usługa będzie dotyczyła kompleksowego zamontowania instalacji solarnych w ramach termomodernizacji budynków mieszkalnych lub ich części.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego a także przywołane powyżej przepisy prawa należy stwierdzić, iż w sytuacji gdy Wnioskodawca będzie świadczył, opisaną we wniosku, usługę polegającą na instalowaniu kolektorów słonecznych w obiektach budownictwa mieszkaniowego objętego społecznym programem mieszkaniowym a jednocześnie usługa ta mieści się w zakresie pojęciowym termomodernizacji, to będzie ona podlegała opodatkowaniu według 8% stawki podatku.

W konsekwencji, Wnioskodawca ma prawo do wystawienia faktury VAT z zastosowaniem obniżonej stawki VAT tj. 8% zgodnie z art. 41 ust. 2 i ust. 12 dokumentującej wykonanie usługi instalacji systemów solarnych przy wykorzystaniu materiałów zaimportowanych przez Wnioskodawcę w obiektach budowlanych lub ich częściach zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 2 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach